Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Nej, den är $1000 billigare. I sverige får du den för 25000. Apple Vision PRO är heller ingen konsumentprodukt.

Aero kostar 2000 euro exklusive moms från Varjo, med moms hamnar du på 29kkr vilket är marginellt lägre än hos svenska handlare på prisjakt. Sen ska du lägga till basstationer, kontroller och en (kraftfull) PC på det. Plus att det är en sämre produkt för allt utom PCVR, vilket går att hävda är en halvdöd plattform som får livsuppehållande åtgärder av moddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Nej, den är $1000 billigare. I sverige får du den för 25000. Apple Vision PRO är heller ingen konsumentprodukt.

Jo på så sätt att du som privatperson kommer kunna köpa det, det var även en stor del i genomgången av headsetet på showcaset. Hur du sitter hemma i soffan med typisk "konsument underhållning". Det är amma med Quest Pro som inte marknadsförs som en "konsumentprodukt", du är dock fri att köpa en om du så gärna vill. Tom kontrollerna går att köpa löst och använda till sitt Quest 2 och Quest 3 om man vill.

Du kan inte detta med Varjo's enterprise headsets.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Apple Vision PRO är heller ingen konsumentprodukt.

Ja för att fota barn på deras födelsedag är ju inget för konsumenter...

Du har nog missförstått vad "Pro" betyder i Apple sammanhang. "Premium" ligger närmare sanningen. Eller tror du att även iPhone PRO riktar sig till enbart "professionellt" användande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja för att fota barn på deras födelsedag är ju inget för konsumenter...

Du har nog missförstått vad "Pro" betyder i Apple sammanhang. "Premium" ligger närmare sanningen. Eller tror du att även iPhone PRO riktar sig till enbart "professionellt" användande?

Nej då, den kan heta super ultra eller pro max, men till ett sådant pris, lär den inte hamna hos många vanliga konsumenter. AVP är möjligen en prosumer produkt eller för professionella användare.

Det finns billigare och bättre sätt att fota sina barn på. Jag hoppas inte apples vision är att alla ska sitta med headsets på när lilla Greta fyller år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Aero kostar 2000 euro exklusive moms från Varjo, med moms hamnar du på 29kkr vilket är marginellt lägre än hos svenska handlare på prisjakt. Sen ska du lägga till basstationer, kontroller och en (kraftfull) PC på det. Plus att det är en sämre produkt för allt utom PCVR, vilket går att hävda är en halvdöd plattform som får livsuppehållande åtgärder av moddare.

Och om du vill spela tyngre VR-spel på AVP så vet du inte ännu om det kommer att kräva en Mac. Varjo Aero kan bara köra PCVR. PCVR är i högsta grad levande. Många titlar släpps hela tiden och valve jobbar på sitt nya headset deckard. Quest 2 standalone är definitivt inte död. VR är här för att stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Nej då, den kan heta super ultra eller pro max, men till ett sådant pris, lär den inte hamna hos många vanliga konsumenter. AVP är möjligen en prosumer produkt eller för professionella användare.

Det finns billigare och bättre sätt att fota sina barn på. Jag hoppas inte apples vision är att alla ska sitta med headsets på när lilla Greta fyller år.

Det tror jag de vill iofs... :D* Men poängen var förstås att majoriteten av de användningsområden som de visade var för konsumenter, inte pro.

Så Vision är tveklöst för konsumenten, däremot så riktar de sig idag (med Pro-varianten som enda produkt) inte mot mass-konsumenten; utan Premium konsumenten. Och Pro. Förstås.

* (Greta är jäkligt härdad. Redan idag åker en mobil upp i tid och otid av föräldrar, som inte kan leva i nuet, som tror att precis allt är värt att filmas. Steget till ett headset är inte så långt men sure, iPhone lär få 3D kamera snart oxå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Och om du vill spela tyngre VR-spel på AVP så vet du inte ännu om det kommer att kräva en Mac.

Det vet vi redan nu. En batteridriven M2 är inte i närheten av tillräckligt kraftfull för det.

Tror inte det är nått det kommer satsas nämnvärt, eller ens alls, på det dock. Vision har andra fokusområden.

Med det inte sagt att Vision kommer sakna "VR underhållning". De visade ju "Experiences" som i slutändan nog ofta behöver ha spel-inslag för att nån ska bry sig i längden. Men tung, och djup, gaming lär inte finnas på tapeten.

PCVR gaming lär knappast dö. Men det kommer troligen stanna vid en nisch. Även om det förstås kommer få draghjälp av att allt fler kommer sötta headset på huvudet - rent allmänt. Vision är mao goda nyheter för PCVR-gaming.

Vision är på sätt och vis en väldigt logisk produkt. Folk gnäller ofta om att Apple aldrig släpper nått nytt/revolutionerande längre. Tror fan det. De dikterade vad såväl smartphone som surfplatta ska vara för sorts djur. Efter finslipning så har båda dessa sen ett tag tillbaka nått vägs ände. Det finns inte så mkt mer man kan göra där.

Med Vision så startar cykeln om. Apple har dikterat vad MR är*. Nu väntar år av finslipning och de tekniska svårigheterna (och ekonomiska) är större än någonsin. Vision Pro har satt minimi-nivån för vad MR ska vara. För första gången på längre finns det nått att jobba på där förändringar ger betydande skillnader.

*(kopierandet kommer men än så länge är det bara Apple som gått all-in. Apple spelar schack medans de andra har spelat luffar-schack som någon så vitsigt sa...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Och om du vill spela tyngre VR-spel på AVP så vet du inte ännu om det kommer att kräva en Mac. Varjo Aero kan bara köra PCVR. PCVR är i högsta grad levande. Många titlar släpps hela tiden och valve jobbar på sitt nya headset deckard. Quest 2 standalone är definitivt inte död. VR är här för att stanna.

Njae? Kollar du topplistorna över mest spelade PCVR-spel på Steam så är det nästan bara gamla spel. Tillflödet av nya spel är heller inte bra. Enda förhoppningen just nu är om Sony skulle börja porta över PSVR2-spel till PC, men dom lär inte ha så starka incitament till det då dom vill sälja hårdvara.

Även om Valve Deckard blir en riktig produkt som lanseras, vilket är långt ifrån säkert, så är det inte säkert att det driver utvecklingen av PCVR-spel.

Vad gäller Quest 2 och standalone eller huruvida VR är här för att stanna var det inte ens något jag argumenterade emot i mitt ursprungliga inlägg, så vet inte var den kom ifrån. Standalone är väl ungefär där allt krut läggs på spelutveckling just nu (bortsett från PSVR2). Men PCVR är, möjligen undantaget simulatorer, främst äldre spel plus moddar i dagsläget. Det är inte något jag önskar men det är att blunda för verkligheten att påstå något annat.

