Framtiden för C# och .Net i Sverige

Permalänk
Medlem

Jag jobbar fullstack som systemutvecklare .NET med C# som all backend och JS/TS React med frontend, jag skulle säga att det är väldigt god framtid i dessa språk, då även om du lär dig C#/Java är syntaxen väldigt lik i dessa båda språk så lär du dig ena snappar du upp det andra fort och dessa föredras i backend. NodeJS är smidigt men inget man vill använda sig av i backend när det gäller på riktigt imo.

Om du vill grotta ner dig ännu djupare i backend skulle jag rekommende Rust/C++.

Kör på !

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Jag skulle inte tänka så mycket på vilket språk. Språk kan man alltid lära sig på jobbet. Kan man programmera, kan man lära sig nya språk snabbt.

Skrivet av ChrisDev:

Språket är en sak, men sen är det ju ekosystemet kring det med all tooling, conventions osv. Så det tar ju tid att komma i något ordentligt utöver hello world-fasen.

Mjo, visst är det väl lite så. Men jag skulle inte lägga allt för mycket tid på "valet".

Jag har jobbar i linux-miljö hela mitt yrkesliv, i en uppsjö av språk. Och skyr MS Windows som pesten, så jag skulle
inte direkt söka mig till ett jobb som sker i .net. Men med det sagt har jag privat testat spelprogrammering i C# och F#, och visst .NET är ju en beast att sätta sig in i, men tyckte inte det var nån direkt svår tröskel. Skulle min arbetsgivare vilja att jag skulle
jobba med något projekt i .NET så skulle det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Började med C# .Net på högskolan 2002 och har sedan examen 2004 haft jobb hela tiden. Jag ser inte varför det skulle förändras i en nära framtid

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av zhilmoen:

Mjo, visst är det väl lite så. Men jag skulle inte lägga allt för mycket tid på "valet".

Jag har jobbar i linux-miljö hela mitt yrkesliv, i en uppsjö av språk. Och skyr MS Windows som pesten, så jag skulle
inte direkt söka mig till ett jobb som sker i .net. Men med det sagt har jag privat testat spelprogrammering i C# och F#, och visst .NET är ju en beast att sätta sig in i, men tyckte inte det var nån direkt svår tröskel. Skulle min arbetsgivare vilja att jag skulle
jobba med något projekt i .NET så skulle det inte vara några problem.

Menade mest att det ofta låter som att det tar en kvart att sätta sig in i och bli produktiv i ett nytt språk/ramverk. Sen är det väl rätt stor skillnad på att redan vara erfaren och att vara ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Menade mest att det ofta låter som att det tar en kvart att sätta sig in i och bli produktiv i ett nytt språk/ramverk. Sen är det väl rätt stor skillnad på att redan vara erfaren och att vara ny.

Sant. Men, jag tror det finns en anledning till att universitetsutbildningar inte heter ".NET Developer ABC", utan snarare bara "computer science", och inte har kurser som "Java-programmering" utan snarare kurser som "Objektorienterad programmering" (som kanske råkar använda Java eller C#) etc.

DVS, man lär sig inte verktygen, man lär sig tankesättet bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Många .NET utvecklare sitter säkert i sin egen bubbla av den enkla anledningen att så gott som allt finns där och det är väldigt liten insats att gå från ex win app till web app eller frontend till backend.

Men det är inte på något vis ovanligt att man blandar tekniker, ex .NET backend och Flutter eller React som frontend. Det handlar många gånger om att välja rätt teknik för rätt situation. Vad som är rätt teknik har såklart en del med expertisen hos utvecklare att göra men framförallt med den tekniska miljön och de krav som finns.

Jag kan inte påstå att .NET känns förlegat som du antyder, snarare känns ex C# Core 7 modernare än många andra. Det är oftast mindre plockepinn vilket ger en stabilare miljö i längden. Men absolut, det finns delar som är förlegade och som skulle behöva bytas ut vilket sker successivt. Det fina är att man kan blanda teknik och språk, man blir inte inlåst bara för att man väljer en komponent från .NET.

Har gått över till .net 7 för alla våra .net framework baserade projekt senaste 3 åren. Omskrivningar till tjänster som har enkla json apier för konfiguration. Även projekt där vi kör en Vue.js SPA frontend med ASP.NET Core backend som sedan enbart servas statiskt av asp.net core / inbyggda kestrel som sedan körs på linux.

Själv känns det som helt annat ekosystem om man jämför med gammla goa .net framework, blir lite vad man gör av det. M$ har gjort det ganska enkelt att börja använda asp.net core.

Kan rekomendera att kika lite på roadmap.sh/aspnet-core för att få en uppfattning hur ekosystemet ser ut, kan vara avskräckande om det är mycket nytt men det är bra info.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av zhilmoen:

Sant. Men, jag tror det finns en anledning till att universitetsutbildningar inte heter ".NET Developer ABC", utan snarare bara "computer science", och inte har kurser som "Java-programmering" utan snarare kurser som "Objektorienterad programmering" (som kanske råkar använda Java eller C#) etc.

DVS, man lär sig inte verktygen, man lär sig tankesättet bakom.

Så är det väl, sen att de utbildningarna ofta är ganska bortkastade är ju en annan sak (hört flera väldigt erfarna utvecklare prata om det i poddar etc). Vet även att där jag fått jobb har de flera gånger fått välja bort ansökande som läst på universitet men gjort riktigt dåliga arbetsprov, de har inte klarat av att bygga något, däremot har de inte sällan anställt folk med bara YH-utbildning. Så att lära sig mer specifika verktyg är inte alltid så dumt antar jag. Men oavsett utbildningsform osv så kokar det ju alltid ned till ens eget driv och intresse i slutändan. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Så är det väl, sen att de utbildningarna ofta är ganska bortkastade är ju en annan sak (hört flera väldigt erfarna utvecklare prata om det i poddar etc). Vet även att där jag fått jobb har de flera gånger fått välja bort ansökande som läst på universitet men gjort riktigt dåliga arbetsprov, de har inte klarat av att bygga något, däremot har de inte sällan anställt folk med bara YH-utbildning. Så att lära sig mer specifika verktyg är inte alltid så dumt antar jag. Men oavsett utbildningsform osv så kokar det ju alltid ned till ens eget driv och intresse i slutändan. 🙂

Lite som att bilbältet är onödigt då folk med bilbälte ändå förolyckats? Märklig slutsats.

Jag har varit med och rekryterat under några år och de med universitetsutbildning var i överlag bättre problemlösare och enklare att samarbeta med. Sen finns det såklart undantag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Om jag får flika in i ämnet "Hur ser det ut med C# och .net i Sverige" med t.ex. ABP? Är det något som ser ut att bli mer använt eller körs det hellre "standard", eller annat?

Animaliska Bi-Produkter?

Jag skulle säga att man inte borde utbilda sig inom, eller sikta in sig på, ett specifikt ramverk på det sättet. Ska man jobba med systemutveckling så behöver man vara något av en generalist. Kan man JS/TS hyfsat så kan man sannolikt hantera de hundratals nya ramverk som kommer inom dem per år hyfsat också liksom.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Curik:

Lite som att bilbältet är onödigt då folk med bilbälte ändå förolyckats? Märklig slutsats.

Jag har varit med och rekryterat under några år och de med universitetsutbildning var i överlag bättre problemlösare och enklare att samarbeta med. Sen finns det såklart undantag.

Jag har inte påstått att det är dåligt eller onödigt, nämnde bara vad jag hört av folk som varit länge i yrket, inklusive kollegor som själva läst på universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjrkis:

Jag vet inte om det är ett troll eller någon som yrar i mössan. Aktiebörsens stora server? C# främst för frontend? WTF? Trading servrar som kopplar upp sig mot C# frontend?

Blandas API ihop med frontend?

Ja, jag ville inte vara riktigt så konfrontativ, men om inte postaren återkommer med ett konkret exempel som går att kolla upp, så kan vi nog avfärda det. Antagligen en missuppfattning.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Så är det väl, sen att de utbildningarna ofta är ganska bortkastade är ju en annan sak (hört flera väldigt erfarna utvecklare prata om det i poddar etc). Vet även att där jag fått jobb har de flera gånger fått välja bort ansökande som läst på universitet men gjort riktigt dåliga arbetsprov, de har inte klarat av att bygga något, däremot har de inte sällan anställt folk med bara YH-utbildning. Så att lära sig mer specifika verktyg är inte alltid så dumt antar jag. Men oavsett utbildningsform osv så kokar det ju alltid ned till ens eget driv och intresse i slutändan. 🙂

Haha, ok tar nog de källorna med en smula salt.

En bra programmerare är en bra programmerare, oavsett hur man blev det. Min egna erfarenhet är att folk med universitetsutbildning generellt är bättre problemlösare dock. Med undantag åt båda hållen.

Personligen har jag inte kunnat sitta i San Francisco nu och jobba som senior utvecklare utan en universitetsutbildning i ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Min erfarenhet är att java är främst för backend. Typ aktiebörsens stora server är ju helt skriven i java, och den har under 100 mikrosekunder latency. Så Java kan vara riktigt snabbt om man gör det rätt. Sen finns ju Oracles databas i många stora backendor, och Oracle äger Java, så Oracle ser gärna att man programmerar Java mot deras stora databas.

C# är främst för frontend, dvs trading servrar som kopplar upp sig mot aktiebörsens stora server. Då agerar C# frontend.

Även många appar för Android är gjorda i Java.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Även många appar för Android är gjorda i Java.

Numera mest Kotlin dock.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av zhilmoen:

Haha, ok tar nog de källorna med en smula salt.

En bra programmerare är en bra programmerare, oavsett hur man blev det. Min egna erfarenhet är att folk med universitetsutbildning generellt är bättre problemlösare dock. Med undantag åt båda hållen.

Personligen har jag inte kunnat sitta i San Francisco nu och jobba som senior utvecklare utan en universitetsutbildning i ryggen.

Det kan nog vara så, men många gånger har en sådan utbildning inte räckt till. Men man gör som man vill givetvis, vissa vill sitta i San Francisco, själv hade jag gjort allt för att slippa det. God kväll. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Det kan nog vara så, men många gånger har en sådan utbildning inte räckt till. Men man gör som man vill givetvis, vissa vill sitta i San Francisco, själv hade jag gjort allt för att slippa det. God kväll. 🙂

Nej, så klart att SF kanske inte är ett mål. Min poäng är snarare att en universitetsutbildning öppnar dörrar, som tex möjlighet att söka arbetsvisum i andra delar av världen.

Jag håller med om att en universitetsutbildning ibland inte "räcker tilL", men skulle nog se det som en minoritet.

Tittar jag på min "klass" från universitetet ser de flesta ut att idag ha rätt tunga roller ute i arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Numera mest Kotlin dock.

Vilket dock använder samma VM som Java så du kan blanda som du vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Vilket dock använder samma VM som Java så du kan blanda som du vill.

Jo precis. Men att välja ett programmeringsspråk att utbilda sig eller göra karriär inom bör väl inte vara baserat på historisk data, om man inte vill jobba med gammal skit liksom?

Att java var det föredragna språket på Android fram till 2018 kanske inte bör väga in så mycket i alla fall.

Vill man vara garanterad ett välbetalt jobb som "programmerare" under lång tid framöver kan man ju exempelvis lära sig Cobol, men roligt kommer man inte att ha det och man kommer inte att bygga några nya grejer utan bara göra minimalt underhåll för att hålla igång gamla banksystem och liknande.

Java används säkert en hel del, även inom nyutveckling och så, och ligger rätt högt upp på listan över populära språk, och oavsett så blir man ju inte låst till det framöver bara för att man börjar där förstås. Men inom Sverige så känns ändå .Net mer populärt, speciellt om man vill jobba med nyutveckling.

Mitt jobb exempelvis är inom R&D och hyfsat modernt när det gäller tekniken, vi har olika språk för olika saker, men .Net för backend normalt och TS för frontend med Angular och så, men diverse verktyg och saker i bland annat Python och lite vad som, och emellanåt legacy-kod i externa saker. Jag har kollegor som fått installera någon Borland C++ Builder från typ 2001 exempelvis, och vi har en del konstiga scriptspråk byggda och använda av bara ett företag och liknande. Men ingen Java. Däremot har vi ett systerbolag i Nederländerna som har java som sitt huvudspråk och vi har en del aktiviteter med dem där vi ibland integrerar deras saker med våra och så, men generellt ingen java.

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Jag har en del känningar med folk som skrivit börssystem. Vilket börssystem är det som är skrivet i Java?

Flera stycken. Men t.ex. NASDAQs börssystem INET som har under 100 millisekunder latency och hög throughput.

Permalänk
Skrivet av bjrkis:

Jag vet inte om det är ett troll eller någon som yrar i mössan. Aktiebörsens stora server? C# främst för frontend? WTF? Trading servrar som kopplar upp sig mot C# frontend?

Blandas API ihop med frontend?

Jag kan försöka förtydliga. Svenska aktiebörsens matchningsmotor, dvs NASDAQ stora aktiesystem, är skriven i java med under 100 millisekunder latency. Det är ganska snabbt.

Däremot, tex Avanza eller Nordnets servrar är antagligen skrivna i C#. Visst så agerar Avanza som server åt sina kunder, dvs Kalle Kula som handlar aktier hemifrån. Men, när Avanza kopplar upp sig mot aktiebörsen, så agerar Avanza som frontend. Börsen är backend, Avanza är frontend (antagligen skriven i C#). Mao, när man tittar i finansvärlden så är ofta trading frontendorna skrivna i C#. Och backendorna skrivna i Java.

Det känns som att jag skrev exakt samma post igen, fast lite mer utförligt. Blev det tydligare nu? Eller är något oklart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Flera stycken. Men t.ex. NASDAQs börssystem INET som har under 100 millisekunder latency och hög throughput.

Hmm... 100 millisekunder låter mer som en webapp.

Har inte snackat med kompisarna ännu, men kommer ihåg att de visade en demo av förra systemet - SAXESS - som de hade byggt, nån gång i början av 2000. Det klarade då 2500 transar i sekunden på en nästan off-the-shelf laptop. Enda upphottningen var att den hade en 50MB SSD (som kostade typ 50.000 då!) för loggning och recovery. De implementerade också om nätverksdrivrutiner för några olika kort, för att få konsistens, och inte minst jämn spelplan, till klienterna.

Såvitt jag kommer ihåg, klarade gamla SAX-systemet strax under 10 transar i sekunden. 100 millisekunder låter mer som SAX än SAXESS.

Vidare kan jag jämföra med vad killarna pysslar på 'min' sida av nätsladden. Här har vi servrar byggda i C, de har b.l.a. implementerat om 'malloc' för att få bättre prestanda och konsistens i allokeringen.

Hade det räckt med millisekunder hit eller dit, hade inte det varit nödvändigt.

Så jag är skeptisk. Men - konstigare saker har ju hänt, så jag ska nog snacka med mina kontakter innan jag säger något definitivt. Tack för info.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Datavetare

Givet bristen på utvecklare + C#/.NET är en av många väldigt populära plattformar är "kommer det finns jobb inom det framåt" vara något man inte behöver oroa sig för.

Däremot är ens egna upplevelse sällan speciellt representativt för "hur det ser ut i stort"... Jobbade själv ca 20 år inom embedded-värden, skulle jag dra slutsatser kring just C#/.NET kring efterfrågan där vore svaret: "ingen använder detta"...

