Veckans fråga: Vilken panelteknik använder din TV?

Permalänk
Medlem

OLED lg c9 55". Fortfarande väldigt nöjd med den och den lär få några år till.

Permalänk
Medlem

Samsung QE65S95B 65" QD-OLED 4K Smart TV 2022 den säljs nu för 17990 vilket jag tycker är ett bra pris för man får mycket TV för pengarna.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Panasonic Oled i vardagsrummet och Panasonic Plasma i sovrummet

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har en LG G2 OLED. Det är inte många produkter jag har varit så här nöjd med oavsett kategori, otroligt bra bildkvalité och sitter väldigt bra på väggen.

G-serien är en av få TV apparater där det faktiskt känns värt att betala extra för designen (även om man numera även faktiskt får en bättre bild med MLA).

Permalänk
Medlem

LG CX 55". HDR på OLED är fantastiskt.

Nu till att byta ut min 27" TN vid datorn...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

G-serien är en av få TV apparater där det faktiskt känns värt att betala extra för designen (även om man numera även faktiskt får en bättre bild med MLA).

Ja, jag måste säga att den är fantastisk på alla sätt och vis. En ren dröm jämfört med vår frame 42” vi har i sovrummet, bilden är väl ok på den men mjukvaran strular hela tiden.

Permalänk

Har bara en TV i hushållet - en 55" Panasonic VT20 plasma (med aldrig använd 3D!) som täcker mina behov tillräckligt väl för att en uppgradering inte skall vara intressant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samsung Q90T LCD (QLED, jaja). Inköpt 2020 till vardagsrum med fönster i tre väderstreck. Vid köptillfället kändes inte OLED som det smart valet då OLED var för ljussvaga och dessutom så var de som speglar, mycket reflektioner. Dyra OLEDs idag verkar ju ha löst den biten med ökad ljusstyrka och mindre reflektioner. Inte helt påläst men jag gissar att man får gå upp på de lite dyrare LG modellerna då... Nöjd med min LCD i alla fall! Har man växt växt upp med VHS och små tv-apparater så känns det mesta som lyx om man tänker sig tillbaka

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

En TCL 65" 65C825, har en VA panel om jag inte misstar mig?

https://www.tcl.com/se/sv/tvs/c825

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har en 75" Samsung LCD-TV från 2014, som jag fortfarande är väldigt nöjd med. Bra svärta vilket är viktigt. Tyvärr har den endast 1920x1080p i upplösning vilket är en liten nackdel nu. Sedan har den interpoleringen av bildrutor som gör 24p och 50p-filmer mjuka, vilket jag också gillar skarpt! Kommer nog inte byta ut den förens den går sönder eller det kommer en större OLED-TV för en billig peng.

Köpte den när NetOnNet öppnade i Jönköping, så därför kommer jag ihåg hur gammal den är Var MEGA-stor då, nu har väl en del kommit i kapp så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vet inte om jag skulle klara att titta på en tv från tidigt 2010-tal i nuläget ärligt talat. Lider varje gång jag tittar på tv hos anhöriga som t.o.m har plasmor från den tiden med upplösningen 1024x768 eller vad de nu hade. Å andra sidan har jag nog bytt tv ett antal gånger för mycket det senaste årtiondet...

Tycker min Z60 plasma från 2013 fortfarande har ganska bra bild faktiskt. Men den kanske inte räknas som tidigt 10-tal heller.

När jag jämför den med LG A1 OLED som hänger i sovrummet så tycker jag den är bättre på vissa saker och sämre på andra.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Tycker min Z60 plasma från 2013 fortfarande har ganska bra bild faktiskt. Men den kanske inte räknas som tidigt 10-tal heller.

När jag jämför den med LG A1 OLED som hänger i sovrummet så tycker jag den är bättre på vissa saker och sämre på andra.

Det kanske är en 1080p plasma också? Isf kan de säkert hänga med bra fortfarande!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande på med Panasonics sista generations plasma: P50ST60. Fungerar kanon med bildkvalitet som fortfarande håller måttet.
Något jag märkt som denna plasma överträffar WOLED-paneler med är shadow-details, alltså skillnaden mellan konturer i svarta till nästintill svarta bilder. Konturer går där att urskilja på plasman medan de endast blir svarta på WOLED-paneler.
Däremot så fungerar QD-OLED lika bra som plasman på dessa områden, samtidigt som såklart svärtan är ännu bättre på QD-OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

77" LG CX här. Fina grejer. Saknar inte min plasma. 🙂

Då får skaffa sånt där galler man har runt kaminen. Det hade jag gjort. 😁

Det hjälper inte mot bandyklubbor men är en bra start! Glömmer aldrig när min dåvarande 1.5 åring drog klubborna så hårt i den då nyköpta 70” TVn att det blev fullt med repor.. usch. Hemska minnen.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av cheddar_bob5:

Det hjälper inte mot bandyklubbor men är en bra start! Glömmer aldrig när min dåvarande 1.5 åring drog klubborna så hårt i den då nyköpta 70” TVn att det blev fullt med repor.. usch. Hemska minnen.

