Permalänk
Medlem

Psu fläkt upp eller ner

Ska nätaggregatets fläkt vara ner eller upp? Min PSU är 850 w asus rog strix.

Permalänk
Medlem

Upp.
Blir för mycket damm annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Upp.
Blir för mycket damm annars.

Okej. Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrizzFps:

Okej. Tackar.

Jag skulle säga att det beror på vilket chassi du har. I dom allra flesta fallen så sitter nätagget i botten på chassit och har du då ett dammfilter i botten ska fläkten sitta nedåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det dammfilter i botten så sätter jag det med fläkten neråt. Annars uppåt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

(Antar att du menar ett chassi där PSU är i botten. I äldre chassin (och några nyare av billig karaktär) är PSU monterat i toppen.)
Så länge det är i botten och det finns ventilationshål i chassit så att fläkten suger in luft från under chassit så kommer det ge bättre kylning eftersom luften är kallare under chassit än inne i det.
Dessutom gör det att PSU får en egen kylzon och inte måste samsas med andra komponenter inne i chassit. Kallare och tystare med andra ord.

MEN, det allra viktigaste är att om man monterar PSU i botten av chassit med fläkten uppåt riskerar man att tappa ner t.ex. skruvar när man monterar grafikkort. Det kan då komma in i PSU och kortsluta alltihop, men brand och död som allra värsta utfall.

Jag skulle därför aldrig rekommendera att ha fläkten uppåt.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag skulle säga att det beror på vilket chassi du har. I dom allra flesta fallen så sitter nätagget i botten på chassit och har du då ett dammfilter i botten ska fläkten sitta nedåt.

Den har ett dammfilter i chassits botten så jag ändrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrizzFps:

Den har ett dammfilter i chassits botten så jag ändrar.

Blir fortfarande för mycket damm tycker jag.
Efter första året i mitt R5 blåste jag genom PSUn och tänkte vill aldrig igen ha så mycket damm i PSUn.

Permalänk
Medlem

Satt mitt med fläkten upp då det är semipassivt & när fläkten inte snurrar vilket aldrig händer i princip så vill jag att den lilla värmen som bildas skall ventilaras uppåt enligt konvektor principen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Beror på vad tillverkaren säger. Många som är passiva/halvpassiva brukar vara rekommenderade att sitta med "fläkthålet" uppåt, för att det inte skall bli fickor där extremt varm luft som skulle kunna överhetta delar i det området. Vilket kan förstöra nätaggregatet.
Har man inte det (eller kan tvinga att fläkten snurrar hela tiden på en halvpassiv) så kan man sätta den som man tycker.

Permalänk
Medlem

Ett nätagg i botten förstår jag inte varför man vill rikta det uppåt ? den varma luften ska ju ut från chassit inte blåsas upp ? Äldre chassi hade ju nätagg högst upp men alla nya har ju därnere dom flesta och är man orolig för damm får man väl damma av lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ett nätagg i botten förstår jag inte varför man vill rikta det uppåt ? den varma luften ska ju ut från chassit inte blåsas upp ?

Den kommer ju att fungera som en extra utsugsfläkt, och kommer inte blåsa in någon varm luft i chassit.

Om den då är passivt kyld så kommer det dock ändå blåsas ur luften från insugsfläktarna (så länge man har fler insug än utsug i alla fall). Sedan är det ju inte mycket värme som kommer tills fläktarna går igång, och hellre lite varm luft vid låg belastning än potentiellt dött nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den kommer ju att fungera som en extra utsugsfläkt, och kommer inte blåsa in någon varm luft i chassit.

Om den då är passivt kyld så kommer det dock ändå blåsas ur luften från insugsfläktarna (så länge man har fler insug än utsug i alla fall). Sedan är det ju inte mycket värme som kommer tills fläktarna går igång, och hellre lite varm luft vid låg belastning än potentiellt dött nätaggregat.

Fast oftast kommer det då arbeta emot grafikkortet, så inte helt optimalt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast oftast kommer det då arbeta emot grafikkortet, så inte helt optimalt

What?, fläkten på ett nätaggregat i alla fall jag vet blåser alltid värmen så att den blåser ut ur chassit, och vid semi-passiv drift så kommer ju fläkten att gå igång när det grafikkortet används.
Och har man övertryck i chassit (vilket de flesta försöker att få) så kommer all extra överluft försöka smita ut ur enklast möjliga hålighet och nätaggregatet är en perfekt ställe med lågt tryckfall så mycket kommer att ta den vägen, så då kommer inte grafikkortet känna av något, är väl mer värmen från grafikkortet som kan ge problem för nätaggregatet i så fall.

Oavsett så kommer här i alla fall Seasonics guide över hur det skall sitta enligt deras manual:

Saxat från: https://seasonic.com/pub/media/pdf/consumer/user-manual/multi...

Permalänk

Jag har ett Define R3 så hål för fläkten i bottnen på chassit.

men har satt den med fläkten uppåt ändå.

anledning:

1. Manualen till mitt corsair agg hade liknande rekommendation som ovan skriver för seasonic aggen angående det passiva läget.

2. den hjälper till med att dra ut varmluften under grafikkortet är ganska avskärmat område där under med stort kort och inte mycket cirkulation händer där under utan ett utsug nånstans under grafikkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows