Veckans fråga: Vilket operativsystem föredrar du?

Permalänk
Medlem

Som andra säkerligen skrivit åtskilliga gånger beror det ju helt på sammanhanget. På jobb-laptopen skulle jag inte vilja vara utan Linux i någon form. Samma sak för mina servrar. Gillar samtidigt Windows 11 på några datorer hemma. Att begränsa sig till enbart en OS-typ känns bara onödigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många av alla som svarade Windows, också gillar Windows eller beklagar sig hela tiden på nya funktioner och versioner? Anammar sin inre "gubbe" och föredrar "som det alltid har varit":
Windows 95 när 98 kom
Windows 98 när Me kom
Windows Xp när Vista kom
Windows Xp när Win 7 kom
Windows 7 när Win 10 kom
samt numera Windows 10 när Win 11 har kommit ...

Tycker då att man inte kan svara att man föredrar Windows

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Du får väl tro vad du vill, inte mycket jag kan göra åt det.

[ snip på helt orelaterade saker ]

Intressant att du inte kommenterar en enda av referenserna som jag gav.

Om du anser att hela världen har fel, så får du ju då ta och uppdatera Wikipedia med dina fakta: https://en.wikipedia.org/wiki/NTFS

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

[ snip på helt orelaterade saker ]

Intressant att du inte kommenterar en enda av referenserna som jag gav.

En av dina länkar nämner XP och W2K vilket ger kommentaren "På vilket sätt tycker du att WinXP har med tidig NTFS att göra? Det är väl bara ca 8-9 år för sent."

Ytterligare kommentar var "Är det nu tredje eller fjärde gången jag talar om att diskarna identifieras som hpfs.386? Ett filsystem som är native stött."

Det handlar fortfarande inte om NT4 och senare utan om tidig NTFS, den som fortfarande identifierades som HPFS.386 av OS/2.
Jag påpekade också att det var så stora skillnader mellan 1.0 och 1.1 att NT3.1 inte kunde läsa NTFS 1.1 - Vilket typ står på Wiki.

Artikeln som säger att OS/2 kan läsa och skriva HPFS.386 finns redan så inget att uppdatera

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Windows för spelande och liknande.
Ubuntu för servrar.
På min personliga linuxklient kör jag slackware

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Mitt hjärta slår för principen hos FreeBSD, men begränsningarna är för stora för att jag skulle vilja använda det som klientoperativsystem till vardags, och på serversidan lämpar det dig bäst för ”husdjur” snarare än för ”boskap”, så det blir liksom i praktiken sällan så att man använder det.

I verkligheten är det i macOS jag tillbringar huvuddelen av min datortid och det är det system som ger mig minsta mängd frustration per tidsenhet: En unix med konsekvent och välpolerat UI.
Sekundärt sitter jag på flera varianter av Linux, både privat och på jobbet.
Windows använder jag bara om någon betalar mig för det, och i så fall bara på servrar. Det ska väldigt mycket till för att jag skulle acceptera att ha en Windowsklient privat igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Inte många nämner integritet/anonymitet i valet av OS ännu.

Jag installerar ofta om OS på både Windows/Mac/Linux datorer och slås av att antalet frågor om hur många tjänster de vill att ska logga in med och hur mycket uppgifter man vill dela med sig av bara ökar och ökar för varje år.

Mitt val blir Linux, även om olika linux-distar givetvis inte är helt oskyldiga till datainsamling de heller, men det känns ändå som det säkraste alternativet om man vill slippa känna sig "övervakad"

Apple hävdar att integritet är viktigt, men vi vet alla att de samlar in minst lika mycket som Microsoft och Google.

Som mitt inlägg sa kör jag Windows 10 p.g.a. spel. Men för att svara på (Inte många nämner integritet/anonymitet i valet av OS ännu.). Så kör jag med en Windows 10 version modifierad med NtLite, har tagit bort allt jag hittat gällande datainsamling och allt bloatware jag inte vill ha. Har även då stängt av tjänster som auto startar, inaktiverat schemalagda tjänster, tagit bort hela stödet för MS-kontor osv.. allt för att slippa windows phoning home.

Sen när datorn väl är installerad kör man med peer-blocker, VPN och lite annat, samt kör lite mer script och sånt där.
Orkar inte ta allt men man kan säga att man gör det mesta för att minska på insamlingen av data.

Men annars om jag inte spela några spel så hade det blivit linux (dock inget gällande Canonical).

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

[ snip på helt irrelevanta saker ]

Artikeln som säger att OS/2 kan läsa och skriva HPFS.386 finns redan så inget att uppdatera

Jo, OS/2 kan läsa och skriva HPFS. Självklart. Men det är en halmgubbbe. Har aldrig sagt något annat.

Diskussionen handlar om att OS/2 kan inte läsa och skriva till lokala NTFS-diskar (utan någon form av tredjepartsprogramvara), och har heller aldrig kunnat det.

Du minns fel. Sorry.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mitt hjärta slår för principen hos FreeBSD, men begränsningarna är för stora för att jag skulle vilja använda det som klientoperativsystem till vardags, och på serversidan lämpar det dig bäst för ”husdjur” snarare än för ”boskap”, så det blir liksom i praktiken sällan så att man använder det.

I verkligheten är det i macOS jag tillbringar huvuddelen av min datortid och det är det system som ger mig minsta mängd frustration per tidsenhet: En unix med konsekvent och välpolerat UI.

Håller med. Men då har du ju ändå nytta av FreeBSD när du/vi kör macOS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Diskussionen handlar om att OS/2 kan inte läsa och skriva till lokala NTFS-diskar (utan någon form av tredjepartsprogramvara), och har heller aldrig kunnat det.

Och då tar vi det en gång till då (är det nummer 5 eller sex i ordningen?). Tidiga NTFS diskar kom upp som hpfs.386 i OS/2 maskinen och som sagt OS/2 kan läsa och skriva hpfs.386 utan problem.

Skrivet av martinot:

Du minns fel. Sorry.

Ja du vet ju bättre än mig hur det gick till hos min kund - eller?
Jag var där (vilket du inte var), jag gjorde jobbet (dvs egen erfarenhet), jag vet hur jag gjorde det och på vilka maskiner, jag fick betalt (vilket jag inte hade fått om det inte hade fungerat) och flytten av de Cad-filerna ledde till byggnadsprojekt som står runt om i Sverige idag.

Sen får du som sagt tro vad du vill - det kan jag fortfarande inte göra något åt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Och då tar vi det en gång till då (är det nummer 5 eller sex i ordningen?). Tidiga NTFS diskar kom upp som hpfs.386 i OS/2 maskinen och som sagt OS/2 kan läsa och skriva hpfs.386 utan problem.

Du kan inte läsa och skriva till NTFS-diskar som är direkt kopplade till en dator med OS/2, utan att installera tredjepartsdrivare. Det hjälper inte att du upprepar lögnerna 100 ggr. Det blir inte mer sant för det.

Vill du bevisa ditt påstående så kom med en länk och bevis för det (inte upprepa dig med samma nonsens).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du kan inte läsa och skriva till NTFS-diskar som är direkt kopplade till en dator med OS/2, utan att installera tredjepartsdrivare. Det hjälper inte att du upprepar lögnerna 100 ggr. Det blir inte mer sant för det.

Då var det gång sex eller sju då (och om det krävs 100 gånger för att du ska förstå så ok, då blir det 94 gånger till) - Tidig NTFS kom upp som hpfs.386 på OS/2 maskinen. Något OS/2 läser och skriver.

Du får som sagt tro vad du vill, det kan jag inte göra något åt den här gången heller. Men jag var där och gjorde jobbet och det var inte du och inget du skriver kommer någonsin förändra det.

Står redan på wiki att OS/2 läser hpfs.386 (sen kan du ju fundera på varför NTFS än idag presenterar sig med HPFS partitionstyp)

Lite artigare
Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av llxt:

Jag använder i3wm. Mycket enkelt att konfigurera och personalisera Give it a try!

Kom att tänka på detta inlägg av en slump. Tänkte bara nämna att jag numera på den bärbara jobbdatorn kör EndeavourOS med i3wm. Kommer ta ett tag att vänja sig helt, men på det stora hela väldigt trevligt. Fick göra ganska mycket inställningar i i3 för att det skulle närma sig något som jag ville ha, så kanske hade det varit bättre att utgå från en ren installation än den väldigt anpassade som EndeavourOS ger en.

Men kommer nog installera WIndows i en VirtualBox-gäst för några saker, framför allt Office-paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller inte med dig alls. Galet fel tycker jag att du har här;

System 7 saknade riktig multitasking, och minneshanteringen var alldeles horribel (där man var tvungen att manuellt gå in och justera allokerad minnesmängd per applikation). Amiga OS hade multitasking, men var ett helidiotiskt system då det saknade alla former av modernt minnesskydd.

OS/2 var klart bättre än både System 7 och AmigaOS (körde 2.1, 2.11 och 3.0 Warp), men det var ändå inte i närheten lika stabilt som NT 3.5, 3.51 och FreeBSD 4 som jag körde samtidigt på den tiden.

QNX var kul att boota på en floppy, men inget komplett UNIX-system, som *BSD, Solaris eller Linux. Dock bra för en del embeddedlösningar.

Ber om ursäkt för nekropostningen, men att AmigaOS saknade minnesskydd var inte pga design utan pga att MC68000 saknade MMU. WindowsNT hade ju fördelen av att komma 8 år senare då det fanns inbyggd MMU i konsumentprocessorerna.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk

I och med steam proton så har jag ingen anledning att stanna kvar hos Microsoft längre.