Snabbkoll: Vilken typ av grafikprestanda är viktigast för dig?

Permalänk
Medlem

Skrev rasterisering, eftersom RT idag är ögongodis. Om kortet inte klarar RT med tillräckligt bra prestanda så stänger jag av det och kan spela ändå. Om kortet inte klarar rasterisering med tillräckligt bra prestanda (dvs, 99 percentilen fps under 30) så kan jag i princip inte spela det spelet.

Nånstans handlar det om vad man får för pengarna. När de flesta spel jag spelar inte ens utnyttjar funktionen alls så är det väldigt mycket pengar för lite mer ögongodis i några få spel. Den dagen konsolerna har RT-prestanda värd att jobba mot så får jag väl köpa nytt kort då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mörksuggan:

@landmarks Saknar RGB som alternativ.

Skrivet av Trihxeem:

Haha! Får alltid ha med RGB som generellt alternativ

"Vad föredrar du? Fiskpinnar eller AMD?
- RGB

Otroligt dåligt av mig. Lovar bot, bättring och RGB till framtida omröstningar.

Permalänk
Avstängd

Har spelat med path tracing Cyberpunk 2077, var inte imponerad så jag slog av det. Ray tracing är oviktigt för mig.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

helt ointresserad av RT, vill ha stabil 144fps i 1440p utan förbehåll. föredrar ultra grafik och 2-4x AA med image sharpening för att känna mig bekväm.

kör på 6950xt och en 10400f, riktigt nöjd måste jag säga för de spel jag lirar. Arma3, bf2042, halo infinite, csgo, battlebit, marauders etc-

Jag förstår att det blir ointressant, när du saknar möjlighet. Dock verkar du gilla bästa grafiken, så hade du haft råd. Hade det nog varit väldigt intressant för dig, tror jag.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Otroligt dåligt av mig. Lovar bot, bättring och RGB till framtida omröstningar.

Bra. Saknar alltid RGB som alternativ. Sen om det ökar prestandan eller ej, spelar ej roll.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Va? Nej den är helt meningslös fram tills dess att billigare kort klarar av att spela med rt påslaget,vilkrt dagens kort inte gör.

Fast då är ju prestandan viktig. Utan prestanda kommer inte mellanklassen kunna köra RT...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallandes:

Jag förstår att det blir ointressant, när du saknar möjlighet. Dock verkar du gilla bästa grafiken, så hade du haft råd. Hade det nog varit väldigt intressant för dig, tror jag.

Jag har 4090 och råd, inte imponerad av ray tracing.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Har knappt spelat spel där det finns RayTracing.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte Nvidia. Mest för att jag var en 3dfx-fanboy när det begav sig och gnisslade tänder när Nvidia köpte upp och lade ner. Dock har det blivit en del Nvidiakort, men om AMD:s alternativ är "tillräckligt bra" försöker jag att inte mata Läderjackan med pengar.

Med det sagt; köper man en high-end GPU kommer det otroligt sällan spela roll vad kortet har för rasterprestanda. Vad spelar det för roll att ett 7900 XTX (som jag har) är snabbare än ett 4080 i raster? Det är ju i raytracing som skillnaden märks. Det är också skitsamma att ett 4080 kostar 3000 kronor mer om man ändå lägger dyra pengar. Jag betalar (egentligen) hellre mer för något som är objektivt bättre (low-endkort är en annan femma, köpa ett 3060 för raytracing...).

Därför rekommenderar jag ytterst sällan AMD i high end-segmentet till mina vänner och bekanta. Raytracing är här för att stanna, raster spelar ingen som helst roll [härmar Steve från GN om miljarder fps i RS:S].

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

2D-grafik, energieffektivitet, tyst (helst helt). Sitter med ett RX580 i huvudburken just nu, lite väl fläskigt för min smak men det enda jag snabbt hittade som fixade 4K i både Windows 11 och MacOS Monterey. (RX 460 kanske vore bättre, eller snålare iaf)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag gillar inte Nvidia. Mest för att jag var en 3dfx-fanboy när det begav sig och gnisslade tänder när Nvidia köpte upp och lade ner. Dock har det blivit en del Nvidiakort, men om AMD:s alternativ är "tillräckligt bra" försöker jag att inte mata Läderjackan med pengar.

Med det sagt; köper man en high-end GPU kommer det otroligt sällan spela roll vad kortet har för rasterprestanda. Vad spelar det för roll att ett 7900 XTX (som jag har) är snabbare än ett 4080 i raster? Det är ju i raytracing som skillnaden märks. Det är också skitsamma att ett 4080 kostar 3000 kronor mer om man ändå lägger dyra pengar. Jag betalar (egentligen) hellre mer för något som är objektivt bättre (low-endkort är en annan femma, köpa ett 3060 för raytracing...).

Därför rekommenderar jag ytterst sällan AMD i high end-segmentet till mina vänner och bekanta. Raytracing är här för att stanna, raster spelar ingen som helst roll [härmar Steve från GN om miljarder fps i RS:S].

