Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Har haft kul men tar en liten paus nu tills säsong 1 börjar. Hoppas att Blizzard lägger ner lite mer krut på end-game framöver och att vi kommer få något liknande Greater Rifts eller något, där man kan gå djupare ner i nivåer, det blir svårare och man bara får kötta på.

Eller så kanske det redan finns? Dock är det inget som jag har stött på under min tid i alla fall.

Nightmare sigils är det närmsta du kommer, går till Tier 100 (fiender är runt lvl 153)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

The world is ending!
Life goes on!

D.v.s. för den lille personen så är dom små problemen nog så viktiga.

😀
Jo, så kanske det är. Ville bara slänga in ett perspektiv från någon som inte kommer att göra gear grinding i D4 till sin nya livsstil, utan ser det som ett spel bland andra, om än i en serie som jag uppskattat sedan bokstavligt talat decennier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

<Uppladdad bildlänk>

Fast problemet är bara att Blizzard aldrig har sagt att det måste krävas modifiering av spelfilerna för att du ska bli bannad. Det är därför man kunnat slå ned på MapHacks eller exempelvis ett "konstigt" tangentbord, som inte ändrar några filer någonstans.

Vad någon skrivit på Reddit har inte så stor betydelse.

Såhär står det i deras användaravtal:

Skrivet av Blizzard:

License Limitations. Blizzard may suspend or revoke your license to use the Platform, or parts, components and/or single features thereof, if you violate, or assist others in violating, the license limitations set forth below. You agree that you will not, in whole or in part or under any circumstances, do the following:
Derivative Works: Copy or reproduce (except as provided in Section 1.B.), translate, reverse engineer, derive source code from, modify, disassemble, decompile, or create derivative works based on or related to the Platform.
Cheating: Create, use, offer, promote, advertise, make available and/or distribute the following or assist therein:
cheats; i.e. methods not expressly authorized by Blizzard (whether accomplished using hardware, software, a combination thereof, or otherwise), influencing and/or facilitating gameplay, including exploits of any in-game bugs, and thereby granting you and/or any other user an advantage over other players not using such methods;
bots; i.e. any code and/or software, not expressly authorized by Blizzard, that allows the automated control of a Game, or any other feature of the Platform, e.g. the automated control of a character in a Game;
hacks; i.e. accessing or modifying the software of the Platform in any manner not expressly authorized by Blizzard; and/or
any code and/or software, not expressly authorized by Blizzard, that can be used in connection with the Platform and/or any component or feature thereof which changes and/or facilitates the gameplay or other functionality;

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Polarn har satt upp ett excel-ark för det. Själv slänger jag bara aspekter när jag får panik för att stash e full.

Inte alls en hoarder jag lovar!

Excel ark? Djävar vad ambitiöst!
Själv dumpar jag också allt som ser användbart ut i stashen. Tror jag ägnade 40 min igår att rensa ut skrot för att det var fullt...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta om min upplevelse hittills 🙂
Act 1 och 2 kände jag var lite sådär men ändå okej.
Jag tog min goda tid att gå genom Act 1 vilket behövdes för att lära känna spelet lite.
Act 3 och framåt tycker jag blev roligare rent lore-mässigt men det dök upp quests (main) som bara var döden (som öken-biten och när det blev lore-på-lore utan ordentlig paus att slåss).
Bra ös i Act 5 och 6 👍
Från main quest hoppade jag direkt till WT3 och började med helltides. Minst en chest för 175 per tillfälle.

Kört med Druid med pulverize och har verkligen tank-n-spanked allt med väldigt god skada också.

Tycker att pulverize är en lite tråkig build så jag har testat lite olika nu och ingen jag hittat på olika sidor har kännts speciellt rolig så just nu håller jag på att fixa till en egen och den känns bättre och bättre hela tiden (warewolf).
Lyckades hitta en unique med +2 i Warewolf skills samt alltid i Warewolf-form som gör den ännu roligare.
Synergier i all ära med när bilden känns yxig som en del builds gör är det roligare, enligt mig, att hitta på eget 😁

Har en tab i stash full med sacred legendaries med tusan vad mycket junk det egentligen är. Dags att bara salvegea skiten 🤣

Kul att läsa alla era erfarenheter! 👍🙂

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Största problemet med spelet är endgame, och framförallt att det inte finns nån anledning att göra nightmare dungeons utom för att uppgradera sina glyhps. Man kan hitta en ancestral item direkt i T4 vid runt lvl 60 som man kommer använda ända till lvl100, inte så spännande direkt....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Någon mer som dött fast man haft odödlighets elexiret eller sorcs passiva flame shield? Jag har blivit dödad på en smäll 3 gånger fast jag haft någon form av undvik död mekanik…

