Hur mycket borde man tjäna som utvecklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadde459:

Hej, jag har precis börjat en tjänst hos ett företag där jag tidigare praktiserat i 5 månader som programmerare/utvecklare. Idag hade jag lönesamtal med min chef där han sa att företaget går efter fackförbund när de ger ut lön och att jag därför skulle tjäna 20 800 kr eller 130kr timman. Eftersom att jag inte har någon tidigare arbetserfarenhet och har endast utbildat mig till gymnasieingenjör (en utbildning efter gymnasiet på ett år) så har jag ingen aning om hur mycket man ”borde” tjäna. Jag vänder mig därför hit för att ta reda på om detta är en rimlig lön eller om jag borde förhandla mer. Är det någon som har egna erfarenheter av något liknande så får ni gärna skriva det också.

Tack på förhand!

Vad ska du programmera/utveckla i? Mest nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Minimilönen inom detaljhandel är 23 938 för en artonåring.
Så en lön på 20 800 är otroligt dålig.

Anledningen är förmodligen att företaget inte har kollektivavtal.
Då kan de erbjuda en krona i timmen då löner inte är reglerat i lagen.

Har inte läst hela tråden så kanske svaret har framkommit men Unionen har inga minimum löner i sitt huvudavtal var av man kan erbjudas vad som helst.

Min åsikt är att Sverige, precis som Norge, borde ha en lagstadgad minimumlön och där efter applicerar man fackliga regler och som ytterligare ett lager har man individuell förhandling.

Mig veterligen finns det ingen bransch där facken har en reglerad minimumlön så låg som TS har blivit erbjuden.

Permalänk
Skrivet av Cadde459:

Hej, jag har precis börjat en tjänst hos ett företag där jag tidigare praktiserat i 5 månader som programmerare/utvecklare. Idag hade jag lönesamtal med min chef där han sa att företaget går efter fackförbund när de ger ut lön och att jag därför skulle tjäna 20 800 kr eller 130kr timman. Eftersom att jag inte har någon tidigare arbetserfarenhet och har endast utbildat mig till gymnasieingenjör (en utbildning efter gymnasiet på ett år) så har jag ingen aning om hur mycket man ”borde” tjäna. Jag vänder mig därför hit för att ta reda på om detta är en rimlig lön eller om jag borde förhandla mer. Är det någon som har egna erfarenheter av något liknande så får ni gärna skriva det också.

Tack på förhand!


Om vi ska prata om löneökning:

Med min erfarenhet, så kan jag tycka att facket (Metall eller någon annan typ av kollektiv anstält fakcförbund) är bra för dem som inte vågar sägar något. Att prata med sin chef kan vara svårt, det förstår jag. Har själv varit antälld som mekaniker i 4 år så jag vet att när chefen pratar med en, så lyssnar man och är snäll. Desvärre så är det lätt att chefen kör över en, och därav så är facket bra för individen då man får en "skaplig löneökning", enligt kolletivets riktlinjer. Men.... om man vågar stå upp för sig själv och kan argumentera så är facket inte alls bra, enlgit vad jag själv har fått erfara. Ursäkta om jag trampar någon på tårna, trycker själv att facker är jätte bra eftersom de sätter krav på arbetsgivaren, med all rätt!

Men som tjänsteman
(vilket du bör vara) så har man en dialog med sin chef där man så att säga, förhandlar om sin lön. Min första "förhandling" gick till enlgit följande:
-Min dåvarande chef kallade till samtal
-Min chef sa att jag fick x % + x% rörling lön
-Jag ville ha mer
-Vi "kom överens" om att någon enstaka % över initiella samtal är Ok.
-Win / Win??? (Chefen lägger sig lågt så att du känner att du vunnit, gamlat trick....).
I dagsläger hade jag haft en större dragning om vad andra i min brach tjänar, medelön, och varför jag ska ha mer. Tex vilka uppgifter/leveranser jag ansvarar för utöver vad som är sagt på pappret.

Om vi pratar ingångs lön:
Din lön är baserat på:
-Erfarenhet
-Utbildning
-Ålder
-Din vilja att slåss och argumentera, ibland behöver du ha ett annat alternativ för att få chefen att inse att du är eftertraktad, funkar prima
-Få in fler offerter! Få dem att slåss med varandra!

