Forsokte installera linux... nu bootar inte datorn

Permalänk
Livsnjutare 😎

Forsokte installera linux... nu bootar inte datorn

Tänkte att detta kan bli en rolig liten följetong kanske… följ med på min resa till att försöka byta till Linux på heltid. Gjorde ett litet videoklipp och redigerade första-posten så folk förstår vad och varför jag håller på med nedanstående…

——————————————————————————

Sitter i en pre-environment utan svenska tecken...

Jag far detta felmeddelande efter jag installerat Ubuntu 20.04 LTS

Forsokte installera Ubuntu 22.04 ocksa, men dar startade inte ens installationen... fick bara en blinkande skerm, och systemet kom aldrig vidare.

Men jag ville enda kora 20.04 sa det spelar ingen roll.
Installationen kom igang och jag valde standard setup och att den fick installera patchar samt tredjeparts drivers for GPU, WLAN etc.
Efter detta sa henger sig systemet bara pa ovanstanede bild...
Nagon som vet hur man kommer vidare ?

Sa bra gick det att ga over till linux fran Windows... @ostbullen @walkir @LeonHart @backspace

Maskinen i fraga ar en sadan her:
Nuc 11 Enthusiast I7 Rtx2060 Barebone Phantom Canyon I7-1165G7
https://www.dustin.se/product/5011218498/nuc-11-enthusiast-i7...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en känd bugg: https://bugs.launchpad.net/acpi/+bug/1978398. Ett enkelt lösningsförslag är att försöka köra en uppgradering. Kan du testa det?

Citat:

I had the same error and it was hanging on startup.

To fix the issue, I pressed ctrl + alt + F2 to switch to TTY2. Logged in there and ran `sudo apt update` and `sudo apt upgrade`.

I'm afraid I didn't pay too much attention since I didn't expect it to work, but it looks like something related to nvidia drivers were not fully installed. On reboot I get a brief look at possibly the same message, but it no longer hangs on start up. I suspect at least some of the other users are in the same boat as me.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av MrPasty:

Det verkar vara en känd bugg: https://bugs.launchpad.net/acpi/+bug/1978398. Ett enkelt lösningsförslag är att försöka köra en uppgradering. Kan du testa det?

Kommer testa detta och aterkopplar sedan!
Tack salenge

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skriver från mobilen nu;

Fungerade inte, hände ingenting när jag tryckte ctrl+alt+f2… stod bara fast på samma svarta skärm enligt ovan.

Men gick in och läste lite på post’en du länkade till och gemensam nämnare för alla verkar vara att det är drivrutinsrelaterat till Nvidia GPU’er… vilket jag också har i denna maskin.

Provar nu att installera om maskinen utan att tillåta installationen hämta och installera drivers för tredjepartspryttlar…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Måste det vara Ubuntu? Pröva med en live sticka med manjaro. Det har också ett väldigt brett stöd för hårdvaror, så försök boota in i det och installera så har du iaf en fungerande dator

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Skall strax iväg så lite halvsnabbt svar, men har för mig att det där felet beror på nvidiadrivarna, och att datorn inte lyckas switcha till den dedikerade gpun. Nu har du tyvärr inte hdmi-port direkt för den interna gpu'n, för den hade möjligtvis fungerat för att validera detta. Tror att det du testar nu med att köra utan properitära drivare också kan lösa problemet, men det kommer nog komma tillbaka så fort du installerar dem igen.

OM du har satt upp krypterad disk så _kan_ du prova slå in ditt lösen på den skärmen och trycka enter, då kan det vara så att du kommer vidare till gnome

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det var inställningen att låta Ubnt installern köra in nvidia drivers mest troligt - nu fungerar det, men däremot hände detta efter första boot'en;

Skrivet av HoboCop:

Måste det vara Ubuntu? Pröva med en live sticka med manjaro. Det har också ett väldigt brett stöd för hårdvaror, så försök boota in i det och installera så har du iaf en fungerande dator

Ja, jo... jag vill ha Ubuntu och/eller GNOME interface't då jag känner mig mest hemma där av alla Linux-distros. Delvis är detta pga många fel som ev kan inträffa hänvisar till om man kör Ubuntu.
Arch och Manjaro i min erfarenhet är betydligt sämre dokmenterade från faktiska användare än vad just Ubuntu är ?, eller ?

Nu får jag väl stryk, men är inte Ubuntu lite som linux version utav Windows - sett till userbase ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hade testat Manjaro med KDE om jag var du. Lätt att hitta inställningar och ungefär samma setup som Valve har valt till Steam OS.

Permalänk
Sötast

Jag känner igen din besvikenhet och att du tänkte "wow, såhär bra gick detta......" det var också min första erfarenhet av linux...
Jag har dock alltid också haft nvidia gpuer i mina datorer.... och handen på hjärtat så är det **nästan** alltid nvidia gpu drivers som är problemet när det kommer till fresh installs, och därefter screen tearing, krasher och annat.... tyvärr....

Mitt tips till dig är att inte ge upp, men för stunden skit i ubuntu däremot. Distrohoppa som ett första steg. Problemen som man stöter på finns sällan kvar under en lång tid, men det kan vara så att just nvidia kort ABC och kernel 5.x alltid lider av ett specifikt problem.

Om du då distrohoppar och testar ett annat vatten så kanske du får en helt perfekt upplevelse då just det problemet var löst vid release.

Det låter kanske som ett konstigt alternativ eller att man tänker "men detta var den jag siktade på" och ja, du kan garanterat lösa problemen du stött på...Men det kommer sannolikt ta mycket längre tid än att testa något annat, och din frustration och förstaupplevelse kommer att lämna dig med en unken lukt för linux under en lång tid.

TL:DR nvidia sucks, problem som dessa är skitvanliga. Distrohoppa som nybörjare, lär dig lösa problemen först när du är varm i kläderna eller så kommer du gå i cirklar tills du slänger allt med linux långt åt helvete.

Edit:
Om du är som jag och känner dig modig:
sannolika lösningar
Forcera nvidia alltid igång
forcera nvidia alltid av
installera specifika drivers som klarar att hantera gpu switching mellan intel och nvidia
blacklista drivers
installera driver paket från nvidia manuellt
använd nouveau drivers
byt till en annan kernel

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av HoboCop:

Måste det vara Ubuntu? Pröva med en live sticka med manjaro. Det har också ett väldigt brett stöd för hårdvaror, så försök boota in i det och installera så har du iaf en fungerande dator

Skrivet av Tina Gerson:

Hade testat Manjaro med KDE om jag var du. Lätt att hitta inställningar och ungefär samma setup som Valve har valt till Steam OS.

Skrivet av Allexz:

Jag känner igen din besvikenhet och att du tänkte "wow, såhär bra gick detta......" det var också min första erfarenhet av linux...
Jag har dock alltid också haft nvidia gpuer i mina datorer.... och handen på hjärtat så är det **nästan** alltid nvidia gpu drivers som är problemet när det kommer till fresh installs, och därefter screen tearing, krasher och annat.... tyvärr....

Mitt tips till dig är att inte ge upp, men för stunden skit i ubuntu däremot. Distrohoppa som ett första steg. Problemen som man stöter på finns sällan kvar under en lång tid, men det kan vara så att just nvidia kort ABC och kernel 5.x alltid lider av ett specifikt problem.

Om du då distrohoppar och testar ett annat vatten så kanske du får en helt perfekt upplevelse då just det problemet var löst vid release.

Det låter kanske som ett konstigt alternativ eller att man tänker "men detta var den jag siktade på" och ja, du kan garanterat lösa problemen du stött på...Men det kommer sannolikt ta mycket längre tid än att testa något annat, och din frustration och förstaupplevelse kommer att lämna dig med en unken lukt för linux under en lång tid.

TL:DR nvidia sucks, problem som dessa är skitvanliga. Distrohoppa som nybörjare, lär dig lösa problemen först när du är varm i kläderna eller så kommer du gå i cirklar tills du slänger allt med linux långt åt helvete.

Ni har övertygat mig... Blir manjaro med Plasma istället. (det är vad SteamOS verkar köra i desktopläge, fast som sagt - det är väl Arch som Steam kör ?)
Aja, oavsett; Att lägga in Ubuntu utan nvidia drivers vart ju inte så svårt ändå.

Försöker väl spara ner en image utav befintlig setup så kan man alltid hoppa tillbaka.

@Allexz DistroHoppa - det var ett nytt ord för mig, men absolut. Skall testa detta

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det var inställningen att låta Ubnt installern köra in nvidia drivers mest troligt - nu fungerar det, men däremot hände detta efter första boot'en;

https://youtu.be/Cp9GzlSF1w4

Ja, jo... jag vill ha Ubuntu och/eller GNOME interface't då jag känner mig mest hemma där av alla Linux-distros. Delvis är detta pga många fel som ev kan inträffa hänvisar till om man kör Ubuntu.
Arch och Manjaro i min erfarenhet är betydligt sämre dokmenterade från faktiska användare än vad just Ubuntu är ?, eller ?

Nu får jag väl stryk, men är inte Ubuntu lite som linux version utav Windows - sett till userbase ?

Det är ju en personlig preferens. Jag föredrar manjaro över ubuntu pga det enhetliga gränssnittet. Däremot så ser det intressant ut med att få in steam - det har alltid fungerat out of box för mig. Hur installerade du det, via inbyggda pakethanteraren eller laddade du ner .deb filen ifrån steams hemsida? Jag hade tagit deb filen ifrån steam då det innehåller alla bibliotek/paket som behövs och steam nyligen hade en större uppdatering. Tar du via ubuntus pakethanterare så får du paketen, men dom i förrådet som kanske inte är uppdaterade.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Varför en 3 år gammal version av den?

Det du säger om dokumentation är helt felaktigt. Arch är kända för att ha bland den bästa dokumentationen bland alla Linux-distros. Manjaro är baserat på arch.

Jag har kört Linux som default i 10+ år och får oftare problem med saker som slutar funka i Ubuntu än Arch.

Permalänk
Sötast
Skrivet av andreas_dock:

Ni har övertygat mig... Blir manjaro med Plasma istället. (det är vad SteamOS verkar köra i desktopläge, fast som sagt - det är väl Arch som Steam kör ?)
Aja, oavsett; Att lägga in Ubuntu utan nvidia drivers vart ju inte så svårt ändå.

Försöker väl spara ner en image utav befintlig setup så kan man alltid hoppa tillbaka.

@Allexz DistroHoppa - det var ett nytt ord för mig, men absolut. Skall testa detta

Distrohoppa är fint, i princip alla distar går att köra i live environment... så man kan spendera flera timmar utan att ens installera det för att känna på om man gillar deras upplägg, desktop environment, sammansättning etc.
Det samma går att göra i en, eller flera virtuella maskiner om man inte vill offra hela primärdatorn.

Vill även förslå att INTE köra LTS versioner som förstaversioner.... det låter kanske lite baklängestänk, men icke LTS versioner är mer sannolika att ha bleeding edge drivrutiner och kernels och därmed mindre sannolikhet till problem som dessa.

En LTS är väl mer som en tidskapsel och det som fungerar väl när du sätter upp den är nära på garanterat att fungera väl under en längre tid, men om det börjar med problem så....

Tillägg till mitt tidigare inlägg, trots att jag inte rekommenderar det till någon som är helfärsk.

Om du är som jag och känner dig modig:
sannolika lösningar
Forcera nvidia alltid igång
forcera nvidia alltid av
installera specifika drivers som klarar att hantera gpu switching mellan intel och nvidia
blacklista drivers
installera driver paket från nvidia manuellt
använd nouveau drivers
byt till en annan kernel

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av HoboCop:

Det är ju en personlig preferens. Jag föredrar manjaro över ubuntu pga det enhetliga gränssnittet. Däremot så ser det intressant ut med att få in steam - det har alltid fungerat out of box för mig. Hur installerade du det, via inbyggda pakethanteraren eller laddade du ner .deb filen ifrån steams hemsida? Jag hade tagit deb filen ifrån steam då det innehåller alla bibliotek/paket som behövs och steam nyligen hade en större uppdatering. Tar du via ubuntus pakethanterare så får du paketen, men dom i förrådet som kanske inte är uppdaterade.

Körde på den inbyggda paktethanteraren pga ease of use, men kunde ana att det skulle fail'a pga de låga betygen som Steam fått där...

Som du säger, det kommer säkert fungera via separat .deb fil, kanske är anledningen till att Chrome inte finns med i pakethanteraren ? Där vart man tvungen att ladda ner .deb -filen separat.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

[b]TL:DR nvidia sucks, problem som dessa är skitvanliga.

Får jag spela djävulens advokat här, bara en stund? Jag har nvidia-kort och har haft väldigt lite problem - åtminstonde dom senaste två åren. Det går lätt att installera via ytterligare drivrutiner, eller distrons motsvarighet (namnet varierar kanske lite). Det riktiga problemet uppstår om man laddar ner ifrån nvidias hemsida och försöker installera.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Körde på den inbyggda paktethanteraren pga ease of use, men kunde ana att det skulle fail'a pga de låga betygen som Steam fått där...

Som du säger, det kommer säkert fungera via separat .deb fil, kanske är anledningen till att Chrome inte finns med i pakethanteraren ? Där vart man tvungen att ladda ner .deb -filen separat.

