Permalänk
Medlem

Datorn fryser i Cs-Go

Hej. Har sökt på detta forum m.m om mitt problem men hittar ingen lösning, så därför startar jag denna tråd för att förhoppningsvis få hjälp av någon kunnig!

Jag har ett problem med min dator men enbart i CS-GO. Bild/ljud fryser till mitt i en match, har endel gånger suttit 20minuter för att se om datorn svarar på något angående felet, men icke.
Det enda som hjälper är att starta om datorn och nästa gång hoppas på att det är länge kvar till spelet fryser.

Bilden stannar av totalt, blir inte svart (som andra har problem med) utan allt fryser bara till.
Jag får upp aktivitetsfältet om jag tabbar ur, men kan inte öppna något annat program då CS har fryst fast på skärmen.

Jag har testat windows Minnediagnostik
avinstallerat spelet
uppdaterat grafikkort/övriga drivrutiner
har testat x antal startkommandon på Steam
har kört CPUID HWMonitor utan att se några större fel
har verifierat filerna i Steam

inget hjälper

Windows 10
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-6600k CPU@ 3.50ghz 3.50 GHz
Ram: 16,0 GB
systemtyp: 64-b operativsystem
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 3gb (köpt för 2 månader sen)
Använder mig av en 144hz skärm AoC
Edit; Testat hälsan på hårddiskarna

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kolla hälsan på diskarna man kan få många skumma fel om hårddiskarna är på väg att gå

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Kört tester i HD Tune Pro och hittar ingenting

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enoxikon:

Kört tester i HD Tune Pro och hittar ingenting

Smart status på hdd?
Testa inaktivera turbo på cpu, vad menar du med inga större fel, har du sett små fel? Vilka isf?
Hur ser cpu temp ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Smart status på hdd?
Testa inaktivera turbo på cpu, vad menar du med inga större fel, har du sett små fel? Vilka isf?
Hur ser cpu temp ut?

Var kanske otydlig tidigare. Nej jag ser inga små fel, jag hittar inga fel alls.

Ingenting i datorn går varmt, allt ligger under max-gränsen enligt CPUID HWmonitor som jag använder mig av.

Hur inaktiverar jag turbon och vad gör den på cpun? Är inte värst kunnig därav min fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoxikon:

Var kanske otydlig tidigare. Nej jag ser inga små fel, jag hittar inga fel alls.

Ingenting i datorn går varmt, allt ligger under max-gränsen enligt CPUID HWmonitor som jag använder mig av.

Hur inaktiverar jag turbon och vad gör den på cpun? Är inte värst kunnig därav min fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska inte behöva inaktivera turbon, kolla så dina ram minnen körs i sin XMP profil i bios.

Annars kan jag misstänka PSU'n med, det har jag haft själv nämligen med en defekt PSU som skapade frysningar vid högre belastning av GPU'n.

Sista kan ju vara drivrutinsstrul, de där GTX 1060 3gb är inte kända för att vara bra kort precis.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du ska inte behöva inaktivera turbon, kolla så dina ram minnen körs i sin XMP profil i bios.

Annars kan jag misstänka PSU'n med, det har jag haft själv nämligen med en defekt PSU som skapade frysningar vid högre belastning av GPU'n.

Sista kan ju vara drivrutinsstrul, de där GTX 1060 3gb är inte kända för att vara bra kort precis.

Ska kolla upp det där ikväll när jag är hemma. Grafikkortet är dock bara 2m gammalt. Ska väl inte strula redan? Plus att problemen i Cs har varit med mitt ga grafikkort också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoxikon:

Ska kolla upp det där ikväll när jag är hemma. Grafikkortet är dock bara 2m gammalt. Ska väl inte strula redan? Plus att problemen i Cs har varit med mitt ga grafikkort också.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det nog ram eller PSU som spökar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Testa även och nollställ bios.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar! Kommer återkomma ikväll som sagt

Men cs ska väl inte vara så jäkla krävande, eller? Tänker bara på varför Pubg, Bf4, gta 5 m.m. fungerar utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoxikon:

Tacksam för alla svar! Kommer återkomma ikväll som sagt

Men cs ska väl inte vara så jäkla krävande, eller? Tänker bara på varför Pubg, Bf4, gta 5 m.m. fungerar utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

beror ju på om du kör med v-sync av eller på, med v-sync av går ju gpu'n på 100% alternativt cpu'n på 100% beroende på vilken som flaskar först

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hej! tack för alla svar

V-syncen + en fps_max gräns löste problemet. Har nu spelat Cs 8t utan ett enda fryslagg, får hoppas det fortsätter så.

Har aldrig läst någon annanstans om v-syncen, någon som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoxikon:

Hej! tack för alla svar

V-syncen + en fps_max gräns löste problemet. Har nu spelat Cs 8t utan ett enda fryslagg, får hoppas det fortsätter så.

Har aldrig läst någon annanstans om v-syncen, någon som haft liknande problem?

Hej!

Bumpar den här tråden då jag nu 2023 har exakt samma problem som trådskaparen. Dock med en ryzen 5 5600x samt ett asus rog strix 2080 super. Grejer som egentligen ska vara väl så bra för att klara utav CS:GO utan problem.

Är det V-syncen som är problemet? Och om jag förstår den rätt så ska V-sync vara PÅ för att GPU eller CPU inte ska gå på 100%?

Permalänk
Medlem

Har du testat att ge den en filt?

[bumpa inte fem år gamla trådar, gör en ny!]