Jag hade personligen sökt på vad andra i yrket, i samma ålder, med likanande bakgrund får i lön, för att sedan jämföra med och framföra via en dialog med chefen. Om chefen inte lyssnar så är det rätt så enkelt. Hitta ett annat jobb. Man ska inte acceptera ett jobb som är under genomsnittet! Men var smart. Hitta ett jobb innan du slutar ditt aktuella!

Jag tycker det är väldigt kännsligt att prata om lön och pengar, men ratist ger svar på tal. Och slutsatsen är egentligen, om du inte är nöjd med sin lön, kolla efter ett annat jobb. Inget är klart förän papprerna är påskrivna. Ibland kan ett nytt jobb få din lön att öka, om inte, så kanske du ska byta jobb?

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadde459:

Hej, jag har precis börjat en tjänst hos ett företag där jag tidigare praktiserat i 5 månader som programmerare/utvecklare. Idag hade jag lönesamtal med min chef där han sa att företaget går efter fackförbund när de ger ut lön och att jag därför skulle tjäna 20 800 kr eller 130kr timman. Eftersom att jag inte har någon tidigare arbetserfarenhet och har endast utbildat mig till gymnasieingenjör (en utbildning efter gymnasiet på ett år) så har jag ingen aning om hur mycket man ”borde” tjäna. Jag vänder mig därför hit för att ta reda på om detta är en rimlig lön eller om jag borde förhandla mer. Är det någon som har egna erfarenheter av något liknande så får ni gärna skriva det också.

Tack på förhand!

Nej herregud det där är för lite. Där jag jobbar är lönen 30-60K för utvecklare beroende på om man är graduatevalp eller erfaren senior. 20K tjänar de som städar lokalerna och inte har någon utbildning alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

20k hade jag som okvalificerad industriarbetare 2008, och ser vi till vad en hamburgerflippare tjänar så ligger HRF:s minimilön på strax över 24k i månaden (nu finns det väl förvisso knappt någon i den branschen som går på fulla timmar längre, men ja ...), så där omkring borde du definitivt ligga som lägst.
Borde du ligga mycket högre än så? Därom kan man tvista, och utan att veta vad ditt jobb omfattar så är det svårt att avgöra. Är du självgående merparten av tiden och har - inom företaget - normala arbetsuppgifter, ja då borde du självklart kunna hoppa upp en rejäl skvätt. Om du däremot behöver handledning stora delar av tiden och, eller, har arbetsuppgifter som mest är utfyllnad för att se om du är något att satsa vidare på, då kan du troligen inte kräva mer än någonstans runt 25k-strecket.
Kommer du att komma norr om 30 med din innevarande utbildning och erfarenhet annorstädes i dagsläget? Troligen inte. Visst söks det med ljus och lykta efter utvecklare, men det är framför allt utvecklare med adekvat utbildning eller dokumenterad erfarenhet, och frågan är framför allt vad du är villig att göra för att nå dit: leva på än mindre och bygga upp en studieskuld och garanterat få bättre lön inom några år, eller traggla på med låg lön (dock inte 20k, men ja ...) några år visandes framfötterna samtidigt som du besparar dig en studieskuld och förhoppnings kunna hoppa upp i lön vad det lider?

Jag skulle tänka såhär:
Du är fortfarande ung. Ta ett år eller två, hetsa mindre gällande lön, lägg undan lite stålar, se om yrket alls är något du vill syssla med under många år framöver. Om så är fallet, skaffa dig en YH-examen eller en högskoleexamen och börja tjäna de större pengarna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

20K tjänar de som städar lokalerna och inte har någon utbildning alls.

De som städar är de verkliga hjältarna. Det är en grymt underskattad arbetsroll. Och märkligt nog tjänar de en alldeles för låg lön.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Kolla lönestatistik på SCB, Jobbsafari, Unionen etc. Ligger väl runt 50k.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/...

Ligger på 55k själv, 5 års erfarenhet i Malmö. Kan ta mer men får skatta så mycket så lägger det i bolaget istället. När jag började jobba så var min första lön 30 000kr men den höjdes ganska fort. Men detta var alltså 5 år sen. Jag tänker att ingång borde ligga på iaf 35 idag?

Men om du kör eget så får du ju inte lön på samma sätt som en anställd. Det blir ju en skev jämförelse.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av johan4:

Som erfaren chef inom digital produktutveckling kan jag säga att det är en skamlön även om du inte har så mycket erfarenhet eller utbildning. Som jämförelse kan jag säga att vi gav 35k som ingångslön för nyutexaminerade dataingenjörer på ett bolag på en mindre ort i södra Sverige för ett par år sedan.