Ja har klarat mig från att få TVn förstörd iaf, men de åkte en näve rakt igenom högtalarna en gång. Kids gotta be kids.

Permalänk
Medlem

i vardagsrummet har jag min 40" SwedEx TV med samsung panel. den köptes 2010 eller 2011, fungerar kanon med Google TV
jag är nöjd xD

i sovrummet står det en ännu äldre 32" "platt-tv" den duger gott den å när man somnar efter 10min in i filmen på NetFlix eller Amazone Prime via ChomeCast.

när de gäller TV som hårdvara och TV som "TV tittande" på klassiska kanaler, kunde jag inte bli mer ointresserad. samma med smartphone´s noll intresse. PC or nothing typ xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

Har en 65 LED, QLED. Rätt nöjd med bilden faktiskt, den är fem år och de OLED som fanns då var för klena i ljusstyrkan och för reflektiva för att funka för min användning, sen spelade det förstås in att Samsungen var mycket billigare för storleken.

Problemet är mer mjukvaran. Själva plattformen funkar bra med appar och så, men det är buggigt i kontrollen över panelen. Framför allt kopplingen XB-TV är problematisk, sannolikt för att den är på gränsen till vad teven klarar av med VRR upp till 120 Hz i 4K och så. Ofta får jag ingen bild när jag sätter igång ett spel, och får använda menyerna för att stänga av och sätta på spelläget för att den ska komma tillbaka. Inte sällan blir det också något fel med HDR från XB så att bilden blir väldigt grådassig, vilket kan avhjälpas med toggle av spelläget. Ganska ofta är bilden också helt svart när man startar teven, även om man hör att den är igång, stäng av och på igen löser det. Spelläget stänger heller inte av sig som det ska alltid, så går jag från spel till Netflix i appen så är bilden ofta riktigt dålig i någon minut tills den fattar att spelläget inte ska vara igång.

Inga enorma problem, men ändå surt för en teve för 18K.

Permalänk
Hedersmedlem

Har en 4 år ny 55" LCD från samsung.
Köpte en 65" - men den var lite för stor för utrymmet så jag bytte till 55" efter 2 dagar. Den ni!

Om inte ungen slår sönder den närmsta åren så hoppas jag väl att den håller 10 år till iaf. Inge oled för mig på många år hehe. Men jag sörjer inte direkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vet inte om jag skulle klara att titta på en tv från tidigt 2010-tal i nuläget ärligt talat. Lider varje gång jag tittar på tv hos anhöriga som t.o.m har plasmor från den tiden med upplösningen 1024x768 eller vad de nu hade. Å andra sidan har jag nog bytt tv ett antal gånger för mycket det senaste årtiondet...

Som sagt vill jag framhålla att min TV klarat sig rätt bra jämfört med LED-bakbelysta från den tiden. Och gamla 1024x768 plasmor går ju inte ens att jämföra.
Men visst. Är man van vid HDR och OLED-svärta så kanske min TV inte står sig jättebra till vissa typer av material. Men det är också där de enda väsentliga skillnaderna är.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Som sagt vill jag framhålla att min TV klarat sig rätt bra jämfört med LED-bakbelysta från den tiden. Och gamla 1024x768 plasmor går ju inte ens att jämföra.
Men visst. Är man van vid HDR och OLED-svärta så kanske min TV inte står sig jättebra till vissa typer av material. Men det är också där de enda väsentliga skillnaderna är.

Absolut LCD från den tiden är ännu värre. Men det har hänt väldigt mycket på tv-fronten de senaste åren. Inte minst med HDR som du säger men också att de generellt har blivit ljusstakare överlag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

När jag bytte ut min panasonic plasma (bortskänkt) mot LCD TV (philips 21:9, lever ännu) för drygt tio år sedan halverades min totala el konsumtion, de var rätt strömslukande plasmorna.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift