Permalänk
Skrivet av NoWin:

Och de som inte kan skilja på enhet och storhet och därför skriver "höja volten" istf "öka spänningen" eller "mera watt" istf "högre effekt".

/Gubbgnällig ingenjör

Yes! Dom är samma typer som köper AC inverters och blandar ihop VA (var) och W (watt). Nej en max 3000va inverter är inte en max 3000w inverter. Jag tittar på er alla som köper Victron...

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Paltkoma.
Varför äter man för mycket när det är god mat, fast man vet att man ätit mer än tillräckligt.

Just för att det är gott! Har man ätit en god middag och (enligt min morsa) okynnesätit lite eller mycket extra för att det är gott (tillåtet enligt morsan) så får man kanske botgöra genom att äta lite mindre ett par dagar. Det är det värt, man ska smörja kråset då tillfälle ges.

Minns en gång i Budapest för ganska länge sen, jag och en italiensk kollega hamnade på en liten kvarterskrog i utkanten av stan och bad om det bästa de kunde åstadkomma. Det blev en ungersk gulasch, inte soppvarianten utan en gryta som serverades med krossad ugnsstekt färskpotatis och det var gudomligt gott. Vi åt oss rejält övermätta. Efter maten sattes det fram en flaska rött vin och en massa ostar av lokalt ursprung och lite annat tilltugg och vi var sålda. Det blev att sitta en längre stund och låta maten sjunka ner så det blev rum för vin, ost, vindruvor och andra tilltugg jag inte kommer ihåg namnen på.

Därför äter man för mycket ibland. Njut och ägna dagen efter åt botgöring men inte åt ånger.

Permalänk
Medlem

Dem som inte skriver en ordentlig och detaljerad bugg rapport borde skärpa sej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Yes! Dom är samma typer som köper AC inverters och blandar ihop VA (var) och W (watt). Nej en max 3000va inverter är inte en max 3000w inverter. Jag tittar på er alla som köper Victron...

VA (var) ?? VA anger väl voltampere, d.v.s. den skenbara effekten, ofta kallad effektfaktor. Varifrån kommer "var"? Något jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Utveckla gärna, vill gärna veta.
(Ja, seriöst)

Nej, tror inte du är seriös utan utgår säkerligen ifrån att vi ska drabba samman i någon city slickers vs lantisar debatt.
Har jag fel?

Det handlar inte om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockern:

Nej, tror inte du är seriös utan utgår säkerligen ifrån att vi ska drabba samman i någon city slickers vs lantisar debatt.
Har jag fel?

Det handlar inte om det.

Okej nu blev jag också intresserad, vad menar du?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av serafim:

VA (var) ?? VA anger väl voltampere, d.v.s. den skenbara effekten, ofta kallad effektfaktor. Varifrån kommer "var"? Något jag missat?

wikipedia

Ja skenbar effekt kan ju vara samma som aktiva effekten i ett system som är kompenserat av slumpen eller aktivt kompenserat. Men en normal installation är ju väldigt dynamisk så därför anges ju en inverters max värde som va där det är var som är anledningen.

...Skenbar effekt har enheten voltampere (VA) och är den effekt som anges som förbrukning för produkter som kopplas till elnätet...

...om ström och spänning är fasförskjutna, förekommer reaktiv effekt, vilken har enheten voltampere reaktiv (var)...

exempel
Cont. output power at 25°C (VA) 3000
Cont. output power at 25°C (W) 2400

Så mitt gubb gnäll är att folk påstår dom har en 3000w inverter, när dom köpt en 2400w inverter, för att dom inte vet skillnaden på va och watt.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Migrationsverkets bedrövliga handläggningstider i anknytningsärenden så fästmön från staterna inte får flytta över inom rimlig tid.
Vi har "bara" varit i kö i 9 månader nu utan att ens en handläggare blivit tilldelad vårt ärende. Grabben vår gick miste om skolplats på Engelska skolan i höst för att myndigheten inte sätter fart och att försöka prata med någon är omöjligt.. allt dom säger är att man får titta på hemsidan på statistiken och de inte kan svara på när vi får hjälp.

Kan myndigheten se till att anställa folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Migrationsverkets bedrövliga handläggningstider i anknytningsärenden så fästmön från staterna inte får flytta över inom rimlig tid.
Vi har "bara" varit i kö i 9 månader nu utan att ens en handläggare blivit tilldelad vårt ärende. Grabben vår gick miste om skolplats på Engelska skolan i höst för att myndigheten inte sätter fart och att försöka prata med någon är omöjligt.. allt dom säger är att man får titta på hemsidan på statistiken och de inte kan svara på när vi får hjälp.