Kan verifiera detta. Allting beror på uppgift, bolag och var i branschen man är men om du är en duktig ny utvecklare, så bör du bli erbjuden mer.

Har du inga alternativ så ska du inte spotta i glaset men genast börja se dig om efter bättre alternativ eller ta diskussionen med chefen att du förväntar dig mer när du väl bevisat var du kan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Har en släkting som är gymnasieingenjör som ska jobba som first line tekniker med 23000kr, du borde oavsett inte ha en krona under 25000-27000kr som tidigare har nämnt

När jag började jobba i butik 2012 tjänade jag mer än dig

Permalänk
Medlem

närmre 0 med tanke på hur oseriösa och okunniga de flesta är, inte minst nybörjare.

Permalänk
Medlem

För lågt. Jag skulle säga att de där Unionen-siffrorna rimmar väl med verkligheten, 30-35 är någon sorts golv. Att ha 1-2 års eftergymnasial utbildning är inget konstigt i den här branschen. Jag har duktiga kollegor med enbart gymnasieutbildning.

Om du är så pass ung att du är nära 20 är det väl bara att börja jobba, men jag tycker du ska börja söka nya mer seriösa tjänster direkt.

Min enda fråga är, vad är det för arbetsuppgifter du utför och vad är det för sorts firma? Det här ovan är för en "systemutvecklare", går ju att gömma mindre kvalificerade tjänster under begreppet "utvecklare" också. Sen är det nog för lågt ändå, men kanske inte lika uppseendeväckande lågt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Man ska absolut ta betalt för sin tid. Och noggrant tänka över om det finns någonting bättre som man skulle kunna lägga sin tid på.

Att ta ett jobb med dålig lön bara för att få erfarenhet är oftast en dålig idé. Om arbetsgivaren värderar tjänsten så lågt så kommer antagligen erfarenheten som man får där inte heller att värderas särskilt högt.

Undantag finns förstås, och i vissa branscher så är man helt enkelt tvungen att finna sig i oskäligt dålig lön under exempelvis lärlingstid. Men kan man undvika det så ska man förstås göra det.

Vi har nog olika synsätt de få gånger jag förhandlat, har jag endast talat om min kompetens och att när jag löst arbetsuppgiften eller uppgifterna så är det samma betalning som gäller vare sig det tar 3h eller 8h. Fick in det i mitt avtal nu med, fastän det kommunalt bolag tycker det är nice iaf. Ofta korta arbetsdagar. MEN vid kris, 2-3ggr/år ja då är det 8h+ övertid med grundlön omräknad i timmpeng utan annan annan ersättning.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Loyd:

hade inte ens gått upp ur sängen för 20k, 130kr/h var minimilönen man fick för 15 år sedan. Det är så nära en slavlön man komma idag. Vet gott om företag som ger minst 30k+ helt utan utbildning eller arbetslivserfarenhet.

Jag jobbade 2 år med ”Renhållning och Skötsel” och fick ut 18.800:-
Malmö. Malmö Stad som arbetsgivare. Extratjänst (tjänar inte ihop till A- kassa). Undrar om kontrakten var lagliga ens…

Så jäkla kul svar. ”Hade inte ens gått upp ur sängen för 20K” 😆

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Där har du en poäng. Man behöver inte stirra sig blind på första lönen. Det är en enorm löneökning då fått så om trådstartaren får samma utveckling kommer det bli mycket med åren.

Själv började jag med 16000 på mitt första heltidsjobb jobb och ökat till 22000 på 10 år. Det är knappt så det hänger med inflationen.

Men ska satsa på utbildning till kyl och värmepumpstekniker och kommer då få runt 40k tror jag när jag är klar om 2 år. Kommer dock få leva extremt snålt under de 2 åren och bara jobba halvtid för att kunna studera på heltid så kommer få typ 10k bara. Kommer bli tufft men man ska tjäna på det i längden. För en som är ung och inte har barn och familj att ta hand om är 20k i lön ändå inga problem att leva på.

16 till 22 på 10 år är långt under inflationen. bara ifjol om man hade en lön på 20 000 så förlorade man 2000 i köpkraft bara på det året allena (beräknat på fjolårets snittinflation på 10%) så om det du säger stämmer så har du i köpkraft haft en rejäl löneminskning sedan du började på arbetsplatsen. 18000 2013 motsvarar 22 994,33 kr 1jan 2023 och då är inte ens årets katastrofinflation inräknad.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Låter som du tycker företaget gör honom en tjänst genom att han fått jobba gratis i 5 månader, och att de nu erbjuder honom en riktig skitlön.

Det gör dom såklart. Nu talar jag inte om just den här personen, eftersom jag, lika lite som ni, vet vem hen är.

Problemet med praktik/praktikanter är att du lika gärna kan få någon som, med all respekt, är helt värdelös. När man tar emot någon på praktik så är det en del av kalkylen, 20-40% av gångerna är det en person som det faktiskt kostar pengar att ha där.

Skrivet av dragge183:

När jag började jobba i butik 2012 tjänade jag mer än dig

På RadioSchack för 10-20 år sedan var det inte alls konstigt att man tjänade 800-900k om året, problemet var bara att dom gick i konkurs, i.e, människor fick ut mer i lön, än dom faktiskt drog in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

De som städar är de verkliga hjältarna. Det är en grymt underskattad arbetsroll. Och märkligt nog tjänar de en alldeles för låg lön.

Amen! Jag är den första att hålla med dig. Man dör inte i förtid av kontorsarbete direkt så allt fysiskt arbete borde ge mer betalt eller åtminstonne berättiga tidigare pension. Men utifrån frågeställningen så är inte 20K en rimlig lön för en utvecklare. Inte ens för en valp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Amen! Jag är den första att hålla med dig. Man dör inte i förtid av kontorsarbete direkt så allt fysiskt arbete borde ge mer betalt eller åtminstonne berättiga tidigare pension. Men utifrån frågeställningen så är inte 20K en rimlig lön för en utvecklare. Inte ens för en valp.

Jag instämmer helt och hållet. Det är ett någon tusenlapp under minima som ger utrymme för ett någorlunda upplevelserikt liv. Unga människor har därtill stora investeringsbehov för att stå på egna fötter. Allt från en stekpanna till WC-borste. Om de nu får tag i en bostad.

Permalänk
Medlem

Jobbat och rekryterat i IT/Konsultbranschen i 15 år, inom många olika områden för utvecklare dessutom. Aldrig anställt någon junior under 25k i Göteborgsområdet. I Sthlm är nivåerna ännu högre. Mindre orter kan säkert ligga lägre dock, räcker att man kommer ett par mil utanför Gbg så går lönerna ner orimligt mycket.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Låter som du tycker företaget gör honom en tjänst genom att han fått jobba gratis i 5 månader, och att de nu erbjuder honom en riktig skitlön.

Problemet ligger i att företaget utnyttjar honom.

Jag tolkar det snarare som att det handlar om praktiken under sitt GI-år - d.v.s. lärande som en del av sin utbildning. Är högst tveksam att TS de facto har producerat något nämnvärt ur företagets perspektiv.
Om det antagandet är hyfsat nära sanningen så låter det snarare som att företaget har gjort honom en tjänst genom att erbjuda en möjlighet för TS att ta sin GI-examen i hopp om att kunna snappa upp någon tidigt i vederbörandes karriär.

Återigen, TS saknar arbetslivserfarenhet och har gått ett år extra i gymnasiet (med allt vad det innebär). Hen är <= 23 (då 22 är maxålder för att påbörja GI-utbildningen) och vi har ingen aning om besutten kompetens. Vad vi vet kan TS mycket väl vara en slapptask som inte gör ett yota mer än nödvändigt, har inte påvisat några tendenser till att förstå vad problemlösning innebär, eller programmerar sämre än jag gör(!), men kanske har något som företaget ändå ser en viss potential i på sikt.
Nu säger jag inte att det är så, bara att det mycket väl skulle kunna vara så, och i så fall är en "riktig skitlön" kanske egentligen mer än vad TS tillför av värde.

Det skulle givetvis även kunna vara så att TS kodar 24/7 och har gjort så de senaste 15 åren och tillför mer än en nybakad civilingenjör, och i så fall är givetvis lönen under all kritik. Men ... det finns inget som tyder på det, snarare tvärt om givet löneerbjudandet i fråga.

