Permalänk
Medlem

Skulle bygga min första egna dator nångång på 90 talet, skruvade moderkortet direkt i chassiet utan distanser....

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Dum i huvudet

Jag tog med mig min dator till jobbet för att rengöra den och se till att den blev ren innan semester eller dylikt.

Tog ut diverse komponenter och gjorde en djup rengörning, sätter ihop den och ser att den fungerar som den ska.
Går några dagar och jag höll på att förbereda mig inför en ny raid i ett spel, sen säger datorn bara nej och stänger ner sig.
Börjar söka efter fel och sånt och försöker få igång datorn och hittar inte felet, sedan upptäcker jag att jag inte hade stoppat in strömmen till grafikkortet ordentligt...

Så jag stekte mitt grafikkort och va tvungen att köpa ett nytt, annars fungerade den fine.

Permalänk
Medlem

Skulle sätta på en tredjepartskylare på mitt grafikkort men missade att vissa VRM skulle ha kylkuddar på.
Grillat grafikkort som bara klarade rendering i 2D blev resultatet.

Permalänk

Kanske inte så dyrt, fast med min dåvarande budget sved kostnaden ändå lite.
Satt och spelade championship manager 97/98…nån gång runt -99 tror jag. spanska ligan, Albacete, lirade alltid som dom.

Hade missat att trycka in cd-spelaren/brännaren i ett tidigare skede.
Det gick åt hvete i någon match jag borde vunnit, bankade i bordet och sparkade ut i frustration och knäcker cd-spelaren! Blev att knalla raka vägen till data prince (stället där jag köpte mkt grejor så det låg i princip granne med mig) och köpa en ny brännare. Som tur är gick inget mer sönder.

Idag undrar man ju hur jvla svårt det kan vara att tygla sina känslor en smula….men som ung och dum var det ju en självklarhet att ge kraftigt uttryck för sin frustration.

Permalänk
Medlem

på 90-talet när jag var väldigt ung, och ganska ny på datorer. Då testade jag att köra datorn utan kylare... Det var ingen bra idé

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Nånstans runt 2000. Jag skulle bända fast en sån där jobbig CPU-kylare som man behövde ta till våld med. Slant och tryckte ner skruvmejseln i moderkortet och slog loss en liten komponent!

Märkligt nog fungerade datorn ändå men med tiden blev det mer och mer problem med korrupta filer i mp3-samlingen.

Permalänk
Medlem

Glömde plugga i CPU AUX kontakten och trodde att JAG, hade lyckats saboterat processorn.
Så jag brydde mig inte om att returnera CPU'n, drog den i stengolvet allt jag orkade för att jag var så saligt förbannad.

Beställer en ny cpu, som anländer efter en låååång helg. Monterar i den och det blir likadant.

Så jag bestämmer mig för att riva maskinen och börja om. Då upptäcker jag att 8-pin kontakten inte är ansluten, den ligger istället inklämd under moderkortet, mellan moderkortet och plåten.

Skämskudde på den
//smh

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

För typ 10-15 år sedan skulle jag stänga ner min Windows-dator. Medan den håller på och släcka ner kommer jag på att jag hade glömt göra något. Det jag sedan gör är att jag i typ samma millisekund som datorn stängs av, trycker på on-knappen igen. Detta gillades absolut inte av nätagget och på något vis kortslöts/pajjade PSUn av denna manöver.

Inte världens dyraste historia och inte så farlig egentligen, men blev ändå att köpa nytt nätagge Numera väntar jag alltid minst 5 sekunder innan jag sätter igång en elektrisk pryl igen.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk

Jag skulle frakta min dator till ett event med Taxi, under eventet så sa någon att datorn luktade bränt. Jag tänkte inte så mycket på det men när jag kom hem och startade den igen så smällde det till rejält och svart rök bolmade från datorn. Med brandlarmet igång drog ut kontakten och öppnade alla fönster (som man ska ).

När allting lugnat ner sig så öppnade jag datorn kollade moderkortet och såg det här.

Hittade inte bild men det var en rejäl skada även på chassit.

Jag tror att orsaken till mitt problem var att jag hade följande kylare och den helt enkelt var för tung och drog sönder moderkortet.
https://www.webhallen.com/se/product/152931-Thermalright-Silv...

Nästan allt i datorn rök, hårddiskarna och dvd-läsare klarade sig.