Kan myndigheten se till att anställa folk.

Det du/ni möjligen kan göra är att skicka in en begäran om beslut om det har gått så lång tid. Möjligheten till det har Migrationsverket försökt stoppa (få undantag) via en hemställan till regeringen (ihop med några andra myndigheter), för att det enligt dem förlänger handläggningstiderna, men själva grundproblemet är att handläggningstiderna är för långa från början.

Förvaltningslagen:

"12 § Om ett ärende som har inletts av en enskild part inte har avgjorts i första instans senast inom sex månader, får parten skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ärendet. Myndigheten ska inom fyra veckor från den dag då en sådan begäran kom in antingen avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran.

Ett beslut enligt första stycket att avslå en begäran om att ärendet ska avgöras får överklagas till den domstol eller förvaltningsmyndighet som är behörig att pröva ett överklagande av avgörandet i ärendet.

Myndighetens prövning enligt första stycket får begäras av parten vid ett tillfälle under ärendets handläggning."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det du/ni möjligen kan göra är att skicka in en begäran om beslut om det har gått så lång tid. Möjligheten till det har Migrationsverket försökt stoppa (få undantag) via en hemställan till regeringen (ihop med några andra myndigheter), för att det enligt dem förlänger handläggningstiderna, men själva grundproblemet är att handläggningstiderna är för långa från början.

Förvaltningslagen:

"12 § Om ett ärende som har inletts av en enskild part inte har avgjorts i första instans senast inom sex månader, får parten skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ärendet. Myndigheten ska inom fyra veckor från den dag då en sådan begäran kom in antingen avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran.

Ett beslut enligt första stycket att avslå en begäran om att ärendet ska avgöras får överklagas till den domstol eller förvaltningsmyndighet som är behörig att pröva ett överklagande av avgörandet i ärendet.

Myndighetens prövning enligt första stycket får begäras av parten vid ett tillfälle under ärendets handläggning."

Hade mer än gärna gjort detta vilket vi även planerar då det verkar vara så man får fart på sitt ärende, dock verkar man får automatiskt avslag om jag skickar in det innan intervjun varit och all information för beslut finns tillgänglig för migrationsverkets handläggare. Skulle jag skicka in detta dokument nu innan intervjun i USA så är alltså vår chans förbrukad då man endast får en chans per ärende att skicka in dokumentet som du skriver.

Vi väntar alltså på intervjusteget i Washington D.C vilket man tycker inte borde vara långt borta då vårat ärende inte är komplicerat. Vi lever upp till samtliga krav, inkomst, bostad och även dokumenterad ensam vårdnad av barn.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Hakinger:

Lägger till folk som särskriver.,

Sär skriver.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Flera stora oväntade utgifter på samma gång resulterade i att mitt snart år av sparande till ny dator får gå till nytt garagetak istället. Sjukt irriterande att behöva vara vuxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Flera stora oväntade utgifter på samma gång resulterade i att mitt snart år av sparande till ny dator får gå till nytt garagetak istället. Sjukt irriterande att behöva vara vuxen.

Snart blir du tvungen att köpa toalettpapper också. Där kan man snacka om en riktig skitutgift!

Själv kan jag gnälla på den komiska situationen som uppstod i matbutiken igår när plånboken tydligen bestämt sig för att det räckte med besöket på Systembolaget tidigare. Den hade låst in sig i fickan och vägrade komma ut. "Jag kan parkera köpet så länge". Ja tack, och tro på f*n det, när man står som ett fån och sliter i alla upptänkliga riktningar i dragkedjan på benfickan på shortsen. Till slut lyckades jag vinna mot den obstinate tonåringen som höll emot vredet på insidan, men den (särskilt för andra) komiska scenen höll på ett tag innan dess... Tur att köpet inte nekades också, för då hade jag nog antagit samma färg som en övermogen tomat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Dem som inte skriver en ordentlig och detaljerad bugg rapport borde skärpa sej.

De som inte skriver en ordentlig och detaljerad buggrapport borde skärpa sig.

Sej är en fisk.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Och de som inte kan skilja på enhet och storhet och därför skriver "höja volten" istf "öka spänningen" eller "mera watt" istf "högre effekt".

/Gubbgnällig ingenjör

Jae, visst medhåll. Mitt nya gnällobjekt är alla de "energidrycker" som innehåller väldigt lite energi, dvs, de innehåller inte socker. För egen del tycker jag att energidrycker bör innehålla socker, och gärna koffein för att öka (inbillnings)piggheten. Men socker är det viktigaste i en energidryck.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

De som inte skriver en ordentlig och detaljerad buggrapport borde skärpa sig.

Sej är en fisk.

Du föll för trollkommentaren

Skrivet av Pirum:

Jae, visst medhåll. Mitt nya gnällobjekt är alla de "energidrycker" som innehåller väldigt lite energi, dvs, de innehåller inte socker. För egen del tycker jag att energidrycker bör innehålla socker, och gärna koffein för att öka (inbillnings)piggheten. Men socker är det viktigaste i en energidryck.

Varför? Då kan man lika gärna dricka läsk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyllbert:

Du föll för trollkommentaren

Varför? Då kan man lika gärna dricka läsk.

Energidryck är läsk.

Alla livsmedel som "ger energi" enligt marknadsföringen är ju fyllda med socker, det är vad energin kommer från. Typ Dextrosol, eller "energimuffin" och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

De som inte skriver en ordentlig och detaljerad buggrapport borde skärpa sig.

Sej är en fisk.

Försökte vara lustig
Allt detta gnälldes det på på föregående sida.

Men det är verkligen irriterande med folk som inte kan förklara sitt problem utan bara skriver att någonting är sönder eller inte fungerar. En bra felbeskrivning och hur man kan återskapa ett problem underlättar verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

De som inte skriver en ordentlig och detaljerad buggrapport borde skärpa sig.

Sej är en fisk.

Om sej är en fisk vad är då dej?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har idag åkt med kollektivtrafiken i Västra Götaland 143km på 6,5h, och tyvärr lite kors och tvärs i öst/västlig rikning vilket alltså gav en medelhastighet på 22km/h. Helt underbart ju. Som tur är har jag en kall Champis här hemma som jag nu ska dricka upp.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Du föll för trollkommentaren

Otroligt många skriver faktiskt så här dåligt så det kanske inte var så konstigt att jag inte fattade att det var en trollkommentar?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

De som inte skriver en ordentlig och detaljerad buggrapport borde skärpa sig.

Sej är en fisk.

Tack!

Permalänk
Skäggig legend

Min sambo är på riktigt dum i huvudet. Vi har ett ”uterum” i anslutning till ytterdörren med svart plåttak som i det utrymmet blir över 50 grader. När man öppnar upp glaspartierna blir det kanske 30-40c men stråleffekten av det svarta taket består.

Hon vill ALLTID ha dörren öppen för att släppa in luft (läs KALL luft) i huset.

Jag blir så fruktansvärt förbannad när hon verkligen inte förstår VARFÖR man ska ha dörren stängd.

Hon blir så arg när jag enligt henne ”dumförklarar” fanskapet, men på riktigt… hon är ju fan dum.

Jag visar grafer från temperatursensorer i huset och lägger ihop det med när dörren öppnas, visat värmekamera och visat flera artiklar på hur man kontrar sommarhettan.

Nej, enligt henne får hon ju KALL luft utifrån.

Utöver detta… så klarar hon på att DET ÄR SÅ JÄVLA VARMT HÄR.

Skilsmässa..?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Min sambo är på riktigt dum i huvudet. Vi har ett ”uterum” i anslutning till ytterdörren med svart plåttak som i det utrymmet blir över 50 grader. När man öppnar upp glaspartierna blir det kanske 30-40c men stråleffekten av det svarta taket består.

Hon vill ALLTID ha dörren öppen för att släppa in luft (läs KALL luft) i huset.

Jag blir så fruktansvärt förbannad när hon verkligen inte förstår VARFÖR man ska ha dörren stängd.

Hon blir så arg när jag enligt henne ”dumförklarar” fanskapet, men på riktigt… hon är ju fan dum.

Jag visar grafer från temperatursensorer i huset och lägger ihop det med när dörren öppnas, visat värmekamera och visat flera artiklar på hur man kontrar sommarhettan.

Nej, enligt henne får hon ju KALL luft utifrån.

Utöver detta… så klarar hon på att DET ÄR SÅ JÄVLA VARMT HÄR.

Skilsmässa..?

Älskar man någon finns det anledning att bortse från petitesser och stå ut med en del egenheter. Hon står ju tydligen ut med dina så varför inte överse med hennes? Jag skulle inte fundera över skilsmässa för en sån struntsak. Vi är alla "dumma i huvudet" när det gäller saker vi inte begripit eller inte orkar sätta oss in i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Min sambo är på riktigt dum i huvudet. Vi har ett ”uterum” i anslutning till ytterdörren med svart plåttak som i det utrymmet blir över 50 grader. När man öppnar upp glaspartierna blir det kanske 30-40c men stråleffekten av det svarta taket består.

Hon vill ALLTID ha dörren öppen för att släppa in luft (läs KALL luft) i huset.

Jag blir så fruktansvärt förbannad när hon verkligen inte förstår VARFÖR man ska ha dörren stängd.

Hon blir så arg när jag enligt henne ”dumförklarar” fanskapet, men på riktigt… hon är ju fan dum.

Jag visar grafer från temperatursensorer i huset och lägger ihop det med när dörren öppnas, visat värmekamera och visat flera artiklar på hur man kontrar sommarhettan.

Nej, enligt henne får hon ju KALL luft utifrån.

Utöver detta… så klarar hon på att DET ÄR SÅ JÄVLA VARMT HÄR.

Skilsmässa..?

Är det inte enklare att helt enkelt bara investera i en lösning som kyler ner huset? Eller varför inte öppna ett fönster?

Tänker är väldigt enkla lösningar på ett problem som kan bli väldigt kostsamt (separationer är ofta väldigt kostsamma både ekonomiskt och psykiskt)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av serafim:

Älskar man någon finns det anledning att bortse från petitesser och stå ut med en del egenheter. Hon står ju tydligen ut med dina så varför inte överse med hennes? Jag skulle inte fundera över skilsmässa för en sån struntsak. Vi är alla "dumma i huvudet" när det gäller saker vi inte begripit eller inte orkar sätta oss in i.

Jag skulle vilja kunna vara inne i huset under sommaren och inte svettas som en galning på natten (lika så frun) när man har lösningen framför sig.

Skrivet av norrby89:

Är det inte enklare att helt enkelt bara investera i en lösning som kyler ner huset? Eller varför inte öppna ett fönster?

Tänker är väldigt enkla lösningar på ett problem som kan bli väldigt kostsamt (separationer är ofta väldigt kostsamma både ekonomiskt och psykiskt)

Vi har Bergvärme och skulle absolut kunna investera i frikyla och eller en LLVP. Men problemet är att hon vill ha "öppet" och inte känna sig instängd. Sista argumentet kan jag köpa men för allas trivsel, även barnen, skulle det kanske vara trevligt att hon lyssnar på alla andra.

ps, alla fönster är redan öppna. ds.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Sitter och svettas sönder hos några pensionärer, som har en luft/luftvärmepump med AC.. men den kan man minsann inte köra medans man är i samma rum, det är ju farligt!! Samtidigt som de gnäller om att de kommer dö av värmeslag

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Sitter och svettas sönder hos några pensionärer, som har en luft/luftvärmepump med AC.. men den kan man minsann inte köra medans man är i samma rum, det är ju farligt!! Samtidigt som de gnäller om att de kommer dö av värmeslag

Gynna bildandet av bakterier istället för att dricka något extra glas med vatten, check. Heh

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Gynna bildandet av bakterier istället för att dricka något extra glas med vatten, check. Heh

Utan bakterier så hade alla högst sannolikt varit döda... Jodå, det finns problematiska bakterier, men den större volymen är av annan sort.

På trådens tema så står SVT till tjänst:
https://www.svt.se/kultur/franska-trions-matti-ollikainen-tip...

Dricka glögg verkar som ett bra motvallsförslag!

Permalänk
Skrivet av XHI:

...hon verkligen inte förstår VARFÖR...

Handlar inte om det, nått helt annat som ligger o pyr. Typ för tre veckor sedan sa du något dumt som du unte har bett om ursäkt för och altan dörren är bara en symbol. Finns ingen logik... sägs inte vad som menas.

Så jag kan addera lite gubbgnäll att flickor inte säger vad dom igentligen menar Ja killar med förmodlgien, men jag har bara erfarneht av töckta könet och logik och känslor är två olika saker många gånger.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.