Vision Pro är ingen spelmaskin, nej, men det var även det jag påpekade i det ursprungliga inlägget - att den är överlägsen Aero på allt utom just PCVR (som ändå är en halvdöd plattform). Sitter man och lirar F1 2022 och Microsoft Flight Simulator är givetvis Aero överlägsen Vision Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det vet vi redan nu. En batteridriven M2 är inte i närheten av tillräckligt kraftfull för det.

En intressant grej är dock att iom att Vision Pro har eye tracking kan man teoretiskt spara väldigt mycket grafikprestanda genom att utnyttja det.

Här är en bild som visar hur bra "upplösning" ögat där man tittar jämfört med runt omkring:

https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_acuity#/media/File:Acuit...

Vet inte om jag tänker helt rätt, men grafikprestanda som krävs med eye tracking borde kunna vara proportionell mot integralen under den kurvan, medan klassisk rendering kräver prestanda lika med ytan av hela rektangeln. Uppskattningsvis 10x mer. Eller förresten, det är ju två dimensioner också... Då blir skillnaden ännu större? Kanske 100x?

Det gäller ju givetvis bara pixelrelaterad prestanda, men ändå något att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Njae? Kollar du topplistorna över mest spelade PCVR-spel på Steam så är det nästan bara gamla spel. Tillflödet av nya spel är heller inte bra. Enda förhoppningen just nu är om Sony skulle börja porta över PSVR2-spel till PC, men dom lär inte ha så starka incitament till det då dom vill sälja hårdvara.

Även om Valve Deckard blir en riktig produkt som lanseras, vilket är långt ifrån säkert, så är det inte säkert att det driver utvecklingen av PCVR-spel.

Vad gäller Quest 2 och standalone eller huruvida VR är här för att stanna var det inte ens något jag argumenterade emot i mitt ursprungliga inlägg, så vet inte var den kom ifrån. Standalone är väl ungefär där allt krut läggs på spelutveckling just nu (bortsett från PSVR2). Men PCVR är, möjligen undantaget simulatorer, främst äldre spel plus moddar i dagsläget. Det är inte något jag önskar men det är att blunda för verkligheten att påstå något annat.

Vision Pro är ingen spelmaskin, nej, men det var även det jag påpekade i det ursprungliga inlägget - att den är överlägsen Aero på allt utom just PCVR (som ändå är en halvdöd plattform). Sitter man och lirar F1 2022 och Microsoft Flight Simulator är givetvis Aero överlägsen Vision Pro.

Om PCVR är en död plattform så skulle det inte komma spel dit.
Idag var det upload vr showcase.
Det var fler titlar med SteamVR logga än PSVR2 logga
Hindrar inte det från att komma till PSVR2 men ÖCVR scenen är inte död, som sagt spel skulle helt enkelt inte utvecklas dit så fall. Den är bara liten

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om PCVR är en död plattform så skulle det inte komma spel dit.
Idag var det upload vr showcase.
Det var fler titlar med SteamVR logga än PSVR2 logga
Hindrar inte det från att komma till PSVR2 men ÖCVR scenen är inte död, som sagt spel skulle helt enkelt inte utvecklas dit så fall.

Nu skrev jag halvdöd snarare än död, men jag skummade hastigt igenom streamen (vet inte om det finns en mer överskådlig lista någonstans) - i princip allt verkar ju vara Quest-portar eller shovelware som knappast driver försäljningen (vilket återigen styrks av listan över mest spelade PCVR-spel: https://steamdb.info/charts/?tagid=21978). När jag skummade igenom UploadVR Showcase kunde jag inte se någonting som skulle få mig att vilja skaffa ett VR-headset för att spela PC-spel på och jag tror det är sant även i stort.

Det är liksom inte konstigt att det är så - standalone har sålt kanske 10-20x bättre och kräver ingen PC. Givetvis dras utvecklingen ditåt, det är där pengarna finns. Att det sen är lätt att släppa något i stil med The Last Clockwinder även till PC (ett spel som har exakt samma grafik på Quest som på PC för övrigt) är en annan sak.

Oculus hade en satsning på "AAA" PC-spel som dog när Quest visade sig vara den vinnande hästen. Valve släppte Alyx och sen inget mer. Nu verkar hoppet för högbudgettitlar stå till att PSVR2-utbudet någon gång spiller över till PC, annars verkar det som att PC får lite Quest-titlar och inofficiella portningar av moddare.

Permalänk
Medlem

Apple Vision Pro Will Have an ‘Avatar Webcam’, Automatically Integrating with Popular Video Chat Apps

Citat:

For video chat apps like Zoom, Messenger, Discord, and others, the company says that an ‘avatar webcam’ will be supplied to apps, making them automatically able to handle video calls between the headset and other devices.

Apple says that on day one, all suitable iOS and iPad OS apps will be available on the headset’s App Store. According to the company, “most apps don’t need any changes at all,” and the majority should run on the headset right out of the box

https://www.roadtovr.com/apple-vision-pro-avatar-webcam-perso...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

En intressant grej är dock att iom att Vision Pro har eye tracking kan man teoretiskt spara väldigt mycket grafikprestanda genom att utnyttja det.

Här är en bild som visar hur bra "upplösning" ögat där man tittar jämfört med runt omkring:

https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_acuity#/media/File:Acuit...

Vet inte om jag tänker helt rätt, men grafikprestanda som krävs med eye tracking borde kunna vara proportionell mot integralen under den kurvan, medan klassisk rendering kräver prestanda lika med ytan av hela rektangeln. Uppskattningsvis 10x mer. Eller förresten, det är ju två dimensioner också... Då blir skillnaden ännu större? Kanske 100x?

Det gäller ju givetvis bara pixelrelaterad prestanda, men ändå något att ha i åtanke.

Good point!
Vore intressant att veta hur mkt man sparar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nu skrev jag halvdöd snarare än död, men jag skummade hastigt igenom streamen (vet inte om det finns en mer överskådlig lista någonstans) - i princip allt verkar ju vara Quest-portar eller shovelware som knappast driver försäljningen (vilket återigen styrks av listan över mest spelade PCVR-spel: https://steamdb.info/charts/?tagid=21978). När jag skummade igenom UploadVR Showcase kunde jag inte se någonting som skulle få mig att vilja skaffa ett VR-headset för att spela PC-spel på och jag tror det är sant även i stort.

Det är liksom inte konstigt att det är så - standalone har sålt kanske 10-20x bättre och kräver ingen PC. Givetvis dras utvecklingen ditåt, det är där pengarna finns. Att det sen är lätt att släppa något i stil med The Last Clockwinder även till PC (ett spel som har exakt samma grafik på Quest som på PC för övrigt) är en annan sak.

Oculus hade en satsning på "AAA" PC-spel som dog när Quest visade sig vara den vinnande hästen. Valve släppte Alyx och sen inget mer. Nu verkar hoppet för högbudgettitlar stå till att PSVR2-utbudet någon gång spiller över till PC, annars verkar det som att PC får lite Quest-titlar och inofficiella portningar av moddare.

Har väll inget med saken att göra.
Min poäng är hade det varit dött hade det varit noll spel till PCVR och alla spel till PSVR2 ist.
Hade det varit "halvdött" kansle det i detta fall hade varit omvända roller PCVR och PSVR2 men det var det inte heller.
PCVR kommer leva vidare precis som PC Gaming, det stora utbudet och att allt ändå släpps där.
PC erbjuder mer än quest och Playatation där en del är VR.

Btw vill du ha ett spel tips.
Ghosts of Tabor teata det sen är du fast. Ja det finns både PCVR och Quest

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Njae? Kollar du topplistorna över mest spelade PCVR-spel på Steam så är det nästan bara gamla spel.

Nåja, lite missvisande blir allt sådana påståenden.

Om vi kollar topplistan på Steam överlag, så är det ju inte heller direkt nysläppta spel i top 25...

1, Counter-Strike: Global Offensive, Släpptes 21 Augusti 2012, nästintill 11 år gammalt spel på första plats.
2, Dota 2, Släpptes 9 Juli 2013, nästan 10 år gammalt spel på andra plats.
3, PUBG: BATTLEGROUNDS, Släpptes 21 December 2017, ca 5.5 år gammalt spel på 3e plats.
4, Grand Theft Auto V, Släpptes 14 April 2015, över 8 år gammalt.
5, Apex Legends, Släpptes 5 November 2020, lite under 3 år gammalt, första spelet på listan släppt detta decennium.
6, Rust, Släpptes 8 Februari 2018, över 5 år gammalt.
7, Call of Duty: Modern Warfare II | Warzone, Släpptes 28 Oktober 2022, första spelet på listan som är mindre än ett år gammalt!
8, Destiny 2, Släpptes 1 Oktober 2019, över 3.5 år gammalt.
9, War Thunder, Släpptes 15 Augusti 2013, nästan 10 år gammalt.
10, Football Manager 2023, Släpptes 8 November 2022, andra spelet i top 10 som är mindre än ett år gammalt.
(Orkar inte räkna upp de övriga i top 25, men kan snabbt i ordningsföljd skriva vilket år de släpptes, Team Fortress 2 (2007), EA SPORTS FIFA 23 (2022), Unturned (2017), Tom Clancy's Rainbow Six Siege (2015), Lost Ark (2022), ARK: Survival Evolved (2017), Dead by Daylight (2016), DayZ (2018), Wallpaper Engine (inte direkt ett spel, men i top 25 mest "spelade" just nu) (2018), 7 Days to Die (2013), Warframe (2013), Hearts of Iron IV (2016), Terraria (2011), Rocket League (2015), Sid Meier’s Civilization VI (2016).

Om vi då räknar på det lite snabbt, så är spelen i top 10, 5.71 år gamla i snitt...
Totalt 3 spel i top 25 som är mindre än ett år gammalt. 19 av 25 är 5 år gamla eller mer, de äldsta är TF2 som är nästan 16 år gammalt och ligger bara ett par tusen spelare under 10e plats, vilket hade höjt genomsnittsåldern ganska bra, till över 7 år i snitt, då den platsen just nu tas av Football Manager 2023, som släpptes för bara ~7månader sedan.
Det går då använda exakt samma logik som du gjorde ovan, och konstatera att topplistorna över mest spelade PC spel är nästan bara gamla spel, varpå vi då bör dra samma slutsats som dig, att då PC spel rent generellt är en död marknad.

Självklart kommer det alltid finnas spel som står ut lite extra, och som spelas flitigt över väldigt många år, speciellt spel som kontinuerligt utvecklas och får nya saker tillagda hela tiden, trots att spelet i sig kom ut för en massa år sedan.
Detta kommer självklart ske även när det kommer till VR-Spel. Om det inte stämde på VR-Spel, så skulle det egentligen rent logiskt betyda att inga bra spel har släppts alls, då det inte finns några spel som bibehåller sin popularitet över tid.
Det du då ser som ett bevis på att VR-marknaden är död/döende, är snarare ett bevis att den fungerar på samma sätt som "vanliga" spel, där vissa spel helt enkelt fortsätter vara bland de mest populära spelen över tid, vilket bör ses om ett bevis på bra hälsa inom marknaden.

Det övriga i din kommentar har lite att önska också.
Valves Deckard verkar du ställa dig tveksam till om den någonsin kommer att släppas, men av vad att tyda? Det är ju inte direkt så att Valve har haft svårt att sälja sina VR-Headsets, så allt bör väl tyda på att dom jobbar på, och fullt ämnar, att fortsätta släppa fler, uppdaterade headsets.
Åter igen lite senare nämner du att det är mest äldre spel och moddar som spelas på PCVR, vilket jag redan förklarat varför det inte är speciellt konstigt, eller ett negativt tecken på något alls.

När det kommer till Vision Pro så får vi nog vara lite mer försiktiga med olika påståenden, du skriver ganska klart att "Vision Pro är ingen spelmaskin", och då vi pratar om Apple så är detta fullt möjligt att så är fallet, Apple har ju aldrig tagit gaming på ens de minsta lilla allvar, så att vara skeptisk är befogat, men vi vet inte nog ännu för att säga med säkerhet att Apple inte kommer stödja att den används på en Windows dator exempelvis (osannolikt, jag vet, men inte omöjligt ännu förns det har bekräftats), eller att moddare lyckas få den att fungera till PCVR spel (möjligt, långt mer sannolikt än att Apple själva lägger tid och möda på det), eller att utvecklare väljer att släppa mac-versioner av sina spel, vilket säkert kommer att ske till en viss del åtminstone, spel som Beat Saber skulle jag inte bli förvånad om de portas. Vi kan inte heller göra påståenden som "den är överlägsen Aero på allt utom just PCVR". Har du testat båda? Har du testat den slutgiltiga versionen som släpps först nästa år? Självklart inte. Det är fullt möjligt att om du hade gjort ett antagande att så var fallet, att du hade kunnat haft rätt, men nu presenterar du dina gissningar och åsikter som fakta, vilket är lite dumt.