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip89s:

Någon mer som dött fast man haft odödlighets elexiret eller sorcs passiva flame shield? Jag har blivit dödad på en smäll 3 gånger fast jag haft någon form av undvik död mekanik…

Är du säkert på att dom inte hade triggats redan? Man kan säkert ha ett jäkla oflyt ibland

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Tips för att fixa exp i WTIV när man precis kommit dit. Väldigt tufft nu i början imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Tips för att fixa exp i WTIV när man precis kommit dit. Väldigt tufft nu i början imo.

Kör i ett party. Mycket roligare och det går mycket fortare att levla när alla hjälps åt på samma ställe.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Är du säkert på att dom inte hade triggats redan? Man kan säkert ha ett jäkla oflyt ibland

Yes jag har den där Nvidia replay eller vad det heter så jag kan spara en filmsnutt på 1min. Kollat på dom och jag har ingen cd uppe när jag dött ☹️

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni kring season 1?
He jag uppfattat det rätt att princip allt wipas om man går in i s1? (Level, renown, questline osv.)
Just nu för det att jag känner mig omotiverad att spela.
Eller så skippar man helt enkelt säsongen ..

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Hur tänker ni kring season 1?
He jag uppfattat det rätt att princip allt wipas om man går in i s1? (Level, renown, questline osv.)
Just nu för det att jag känner mig omotiverad att spela.
Eller så skippar man helt enkelt säsongen ..

Tror att man kan hoppa över storyn. Som tur är har man hästen och Lilith statyerna från start. Men jag ser inte fram emot att nöta renown igen... det är hemskt.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Hur tänker ni kring season 1?
He jag uppfattat det rätt att princip allt wipas om man går in i s1? (Level, renown, questline osv.)
Just nu för det att jag känner mig omotiverad att spela.
Eller så skippar man helt enkelt säsongen ..

Jag har en 51 sorcerer och en 60 rogue och för min del är jag väl inte jättesugen på att göra om allting. Ska nog faktiskt ta en paus till S1 börjar så jag inte bränner ut mig totalt redan innan.

Wowhead står följande

While many players have made their voices heard about not wanting to complete the Renown grind every season, the developers have been listening, and they will be making a couple of adjustments to their plans for Renown. Starting in Season 1, all previously discovered Areas and Altars of Lilith will be automatically unlocked for all future characters. This also means that players who have unlocked these Renown objectives will start with the Renown earned from these discoveries on new characters as they begin their new journey in Season 1.

så det låter ju rätt lovande ändå

Jag kommer åtminstone starta en karaktär och se hur det känns, sen får vi väl se om jag gör färdigt eller inte. Annars kanske man får vänta till S2 och hoppas på att det blivit bättre.

För min del får dom gärna nerfa xp'n som krävs / level med minst 50% efter level 50 för som det är nu blir det bara en sjuk lång grind om man vill ta sig till maxlevel

Visa signatur

EndeavourOS: Your Search for Best Arch Distro Ends Here
Ryzen 7 7800X3D » RX6950XT » 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Skrivet av filip89s:

Yes jag har den där Nvidia replay eller vad det heter så jag kan spara en filmsnutt på 1min. Kollat på dom och jag har ingen cd uppe när jag dött ☹️

Känd bug. Hände DeadlySlob på hans HC, han har en kort video om det på sin YT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip89s:

Yes jag har den där Nvidia replay eller vad det heter så jag kan spara en filmsnutt på 1min. Kollat på dom och jag har ingen cd uppe när jag dött ☹️

På officiella campfire streamen pratade dem om att det fanns buggar som kunde göra att karaktärer kunde dö när dem inte skulle kunna göra det, Dem håller på att jobba med fixar och undersöker problemen kring det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

För min del får dom gärna nerfa xp'n som krävs / level med minst 50% efter level 50 för som det är nu blir det bara en sjuk lång grind om man vill ta sig till maxlevel

Jag tänker tvärt om, för när jag väl når jag max level blir spelet lite tråkigare på en gång, Så jag vill inte hinna nå max level egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afra:

Jag tänker tvärt om, för när jag väl når jag max level blir spelet lite tråkigare på en gång, Så jag vill inte hinna nå max level egentligen.