Vad jag sett så har AMDs RT i 7900-korten varit nära nog i prestanda jämfört med nVidia för att inte räkna ut korten om RT är viktigt för köparen

Kort som 4060 och 7600 är generellt för klena för RT ännu

Är AMDs kort fortfarande så pass efter i RT att man inte rekommenderar kort pga detta?

Permalänk
Skrivet av Pirum:

2D-grafik, energieffektivitet, tyst (helst helt). Sitter med ett RX580 i huvudburken just nu, lite väl fläskigt för min smak men det enda jag snabbt hittade som fixade 4K i både Windows 11 och MacOS Monterey. (RX 460 kanske vore bättre, eller snålare iaf)

Vi är ju reggade samtidigt. Kan skänka dig ett sämre kort bara för det. Har ett GTX 970 som samlar damm

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Har testat spela Cyberpunk med all Raytracing påslaget efter patchen och visst var det ett bildspel, men hade jag haft 3x mer fps och hamnat runt 60 så hade nog fortfarande inte spelat med det.

det gjorde inte sååå stor skillnad, att det känns värt det. För mig är flyt nästan viktigare för mig än fräsig grafik, även i story spel, men där kan jag nöja mig med 120FPS istället för 200+

Men RT tar för mycket för att det kännas värt det. sure hade jag haft ett 4080 så det säkert gått finfint, men det är dubbla pengarna mot vad 6900XT kostade, och det, är RT inte värt enl mig för att gå från ospelbart till hyffsat.

Och detta är i spel där RT ser bra ut. visst finns det andra spel med mindre RT effekter som flyter på mycket bättre på mitt kort men ibland så är det 50/50 och prestanda tappet är inte värt det jämfört med en "side grade" i mitt tycke(vilket är högst personligt)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Eftersom jag renderar med RT-kärnorna i Blender så är dom väldigt viktiga för mig, o när jag spelar o spelet har någorlunda bra implementerad raytracing så vill jag gärna ha det igång o balanserar resten inkl DLSS med där för att kunna hålla raytracingen igång med hyfsad FPS (som i sin tur beror helt o hållet på vilken typ av spel det är). Men nuförtiden spelar jag mest bara Overwatch som inte har nån RT o därmed är rasteriseringen viktigast.
Så ja, kort o gott beror det helt o hållet på

Permalänk
Medlem

Bra grafik och speciellt ray tracing är helt ointressant för mig när det gäller multiplayer-spel, det får gärna se ut som BattleBit för min del bara det är 200+ fps. Singleplayer så maxar jag grafiken så mycket det går tills jag hamnar runt 120fps, så ray tracing går helt bort för min del med nuvarande hårdvara. Har heller inte blivit imponerad av ray tracing de få gångerna jag har testat det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Jag föredrar bra bild men hur den görs är ointressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Vad jag sett så har AMDs RT i 7900-korten varit nära nog i prestanda jämfört med nVidia för att inte räkna ut korten om RT är viktigt för köparen

Kort som 4060 och 7600 är generellt för klena för RT ännu

Är AMDs kort fortfarande så pass efter i RT att man inte rekommenderar kort pga detta?

AMDs 6000-serie är i allmänhet för långsamma för RT. 7000-serien är bättre, och kan väl jämföras med Nvidia's 3000-serie ungefär. Har man då 7900-serien så är det således helt OK RT-prestanda, även om den inte når upp till Nvidias 4090 (eller ens 4080). AMDs problem är att marknaden för kort i den prisklassen är liten och de flesta där uppe köper Nvidia ändå. Det andra 7000-kortet AMDs har lanserat är, precis som du skriver, för långsamt för RT i vilket fall (precis som 3060 och 4060).

Det AMD behöver är att lansera sina mellanklassare, Navi 32, som hade hjälpt situationen. Förra generationen var 3070 ett kort man kunde köra lite RT på, medan AMDs konkurrent 6700XT inte var det. Den här generationen så är kanske 7700XT (Navi 32s sannolika namn) tillräckligt bra på RT att Nvidias 4070 får ge sig - det återstår att se.

Navi 32 är med alla tänkbara mått försenat - det skulle släppts första halvåret, och det är slut. När det kommer vet väl ingen. Det enda vi vet är att chippet finns, eftersom AMD såg till att ha det i bakgrunden under en intervju med Lisa Su för nån månad sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Vad jag sett så har AMDs RT i 7900-korten varit nära nog i prestanda jämfört med nVidia för att inte räkna ut korten om RT är viktigt för köparen

Kort som 4060 och 7600 är generellt för klena för RT ännu

Är AMDs kort fortfarande så pass efter i RT att man inte rekommenderar kort pga detta?

I många fall med rimlig RT så hamnar ett 7900 XTX i nivå med 3080/3090, vilket ju inte är fy skam. Men blir det mer avancerad RT så klappar korten igenom rätt hårt.