VR är fortfarande en relativt ny marknad, som kan användas till väldigt mycket, inte bara spel. En stor del av anledningen att det inte har blivit större än, är för att vi inte har ett headset på marknaden ännu som är dels rätt pris, rätt utseende samt inte för klumpig eller tung att ha på sig. Apple's Vision Pro kommer hjälpa till lite på traven, men främst kanske version 2, 3, 4 som kommer ha lite mer genomslagskraft. Till det så krävs det fler aktörer som faktiskt satsar stort, för att vi ska ha ett bra urval där folk kan väga pris, utseende samt komfort mot varandra för att hitta ett headset som passar dem, på samma vis som vi har en uppsjö olika smart phones på marknaden idag.
Att Apple nu har klivit in på marknaden lär öka på satsningarna inom VR/AR/MR ganska märkbart. En massa utvecklare lär försöka vara snabba på att släppa de första apparna/spelen till Vision Pro exempelvis, samtidigt som säkerligen företag på PC/Android-sidan lär satsa mer för att Apple har visat att de tror att VR/AR/MR kommer bli nog stort för att lägga massa miljarder på det.
Apples investering, om det stämmer att de ens är i närheten av 100 miljarder dollar investerat i Vision Pro och framtida headsets, är nog den överlägset största investeringen i denna produktkategori någonsin.

PCVR är absolut inte en "halvdöd plattform". Det har bara inte utvecklats lika snabbt som du kanske hade velat, kanske trodde du att vi skulle vara i Ready Player One redan vid detta laget? Det lär nog komma inom en inte allt för avlägsen framtid, men det krävs ett headset som verkligen kan slå igenom till en större marknad först. Utan tillräckligt bra headsets, till ett överkomligt pris för en genomsnittlig person, så kommer VR aldrig "slå igenom". Vi är på väg dit, Apples satsning har påskyndat denna framtid, men vi är inte riktigt där än.

Just nu har vi inte nog bra headsets för att spelutvecklare ska riktigt fullt ut vilja satsa på nya spel, det krävs också massa (fortfarande relativt nya) teknologier för att driva ett högupplöst headset, i 90+ hz, med vad en genomsnittlig person sitter på för dator idag, om man nu inte vill satsa på relativt simpel grafik. Med Foveated rendering och andra tekniker, så kan vi sänka kraven ganska avsevärt, men få headsets har den eye tracking som krävs exempelvis, och även om de har det (så som Vision Pro), så är de för dyra för en genomsnittlig gamer att köpa i dagsläget.
När det kommer till VR-Porr, som säkerligen är en drivande faktor också, så behövs väl bara en hyfsat bra skärm, till ett billigt pris (tror få är villig att lägga 50k för en Vision Pro om den endast används för att kolla på porr).
När det kommer till användande i en professionell miljö, så som arkitekter som vill kunna ge en virtuell rundtur i ett hus de designat, så tror jag absolut att Vision Pro är de första headsetet som verkligen kan "passa in" där. Dels bra skärmar med hög upplösning, dels ser de relativt bra ut, dels är de kraftfulla nog för att det inte ska krävas att de är inkopplad i en dator under "rundturen". Där tror jag absolut att det är en av de marknader där Apple kommer lyckas väldigt bra till en början, och där genomsnittligt folk kan ha sina första upplevelser i VR. Vi kan se det användas för att välja färg och klädsel på din nya bil hos bilhandlaren, för att kunna se möbler eller ditt nya kök på ikea "i verkligheten" (genom AR/MR) även om de inte finns uppbyggda på ditt lokala varuhus i den färg eller utförande du är intresserad av. Vi kommer säkert se att du kan köpa en virtuell biljett till konserter och sportevenemang.

De flesta av oss trodde nog att spel, eventuellt spel och porr skulle leda utvecklingen av VR, för att sedan sprida sig till andra kategorier, men det ser ut som att det kanske börjar från andra änden. Kanske kan Apple, samt Samsung, Google och andra få VR/AR/MR i händerna på "vanligt folk" först, och att vi sakta men säkert ser att satsningarna på spel ökar över tid ju mer vanligt det blir att folk har headsets av olika slag, och därmed att marknaden för att göra VR spel specifikt också då växer. Just nu är det 1.87% av Steam användare som har ett headset, vilket inte är en speciellt stor marknad.

Så, istället för Spel > Porr > Professionella användningsområden > headsets av olika typer är lika/nästan lika vanligt som smart phones, så ser kanske verkligheten ut tvärtom.
Alltså, Professionella användningsområden > Porr > Spel > de flesta har ett headset.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Nåja, lite missvisande blir allt sådana påståenden.

Om vi kollar topplistan på Steam överlag, så är det ju inte heller direkt nysläppta spel i top 25...

1, Counter-Strike: Global Offensive, Släpptes 21 Augusti 2012, nästintill 11 år gammalt spel på första plats.
2, Dota 2, Släpptes 9 Juli 2013, nästan 10 år gammalt spel på andra plats.
3, PUBG: BATTLEGROUNDS, Släpptes 21 December 2017, ca 5.5 år gammalt spel på 3e plats.
4, Grand Theft Auto V, Släpptes 14 April 2015, över 8 år gammalt.
5, Apex Legends, Släpptes 5 November 2020, lite under 3 år gammalt, första spelet på listan släppt detta decennium.
6, Rust, Släpptes 8 Februari 2018, över 5 år gammalt.
7, Call of Duty: Modern Warfare II | Warzone, Släpptes 28 Oktober 2022, första spelet på listan som är mindre än ett år gammalt!
8, Destiny 2, Släpptes 1 Oktober 2019, över 3.5 år gammalt.
9, War Thunder, Släpptes 15 Augusti 2013, nästan 10 år gammalt.
10, Football Manager 2023, Släpptes 8 November 2022, andra spelet i top 10 som är mindre än ett år gammalt.
(Orkar inte räkna upp de övriga i top 25, men kan snabbt i ordningsföljd skriva vilket år de släpptes, Team Fortress 2 (2007), EA SPORTS FIFA 23 (2022), Unturned (2017), Tom Clancy's Rainbow Six Siege (2015), Lost Ark (2022), ARK: Survival Evolved (2017), Dead by Daylight (2016), DayZ (2018), Wallpaper Engine (inte direkt ett spel, men i top 25 mest "spelade" just nu) (2018), 7 Days to Die (2013), Warframe (2013), Hearts of Iron IV (2016), Terraria (2011), Rocket League (2015), Sid Meier’s Civilization VI (2016).

Om vi då räknar på det lite snabbt, så är spelen i top 10, 5.71 år gamla i snitt...
Totalt 3 spel i top 25 som är mindre än ett år gammalt. 19 av 25 är 5 år gamla eller mer, de äldsta är TF2 som är nästan 16 år gammalt och ligger bara ett par tusen spelare under 10e plats, vilket hade höjt genomsnittsåldern ganska bra, till över 7 år i snitt, då den platsen just nu tas av Football Manager 2023, som släpptes för bara ~7månader sedan.
Det går då använda exakt samma logik som du gjorde ovan, och konstatera att topplistorna över mest spelade PC spel är nästan bara gamla spel, varpå vi då bör dra samma slutsats som dig, att då PC spel rent generellt är en död marknad.

Självklart kommer det alltid finnas spel som står ut lite extra, och som spelas flitigt över väldigt många år, speciellt spel som kontinuerligt utvecklas och får nya saker tillagda hela tiden, trots att spelet i sig kom ut för en massa år sedan.
Detta kommer självklart ske även när det kommer till VR-Spel. Om det inte stämde på VR-Spel, så skulle det egentligen rent logiskt betyda att inga bra spel har släppts alls, då det inte finns några spel som bibehåller sin popularitet över tid.
Det du då ser som ett bevis på att VR-marknaden är död/döende, är snarare ett bevis att den fungerar på samma sätt som "vanliga" spel, där vissa spel helt enkelt fortsätter vara bland de mest populära spelen över tid, vilket bör ses om ett bevis på bra hälsa inom marknaden.

Det övriga i din kommentar har lite att önska också.
Valves Deckard verkar du ställa dig tveksam till om den någonsin kommer att släppas, men av vad att tyda? Det är ju inte direkt så att Valve har haft svårt att sälja sina VR-Headsets, så allt bör väl tyda på att dom jobbar på, och fullt ämnar, att fortsätta släppa fler, uppdaterade headsets.
Åter igen lite senare nämner du att det är mest äldre spel och moddar som spelas på PCVR, vilket jag redan förklarat varför det inte är speciellt konstigt, eller ett negativt tecken på något alls.

När det kommer till Vision Pro så får vi nog vara lite mer försiktiga med olika påståenden, du skriver ganska klart att "Vision Pro är ingen spelmaskin", och då vi pratar om Apple så är detta fullt möjligt att så är fallet, Apple har ju aldrig tagit gaming på ens de minsta lilla allvar, så att vara skeptisk är befogat, men vi vet inte nog ännu för att säga med säkerhet att Apple inte kommer stödja att den används på en Windows dator exempelvis (osannolikt, jag vet, men inte omöjligt ännu förns det har bekräftats), eller att moddare lyckas få den att fungera till PCVR spel (möjligt, långt mer sannolikt än att Apple själva lägger tid och möda på det), eller att utvecklare väljer att släppa mac-versioner av sina spel, vilket säkert kommer att ske till en viss del åtminstone, spel som Beat Saber skulle jag inte bli förvånad om de portas. Vi kan inte heller göra påståenden som "den är överlägsen Aero på allt utom just PCVR". Har du testat båda? Har du testat den slutgiltiga versionen som släpps först nästa år? Självklart inte. Det är fullt möjligt att om du hade gjort ett antagande att så var fallet, att du hade kunnat haft rätt, men nu presenterar du dina gissningar och åsikter som fakta, vilket är lite dumt.

VR är fortfarande en relativt ny marknad, som kan användas till väldigt mycket, inte bara spel. En stor del av anledningen att det inte har blivit större än, är för att vi inte har ett headset på marknaden ännu som är dels rätt pris, rätt utseende samt inte för klumpig eller tung att ha på sig. Apple's Vision Pro kommer hjälpa till lite på traven, men främst kanske version 2, 3, 4 som kommer ha lite mer genomslagskraft. Till det så krävs det fler aktörer som faktiskt satsar stort, för att vi ska ha ett bra urval där folk kan väga pris, utseende samt komfort mot varandra för att hitta ett headset som passar dem, på samma vis som vi har en uppsjö olika smart phones på marknaden idag.
Att Apple nu har klivit in på marknaden lär öka på satsningarna inom VR/AR/MR ganska märkbart. En massa utvecklare lär försöka vara snabba på att släppa de första apparna/spelen till Vision Pro exempelvis, samtidigt som säkerligen företag på PC/Android-sidan lär satsa mer för att Apple har visat att de tror att VR/AR/MR kommer bli nog stort för att lägga massa miljarder på det.
Apples investering, om det stämmer att de ens är i närheten av 100 miljarder dollar investerat i Vision Pro och framtida headsets, är nog den överlägset största investeringen i denna produktkategori någonsin.

PCVR är absolut inte en "halvdöd plattform". Det har bara inte utvecklats lika snabbt som du kanske hade velat, kanske trodde du att vi skulle vara i Ready Player One redan vid detta laget? Det lär nog komma inom en inte allt för avlägsen framtid, men det krävs ett headset som verkligen kan slå igenom till en större marknad först. Utan tillräckligt bra headsets, till ett överkomligt pris för en genomsnittlig person, så kommer VR aldrig "slå igenom". Vi är på väg dit, Apples satsning har påskyndat denna framtid, men vi är inte riktigt där än.

Just nu har vi inte nog bra headsets för att spelutvecklare ska riktigt fullt ut vilja satsa på nya spel, det krävs också massa (fortfarande relativt nya) teknologier för att driva ett högupplöst headset, i 90+ hz, med vad en genomsnittlig person sitter på för dator idag, om man nu inte vill satsa på relativt simpel grafik. Med Foveated rendering och andra tekniker, så kan vi sänka kraven ganska avsevärt, men få headsets har den eye tracking som krävs exempelvis, och även om de har det (så som Vision Pro), så är de för dyra för en genomsnittlig gamer att köpa i dagsläget.
När det kommer till VR-Porr, som säkerligen är en drivande faktor också, så behövs väl bara en hyfsat bra skärm, till ett billigt pris (tror få är villig att lägga 50k för en Vision Pro om den endast används för att kolla på porr).
När det kommer till användande i en professionell miljö, så som arkitekter som vill kunna ge en virtuell rundtur i ett hus de designat, så tror jag absolut att Vision Pro är de första headsetet som verkligen kan "passa in" där. Dels bra skärmar med hög upplösning, dels ser de relativt bra ut, dels är de kraftfulla nog för att det inte ska krävas att de är inkopplad i en dator under "rundturen". Där tror jag absolut att det är en av de marknader där Apple kommer lyckas väldigt bra till en början, och där genomsnittligt folk kan ha sina första upplevelser i VR. Vi kan se det användas för att välja färg och klädsel på din nya bil hos bilhandlaren, för att kunna se möbler eller ditt nya kök på ikea "i verkligheten" (genom AR/MR) även om de inte finns uppbyggda på ditt lokala varuhus i den färg eller utförande du är intresserad av. Vi kommer säkert se att du kan köpa en virtuell biljett till konserter och sportevenemang.

De flesta av oss trodde nog att spel, eventuellt spel och porr skulle leda utvecklingen av VR, för att sedan sprida sig till andra kategorier, men det ser ut som att det kanske börjar från andra änden. Kanske kan Apple, samt Samsung, Google och andra få VR/AR/MR i händerna på "vanligt folk" först, och att vi sakta men säkert ser att satsningarna på spel ökar över tid ju mer vanligt det blir att folk har headsets av olika slag, och därmed att marknaden för att göra VR spel specifikt också då växer. Just nu är det 1.87% av Steam användare som har ett headset, vilket inte är en speciellt stor marknad.