---

Vi har ingen lagstadgad minimilön här i landet, och hela ursprungsfrågan (hur mycket man borde tjäna som utvecklare) är befängd då "utvecklare" är en paraplybenämning - vars like sällan skådats - för en samling löst sammankopplade yrken. Någon som inte besitter någon kompetens värd att betala för bör inte betalas för att kalla sig "utvecklare". Någon som har en högskoleutbildning i ryggen bör inte tjäna under 30 (om inte vederbörande är helt inkompetent, i så fall se föregående), och någon som knackat COBOL i 40 år och på vars karriär en storbanks system hänger bör tjäna därefter.

Jag skulle med glädje dra in samma kosing som jag gör idag men på att fotografera, men ingen är villig att betala mig ens hälften för det. Hur mycket bör jag tjäna som fotograf? Frågar du mig så borde det vara sexsiffrigt i månaden, men faktum är att jag blir lyrisk av att sälja enstaka tryck av mina foton till självkostnadspris.

Frågan borde inte vara "hur mycket bör man tjäna som X" utan "hur mycket kan jag sälja min kompetens för". Svaret? "Det beror på din kompetens, hur väl du kan påvisa att du besitter den, och hur bra du är på att sälja in dig."

Som jag skrev tidigare, är ~20k lågt? Troligen, men utan att veta vad TS faktiskt klämmer ur sig på arbetstid så kan det vara motiverat eller inte. Inte heller vet vi hur arbetsgivaren i fråga tänker. Kan det vara en temporär lön under provanställningen/tidbegränsade anställningen med plan på att omförhandla den utifrån prestation till hösten?
Jag vill påstå att TS inte har lagt fram (och troligen inte ens besitter, i dagens läge) tillräcklig information för att avgöra om vare sig 20800, 25000 eller 30000 i månaden är en adekvat lön.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag tolkar det snarare som att det handlar om praktiken under sitt GI-år - d.v.s. lärande som en del av sin utbildning. Är högst tveksam att TS de facto har producerat något nämnvärt ur företagets perspektiv.
Om det antagandet är hyfsat nära sanningen så låter det snarare som att företaget har gjort honom en tjänst genom att erbjuda en möjlighet för TS att ta sin GI-examen i hopp om att kunna snappa upp någon tidigt i vederbörandes karriär.

Återigen, TS saknar arbetslivserfarenhet och har gått ett år extra i gymnasiet (med allt vad det innebär). Hen är <= 23 (då 22 är maxålder för att påbörja GI-utbildningen) och vi har ingen aning om besutten kompetens. Vad vi vet kan TS mycket väl vara en slapptask som inte gör ett yota mer än nödvändigt, har inte påvisat några tendenser till att förstå vad problemlösning innebär, eller programmerar sämre än jag gör(!), men kanske har något som företaget ändå ser en viss potential i på sikt.
Nu säger jag inte att det är så, bara att det mycket väl skulle kunna vara så, och i så fall är en "riktig skitlön" kanske egentligen mer än vad TS tillför av värde.

Det skulle givetvis även kunna vara så att TS kodar 24/7 och har gjort så de senaste 15 åren och tillför mer än en nybakad civilingenjör, och i så fall är givetvis lönen under all kritik. Men ... det finns inget som tyder på det, snarare tvärt om givet löneerbjudandet i fråga.

---

Vi har ingen lagstadgad minimilön här i landet, och hela ursprungsfrågan (hur mycket man borde tjäna som utvecklare) är befängd då "utvecklare" är en paraplybenämning - vars like sällan skådats - för en samling löst sammankopplade yrken. Någon som inte besitter någon kompetens värd att betala för bör inte betalas för att kalla sig "utvecklare". Någon som har en högskoleutbildning i ryggen bör inte tjäna under 30 (om inte vederbörande är helt inkompetent, i så fall se föregående), och någon som knackat COBOL i 40 år och på vars karriär en storbanks system hänger bör tjäna därefter.

Jag skulle med glädje dra in samma kosing som jag gör idag men på att fotografera, men ingen är villig att betala mig ens hälften för det. Hur mycket bör jag tjäna som fotograf? Frågar du mig så borde det vara sexsiffrigt i månaden, men faktum är att jag blir lyrisk av att sälja enstaka tryck av mina foton till självkostnadspris.

Frågan borde inte vara "hur mycket bör man tjäna som X" utan "hur mycket kan jag sälja min kompetens för". Svaret? "Det beror på din kompetens, hur väl du kan påvisa att du besitter den, och hur bra du är på att sälja in dig."