Permalänk
Medlem

Nyligen en iMac late 2013 som fungerade lite sådär och skulle få en ny hårddisk (de har en mekanisk 2,5" 5400rpmdisk som standard vilket är väldigt märkbart). Hela proceduren gick bra till och med att slå ihop utan att klistra ihop för att se att allt startar. Det var när skulle slå ihop (och koppla in de två kablarna mellan skärm och moderkort andra gången) som tragedin slog till. (Tragedi och tragedi, de är inte värda så mycket och hade blivit en något undermålig upplevelse för tilltänkta användarscenariot). En av de två kablarna har en kontakt som är liten och mjuk och proprietär tror jag och inte helt okänd för att vara något skör (något jag läste om i efterhand). Så man behöver stå för att få i den (med skärmdelen delvis på, i vinkel, utan att se så bra, samtidigt som håller upp skärmedelen) så ville den inte gå i andra gången. Jag måste ha siktat lite fel för när den gick i så startade inte maskinen ordentligt (svart skärm och maxfläkt). När såg efter så hade en liten flisa på kontakten lossnat.
Well, fick användning för ssdn ändå och blev på sätt och vis ett roligare projekt i slutändan med en produkt som bättre kommer fungera för ändamålet. Men jag blev en del svartsynt efter att ha gått igenom hela proceduren med iMacen och var i målområdet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Råkade ta fel PCI-e kabel till modulär PSU, följt av smäll, ljusbåge och rökmoln.
Grafikkortet klarade sig otroligt nog, men moderkortets BIOS blev korrupt.
Gick dock att lösa med en EEPROM-programmerare för någon enstaka hundralapp, så i slutändan var det "bara" PSU (något Corsair runt 650W har jag för mig) som rök

Och så glömde jag att montera CPU-kylaren på en AMD Duron efter att ha blyertsklockat den.
Överklockningsresultat: Svampmoln i miniformat.

Permalänk

Jag skulle jailbreaka en ipod touch, och virusskyddet tog bort programmet mitt under transfer av systemfilerna.
6 månader senare så hade jag köpt en ny och skulle göra samma sak när vi fick strömavbrott mitt under samma skede...

Två döda ipod touches som aldrig kom längre än till splashscreen efter detta.

Visa signatur

🖥/📱 - Macbook Air M2, iPhone 13
📽️ - Samsung Freestyle
🎮 - PS5, PS4 Pro - 9.0, Switch - Atmosphère, HENkaku Ensō PSVita, Quest 2, Steam Deck 256GB, Panic Playdate
📷 - Panasonic M4/3 - Minolta MC F1.7 50mm
⌨️ - Novatouch - ALU chassi - SA Leviathan, Pok3r - Box Royal - SkIIdata, Model M ISO usb modded (Model H)

Permalänk
Medlem

Inte lyckats med något större missöde, men polaren för en herrans massa år sen var på LAN. Skulle hem trött och glömde sin nya dator på biltaket.

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem

Jag har nog varit väldigt försiktig när det gäller hårdvara men jag har sabbat en skiva med Heroes of Might and Magic V på. Den gick dock att slipa till. DVD-spelaren lyckades dra in skivan sned. Det blev en ordentlig repa på skivan när den drog runt.

edit: Jag kom på att jag lyckades bränna en 2,5" hårddisk på 90-talet när jag kopplade kabeln fel. Hårddiskar var inte det billigaste på den tiden.

edit 2: Sen sabbade jag ju ett Pentium III-moderkort inklusive processor när jag petade på det utan ESD-skydd. Jäklar vilken smäll det blev. Fast det var ju på jobbet och jag slapp ersätta det.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Slant med skruvmejseln när jag skruvade fast moderkortet på min första dator, fick beställa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Gjorde så på alla skolans datorer minns jag, blev dyrt fick jag höra i efterhand O_o

Hahahahaha!
Många år sen nu men gjort det en gång på en jobbdator, meckade lite med datorn och undrade vad det var för knapp?
Vilken jävla smäll & lite rök!!!
Datorn var äldre och mer som tillfällig ersättningsdator.
På med post-it lapp: Skrot

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Monterar fel sorts m.2 disk i moderbordet och moderbordet dör samtidigt som man uppdaterar bios. Trodde det var bios crashen som orsakade det och en polare får den m.2 disken och hans moderbord dör också.

Permalänk

Skulle koppla in strömmen igen, sitter och håller i mitt skrivbord och sladden till nätagget med andra, jag är lite svettig och pillar med fingret på uttaget i nätagget för att känna av rätt håll att stoppa in sladden (tight utrymme, bökigt skrivbord att flytta på så ingen möjlighet till enkel visuell översikt och bra vinkel att arbeta i). Jag hade dessutom missat att slå av huvudbrytaren så strömmen hoppar från uttag, genom min arm, genom min svettiga hand och in i nätagget.
PANG

Aj och trasiga komponenter.

Dyrt.
Farligt.
Ärkepuckat.

Slå alltid av nätaggets hubrytare för bövelen!

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Mitt dyraste misstag var att ge mig på vattenkylning när jag var ung och okunnig. Jag gjorde till och med ett album här på swec med bygglogg ( https://www.sweclockers.com/galleri/6340-good-ol-p180-blir-va... )

Det blev inga fler uppdateringar i albumet eftersom det läckte, jag minns inte exakt varför men jag hade klantat mig någonstans på vägen. Det är skämskudde att gå tillbaka och läsa hur jag uttryckte mig i text för så många år sedan, och att jag aldrig förrän nu erkänt vad som var orsaken till projektets stiltje. Det slutade med att jag sålde all utrustning som jag då hade gett över 4000 kr för, även grafikkortet eller CPU:n, kanske båda, gick sönder i processen. Sedan dess kör jag bara med luftkylning

Permalänk
Medlem

Skaffade mig vattenkylning, läcktestade allt på diskbänken i 24h. Allt fungerade, kopplade in, baksug i en slag, dränkt Abit moderkort. Men skrev en RMA till Komplett, skickade in kortet, nån dag senare kom lantbrevbäraren med nytt moderkort.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Mitt misstag va att uppgradera gpu från Gtx1080ti till RTX3080 ingen stor skilna bara att jag tappa fps i 4k inte mycket men pengar i sjön

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Inte gjort så stora tabbar inom datorvärlden. Men jag köpte en minidisk precis innan mp3 slog igenom. Nästan samma kategori

Skickades från m.sweclockers.com

O! Jag gjorde en liknande grej. Lyssnade mycket på midi-musik i Windows. Köpte därför ett fräsigt midi-kort (Yamaha XG-60?). Typ månaden efter blev mp3 en grej.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Skulle byta något i en burk som stod trångt så jag trodde jag var smart och drog ur strömmen ur grendosan innan jag började skruva. Råkade trycka till tv-kortet och det sa poff. Tv-kort plus cpu + shuttle moderkortet = skrot.

Det är bättre att dra ut rätt strömkabel

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Köpte "Gigabyte 780 ti ghz edition" utan att läsa tester/reddit osv innan.
Välkänt problem att korten inte klarade av core 1150MHz/ mem 7000MHz.
core -150/ mem -500 innan det blev stabilt. Kylningen var inte problemet iaf.

Gigabyte nekade retur för felet, som var välkänt.

Dyr läxa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jygge:

Mitt misstag va att uppgradera gpu från Gtx1080ti till RTX3080 ingen stor skilna bara att jag tappa fps i 4k inte mycket men pengar i sjön

Wait what? Jag gjorde exakt samma steg och märkte markant skillnad... spelar inte i 4k, men väl 3840x1600

Permalänk
Medlem

Är troligen att 4k äter minne 😅 sen är det inte så stor skillnad för mig i andra spel ok om jag aktiverar RTX blir det skilnad ,🤣🤣

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Mitt misstag va att uppgradera gpu från Gtx1080ti till RTX3080 ingen stor skilna bara att jag tappa fps i 4k inte mycket men pengar i sjön

Så länge man inte spelar i 1080p så är det ju långt ifrån pengar i sjön.
Gick från ett 1080 till 3080 och det är enorm skillnad i 1440p.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

När jag lät min server med 6*3TB diskar vara igång i garderroben samtidigt som de renoverade fönster i huset 2014 ( =bilning som orsakade så svåra vibrationer i fastigheten att babymonitorn i sovrummet löste ut hela tiden, men jag tänkte inte så långt).
Enda stora dataförlusten jag haft som inte var pga användarfel. Trots RAIDZ på diskarna.
I den nya burken var där RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Mitt misstag va att uppgradera gpu från Gtx1080ti till RTX3080 ingen stor skilna bara att jag tappa fps i 4k inte mycket men pengar i sjön

Ehrm... Jag gjorde uppgraderingen 1080 till 3080 och fick mycket bättre prestanda i 3840X2160 i de flesta spel...

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Egentligen har jag inte lyckats orsaka allt för stora skador på mina egna grejer, däremot har jag i tjänsten orsakat en och en annan olycka. Den jobbigaste var nog när ett fäste i vid pumpen på en AIO-kylare sprack och läckte vätska på hela insidan av en ITX-rigg jag byggt åt en kund. Nu orsakade det inga större problem men det var hyfsat frustrerande att demontera allting.