Jag håller med. Det de nu behöver jobba på är att få säsongerna intressanta med riktigt innehåll som utökar huvudspelet, så det finns intressanta saker att göra under hela tiden man levlar. Jag kommer inte orka hålla mig kvar om de inte lägger till unika säsonger.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Är 71 med rågajäveln nu och har inte ens rört Nightmare dungeons knappt... Är precis i slutfasen av att göra klart renown, jag springer runt utan hästen och samlar in Lilith-statyer och gör sidequests och det går ändå "fort" att levla än så länge, gissar att bromsklossen kommer närmare 80 sen.

Final Fantasy kommer ju nu imorgon så blir en paus med det mest intensiva Diablo-gibbandet nu och kommer nog bara hoppa in sporadiskt fram till S1, är sugen på att dra igång en Necro då men får se vad det blir

En mycket stark 9 av 10 från mig än så länge, en otroligt stark grund.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Varför utan häst!?
Den spar dig en massa tid, speciellt till det tråkiga som att jaga altare

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Är 71 med rågajäveln nu och har inte ens rört Nightmare dungeons knappt... Är precis i slutfasen av att göra klart renown, jag springer runt utan hästen och samlar in Lilith-statyer och gör sidequests och det går ändå "fort" att levla än så länge, gissar att bromsklossen kommer närmare 80 sen.

Final Fantasy kommer ju nu imorgon så blir en paus med det mest intensiva Diablo-gibbandet nu och kommer nog bara hoppa in sporadiskt fram till S1, är sugen på att dra igång en Necro då men får se vad det blir

En mycket stark 9 av 10 från mig än så länge, en otroligt stark grund.

Man levlar ju sina Glyphs i nightmare dungeons, dom gör en enorm skillnad i skillsen så det är absolut ingen fördel att du inte gjort det.. För du kommer få nöta dom sen Nightmare dungeons ger mest xp samt bäst chans till bra drops..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Varför utan häst!?
Den spar dig en massa tid, speciellt till det tråkiga som att jaga altare

Svårt att döda mobs på hästen! Dessutom tappar jag knappt någon movement-speed utan hästen, har väldigt mycket specat och items med movespeed på roguen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Man levlar ju sina Glyphs i nightmare dungeons, dom gör en enorm skillnad i skillsen så det är absolut ingen fördel att du inte gjort det.. För du kommer få nöta dom sen Nightmare dungeons ger mest xp samt bäst chans till bra drops..

Jag vet Straffar ju mig själv, men så fort renown är klart så hoppar jag in.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag vet Straffar ju mig själv, men så fort renown är klart så hoppar jag in.

Har själv renown kvar faktiskt men ska köra glypherna till lvl 15 det är då dom expanderar i omkrets. Sen köra klart renown och några lilith statyetter. Typ 15st kvar. Är lvl 81

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Man levlar ju sina Glyphs i nightmare dungeons, dom gör en enorm skillnad i skillsen så det är absolut ingen fördel att du inte gjort det.. För du kommer få nöta dom sen Nightmare dungeons ger mest xp samt bäst chans till bra drops..

Knappt värt att göra nightmare dungeons innan man kan cleara rank 40 hyfsat snabbt, ger väldigt lite exp till glyphs innan det (om man nu vill dra de till rank 21).

Sen ger nightmare dungeons enbart bäst exp om du har många likadana av rätt dungeon. De olika skiljer sig från 10mil/h ner till 2mil/h för de sämsta. Har du inte många av samma är det bättre att nöta en exp Dungeon eller tp glitcha en exp nightmare dungeons 3 levlar över dig.

Sen en viktig sak med det här "högre nm dungeons ger bättre loot" så är det till stor del bullshit. Det är ENBART vapen base dmg, thorns, base armor & +hp rolls (resists ger inget så de skiter vi i) som blir bättre över itemlevel 725. Dvs ringar/amuleter är exakt lika bra på sacred 725 som ancestral 825, att därför spela högre långsammare nm dungeons för att de ger bättre itemlevel är därför inte speciellt viktigt, det viktiga är som vanligt mängd items per timme. Men jagar man specifikt vapen kan det kanske vara värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Knappt värt att göra nightmare dungeons innan man kan cleara rank 40 hyfsat snabbt, ger väldigt lite exp till glyphs innan det (om man nu vill dra de till rank 21).

Sen ger nightmare dungeons enbart bäst exp om du har många likadana av rätt dungeon. De olika skiljer sig från 10mil/h ner till 2mil/h för de sämsta. Har du inte många av samma är det bättre att nöta en exp Dungeon eller tp glitcha en exp nightmare dungeons 3 levlar över dig.

