Microsoft vill strömma Windows från molnet

Permalänk

Jag kan på sätt och vis förstå deras drivkraft här. Löpande uppdateringar på deras villkor vilket möjliggör en helt annan leveransmodell av uppdateringar och features, inlåsning av kunden i en prenumerationstjänst med olika tiering av priser och en stadig inkomstström där de kan mer eller mindre helt eliminera piratad windows användning, de får full koll på vad du gör och kan rikta annonser och annat mot dig som kund på ett sätt de inte kan göra idag.
Men för slutkunden är väl vinsten tveksam, allting lär ju gå långsammare, mer latens och större oförutsägbarhet. Starkt beroende på en fungerande internetkoppling, te.x. vid sommarstugan eller andra ställen där man har tråkigt bredband blir detta katastrof och sannolikt högre kostnad för grundläggande saker. Den svaga vinst jag kan se är väl bättre underhållen säkerhet och ad-hoc användning utan hög upfront kostnad och bättre nyttjande av tunna klienter för enklare applikationer.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Som jag tolkar detta låter det inte frivilligt:
Redan förra sommaren presenterade Microsoft en kommande nyhet i Windows 11 som ska baka in Windows 365-tjänsten i något som kallas Windows 365 Boot. Det går ut på att datorn startar direkt till en molndator, istället för det lokala operativsystemet, och är därmed en god bit på väg mot det slutgiltiga målet att inte ha någon lokal Windows-installation alls.

Men jag hoppas du har rätt.

Det är en ren fri skrivning av SweClockers. Microsoft har aldrig gått ut med det och det är inte heller målet, det skulle inte fungera att ha en operativsystem som är bara moln baserar

Skrivet av Tsved:

Om jag inte helt missminner mig är windows 365 boot bara en modern molnvariant på den gamla lösningen med tunna klienter, det handlar alltså om att i stället för att du först startar upp en lättviktsdator, loggar in på windows, ansluter till din windows 365 serveer och loggar in så startar du din lättviktsdator och den ansluter direkt till din windows 365 server, det vill säga på precis samma vis som man förr hade tunna klienter och intern server.

Det är alltså inte något som i dagsläger privatpersoner kan överhuvudtaget använda utan är en förbättring av existerande funktionalitet för företag som använder windows 365.

Ja men exakt, Windows 365 å speciellt boot är inriktat mot bolag som vill dra ner sina hårdvara kostnader samt kunna högre säkerhet etc.

Fler tal av mina större kunder har tex köp in det för den anledningen, mycket mindre kostnader, högre säkerhet och lättare att administrera

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Gäller att ha bra och stabil uppkoppling då annars lär det bli en pina
Jag kan förstå att det är bra på företag, men för hemanvändaren känns det inte särskilt användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nej, det vore inte ståndsmässigt - mitt tjänstefolk har i sin tur eget tjänstefolk som släpar med sig utrustningen.

OnT: Sedan är det en DDoSattack på MS maskiner och vips så har man ingen användbar dator.

För några år sedan slutade ju sökfunktionen i startmenyn att fungera helt på grund av att de hade något haveri. För att få den att fungera fick man fimpa webbdelen via gruppolicy (kanske gick via registret också), då den uppkopplade delen även sänkte den lokala.

felstavning
Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som tror att Microsoft går ut med sin långsiktiga strategi i sin helhet. Man presenterar en bit då och då och gör det så smakligt som möjligt. Det innebär att vi får dra våra egna slutsatser och agera efter dem. Jag tog upp vid ett annat tillfälle att Microsofts upplägg att lura eller tvinga folk att använda ett microsoftkonto istället för lokalt konto luktade. Det är uppenbarligen en policy att knyta upp användarna på Microsofts villkor. Nu hör vi att dessa nya idéer gäller bara vissa. Jaha, och i morgon gäller de några till. Man tar en bit i taget och presenterar det som något helt oskyldigt. Jag väntar inte till slutet. Jag kliver av nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Oj va tråkig ton många här har. Det är inte att de tvingar folk använda molntjänst utan att det ska vara ett alternativ. Både för privatpersoner och företag

Tex ett use case är tex om ett bolag ska ta in en konsult för ett halvår, istället för att köpa in ny hårdvara för 40 000 så kan de bara ge en subscription till deras miljö och betala 200kr i månaden ist

Välkommen till kommentarsfältet om Microsoft-nyheter på Sweclockers. Det brukar funka såhär:

Microsoft gör eller ryktas göra något.

Folk tappar helt fattningen.

Permalänk
Medlem

Nej! Jag kör redan "moln" windows idag, genom att logga in på en windows 10 för att en del applikationer. Microsoft kommer få för mycket kontroll över våra liv och dessutom, kommer det bli störnings känslig. Det är lite toback till gamle tänket, när man hade en VT100 terminal och PDP 11 i källaren.

Permalänk
Medlem

Vill man inte ha det så här så är det bara att man låter bli att köpa det, dvs molnkonceptet. Microsoft kommer ALLTID att vända sig till där kunderna finns. Fortsätter folk att köpa mjukvara till lokal dator så kommer Microsoft fortsätta att sälja det.

Med Office365 så är det MÅÅÅNGA som ville ha det .. så det är nästan det enda som gäller idag när det kommer till Office. Men om folk inte VILL betala månatligen eller årligen för att ha ett office-program redo, men som bara används ibland, så är det bara att man låter bli att hyra det / prenumerera på molntjänst. Det går nämligen fortfarande att köpa.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Antar att denna tjänst kommer kosta duktigt med pengar varje månad

Inte till en början, de måste få med alla på tåget först.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Det är en ren fri skrivning av SweClockers. Microsoft har aldrig gått ut med det och det är inte heller målet, det skulle inte fungera att ha en operativsystem som är bara moln baserar

Ja men exakt, Windows 365 å speciellt boot är inriktat mot bolag som vill dra ner sina hårdvara kostnader samt kunna högre säkerhet etc.

Fler tal av mina större kunder har tex köp in det för den anledningen, mycket mindre kostnader, högre säkerhet och lättare att administrera

Okej, jag förstår. Tackar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Året är 2035, hela samhällen havererar när kinesiska DDOS-attacker mot Microsoft skapar kaos. Inget fungerar, för vi kan inte logga in i Windows.

Regisserad av M. Night Shyamalan.

Permalänk
Medlem

Tror inte på att lagra viktig data/OS inställningar utanför säkra dörrar för företag, har jobbat på företag som har skyddad data och det är en helig gral ovan på det har vi en osäker Värld där vilkoren kan ändras med en blinkning att någon skulle vilja göra sig beroende av en extern tjänst känns fjärran för mig. Moln och servertjänster köps idag mest av Stat och Kommun men även det visar på stora svagheter Regioner (sjukvården) går över till dubbelkostnad nu med lokal backup detta tvingar andra i sin tur att göra detsamma (apotek) distribution, riskerna är för stora när stora system ska dela data mellan olika plattformar. Redan nu är vi väl i Sverige uppe i ett tjogtals av skandaler där administrationfria plattformar delar data eller läcker som ett såll. Microsoft tror att de har ett förtroendekapital. Det är för längesen förbrukat men som Meta så når inte bruset in i kulturen av jättar som levt i skyddad verstad pga vårt beroende av konkurrens lös värld där jättarna pröjsar speltillverkare o dylikt för att skäppa och utveckla program/spel till deras plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker det är uppenbart att man ökar sårbarheten. Ett avbrott i bredbandet får större konsekvenser.

Det kan mitigeras med redundant uppkoppling, t ex mobilt bredband. Dyker båda/alla uppkopplingarna samtidigt beror det sannolikt på något problem som skulle hindrat lokalt arbete också, t ex elavbrott.

Om inte annat är det många som redan nu har gett upp lokalt installerad officeprogramvara och kör verksamhetskritiska uppgifter i Google Workspace eller liknande molntjänster som också är beroende av fungerande uppkoppling. Det tycks funka bra för dem. Därifrån är inte steget jättestort att flytta ut operativsystemet också

Vidare kan man väl tänka sig att det inte kommer köras helt och hållet i molnet, utan att det cachas lokalt hit och dit i en eller annan form.

Säger inte att jag gillar idén och vill ha ett moln-OS nedtryckt i halsen, bara att det kanske inte är en så katastrofalt dålig idé kommersiellt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Alla ni som sitter och säger att ni då hoppar till Linux, glöm inte att vissa makthavare är rätt sugna på att förbjuda opensource-mjukvara så det är inte säkert att det alternativet finns den dagen.

Permalänk
Medlem

Jag slänger hellre ut alla datorer ur hemmet än skaffar mig ännu fler månadsprenumerationer på skit. MS har ingen anledning att ha mer av vår data eller insyn i våra liv. Det är tillräckligt illa på arbetsplatser runt om i vår värld. Vi behöver inte mer av detta.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Nej tack, kör nästan inget molnbaserat alls då sådana tjänster har en förmåga att krångla, bli hackade, uppgifter kommer på vift, eller bara svåra att nå pga krånglande internet osv.

Köra backup på filer till någon tjänst är väl en sak, men ha alla program i moln är inget för mig, ännu mindre OS.
Även Chromebooks som från början var helt webbaserad har mer gått till lokala installationer av mjukvara, och dess popularitet har ökat troligen pga det...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har inga intentioner eller vilja att byta till Linux, men om något skulle kunna tvinga mig till det så skulle det mycket väl kunna vara detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det kan mitigeras med redundant uppkoppling, t ex mobilt bredband. Dyker båda/alla uppkopplingarna samtidigt beror det sannolikt på något problem som skulle hindrat lokalt arbete också, t ex elavbrott.

Om inte annat är det många som redan nu har gett upp lokalt installerad officeprogramvara och kör verksamhetskritiska uppgifter i Google Workspace eller liknande molntjänster som också är beroende av fungerande uppkoppling. Det tycks funka bra för dem. Därifrån är inte steget jättestort att flytta ut operativsystemet också

Vidare kan man väl tänka sig att det inte kommer köras helt och hållet i molnet, utan att det cachas lokalt hit och dit i en eller annan form.

Säger inte att jag gillar idén och vill ha ett moln-OS nedtryckt i halsen, bara att det kanske inte är en så katastrofalt dålig idé kommersiellt.

Varför skulle ett elavbrott hindra lokalt arbete, om hela orsaken till att gå över på moln-os är att slippa betala för att hålla kraftfulla maskiner som måste bytas så är ju den mest troliga ersättaren laptops, som då absolut skulle gå att arbeta på lokalt även under elavbrott

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha en PC om man inte kan använda den utan internet?

Kan inte Microsoft dela med sig av drogerna de tog när de kom fram till detta?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför ska man ha en PC om man inte kan använda den utan internet?

Kan inte Microsoft dela med sig av drogerna de tog när de kom fram till detta?

De menar nog snarare att du i det läget inte längre behöver en fullskalig PC utan någon variant av "tunn klient".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är detta mera Citrix men i MS format? Är tanken verkligen att vi ska ränna runt med tunna klienter?

Skrivet av underd0g76:

Alla ni som sitter och säger att ni då hoppar till Linux, glöm inte att vissa makthavare är rätt sugna på att förbjuda opensource-mjukvara så det är inte säkert att det alternativet finns den dagen.

Menar man är ju terrorist om man krypterar sin hdd samt meddelanden. Var inte även uBlock det med enligt Fransoserna? Sen så lägger man till Chat Control 2.0 och skrattar hur upptagna journalisterna är att peka på hur hemska Kina är men själva så gör vi samma sak. Think about the children.gif
Vill lägga till att ja jag vet att det är skillnad på Kinas regim och våran. För stunden. Vi har ju tyvärr för många som sitter och hoppas på att fascismen ska tillbaks för "saker funkade" då. smh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Välkommen till kommentarsfältet om Microsoft-nyheter på Sweclockers. Det brukar funka såhär:

Microsoft gör eller ryktas göra något.

Folk tappar helt fattningen.

Exakt så! Oftast samma gamla trötta människor som kommenterar också

Jag kan dock förstå att lätt blir missförstånd när det gäller artiklar som handlar om Windows och är skrivna av SweClockers. Det skulle vara bättre om SweClockers fokuserade på hårdvara (om de har tid för det).

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De menar nog snarare att du i det läget inte längre behöver en fullskalig PC utan någon variant av "tunn klient".

Så man vill spä ut Windows till en google-konkurrent, det kräver sina kemikalier att komma fram till det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Alla ni som sitter och säger att ni då hoppar till Linux, glöm inte att vissa makthavare är rätt sugna på att förbjuda opensource-mjukvara så det är inte säkert att det alternativet finns den dagen.

Lär bli rätt hårt motstånd om någon försöker förbjuda det och det är inte precis några småspelare som dessa makthavare möter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Alla ni som sitter och säger att ni då hoppar till Linux, glöm inte att vissa makthavare är rätt sugna på att förbjuda opensource-mjukvara så det är inte säkert att det alternativet finns den dagen.

Jag säger inte att du har fel, men hur skulle det ens vara möjligt? Förbud att dela med sig av källkod till något man har kodat? Det är ju ungefär detsamma som att helt förbjuda informationsutbyte mellan människor. Låter orimligt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Alla ni som sitter och säger att ni då hoppar till Linux, glöm inte att vissa makthavare är rätt sugna på att förbjuda opensource-mjukvara så det är inte säkert att det alternativet finns den dagen.

Källa på detta plz.

Varenda företag använder någon opensource-mjukvara i något led. Antingen direkt eller bundlat med annan mjukvara. Varenda chromiumbaserad webbläsare använder opensource-mjukvara. Tror inte för en sekund att det handlar om förbud på det viset du implicerar.

Permalänk

För många är en dator utan internetanslutning mer bara en dum låda som tar plats. Om internet går ner så vill de ej använda skiten. Jag pratar framförallt om vanliga använder som inte har några program lokalt som de vill använda.

Att man som prousers vill ha allt lokalt och köra det så tycker jag argumentet är lite åt Dunning kruger hållet. Om man bygger upp ett datorsystem för ens skyddsbunker som ska överleva kärnvapen stryder i WW3, så visst vill man förlita sig på allt lokalt.
Men annars, nej av hur många anledningar som helst vill man inte ha precis allt hos sig själv. Det finns hur många tjänster som helst man vill ha någon annanstans och vissa av dessa tjänster om man är lite mer teknisk är såna som man själv skapar.

Ta en sådan simpel tjänst som filmtjänst. Dessa tjänster borde utöka sitt utbud i sverige. Men vanligt folk vill inte ha en filmtjänst lokalt som förser dem med alla filmer och som kan streama till alla deras enheter som mobilen när de är ute.
Att vissa ändå gör detta, beror främst på dåligt utbud hos filmtjänsterna och inte att de anser att själva filmtjänsterna rent teknisk sett suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så man vill spä ut Windows till en google-konkurrent, det kräver sina kemikalier att komma fram till det.

Google verkar ju vara de som de mest av allt vill imitera, så det låter helt rimligt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Antar att denna tjänst kommer kosta duktigt med pengar varje månad

Tur att det inte är Apple, då snackar vi fantasi summor.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Strömming gör mig sur.