Så, istället för Spel > Porr > Professionella användningsområden > headsets av olika typer är lika/nästan lika vanligt som smart phones, så ser kanske verkligheten ut tvärtom.
Alltså, Professionella användningsområden > Porr > Spel > de flesta har ett headset.

Det där var alldeles för mycket text, men några repliker:

1. Det beror på hur du sorterar. Bland mest spelade spel just nu så hamnar givetvis aktivt spelade multiplayerspel högst, dessa har i många fall funnits länge. De andra spelen toppar ju vid release och spelas sen allt mindre. Sorterar du på all time high hittar du spel som Elden Ring och Hogwarts Legacy i toppen, gör du motsvarande för VR hittar du mest äldre spel.

2. Det är missvisande att kalla exempelvis Dota 2 för ett 10 år gammalt spel. Det utvecklas konstant och är ett helt annat spel än för 10 år sen, vet inte om det finns en helt jämförbar ekvivalent bland VR-spelen. Beat Saber får lite nya låtar ibland och Alyx har fått lite spelargjorda moddar, men det är inte riktigt jämförbart.

3. All time peak för Half-Life: Alyx, ett extremt efterlängtat nytt spel i serien som kritikerrosades och fick i övrigt icke-VR intresserade att skaffa en Index, är knappt 43k spelare. För Beat Saber drygt 4000. Just nu är det bara några hundra inne och lirar enskilda spel samtidigt. Det är småpotatis jämfört med Quest. Det är inte inget, men det är knappast livskraftigt eller en sund marknad med så få spelare.

4. Vem finansierar spel till PC sedan Oculus drog sig ur? Bidragen går till Quest-plattformen, som också är den enda just nu som är stor nog för att vara välfungerande (samt förhoppningsvis PSVR2 - tiden får avgöra). Hur många titlar av AAA-kaliber har släppts för PCVR på senare tid jämfört med för PC i stort? Det är helt olika marknader.

5. Jag säger inte att Vision Pro är överlägsen Aero för annat än spel baserat på gissningar, utan på uttalanden från ett stort antal journalister som har fått testa den och har erfarenhet av långt många fler headsets än vad någon av jag eller du har (exempelvis UploadVR och RoadToVR).

Kan återigen trycka på att jag inte vill att PCVR-marknaden ska misslyckas, men det ser inte jätteljust ut just nu och det osar lite skygglappar och önsketänkande för mig att se det på annat vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Nåja, lite missvisande blir allt sådana påståenden.

Om vi kollar topplistan på Steam överlag, så är det ju inte heller direkt nysläppta spel i top 25...

1, Counter-Strike: Global Offensive, Släpptes 21 Augusti 2012, nästintill 11 år gammalt spel på första plats.
2, Dota 2, Släpptes 9 Juli 2013, nästan 10 år gammalt spel på andra plats.
3, PUBG: BATTLEGROUNDS, Släpptes 21 December 2017, ca 5.5 år gammalt spel på 3e plats.
4, Grand Theft Auto V, Släpptes 14 April 2015, över 8 år gammalt.
5, Apex Legends, Släpptes 5 November 2020, lite under 3 år gammalt, första spelet på listan släppt detta decennium.
6, Rust, Släpptes 8 Februari 2018, över 5 år gammalt.
7, Call of Duty: Modern Warfare II | Warzone, Släpptes 28 Oktober 2022, första spelet på listan som är mindre än ett år gammalt!
8, Destiny 2, Släpptes 1 Oktober 2019, över 3.5 år gammalt.
9, War Thunder, Släpptes 15 Augusti 2013, nästan 10 år gammalt.
10, Football Manager 2023, Släpptes 8 November 2022, andra spelet i top 10 som är mindre än ett år gammalt.
(Orkar inte räkna upp de övriga i top 25, men kan snabbt i ordningsföljd skriva vilket år de släpptes, Team Fortress 2 (2007), EA SPORTS FIFA 23 (2022), Unturned (2017), Tom Clancy's Rainbow Six Siege (2015), Lost Ark (2022), ARK: Survival Evolved (2017), Dead by Daylight (2016), DayZ (2018), Wallpaper Engine (inte direkt ett spel, men i top 25 mest "spelade" just nu) (2018), 7 Days to Die (2013), Warframe (2013), Hearts of Iron IV (2016), Terraria (2011), Rocket League (2015), Sid Meier’s Civilization VI (2016).

Om vi då räknar på det lite snabbt, så är spelen i top 10, 5.71 år gamla i snitt...
Totalt 3 spel i top 25 som är mindre än ett år gammalt. 19 av 25 är 5 år gamla eller mer, de äldsta är TF2 som är nästan 16 år gammalt och ligger bara ett par tusen spelare under 10e plats, vilket hade höjt genomsnittsåldern ganska bra, till över 7 år i snitt, då den platsen just nu tas av Football Manager 2023, som släpptes för bara ~7månader sedan.
Det går då använda exakt samma logik som du gjorde ovan, och konstatera att topplistorna över mest spelade PC spel är nästan bara gamla spel, varpå vi då bör dra samma slutsats som dig, att då PC spel rent generellt är en död marknad.

Självklart kommer det alltid finnas spel som står ut lite extra, och som spelas flitigt över väldigt många år, speciellt spel som kontinuerligt utvecklas och får nya saker tillagda hela tiden, trots att spelet i sig kom ut för en massa år sedan.
Detta kommer självklart ske även när det kommer till VR-Spel. Om det inte stämde på VR-Spel, så skulle det egentligen rent logiskt betyda att inga bra spel har släppts alls, då det inte finns några spel som bibehåller sin popularitet över tid.
Det du då ser som ett bevis på att VR-marknaden är död/döende, är snarare ett bevis att den fungerar på samma sätt som "vanliga" spel, där vissa spel helt enkelt fortsätter vara bland de mest populära spelen över tid, vilket bör ses om ett bevis på bra hälsa inom marknaden.

Det övriga i din kommentar har lite att önska också.
Valves Deckard verkar du ställa dig tveksam till om den någonsin kommer att släppas, men av vad att tyda? Det är ju inte direkt så att Valve har haft svårt att sälja sina VR-Headsets, så allt bör väl tyda på att dom jobbar på, och fullt ämnar, att fortsätta släppa fler, uppdaterade headsets.
Åter igen lite senare nämner du att det är mest äldre spel och moddar som spelas på PCVR, vilket jag redan förklarat varför det inte är speciellt konstigt, eller ett negativt tecken på något alls.