Sen en viktig sak med det här "högre nm dungeons ger bättre loot" så är det till stor del bullshit. Det är ENBART vapen base dmg, thorns, base armor & +hp rolls (resists ger inget så de skiter vi i) som blir bättre över itemlevel 725. Dvs ringar/amuleter är exakt lika bra på sacred 725 som ancestral 825, att därför spela högre långsammare nm dungeons för att de ger bättre itemlevel är därför inte speciellt viktigt, det viktiga är som vanligt mängd items per timme. Men jagar man specifikt vapen kan det kanske vara värt.

Fast du levla dina glypher och det ger enormt mycket på din build.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Fast du levla dina glypher och det ger enormt mycket på din build.

Du kommer ha dina 5-6 glyphs på lvl 21 snabbare om du kör exp farm till 80-85 och sen nightmare 40+ än om du nöter nm från lägre Level. Sämre exp och nästan ingen glyph exp på låg level, över nightmare 30 börjar de bli acceptabelt och på 40 är expen bra.

Spelar man en meta build behöver man inte glyphs förens lvl 85+

Men kollar man upp en tier list för sina nightmare dungeons och håller sig till dom är det förmodligen inte så hemsk exp, men tyvärr är vissa dungeons helt horribla i exp. Folk som exp farmar klipper 100 på 95h/played och folk som inte exp targetar tar det långt över 150h/played. Sen kommer inte stora skaran spela till 100, men vill man det kan man ju värdera sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Du kommer ha dina 5-6 glyphs på lvl 21 snabbare om du kör exp farm till 80-85 och sen nightmare 40+ än om du nöter nm från lägre Level. Sämre exp och nästan ingen glyph exp på låg level, över nightmare 30 börjar de bli acceptabelt och på 40 är expen bra.

Spelar man en meta build behöver man inte glyphs förens lvl 85+

Men kollar man upp en tier list för sina nightmare dungeons och håller sig till dom är det förmodligen inte så hemsk exp, men tyvärr är vissa dungeons helt horribla i exp. Folk som exp farmar klipper 100 på 95h/played och folk som inte exp targetar tar det långt över 150h/played. Sen kommer inte stora skaran spela till 100, men vill man det kan man ju värdera sin tid.

Tycker iofs jag får xp snabbare av ND och helltides än något annat. Kör mest runt lvl 32-35 dungeons..

Vad ska man annars göra som är vettigt än dom om man har renowns oxh statyetterna?

ND ger dubbelt upp enligt mig. Både xp och glypher samt bra drops. Så för min del är det enda som slår det just helltides

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Tycker iofs jag får xp snabbare av ND och helltides än något annat. Kör mest runt lvl 32-35 dungeons..

Vad ska man annars göra som är vettigt än dom om man har renowns oxh statyetterna?

ND ger dubbelt upp enligt mig. Både xp och glypher samt bra drops. Så för min del är det enda som slår det just helltides

Helltides är faktiskt riktigt bra pga högre level, speciellt i kombination med om det är träd uppdrag i samma område.

En vanlig Dungeon och en nightmare dungeon har ju samma exp. Gör du den med nightmare och mobsen 3 levlar högre får du 25% mer exp, dock går det mycket tid på travel och bossdödande +springande medans du i exp farm konstant dödar. Hade de lagt in completion exp hade nog nightmare dungeons varit bra, nu är problemet att det är bara typ 10 av dom som ger ok exp medans resten ger väldigt lite, så farmar du fel får du helt enkelt ingen exp typ. (de bästa ger 5x mer exp än de sämsta, kass balansering)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Helltides är faktiskt riktigt bra pga högre level, speciellt i kombination med om det är träd uppdrag i samma område.

En vanlig Dungeon och en nightmare dungeon har ju samma exp. Gör du den med nightmare och mobsen 3 levlar högre får du 25% mer exp, dock går det mycket tid på travel och bossdödande +springande medans du i exp farm konstant dödar. Hade de lagt in completion exp hade nog nightmare dungeons varit bra, nu är problemet att det är bara typ 10 av dom som ger ok exp medans resten ger väldigt lite, så farmar du fel får du helt enkelt ingen exp typ. (de bästa ger 5x mer exp än de sämsta, kass balansering)

Glöm inte att vanliga dungeons maxar ut på mob lvl 95, så vid 93+ vill du antingen bugga ur en Nightmare dungeon med mobs i din lvl +3, eller inse att du kommer få mindre och mindre xp för varje lvl. I lvl99 får du -40% xp av mobs i en normal dungeon

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB