Synology NAS - Kör Raid 0 just nu, dåligt?

Permalänk
Medlem

Synology NAS - Kör Raid 0 just nu, dåligt?

Har haft min trotjänare Synology NAS DS212 i över 7 år nu med raid0 och har läst mycket om att det är farligt, har ju alla mina projekt, personliga bilder från resor, gamla skolupggifter, gamla arbetsuppgifter och viktiga dokument. Överlag vore de faktiskt katastrof om den dog nu och jag tappade alla data. Så egentligen var jag nog dum som valde raid 0 eftersom det är 0 redundancy som jag förstår det

Har tre frågor

1) Hur jag fixar det?, den har 2 diskar på 2TB vardera just nu. Jag funderar på o köpa en mordernare NAS med nya diskar och kopiera över datan fast med redundancy, sen formattera äldre diskarna och använda till annat (1 nog för offline bildbackup) - Finns det snabbare sätt än att ha båda NAS på samma nätverk och via en dator copy+pastea filerna?

2) Vad för setup borde jag körde om jag vill se till att jag inte kan förlora data? Jag har ca 3tb som jag inte vill förlora

3) Hur funkar det egentligen med raid0 på en Synology, kan jag ta ut båda diskarna från NASen och sätta in dom i en vanlig dator så funkar dom direkt utan problem? Eller har dom massa annat skit som gör att endast synology enheten kan läsa diskarna?

tacksam för hjälp!

mvh

Permalänk
Avstängd

Ditt absolut största problem verkar vara att du inte har backup på det som du kallar viktiga filer.
Någon gång i tiden har du ansett att filerna inte är viktiga?

Permalänk
Medlem

1) Stäng av ALLT.
2) Skapa säkerhetskopior.
3) Nu kan du börja fundera över olika för- och nackdelar med RAID-versioner.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Ditt absolut största problem verkar vara att du inte har backup på det som du kallar viktiga filer.
Någon gång i tiden har du ansett att filerna inte är viktiga?

Är väl mest att man varit naiv, använde mest som mediacenter/torrents inget "viktigt", och efter X antal år utan strul så började man väl sakta men säkert lägga in mer och mer viktiga grejer på den

Permalänk
Medlem

Köp en ny Synology Nas (DS223 kanske) och 2 nya diskar som du sätter upp speglat (Raid 1).
Sedan så kör du Synology Migration Assistant för att flytta data till nya Nas:en se: https://www.synology.com/sv-se/dsm/feature/migration

Permalänk
Medlem

Ja, RAID0 är väldigt, väldigt dumt för viktig data. Det räcker att en av diskarna går sönder så förlorar du allt, eftersom du inte heller verkar ha någon form av backup alls? Är de 7 år gamla är det verkligen bara en tidsfråga innan det händer.

Det finns flera sätt att migrera data från en NAS till en annan. Är båda Synology kan du troligen använda deras egna Migration Assistant. Annars finns alternativ som Rsync, FTP o.s.v. Men det är säkrast att även fixa en extra backup, t.ex. på USB-disk innan du sätter igång, ifall något går fel vid migreringen eller diskarna hinner krascha innan det är klart. Hade jag varit du hade jag *sprungit* till närmsta elektronikaffär och införskaffat en extern USB-disk nu i detta ögonblick för att åtminstone ha *någon* form av backup.

Även om du kör t.ex. RAID1 i framtiden så är inte det backup. Du behöver ändå någon form av backup, t.ex. till en annan NAS, extern hårddisk, onlinetjänst o.s.v. Helst ska du ha flera backuper på olika fysiska platser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

RAID 0 är i princip att betrakta som inverterad redundans. I stället för att spegla data mellan två diskar fördelas data över de två diskarna för att tillgängliggöra den totala lagringsmängden som en enhet. Nackdelen blir att om någon av de två diskarna går sönder så förlorar du all data. Sannolikheten att råka ut för dataförlust är alltså fördubblad mot om du bara hade en disk och fyrdubblad mot om du speglade data på dina två diskar. Håller med ovanstående om att du omedelbart borde skapa säkerhetskopior och sedan börja migrera till säkrare lagring.

När det gäller din sista fråga kör Synology mjukvaru-RAID, så det ska inte vara något problem att koppla in diskarna i en vanlig dator med Linux och montera dem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

1) Stäng av ALLT.
2) Skapa säkerhetskopior.
3) Nu kan du börja fundera över olika för- och nackdelar med RAID-versioner.

stäng av allt? det är fan farligt att stänga av gamla raids tom
koipera ut allt så fort som möjligt menar du

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Rekordmedlem

Börja med att skaffa minst 2 usbdiskar och gör backup på nasen på dem och när det är gjort koppla bort dem och förvara en hemma och en hos en vän i ett annat hus.
När du gjort det kan du börja fundera på vad du ska göra med din nas och hur du för framtiden ska skapa en fungerande backuprutin.

Backup först!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Börja med att skaffa minst 2 usbdiskar och gör backup på nasen på dem och när det är gjort koppla bort dem och förvara en hemma och en hos en vän i ett annat hus.
När du gjort det kan du börja fundera på vad du ska göra med din nas och hur du för framtiden ska skapa en fungerande backuprutin.

Backup först!

Fast backup på usb låter väl dyrt?

Kan jag inte bara köpa en 4TB disk sätta i datorn, backuppa allt från NASen, koppla ur disken (men låta den ligga där) så har jag det som backup som jag gör varje X tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Har haft min trotjänare Synology NAS DS212 i över 7 år nu med raid0 och har läst mycket om att det är farligt, har ju alla mina projekt, personliga bilder från resor, gamla skolupggifter, gamla arbetsuppgifter och viktiga dokument. Överlag vore de faktiskt katastrof om den dog nu och jag tappade alla data. Så egentligen var jag nog dum som valde raid 0 eftersom det är 0 redundancy som jag förstår det

Har tre frågor

1) Hur jag fixar det?, den har 2 diskar på 2TB vardera just nu. Jag funderar på o köpa en mordernare NAS med nya diskar och kopiera över datan fast med redundancy, sen formattera äldre diskarna och använda till annat (1 nog för offline bildbackup) - Finns det snabbare sätt än att ha båda NAS på samma nätverk och via en dator copy+pastea filerna?

2) Vad för setup borde jag körde om jag vill se till att jag inte kan förlora data? Jag har ca 3tb som jag inte vill förlora

3) Hur funkar det egentligen med raid0 på en Synology, kan jag ta ut båda diskarna från NASen och sätta in dom i en vanlig dator så funkar dom direkt utan problem? Eller har dom massa annat skit som gör att endast synology enheten kan läsa diskarna?

tacksam för hjälp!

mvh

1. Du får nog läsa in data från extern USB-disk eller använda dig av ditt hemmanätverk när du läser över data till din nya NAS. Tar lite tid, men brukar inte behöva övervakas aktivt. Med din datamängd borde det gå klart över en natt iallafall.

2. Ta en titt på "tao of backup" och se om du kan anamma lite av det som rekommenderas med en krydda humor där.
Lite kort,

  • Ta backup på all din viktiga data

  • Ta backuper så ofta du tycker det behövs. Dagligen är ofta tillräckligt.

  • Se till att din viktiga data inte bara existerar inom ditt hem, utan ha en backup på annan plats. Brinner det vill du inte förlora allt. Två externa usb-diskar som du roterar till extern plats fungerar bra för data som inte ändras så mycket. Kombinera med backup till molnet för extremt viktig data (typ lösenordsfiler/viktiga foton/viktiga dokument/...). Synk till NAS på annan plats fungerar också om du har möjlighet till det och det är rätt enkelt att sätta upp på Synology.

3. Det "går" att läsa Synology-diskar från PC, iallfall om man kollar på https://kb.synology.com/en-us/DSM/tutorial/How_can_I_recover_...
Har inte provat själv, men det känns enklare att undvika att gå den vägen om man inte måste.

I övrigt skulle jag rekommendera en nas i +(plus)-familjen om du vill köra Synology. Då får man en nas som har stöd för lite mer än bara att hosta filer (t.ex. btrfs som filsystem) som ger lite mer möjligheter. Om man kör btrfs som filsystem kan man om man installerar applikationen "Snapshot Replication" få till en smidig historik på sin data vilket kan ge ett visst skydd mot skadliga program som krypterar data (i DSM 7.2 kan man även ställa in en tidsrange för "immutable snapshots" vilket ger ännu bättre skydd mot ransomware)
Att ha lite redundans på data på NAS:en ger lite trygghet och skyddar lite mot dataförlust om en disk går sönder (vilket drabbar alla diskar någon gång). Försök köra med iallafall en disks feltolerans på din nas - raid1/raid5/shr1 beroende på hur många diskar du stoppar in. Jag kör själv med 2 diskars feltolerans på min "backup nas" och 1 disks feltolerans på "main nas", men de har 8 diskar.

Jag kör numera med två nas:ar hemma som speglar data, extern backup mot moln + roterar två USB diskar mellan hemma och extern plats. Hade förut en nas hemma med externa backuper, men råkade ut för att nas:en gick sönder och behövde skickas in för support. Upplevde det som så jobbigt att inte ha fungerande nas hemma under tiden den trasiga var ivägskickad så jag gick och köpte en ny och läste in data från backup på den.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rupenbritz:

Fast backup på usb låter väl dyrt?

Kan jag inte bara köpa en 4TB disk sätta i datorn, backuppa allt från NASen, koppla ur disken (men låta den ligga där) så har jag det som backup som jag gör varje X tid?

Usbdiskar brukar vara billigare än interna och det är bra att inte ha en backup på exakt samma ställe som det den ska skydda, har du den i samma låda men urkopplad ger det sämre skydd mot tex stöld, åska, vattenskador och kanske brand, det är mycket mekaniska risker som man bör skydda sig mot och där är en backup som finns på annan plats i samma hushåll säkrare än om den finns i datorn även om disken är helt bortkopplad.
Och skulle den inte vara bortkopplad är den knappt ens en backup för då riskerar den att vara väldigt utsatt för tex malware och elfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Fast backup på usb låter väl dyrt?

Kan jag inte bara köpa en 4TB disk sätta i datorn, backuppa allt från NASen, koppla ur disken (men låta den ligga där) så har jag det som backup som jag gör varje X tid?

Gör så du. Alternativt för över allt till den på fyra för att sen göra om nas:en till raid 5

Visa signatur

Coller Master Elite 430|Asus M5A78L | AMD Phenom x4 3.2Ghz BE | 2x 4GB ddr3 1333Mhz | Gainward gtx 560 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0kleed:

Gör så du. Alternativt för över allt till den på fyra för att sen göra om nas:en till raid 5

Det låter som detta är vägen jag kommer ta Tack för hjälpen