Som nämnts i tråder ett par gånger är de upplevelser man har själv ofta rejäla filterbubblor. Då TS verkar befinna sig i Stockholmsområdet och egentligen bara behöver ett jobb åt sig själv kan man söka på antal lediga tjänster där man efterfrågar specifika programspråk. Använder här LinkedIn

C#: ~280 st
Java: ~400 st
JavaScript: ~460 st
C++: ~1000 st
Python: ~2000 st

Kan inte alls förklara det enorma utbudet på Python-jobb, men stämmer trots allt rätt väl med andra mätningar kring att det i nuläget är världens mest populära programspråk. Går jag tillbaka till embedded-exempelet är varken C# eller Java speciellt populärt, men Python var redan tidigt rätt vanligt för testning där och numera används språket allt mer ända ned till mikrokontrollers (denna marknad domineras av C alt. C++ lite beroende på område)!

Kan verka märkligt för många att C++ är så populärt, det handlar inte primärt om speljobb (även om dessa finns med här) utan det är populärt då det finns väldigt mycket "industri, embedded, realtid, etc" tjänster. Sedan lär en hel del av dessa vara C/C++, två i praktiken rätt olika språk som ofta "klumpas ihop" som ett...

TL;DR är att man i praktiken helt kan utgå från: vad tror jag kommer bli roligast!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Sedan lär en hel del av dessa vara C/C++, två i praktiken rätt olika språk som ofta "klumpas ihop" som ett...

Ofta är det väl verkligen en c/c++-utvecklare man letar efter? Kanske har man delar i utpräglad c, delar i c++ och delar som blandar friskt?

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

TL;DR är att man i praktiken helt kan utgå från: vad tror jag kommer bli roligast!

Lite så.. Jag har en utbildning inom .NET i ryggen men första jobbet blev på ett företag som använder sig av Java. Det är två så pass likvärdiga och stora språk att det både finns jobb idag och i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Givet bristen på utvecklare + C#/.NET är en av många väldigt populära plattformar är "kommer det finns jobb inom det framåt" vara något man inte behöver oroa sig för.

Däremot är ens egna upplevelse sällan speciellt representativt för "hur det ser ut i stort"... Jobbade själv ca 20 år inom embedded-värden, skulle jag dra slutsatser kring just C#/.NET kring efterfrågan där vore svaret: "ingen använder detta"...

Som nämnts i tråder ett par gånger är de upplevelser man har själv ofta rejäla filterbubblor. Då TS verkar befinna sig i Stockholmsområdet och egentligen bara behöver ett jobb åt sig själv kan man söka på antal lediga tjänster där man efterfrågar specifika programspråk. Använder här LinkedIn

C#: ~280 st
Java: ~400 st
JavaScript: ~460 st
C++: ~1000 st
Python: ~2000 st

Kan inte alls förklara det enorma utbudet på Python-jobb, men stämmer trots allt rätt väl med andra mätningar kring att det i nuläget är världens mest populära programspråk. Går jag tillbaka till embedded-exempelet är varken C# eller Java speciellt populärt, men Python var redan tidigt rätt vanligt för testning där och numera används språket allt mer ända ned till mikrokontrollers (denna marknad domineras av C alt. C++ lite beroende på område)!

Kan verka märkligt för många att C++ är så populärt, det handlar inte primärt om speljobb (även om dessa finns med här) utan det är populärt då det finns väldigt mycket "industri, embedded, realtid, etc" tjänster. Sedan lär en hel del av dessa vara C/C++, två i praktiken rätt olika språk som ofta "klumpas ihop" som ett...

TL;DR är att man i praktiken helt kan utgå från: vad tror jag kommer bli roligast!

Jag vet inte hur du filtrerat riktigt, men Python-behovet kan ju bero på att de ofta efterfrågar Python för andra tjänster än utvecklare, typ olika BA-jobb, data-analys och liknande.

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Hmm... 100 millisekunder låter mer som en webapp.

Har inte snackat med kompisarna ännu, men kommer ihåg att de visade en demo av förra systemet - SAXESS - som de hade byggt, nån gång i början av 2000. Det klarade då 2500 transar i sekunden på en nästan off-the-shelf laptop. Enda upphottningen var att den hade en 50MB SSD (som kostade typ 50.000 då!) för loggning och recovery. De implementerade också om nätverksdrivrutiner för några olika kort, för att få konsistens, och inte minst jämn spelplan, till klienterna.

Såvitt jag kommer ihåg, klarade gamla SAX-systemet strax under 10 transar i sekunden. 100 millisekunder låter mer som SAX än SAXESS.

Vidare kan jag jämföra med vad killarna pysslar på 'min' sida av nätsladden. Här har vi servrar byggda i C, de har b.l.a. implementerat om 'malloc' för att få bättre prestanda och konsistens i allokeringen.

Hade det räckt med millisekunder hit eller dit, hade inte det varit nödvändigt.

Så jag är skeptisk. Men - konstigare saker har ju hänt, så jag ska nog snacka med mina kontakter innan jag säger något definitivt. Tack för info.

Haha, ja, förlåt. Jag menade 100 mikrosekunder, inte millisekunder. Typo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Exakt, då tänker en arbetsgivare att han håller uppe sina kunskaper, så den dagen man inte orkar/hinner göra det på fritiden utan behöver hålla igång och uppdatera sig på arbetstid så undrar arbetsgivaren vad som hänt.
Sakerna smittar ju av sig generellt (kunskapsmässigt alltså, det skiljer ju normalt tämligen lite mellan olika utvecklings-språk/ramverk osv).
Bara något att ha med i bakhuvudet.
Personligen är jag skitdålig på det då jag har projekt privat där jag inte använder samma saker som jag jobbar med :), men det ger ändå en bredare förståelsen för kundnyttan och deras alternativs för och nackdelar.

Bra poäng. Otroligt tröttsamt, många rekryterare frågar om "vad man gör på fritiden, github etc". Det är som att fråga en ekonom om dom gillar att läsa på dom nya skattereglerna på fritiden? Jasså inte? Du förväntar dig en kurs på arbetstid?

Skrivet av cp_:

Men som andra påpekat. .Net-utvecklare lever i sin egen bubbla. Så länge du inte kikar utanför så känns det nog ganska kul. Lite som att titta på 10 år gamla filmer på VHS ovetandes om att alla andra gått över till streamingtjänster.

Oklar analys det här. Skulle säga att det hänt väldigt mycket sen det gick open source.
Däremot så finns en valid poäng här, och det är att det är ENORMT, jag menar ENORMT mycket legacy.
Jag sitter fortfarande mer tid i gamla .NET Framework än nya .NET...
Stöter fortfarande på t ex https://en.wikipedia.org/wiki/ASP.NET_Web_Forms och https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Communication_Foundatio...

Problemet är ju att det sällan ges tillfälle till att refaktorera/förnya något som "fungerar". Sen att man lägger mer tid på att underhålla gammalt skit som knappt går att kompilera, det är tyvärr inte något man enkelt får gehör för.

Mitt tips? Se till att hamna någonstans där dom iaf kör nya .NET.

Permalänk

Hur ser det ut mellan PHP och C#( .Net )i Sverige ni som är i branchen, viket används flitigast och vid nystart av projekt?

När jag ser PHP tänker jag direkt på WordPress..

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Ballwaterboy:

Hur ser det ut mellan PHP och C#( .Net )i Sverige ni som är i branchen, viket används flitigast och vid nystart av projekt?

När jag ser PHP tänker jag direkt på WordPress..

Är väldigt ny i branschen men till annonser sett osv så är .NET bra mycket mer utbrett. Hört om flertalet större projekt som skrivits om från PHP till .NET (Delar av Västtrafik t ex)

Måste vara en pina att sitta med stora projekt som är helt otypade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Hur ser det ut mellan PHP och C#( .Net )i Sverige ni som är i branchen, viket används flitigast och vid nystart av projekt?

När jag ser PHP tänker jag direkt på WordPress..

PHP är ett sakta döende språk. Det används fortfarande i stor skala, men sällan nyutveckling satsar på PHP vad jag märkt.

Kollar man på https://www.tiobe.com/tiobe-index/ så kan man se PHPs storhetsperiod som nu sakta sjunker, och C# stigande med först ASP.NET och nu med .NET (Core).

Även Stackoverflows Developer survey visar på graden av nöjdhet med att jobba i de språken, och C# ligger på topp där.