Det är samma i Manjaro. När du kör första gången, så trycker du på dom tre prickarna till höger och inställningar. Där slår du på AUR under tredjepart så kan du ladda ner både steam, chrome m.m. som annars inte syns

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av dlq84:

Varför Ubuntu, och varför en 3 år gammal version av den?

22.04 fungerade inte, se mitt fösta inlägg... Troligtvis pga nvidia gpu.
Sedan är 20.04 fortfarande in full drift, och kommer vara det till mitten på 2025 så det är ingen fara på isen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Sötast
Skrivet av HoboCop:

Får jag spela djävulens advokat här, bara en stund? Jag har nvidia-kort och har haft väldigt lite problem - åtminstonde dom senaste två åren. Det går lätt att installera via ytterligare drivrutiner, eller distrons motsvarighet (namnet varierar kanske lite). Det riktiga problemet uppstår om man laddar ner ifrån nvidias hemsida och försöker installera.

Du är mer än välkommen medans jag sitter här och halvt försöker vara lösningsorienterad och halvt rantar ur flera år av linux ptsd

Jag har själv också haft ett flertal nvidia setups som funkat mer än väl under åren och min poäng är inte att det skulle vara en omöjlig ekvation. Menar mer att om du som nybörjare stöter på problem du inte ännu vet hur du skall felsöka och lösa och samtidigt har ett nvidiakort, då är du ute på ganska hal is till att börja med.

Därför jag föreslog att distrohoppa tidigt, hitta något som känns okay, slippa just de issues som uppstod och sedan när man kanske är lite varm i kläderna och har gett sig fan på att det ska gå...Då är det fair play

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Körde på den inbyggda paktethanteraren pga ease of use, men kunde ana att det skulle fail'a pga de låga betygen som Steam fått där...

Som du säger, det kommer säkert fungera via separat .deb fil, kanske är anledningen till att Chrome inte finns med i pakethanteraren ? Där vart man tvungen att ladda ner .deb -filen separat.

Det är så jävla gött att slippa leta runt på hemsidor efter filer att ladda ner. Bara att knappa/klistra in

sudo pacman -Syu steam

I terminalen. Enter. Pang! Klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du är mer än välkommen medans jag sitter här och halvt försöker vara lösningsorienterad och halvt rantar ur flera år av linux ptsd

Jag har själv också haft ett flertal nvidia setups som funkat mer än väl under åren och min poäng är inte att det skulle vara en omöjlig ekvation. Menar mer att om du som nybörjare stöter på problem du inte ännu vet hur du skall felsöka och lösa och samtidigt har ett nvidiakort, då är du ute på ganska hal is till att börja med.

Därför jag föreslog att distrohoppa tidigt, hitta något som känns okay, slippa just de issues som uppstod och sedan när man kanske är lite varm i kläderna och har gett sig fan på att det ska gå...Då är det fair play

Då förstår jag dig lite bättre, och håller med om att det är ett svårlöst problem innan man är varm innanför kläderna. Drivrutiner fungerar och beter sig utåt sett på ett väldigt annorlunda sätt i Linux. Funkar det, kalas bra, men fuck me ifall det krånglar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Det är så jävla gött att slippa leta runt på hemsidor efter filer att ladda ner. Bara att knappa/klistra in

sudo pacman -Syu steam

I terminalen. Enter. Pang! Klart.

Det här arbetar jag med att ens försöka komma ihåg. Är fortfarande van vid ubuntus apt-get install för att installera paket

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Sötast
Skrivet av HoboCop:

Då förstår jag dig lite bättre, och håller med om att det är ett svårlöst problem innan man är varm innanför kläderna. Drivrutiner fungerar och beter sig utåt sett på ett väldigt annorlunda sätt i Linux. Funkar det, kalas bra, men fuck me ifall det krånglar

Härligt, då förstår vi varandra
Är knappt menat att ranta alls egentligen, men fan vad jag har bråkat med det under åren. Och varje år har jag köpt nvidia oavsett... IQ badboll på hög nivå

Skrivet av HoboCop:

Det här arbetar jag med att ens försöka komma ihåg. Är fortfarande van vid ubuntus apt-get install för att installera paket

Hahaha, undrar om man får mycket skit av Manjaro communityt om du sätter ett alias för "sudo apt install" till pacman ekvivalent...

då kan du ju skriva på samma vis du har muskelminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hahaha, undrar om man får mycket skit av Manjaro communityt om du sätter ett alias för "sudo apt install" till pacman ekvivalent...

då kan du ju skriva på samma vis du har muskelminne

Det visste jag inte ens att man kunde göra. Kanske skulle skriva en tråd på deras forum om det som lördagsunderhållning

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Snälla rekommendera inte Manjaro. Det är så mycket inkompetens och skit-bakom-sparkarna att jag rekommenderar ingen att använda Manjaro. Sen är Manjaro inte kompatibelt med AUR fullt ut, Manjaro ligger några veckor efter med sina paket. Om ett paket från Aur uppdateras och kräver nyare bibliotek än vad som kommit till Manjaro kommer det sluta fungera helt enkelt.

Sen att Manjaro åtminstone 4 gånger glömt att uppdatera sina certifikat, ddos'at Aur vid ett par tillfällen, och rekommederat sina användare att "dra tillbaka klockan" för att dom är för inkompetenta att sköta sin infrastruktur. En gång är ingen gång, Manjaro är snart uppe i mer misstag än vad jag har fingrar. Inkompetens, lathet och arrogans. https://github.com/arindas/manjarno

Vill man gå Arch vägen, använd Arch eller Endeavour.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Sötast
Skrivet av sleepyoh:

Snälla rekommendera inte Manjaro. Det är så mycket inkompetens och skit-bakom-sparkarna att jag rekommenderar ingen att använda Manjaro. Sen är Manjaro inte kompatibelt med AUR fullt ut, Manjaro ligger några veckor efter med sina paket. Om ett paket från Aur uppdateras och kräver nyare bibliotek än vad som kommit till Manjaro kommer det sluta fungera helt enkelt.

Sen att Manjaro åtminstone 4 gånger glömt att uppdatera sina certifikat, ddos'at Aur vid ett par tillfällen, och rekommederat sina användare att "dra tillbaka klockan" för att dom är för inkompetenta att sköta sin infrastruktur. En gång är ingen gång, Manjaro är snart uppe i mer misstag än vad jag har fingrar. Inkompetens, lathet och arrogans. https://github.com/arindas/manjarno

Vill man gå Arch vägen, använd Arch eller Endeavour.

Är det inte sånt här som är lite synd? (jag inser ironin med mitt nvidia rant tidigare i tråden)

Manjaro är ju något som enormt många använder dagligen och är övernöjda med och det känns inte som ett inlägg för en nybörjartråd.

Länken du hänvisar till skriver ju till och med längst upp: I still believe that Manjaro is a good starting point for beginners who want to explore an Arch based like distro.

Nästan resten av hela dokumentet beskriver hur man gjort misstag som man sedan försökt göra bättre vid nästa försök.
Jag tycker inte riktigt att man alltid ska utgå ifrån att allting måste vara helt och hållet perfekt när det gäller FOSS. Även om det kan leda till frustration...

Permalänk
Medlem

Är man sugen på att testa på arch, men inte mäktar med att installera allt manuellt så ska arch install vara rätt trevlig:

Har inte provat den sj, men hade varit skoj att testa

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Är man sugen på att testa på arch, men inte mäktar med att installera allt manuellt så ska arch install vara rätt trevlig:

https://youtu.be/G-mLyrHonvU

Har inte provat den sj, men hade varit skoj att testa

Endevour var inte alls särskilt svårt att komma igång med. Det tog däremot en stund att inse att man inte blev curlad, så trådlösa musen var oanvändbar innan jag startat bluetooth.service och liknande. Men känns riktigt kul nu när man är up and running

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga kör vad som fungerar. Jag hade kört Linux på servrar tidigare, men bytte på stationära förra året. Fedora kraschade ungefär en gång i veckan och Firefox krånglade också. OpenSUSE krånglade direkt efter installation. Prövade Kubuntu och det har fungerat ganska bra.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ja men då var man här då, Manjaro.
Kör med Plasma interface't.
Gillar de, utseendet alltså.

Fick in Google Chrome med efter en snabb google grej.
Så nu, Steam.... and total cock shit blurp.

Alltså... 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag skulle säga kör vad som fungerar. Jag hade kört Linux på servrar tidigare, men bytte på stationära förra året. Fedora kraschade ungefär en gång i veckan och Firefox krånglade också. OpenSUSE krånglade direkt efter installation. Prövade Kubuntu och det har fungerat ganska bra.

Och Linux -folket kastar så mycket skit på Windows...
Ja alltså, säga vad man vill om Microsofts OS, men de krånglar tomme fan mindre!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •