Nåja, lite missvisande blir allt sådana påståenden.
Om vi kollar topplistan på Steam överlag, så är det ju inte heller direkt nysläppta spel i top 25...
1, Counter-Strike: Global Offensive, Släpptes 21 Augusti 2012, nästintill 11 år gammalt spel på första plats.
2, Dota 2, Släpptes 9 Juli 2013, nästan 10 år gammalt spel på andra plats.
3, PUBG: BATTLEGROUNDS, Släpptes 21 December 2017, ca 5.5 år gammalt spel på 3e plats.
4, Grand Theft Auto V, Släpptes 14 April 2015, över 8 år gammalt.
5, Apex Legends, Släpptes 5 November 2020, lite under 3 år gammalt, första spelet på listan släppt detta decennium.
6, Rust, Släpptes 8 Februari 2018, över 5 år gammalt.
7, Call of Duty: Modern Warfare II | Warzone, Släpptes 28 Oktober 2022, första spelet på listan som är mindre än ett år gammalt!
8, Destiny 2, Släpptes 1 Oktober 2019, över 3.5 år gammalt.
9, War Thunder, Släpptes 15 Augusti 2013, nästan 10 år gammalt.
10, Football Manager 2023, Släpptes 8 November 2022, andra spelet i top 10 som är mindre än ett år gammalt.
(Orkar inte räkna upp de övriga i top 25, men kan snabbt i ordningsföljd skriva vilket år de släpptes, Team Fortress 2 (2007), EA SPORTS FIFA 23 (2022), Unturned (2017), Tom Clancy's Rainbow Six Siege (2015), Lost Ark (2022), ARK: Survival Evolved (2017), Dead by Daylight (2016), DayZ (2018), Wallpaper Engine (inte direkt ett spel, men i top 25 mest "spelade" just nu) (2018), 7 Days to Die (2013), Warframe (2013), Hearts of Iron IV (2016), Terraria (2011), Rocket League (2015), Sid Meier’s Civilization VI (2016).
Om vi då räknar på det lite snabbt, så är spelen i top 10, 5.71 år gamla i snitt...
Totalt 3 spel i top 25 som är mindre än ett år gammalt. 19 av 25 är 5 år gamla eller mer, de äldsta är TF2 som är nästan 16 år gammalt och ligger bara ett par tusen spelare under 10e plats, vilket hade höjt genomsnittsåldern ganska bra, till över 7 år i snitt, då den platsen just nu tas av Football Manager 2023, som släpptes för bara ~7månader sedan.
Det går då använda exakt samma logik som du gjorde ovan, och konstatera att topplistorna över mest spelade PC spel är nästan bara gamla spel, varpå vi då bör dra samma slutsats som dig, att då PC spel rent generellt är en död marknad.
Självklart kommer det alltid finnas spel som står ut lite extra, och som spelas flitigt över väldigt många år, speciellt spel som kontinuerligt utvecklas och får nya saker tillagda hela tiden, trots att spelet i sig kom ut för en massa år sedan.
Detta kommer självklart ske även när det kommer till VR-Spel. Om det inte stämde på VR-Spel, så skulle det egentligen rent logiskt betyda att inga bra spel har släppts alls, då det inte finns några spel som bibehåller sin popularitet över tid.
Det du då ser som ett bevis på att VR-marknaden är död/döende, är snarare ett bevis att den fungerar på samma sätt som "vanliga" spel, där vissa spel helt enkelt fortsätter vara bland de mest populära spelen över tid, vilket bör ses om ett bevis på bra hälsa inom marknaden.
Det övriga i din kommentar har lite att önska också.
Valves Deckard verkar du ställa dig tveksam till om den någonsin kommer att släppas, men av vad att tyda? Det är ju inte direkt så att Valve har haft svårt att sälja sina VR-Headsets, så allt bör väl tyda på att dom jobbar på, och fullt ämnar, att fortsätta släppa fler, uppdaterade headsets.
Åter igen lite senare nämner du att det är mest äldre spel och moddar som spelas på PCVR, vilket jag redan förklarat varför det inte är speciellt konstigt, eller ett negativt tecken på något alls.
När det kommer till Vision Pro så får vi nog vara lite mer försiktiga med olika påståenden, du skriver ganska klart att "Vision Pro är ingen spelmaskin", och då vi pratar om Apple så är detta fullt möjligt att så är fallet, Apple har ju aldrig tagit gaming på ens de minsta lilla allvar, så att vara skeptisk är befogat, men vi vet inte nog ännu för att säga med säkerhet att Apple inte kommer stödja att den används på en Windows dator exempelvis (osannolikt, jag vet, men inte omöjligt ännu förns det har bekräftats), eller att moddare lyckas få den att fungera till PCVR spel (möjligt, långt mer sannolikt än att Apple själva lägger tid och möda på det), eller att utvecklare väljer att släppa mac-versioner av sina spel, vilket säkert kommer att ske till en viss del åtminstone, spel som Beat Saber skulle jag inte bli förvånad om de portas. Vi kan inte heller göra påståenden som "den är överlägsen Aero på allt utom just PCVR". Har du testat båda? Har du testat den slutgiltiga versionen som släpps först nästa år? Självklart inte. Det är fullt möjligt att om du hade gjort ett antagande att så var fallet, att du hade kunnat haft rätt, men nu presenterar du dina gissningar och åsikter som fakta, vilket är lite dumt.
VR är fortfarande en relativt ny marknad, som kan användas till väldigt mycket, inte bara spel. En stor del av anledningen att det inte har blivit större än, är för att vi inte har ett headset på marknaden ännu som är dels rätt pris, rätt utseende samt inte för klumpig eller tung att ha på sig. Apple's Vision Pro kommer hjälpa till lite på traven, men främst kanske version 2, 3, 4 som kommer ha lite mer genomslagskraft. Till det så krävs det fler aktörer som faktiskt satsar stort, för att vi ska ha ett bra urval där folk kan väga pris, utseende samt komfort mot varandra för att hitta ett headset som passar dem, på samma vis som vi har en uppsjö olika smart phones på marknaden idag.
Att Apple nu har klivit in på marknaden lär öka på satsningarna inom VR/AR/MR ganska märkbart. En massa utvecklare lär försöka vara snabba på att släppa de första apparna/spelen till Vision Pro exempelvis, samtidigt som säkerligen företag på PC/Android-sidan lär satsa mer för att Apple har visat att de tror att VR/AR/MR kommer bli nog stort för att lägga massa miljarder på det.
Apples investering, om det stämmer att de ens är i närheten av 100 miljarder dollar investerat i Vision Pro och framtida headsets, är nog den överlägset största investeringen i denna produktkategori någonsin.
PCVR är absolut inte en "halvdöd plattform". Det har bara inte utvecklats lika snabbt som du kanske hade velat, kanske trodde du att vi skulle vara i Ready Player One redan vid detta laget? Det lär nog komma inom en inte allt för avlägsen framtid, men det krävs ett headset som verkligen kan slå igenom till en större marknad först. Utan tillräckligt bra headsets, till ett överkomligt pris för en genomsnittlig person, så kommer VR aldrig "slå igenom". Vi är på väg dit, Apples satsning har påskyndat denna framtid, men vi är inte riktigt där än.
Just nu har vi inte nog bra headsets för att spelutvecklare ska riktigt fullt ut vilja satsa på nya spel, det krävs också massa (fortfarande relativt nya) teknologier för att driva ett högupplöst headset, i 90+ hz, med vad en genomsnittlig person sitter på för dator idag, om man nu inte vill satsa på relativt simpel grafik. Med Foveated rendering och andra tekniker, så kan vi sänka kraven ganska avsevärt, men få headsets har den eye tracking som krävs exempelvis, och även om de har det (så som Vision Pro), så är de för dyra för en genomsnittlig gamer att köpa i dagsläget.
När det kommer till VR-Porr, som säkerligen är en drivande faktor också, så behövs väl bara en hyfsat bra skärm, till ett billigt pris (tror få är villig att lägga 50k för en Vision Pro om den endast används för att kolla på porr).
När det kommer till användande i en professionell miljö, så som arkitekter som vill kunna ge en virtuell rundtur i ett hus de designat, så tror jag absolut att Vision Pro är de första headsetet som verkligen kan "passa in" där. Dels bra skärmar med hög upplösning, dels ser de relativt bra ut, dels är de kraftfulla nog för att det inte ska krävas att de är inkopplad i en dator under "rundturen". Där tror jag absolut att det är en av de marknader där Apple kommer lyckas väldigt bra till en början, och där genomsnittligt folk kan ha sina första upplevelser i VR. Vi kan se det användas för att välja färg och klädsel på din nya bil hos bilhandlaren, för att kunna se möbler eller ditt nya kök på ikea "i verkligheten" (genom AR/MR) även om de inte finns uppbyggda på ditt lokala varuhus i den färg eller utförande du är intresserad av. Vi kommer säkert se att du kan köpa en virtuell biljett till konserter och sportevenemang.
De flesta av oss trodde nog att spel, eventuellt spel och porr skulle leda utvecklingen av VR, för att sedan sprida sig till andra kategorier, men det ser ut som att det kanske börjar från andra änden. Kanske kan Apple, samt Samsung, Google och andra få VR/AR/MR i händerna på "vanligt folk" först, och att vi sakta men säkert ser att satsningarna på spel ökar över tid ju mer vanligt det blir att folk har headsets av olika slag, och därmed att marknaden för att göra VR spel specifikt också då växer. Just nu är det 1.87% av Steam användare som har ett headset, vilket inte är en speciellt stor marknad.
Så, istället för Spel > Porr > Professionella användningsområden > headsets av olika typer är lika/nästan lika vanligt som smart phones, så ser kanske verkligheten ut tvärtom.
Alltså, Professionella användningsområden > Porr > Spel > de flesta har ett headset.