Jag roade mig med path tracing i CP2077. Med modden (första versionen, kommit uppdaterad mer nyligen) som begränsar antal "bounce" så landar man på 20 snitt-fps i 1440p, så låt säga 30+ med FSR. Det är på gränsen till inte spelbart för dom flesta.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Syglarn:

Vad jag sett så har AMDs RT i 7900-korten varit nära nog i prestanda jämfört med nVidia för att inte räkna ut korten om RT är viktigt för köparen

Kort som 4060 och 7600 är generellt för klena för RT ännu

Är AMDs kort fortfarande så pass efter i RT att man inte rekommenderar kort pga detta?

Enl Sweclockers test, dock endast 5 spel. Så ligger ett 4070 ish mitt i mellan de två 7900 korten. 4070Ti är snabbare än 7900 XTX i 4/5 spel. Så dom ligger tyvärr efter i ren råprestanda.

Sen tillkommer ju DLSS, som än så länge är bättre än FSR. Och FG, som dock kanske behöver något år, eller mer för att mogna.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Både såklart.

§ 1 raderat. // MOD
Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Raytracing är fortfarande för prestandatungt (vilket då leder till att utvecklare enbart nyttjar vissa rt tekniker eller skalar ner dem så pass att det knappt gör någon skillnad utöver vanlig rastering, men en fet fps förlust).

Det är bra att det utvecklas och går frammåt, men ännu är rastering kung. Ser dock fram emot en framtid med raytracing.
Man kan väl räkna nuvarande bra raytracing titlar på en hand? Säger nog allt

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

RGB är väl ett måste oavsett om det handlar om GPU, CPU, PSU, MB, RAM, Fläktar eller Chassin. Även Hårddiskar måste ha RGB för att över huvudtaget finnas i datavärlden. Utan RGB så stannar alla datorer...

Jag upplever att jag får bättre svärta i videoklipp om de ligger på en disk med RGB.
Att HDMIkabeln har RGB är en självklarhet i mina kretsar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kuggfråga?
RT går ju att stänga av om det presterar dåligt, medans raster är ett måste för att kunna se något alls. Självklart är den "vanliga" grafiken viktigast, eftersom det helt enkelt inte funkar utan.

Å andra sidan, så är det ju viktigt med RT prestanda, eftersom annars stänger man ju bara av den funktionen.

Jag kan bara anta att detta är en slags "du kan inte nämna ett land med bokstaven E i" troll fråga.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Jag upplever att jag får bättre svärta i videoklipp om de ligger på en disk med RGB.
Att HDMIkabeln har RGB är en självklarhet i mina kretsar.

Så är det! Jag märker även skillnad om jag slår på RGB´t på chassifläktarna. Brukar ge 3-8 FPS extra, ish. Utöver svärtan från RGB diskarna.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Frågan är irrelevant. Alla vill väl ha bra bild. Men få skulle väl gå ner till en FPS som gör spelupplevelsen sämre bara för att ha RT påslaget.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Just nu tycker jag det är jämt skägg mellan RT och vanlig rastrering.

Jag kör bara två spel som har stöd för Ray Tracing (och några andra som jag knappt kör längre). Fortnite och F1 23.

Man ser knappt någon skillnad mellan RT on eller off, man får bara väldigt mycke mer prestanda utan ray tracing, ibland ser det tom renare och bättre ut utan ray tracing.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Så är det! Jag märker även skillnad om jag slår på RGB´t på chassifläktarna. Brukar ge 3-8 FPS extra, ish. Utöver svärtan från RGB diskarna.

Som vanligt: de riktiga svaren hittar man bland kommentarerna!
Tack, du vardagshjälte!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Raytracing känns fortfarande som en väldigt dyr gimmick.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av kyre:

Frågan är irrelevant. Alla vill väl ha bra bild. Men få skulle väl gå ner till en FPS som gör spelupplevelsen sämre bara för att ha RT påslaget.

Vetefan om jag delar din uppfattning RDR 2 innan det patchades upp på PC, ja även efter. Hade ett 2060 Super. Jag körde på ca 50-55 FPS, ändå långt från på max inställningar i 1080p. DLSS löste det mesta där Nu kan jag köra precis allt på max, allt. Utan DLSS, och ha 4xMSAA på. Utan att hamna under 60 fps, mer behövs inte i detta långsamma spel. Med 8xMSAA hamnar jag enligt inbyggda sviten på 48, något i 1080p. Detta med 9900k (Dock nedklockad något till 8x4,8 DVS ingen singlecore till 5,0), 32GB 3200 RAM, RTX 4070!

Ser iofs ingen skillnad mellan DLSS quality, och MSAA x4. Men alla fall

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Testat några titlar med RT påslaget och gillar inte de artefakter det skapat i de titlarna så föredrar traditionell renderingen för det mesta. Ibland ser reflektioner och skuggor till och med sämre ut med RT, vilket är ett misslyckande av utvecklarna.