När det kommer till Vision Pro så får vi nog vara lite mer försiktiga med olika påståenden, du skriver ganska klart att "Vision Pro är ingen spelmaskin", och då vi pratar om Apple så är detta fullt möjligt att så är fallet, Apple har ju aldrig tagit gaming på ens de minsta lilla allvar, så att vara skeptisk är befogat, men vi vet inte nog ännu för att säga med säkerhet att Apple inte kommer stödja att den används på en Windows dator exempelvis (osannolikt, jag vet, men inte omöjligt ännu förns det har bekräftats), eller att moddare lyckas få den att fungera till PCVR spel (möjligt, långt mer sannolikt än att Apple själva lägger tid och möda på det), eller att utvecklare väljer att släppa mac-versioner av sina spel, vilket säkert kommer att ske till en viss del åtminstone, spel som Beat Saber skulle jag inte bli förvånad om de portas. Vi kan inte heller göra påståenden som "den är överlägsen Aero på allt utom just PCVR". Har du testat båda? Har du testat den slutgiltiga versionen som släpps först nästa år? Självklart inte. Det är fullt möjligt att om du hade gjort ett antagande att så var fallet, att du hade kunnat haft rätt, men nu presenterar du dina gissningar och åsikter som fakta, vilket är lite dumt.

VR är fortfarande en relativt ny marknad, som kan användas till väldigt mycket, inte bara spel. En stor del av anledningen att det inte har blivit större än, är för att vi inte har ett headset på marknaden ännu som är dels rätt pris, rätt utseende samt inte för klumpig eller tung att ha på sig. Apple's Vision Pro kommer hjälpa till lite på traven, men främst kanske version 2, 3, 4 som kommer ha lite mer genomslagskraft. Till det så krävs det fler aktörer som faktiskt satsar stort, för att vi ska ha ett bra urval där folk kan väga pris, utseende samt komfort mot varandra för att hitta ett headset som passar dem, på samma vis som vi har en uppsjö olika smart phones på marknaden idag.
Att Apple nu har klivit in på marknaden lär öka på satsningarna inom VR/AR/MR ganska märkbart. En massa utvecklare lär försöka vara snabba på att släppa de första apparna/spelen till Vision Pro exempelvis, samtidigt som säkerligen företag på PC/Android-sidan lär satsa mer för att Apple har visat att de tror att VR/AR/MR kommer bli nog stort för att lägga massa miljarder på det.
Apples investering, om det stämmer att de ens är i närheten av 100 miljarder dollar investerat i Vision Pro och framtida headsets, är nog den överlägset största investeringen i denna produktkategori någonsin.

PCVR är absolut inte en "halvdöd plattform". Det har bara inte utvecklats lika snabbt som du kanske hade velat, kanske trodde du att vi skulle vara i Ready Player One redan vid detta laget? Det lär nog komma inom en inte allt för avlägsen framtid, men det krävs ett headset som verkligen kan slå igenom till en större marknad först. Utan tillräckligt bra headsets, till ett överkomligt pris för en genomsnittlig person, så kommer VR aldrig "slå igenom". Vi är på väg dit, Apples satsning har påskyndat denna framtid, men vi är inte riktigt där än.

Just nu har vi inte nog bra headsets för att spelutvecklare ska riktigt fullt ut vilja satsa på nya spel, det krävs också massa (fortfarande relativt nya) teknologier för att driva ett högupplöst headset, i 90+ hz, med vad en genomsnittlig person sitter på för dator idag, om man nu inte vill satsa på relativt simpel grafik. Med Foveated rendering och andra tekniker, så kan vi sänka kraven ganska avsevärt, men få headsets har den eye tracking som krävs exempelvis, och även om de har det (så som Vision Pro), så är de för dyra för en genomsnittlig gamer att köpa i dagsläget.
När det kommer till VR-Porr, som säkerligen är en drivande faktor också, så behövs väl bara en hyfsat bra skärm, till ett billigt pris (tror få är villig att lägga 50k för en Vision Pro om den endast används för att kolla på porr).
När det kommer till användande i en professionell miljö, så som arkitekter som vill kunna ge en virtuell rundtur i ett hus de designat, så tror jag absolut att Vision Pro är de första headsetet som verkligen kan "passa in" där. Dels bra skärmar med hög upplösning, dels ser de relativt bra ut, dels är de kraftfulla nog för att det inte ska krävas att de är inkopplad i en dator under "rundturen". Där tror jag absolut att det är en av de marknader där Apple kommer lyckas väldigt bra till en början, och där genomsnittligt folk kan ha sina första upplevelser i VR. Vi kan se det användas för att välja färg och klädsel på din nya bil hos bilhandlaren, för att kunna se möbler eller ditt nya kök på ikea "i verkligheten" (genom AR/MR) även om de inte finns uppbyggda på ditt lokala varuhus i den färg eller utförande du är intresserad av. Vi kommer säkert se att du kan köpa en virtuell biljett till konserter och sportevenemang.

De flesta av oss trodde nog att spel, eventuellt spel och porr skulle leda utvecklingen av VR, för att sedan sprida sig till andra kategorier, men det ser ut som att det kanske börjar från andra änden. Kanske kan Apple, samt Samsung, Google och andra få VR/AR/MR i händerna på "vanligt folk" först, och att vi sakta men säkert ser att satsningarna på spel ökar över tid ju mer vanligt det blir att folk har headsets av olika slag, och därmed att marknaden för att göra VR spel specifikt också då växer. Just nu är det 1.87% av Steam användare som har ett headset, vilket inte är en speciellt stor marknad.

Så, istället för Spel > Porr > Professionella användningsområden > headsets av olika typer är lika/nästan lika vanligt som smart phones, så ser kanske verkligheten ut tvärtom.
Alltså, Professionella användningsområden > Porr > Spel > de flesta har ett headset.

Det är spel som redan är den drivande faktorn.
Steam 1.87% är inte verkligheten av VR användarna.
Först måste man räkna hur många denna % är se får man tänka på att Quest sålt mellan 15-20mj enheter plus PSVR2 som tuffar vidare.
Det satsas på spel och utvecklare som släpper på Quest plattformen rapporterar gör vinst.
Det är detta må ga inte fattar som inte är med i scenen.
"Det finns inga spel" är ett felaktigt påstående.
Men visst så småningom kabsle allt annat "alldagligt" blir populärare, men inget fel med det mer användare är bra oavsett.

Men jag håller med dig i det du skrev om att det är felaktigt att påstå att PCVR är död.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

2. Det är missvisande att kalla exempelvis Dota 2 för ett 10 år gammalt spel. Det utvecklas konstant och är ett helt annat spel än för 10 år sen, vet inte om det finns en helt jämförbar ekvivalent bland VR-spelen. Beat Saber får lite nya låtar ibland och Alyx har fått lite spelargjorda moddar, men det är inte riktigt jämförbart.

Kan återigen trycka på att jag inte vill att PCVR-marknaden ska misslyckas, men det ser inte jätteljust ut just nu och det osar lite skygglappar och önsketänkande för mig att se det på annat vis.

I princip ALLA VR spel släpps och utvecklas vidare efter release även på Quest, verkar ibte som du har haft koll på VR spel scenen utan fast med alla "gamla" spel bara.

AAA är inget måste för att hålla vid liv, indiescenen med mindre utvecklare håller även Quest och PSVR vid liv.
Stora drakar gör spel där stora pengar dras in.
VR spel utvecklare drivs mer av passionen att göra VR spel och många har blivigt framgångsrika

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

I princip ALLA VR spel släpps och utvecklas vidare efter release även på Quest, verkar ibte som du har haft koll på VR spel scenen utan fast med alla "gamla" spel bara.

AAA är inget måste för att hålla vid liv, indiescenen med mindre utvecklare håller även Quest och PSVR vid liv.
Stora drakar gör spel där stora pengar dras in.
VR spel utvecklare drivs mer av passionen att göra VR spel och många har blivigt framgångsrika

Förutom att det inte är sant (jag har ett VR-spelbibliotek som sträcker sig bak till 2016 och kan lätt peka ut motexempel) så syftade jag på de spel som ligger i toppen för PC kontra PCVR. Det vill säga - Dota 2 är i toppen för att det är ett aktivt utvecklat multiplayerspel som radikalt ändrats med åren, Beat Saber har också utvecklats men knappast på ett jämförbart vis.

Att kalla nåt för dött, halvdött och vid liv verkar vara en semantisk återvändsgränd. Jag säger inte att marknaden är noll och intet, utan att det inte är ett hälsotecken när det bara är några få hundra inne och spelar samma spel samtidigt under ett dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Förutom att det inte är sant (jag har ett VR-spelbibliotek som sträcker sig bak till 2016 och kan lätt peka ut motexempel) så syftade jag på de spel som ligger i toppen för PC kontra PCVR. Det vill säga - Dota 2 är i toppen för att det är ett aktivt utvecklat multiplayerspel som radikalt ändrats med åren, Beat Saber har också utvecklats men knappast på ett jämförbart vis.

Att kalla nåt för dött, halvdött och vid liv verkar vara en semantisk återvändsgränd. Jag säger inte att marknaden är noll och intet, utan att det inte är ett hälsotecken när det bara är några få hundra inne och spelar samma spel samtidigt under ett dygn.

För att dra ett exempel.
Pavlov släppte en stor uppdatering bara för nån dag sen. Det är ett "gammalt" spel.
Flesta spelen underhålls löpande så är det bara, speciellt om det ör multiplayer.
Men öven singlrplayer, tänker på Into the radius ett mastodonproject singleplayer spel, utannoserat att först NU är det färdigt. Man har även påbörjat uppföljare som ocks0 ska släppas för PCVR.

Bara för att Quest har Applab så släpps det spel i early access på Officiella store fast det framgår bara inte att det är EA.

Men nu är vi OT så lämnar ämnet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

En fundering är vad Apple Vision (dvs inte Pro) kommer behöva kosta. Om vi tänker oss release av den 2025 (parallellt med Gen 2 av Pro)

Jag tippar på att den måste starta på $1500 för att det ska bli nått av visionen...

Det är förstås en hejdlöst massa pengar men är det nån som kan nå massorna, trots höga priser, så är det Apple. Men även deras kunder har ju en smärtgräns.

Permalänk
Medlem

Kuo: iPhone 15 to Get Next-Gen Ultra Wideband Chip for Enhanced Vision Pro Headset Integration

https://www.macrumors.com/2023/06/19/iphone-15-new-u1-chip-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kuo: iPhone 15 to Get Next-Gen Ultra Wideband Chip for Enhanced Vision Pro Headset Integration

https://www.macrumors.com/2023/06/19/iphone-15-new-u1-chip-vi...

Innan AirTags släpptes ryktades det om stöd för Augmented Reality, att man kunde se sig runt omkring i rummet med sin iPhone och se exakt var någonstans AirTag:en var. Men sedan blev det ju bara att man har en pil åt rätt håll istället. Kan den här U1 v2.0 möjliggöra att man kan se sina prylar på riktigt i Augmented Reality då tro?

Permalänk
Medlem

Apple Vision Pro Will Support WebXR for Fully Immersive Experiences in the Browser

https://www.roadtovr.com/apple-vision-pro-webxr-support-safar...

Permalänk
Medlem

Apple Releases Vision Pro Development Tools and Headset Emulator

https://www.roadtovr.com/apple-vision-pro-sdk-developer-tools...

Permalänk
Konsolgrävare

Stort tack för nyheterna @Halldin 😀

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Apple Releases Vision Pro Development Tools and Headset Emulator

https://www.roadtovr.com/apple-vision-pro-sdk-developer-tools...

Gick in på https://developer.apple.com/visionos/ och kikade. Man blir sugen...

Så hur funkar det (har noll erfarenhet av Apple utveckling). Som företag betalar man bara runt 300 dollar per år så får man tillgång till de SDK man behöver?

Permalänk
Medlem

Annan Guardian/Chaperone-lösning på Vision. Den skapar en 3x3m yta utgående från ens huvud, närmar man sig gränsen poppar omgivningen upp. Likaså om man närmar sig fysiska objekt (med hjälp av djupsensorn).

Apple Explains Vision Pro's Approach To VR Playspace Boundaries

https://www.uploadvr.com/apple-vision-pro-vr-playspace-bounda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Gick in på https://developer.apple.com/visionos/ och kikade. Man blir sugen...

Så hur funkar det (har noll erfarenhet av Apple utveckling). Som företag betalar man bara runt 300 dollar per år så får man tillgång till de SDK man behöver?

Vad har du fått den uppgiften ifrån? Såvitt jag vet får du SDK:erna gratis. Om du vill publicera saker på AppStore behöver du betala $100 per år, plus 20-30 % av försäljningsintäkterna av dina appar (små försäljningssiffror 20 %, säljer du väldigt mycket så 30 %).

Och SDKerna fungerar bara på Mac, så du behöver en sån också om du inte redan har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vad har du fått den uppgiften ifrån? Såvitt jag vet får du SDK:erna gratis. Om du vill publicera saker på AppStore behöver du betala $100 per år, plus 20-30 % av försäljningsintäkterna av dina appar (små försäljningssiffror 20 %, säljer du väldigt mycket så 30 %).

Och SDKerna fungerar bara på Mac, så du behöver en sån också om du inte redan har det.

Du har säkert rätt. Verkar vara äldre info jag hade fått till mig. Då fanns det någon sorts 99 resp 299 uppdelning.

Aja, struntsamma. Obetydliga pengar oavsett.

Dum fråga incoming men...de applikationer man tar fram, kan man "sprida dem som man vill"? Eller måste det gå via nån Apple-kanal (t.ex App store) på nått störigt sätt?