Som jag skrev tidigare, är ~20k lågt? Troligen, men utan att veta vad TS faktiskt klämmer ur sig på arbetstid så kan det vara motiverat eller inte. Inte heller vet vi hur arbetsgivaren i fråga tänker. Kan det vara en temporär lön under provanställningen/tidbegränsade anställningen med plan på att omförhandla den utifrån prestation till hösten?
Jag vill påstå att TS inte har lagt fram (och troligen inte ens besitter, i dagens läge) tillräcklig information för att avgöra om vare sig 20800, 25000 eller 30000 i månaden är en adekvat lön.

Nu argumenterar du bara för sakens skull eller menar du på riktigt att ett bolag anställer någon som inte tillför något? Och frågan bör visst vara vad man tjänar för X, all lönestatistik bygger på precis den principen och är det ett vettigt företag så följer dom detta.

Hade det varit fråga om en trappstegsmodell så är fortfarande 20k på tok för låg ingångslön. Rimligt är att man ökar kanske 3-5k efter 6 mån men det upplägget kör man oftast mot folk man inte har hunnit "prova på", om nu TS har gjort praktik så vet bolaget exakt vad dom får.

EDIT: "En samling löst sammankopplade yrken" tyder på att du är ute på riktigt djupt vatten nu och fiskar

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag instämmer helt och hållet. Det är ett någon tusenlapp under minima som ger utrymme för ett någorlunda upplevelserikt liv. Unga människor har därtill stora investeringsbehov för att stå på egna fötter. Allt från en stekpanna till WC-borste. Om de nu får tag i en bostad.

Mitt första riktiga jobb fick jag 2007. Då fick jag 18 000Kr jämt, som startlön. Hade ingen utbildning. Det blir drygt 24000Kr idag. Så oavsett vad man tycker om hur strukturerna ser ut så är 20K för en utbildad utvecklare åt helvete för lågt. Jag fick ju bara mitt jobb för att jag var duktig och självlärd liksom. Utbildningen kom senare.

Jag gillar inte att kontorsnissar har mer betalt än de som betalar med en för tidig död för att de sliter ut kroppen, men jag gillar inte heller slipsnissar som försöker driva med folk som fortfarande har hopp om livet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Nu argumenterar du bara för sakens skull eller menar du på riktigt att ett bolag anställer någon som inte tillför något? Och frågan bör visst vara vad man tjänar för X, all lönestatistik bygger på precis den principen och är det ett vettigt företag så följer dom detta.

Flesta juniorer tillför ju ingenting på många månader, ibland närmare ett år. Man anställer ihop om att de kan göra något och kanske stannar och gör något i framtiden.

Har varit med och tränat flera juniorer, med högskoleexamen som efter tre månader fortfarande bara drog ner laget och inte tillförde något alls. Så illa att vi sparkade personerna för att inte börja tappa kompetent personal. Såg att några fick andra jobb fort men blev av med dem inom två månader.

Lönestatistik faller ju fort när du har så breda yrken. Det är ju som en orsak till att nya utvecklare erbjuds 20-40k ingångslön och vissa här tjänar flera miljoner om året fast båda är utvecklare

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Låter som att du har visstidsanställning över sommaren, 130 kr/h är inte orimligt för sommarjobb.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Nu argumenterar du bara för sakens skull eller menar du på riktigt att ett bolag anställer någon som inte tillför något? Och frågan bör visst vara vad man tjänar för X, all lönestatistik bygger på precis den principen och är det ett vettigt företag så följer dom detta.

Hade det varit fråga om en trappstegsmodell så är fortfarande 20k på tok för låg ingångslön. Rimligt är att man ökar kanske 3-5k efter 6 mån men det upplägget kör man oftast mot folk man inte har hunnit "prova på", om nu TS har gjort praktik så vet bolaget exakt vad dom får.

EDIT: "En samling löst sammankopplade yrken" tyder på att du är ute på riktigt djupt vatten nu och fiskar

Nej, ett bolag anställer inte någon som inte tillför något, om man inte misstänker att vederbörande kommer att tillföra något inom en viss tidsperiod. Hur lång den tidsperioden är kan variera rätt så kraftigt beroende dock, och det är inte ovanligt att en nyanställning inte ger en nettoavkastning till en början.

All lönestatistik bygger på den principen ja, men då på ett stort statistiskt urval och oftast betydligt mer granulärt än "utvecklare", och det kan definitivt vara en riktlinje om man har en genomsnittlig person att ta i beaktande. En svensk medellön ligger på 37200 (Edit: 2021, men exakt värde spelar mindre roll här) , men det betyder knappast att alla bör ha 37200 eller högre i lön.

Det gäller ett sommarjobb för någon utan arbetslivserfarenhet eller nämnvärd utbildning ... sorry, men jag har svårt att se hur de som kläcker ur sig "minst 30k" tänker här. Är 21k för lågt? Troligen (vilket jag poängterat flera gånger).
Men, bolaget vet troligen inte alls "exakt vad dom får". Det vet man aldrig. Har utbildningsmomentet utgjort något som representerar det jobb han kommer att göra väl, ja då vet de lite bättre. Om det däremot har varit styrt mycket från skolsidan, ja då kan det säga mycket lite.

Ja förlåt, att kalla utvecklare "sammankopplade" var att ta i. 'Utvecklare' är på intet sätt någon skyddad titel, saknar (vad jag vet) central framtagen definition, enhetliga arbetsuppgifter eller krav på utbildning. Det är ungefär lika specifikt som "konsult" eller "chef". Visst, det går att sätta upp en godtycklig lös definition och säkerligen täcka in en majoritet av de som kallar sig utvecklare, och som skulle få de allra flesta "ickeutvecklare" att sluta ställa frågor, men knappast för att sätta mer än en generell prislapp baserad på lösa antaganden på en enskild individ.

Så, nu har jag trampat på tillräckligt med ömma tår i den här frågan tills dess att TS återkommer med mer information om vad som gjorts, kommer att göras, och hur arbetsgivaren i fråga motiverar sitt bud.

Edit: Ett gott tips till TS - "X personer på internet tycker att min lön är anskrämlig" har nog aldrig utgjort en grund för en löneökning, just saying.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cadde459:

Hej, jag har precis börjat en tjänst hos ett företag där jag tidigare praktiserat i 5 månader som programmerare/utvecklare. Idag hade jag lönesamtal med min chef där han sa att företaget går efter fackförbund när de ger ut lön och att jag därför skulle tjäna 20 800 kr eller 130kr timman. Eftersom att jag inte har någon tidigare arbetserfarenhet och har endast utbildat mig till gymnasieingenjör (en utbildning efter gymnasiet på ett år) så har jag ingen aning om hur mycket man ”borde” tjäna. Jag vänder mig därför hit för att ta reda på om detta är en rimlig lön eller om jag borde förhandla mer. Är det någon som har egna erfarenheter av något liknande så får ni gärna skriva det också.

Tack på förhand!

Exakt vad innebär tjäna i det här sammanhanget ? En grundlön på 20 800 kan vara helt ok om det dessutom blir utgår tillägg till den men det kan också vara lågt om det inte är en grundlön utan innefattar allt.
Du ger för lite detaljer för att nån ska kunna ge ett bra svar, du ger dessutom felaktig info om anställningsformen enligt det du skriver nedan.

Skrivet av Cadde459:

Tack för svaret, just nu är det en tillsvidare anställning över sommaren men det kan bli en full anställning efter sommaren.

Nej det kan enligt lag inte vara 2 olika anställningsformer samtidigt så detr du skriver kan omöjligen stämma.

Lag (1982:80) om anställningsskydd
Anställningsavtalet
4 § Anställningsavtal gäller tills vidare. Avtal om tidsbegränsad anställning får dock träffas i de fall som anges i 5 och 6 §§.

Du kan alltså inte ha en tillsvidareanställning över sommaren utan det är endera tills vidare eller en tidsbegränsad anställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det gör dom såklart. Nu talar jag inte om just den här personen, eftersom jag, lika lite som ni, vet vem hen är.

Problemet med praktik/praktikanter är att du lika gärna kan få någon som, med all respekt, är helt värdelös. När man tar emot någon på praktik så är det en del av kalkylen, 20-40% av gångerna är det en person som det faktiskt kostar pengar att ha där.

Nej, de gör inte honom någon tjänst. Om de inte hade tyckt att han gjorde ett bra jobb eller hade bra potential så skulle de inte vilja ha kvar honom.
Då bör de faktiskt betala ut en skälig lön som går att leva på, istället för en slavlön.

Det är bara säga till om du vill jobba gratis i ett halvår åt mig.
Kom ihåg, det är JAG som gör dig en tjänst!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Hade det varit fråga om en trappstegsmodell så är fortfarande 20k på tok för låg ingångslön.

Om trådskaparen producerar motsvarande ett värde på <20k/månad, hur mycket ska han tjäna då?

Skrivet av mastrovious:

Rimligt är att man ökar kanske 3-5k efter 6 mån....

Hela den där idén med automatiska löneförhöjningar är absurd.

Eller ja, det bygger såklart att du har ett inflationsmål, och att man faktiskt kan ge människor högre lön men i realiteten ge dom mindre lön, och så blir dom nöjda för dom är för dumma för att förstå vad som händer.

Skrivet av mastrovious:

...men det upplägget kör man oftast mot folk man inte har hunnit "prova på", om nu TS har gjort praktik så vet bolaget exakt vad dom får.

Precis, dom vet exakt vad dom får, och dom har satt det här värdet på det,

Jag fattar, det finns arbetsgivare som är svin, men det finns också arbetstagare som är värdelösa. Det finns anställda som inte ökar sin produktivitet alls på 10 år, varför ska dom få högre lön varje år?

Skrivet av Lodisen:

Nej, de gör inte honom någon tjänst. Om de inte hade tyckt att han gjorde ett bra jobb eller hade bra potential så skulle de inte vilja ha kvar honom.

Varje anställning är ju en chansning.

Praktik är många gånger en större chansning (för företaget) trots att det är obetalt, alla som har haft en praktik bör förstå detta, allra helst om man vill kalla sig utvecklare.

Anledningen till att det är en större chansning är att man lägger betydligt mindre resurser på en sådan "rekrytering".

Väldigt få människor får betalt efter potential, som företagare kan man betala utifrån vad som produceras.

Skrivet av Lodisen:

Då bör de faktiskt betala ut en skälig lön som går att leva på, istället för en slavlön.

Man kan ju vända på det och säga att han borde prestera på en nivå som han kan överleva på.

Skrivet av Lodisen:

Det är bara säga till om du vill jobba gratis i ett halvår åt mig.
Kom ihåg, det är JAG som gör dig en tjänst!

Jag har jobbat gratis, om det är det du menar.

Det är kanske en mer eller mindre evig dynamik mellan arbetsgivare/arbetstagare, patron och pleb.

Men om man vill att företagare ska förstå ens behov (skälig lön, att man kan ha möjlighet att få ihop sitt liv utanför jobbet, osv. osv.) så bör man såklart erbjuda samma förståelse tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte så mycket om vad man ”borde” tjäna, särskilt som utvecklare, där lönespridningen är stor både mellan olika individer och olika arbetsgivare.

Framför allt i förhandling handlar det mer om hur lång hävstång endera sida har. Hur mycket behöver de dig kontra hur mycket du behöver ett jobb.

Jag brukar säga till dem som precis kommer igång att det första de behöver göra i din karriär är att se till att deras arbetsgivare behöver dem mer än de behöver sin arbetsgivare.

Det är snålt med dugliga utvecklare. Riktigt duktiga utvecklare existerar knappt. Om du kan bli riktigt duktig kan du ta nästan vad som helst betalt. Om, det vill säga.

Det bästa sättet (i min mening) att bli riktigt duktig för den som har förutsättningen, är att tycka att det man gör är riktigt kul. Så jag skulle fokusera på att hitta ett första jobb där det känns kul att utmana sig och bli bättre.

Eller med andra ord, var försiktig med att bara jaga lön. För min del kom de riktigt höga lönerna som en bieffekt av att jag graviterade mot jobb jag älskade.

Om det betalar bra är det en bonus, men den totala lönen sett på en livstid kommer domineras av hur duktig du är.

Permalänk
Medlem

Självklart ska man ta jobbet. Kör några månader och sen byter du. Men helt ärligt, så är 20,8K riktigt lågt, men du är ung så stirra dig inte blind på lönen. Degen kommer senare, när du har erfarenhet. Viktigast nu är att du biter ihop och sen ser du till att inte titta tillbaka på det där företaget. Sen söker du parallellt, säg under din restid till och från jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbapappa2007:

Men om du kör eget så får du ju inte lön på samma sätt som en anställd. Det blir ju en skev jämförelse.

Jag är ju anställd.

Men de flesta kollegor jag har som är anställda konsulter ligger i samma spann.