MacBook Air 15 tum för framtiden?

Permalänk
Medlem

MacBook Air 15 tum för framtiden?

Hej!

Jag har en gammal MacBook Pro 15 tum från mid-2012, då maxad avseende processor och RAM. Måste byta då jag fått problem med grafikkortet. Jag var tidigare inne på MacBook Pro 14 tum men sen Air kom i 15 tums varianten är jag mer sugen på den främst pga skärmstorleken. MBP 16-tum tycker jag inte är värt de extra tusenlapparna när MBA finns i 15 tum.

Då jag sällan byter min dator vill jag hellre lägga pengarna nu på lite mer RAM och internminne. Jag tänker minst 16 GB RAM och 512 GB HDD (1 TB?) men frågan är om det räcker för 10-ish år framöver? Frågan är ju inte helt lätt att svara är jag medveten om.

Jag använder datorn mest för mejl, youtube/streaming och ordbehandling så något värstingåk behöver det ju inte vara. Ibland kodar jag hemsidor på amatörnivå och har hittills klarat mig utan Photoshop etc.

Tacksam att höra vad ni tycker är en rimlig nivå på datorspec. Är inte intresserad av annan plattform (helt lost i Apple-världen 😉).

///hajjjen

Permalänk

Enligt min åsikt: pengarna du skulle lägga nu på att uppgradera minne och SSD är bättre att lägga på att uppgradera datorn var 5:e år istället för var 10:e år. Datorn lär dessutom ha behållt värdet bättre om du byter var 5:e år (appledator fortfarande värd en del) jämfört med var 10:e år (appledator knappt värd något alls).

Jag brukade göra som du tidigare ända sedan min första Macbook Air 2008, maxade nästan alltid RAM. Det var ALDRIG värt det, varken i upplevd prestanda eller ekonomiskt. Bytte strategi runt 2013 till att alltid köpa grundmodellen och istället uppgradera mycket oftare (fram till 2020 nästan varje år). Mycket bättre strategi, har varit mycket billigare och har man inga specifika krav som kräver mer minne (som t.ex köra VMs) så märker man noll skillnad i vardaglig skillnad. macOS är bra på att hantera minne och SSD i MacBooks är snabba att swappa till.

När det kommer till lagringsutrymme på SSD är det ju lite annorlunda vilka behov man har, men mitt råd är ändå att köp så lite som du klarar dig med. Extern lagring, NAS och molnlagring kommer man långt med.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajjjen:

Tacksam att höra vad ni tycker är en rimlig nivå på datorspec. Är inte intresserad av annan plattform (helt lost i Apple-världen 😉).

Svårt att sia om framtiden som sagt.

MacBook Air 15 verkar riktigt trevlig, men att enbart ha två USB-C känns lite snålt för framtiden. Dock positivt att den kan laddas med MagSafe, men är skeptisk till att den laddsladden håller i 10 år Att alla portar enbart är på ena sidan av datorn kommer att driva dig till vansinne! (har en hatkärlek till min MacBook Air M1 pga detta)

Frågan är om inte en MacBook Pro 14 M1 Pro fortfarande är mer prisvärd och framtidssäker? Sedan tror jag att 16GB RAM och 512GB SSD räcker långt, men kanske ser nätet helt annorlunda ut om 5-6 år?

Min sambo kör idag Illustrator och Photoshop parallellt på sin MacBook Air M1 med 8GB RAM utan större problem (motsvarande 80MP-bilder!). Apple Silicon är smått fantastisk!

Själv valde jag 16GB RAM på min MacBook Pro 14 M1 Pro för att kunna köra ett par OS virtuellt vid sidan om macOS.

Kör med en extern Samsung T7 Touch 500GB SSD, vilket gör att min 500GB SSD i Mac:en aldrig är mer än halvfull.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Svårt att sia om framtiden som sagt.

MacBook Air 15 verkar riktigt trevlig, men att enbart ha två USB-C känns lite snålt för framtiden. Dock positivt att den kan laddas med MagSafe, men är skeptisk till att den laddsladden håller i 10 år Att alla portar enbart är på ena sidan av datorn kommer att driva dig till vansinne! (har en hatkärlek till min MacBook Air M1 pga detta)

Frågan är om inte en MacBook Pro 14 M1 Pro fortfarande är mer prisvärd och framtidssäker? Sedan tror jag att 16GB RAM och 512GB SSD räcker långt, men kanske ser nätet helt annorlunda ut om 5-6 år?

Min sambo kör idag Illustrator och Photoshop parallellt på sin MacBook Air M1 med 8GB RAM utan större problem (motsvarande 80MP-bilder!). Apple Silicon är smått fantastisk!

Själv valde jag 16GB RAM på min MacBook Pro 14 M1 Pro för att kunna köra ett par OS virtuellt vid sidan om macOS.

Kör med en extern Samsung T7 Touch 500GB SSD, vilket gör att min 500GB SSD i Mac:en aldrig är mer än halvfull.

16GB RAM på MBP 14 M1 Pro är väl inte så mycket till val med tanke på att det är lägsta minnesmängden den kommer med? 😊
Eller menar du att du valde bort större minnesmängd? 🤔

Jag bytte själv från en M1 MacBook Air M1 med 8GB till en Macbook Pro 14" med 16GB minne. Märker noll skillnad vid mina relativt enkla användningsområden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

16GB RAM på MBP 14 M1 Pro är väl inte så mycket till val med tanke på att det är lägsta minnesmängden den kommer med? 😊
Eller menar du att du valde bort större minnesmängd? 🤔

Jo, valde aktivt den lägsta modellen efter att ha valt en MacBook Air M1 med 16GB RAM och 512GB SSD tidigare

Och jämfört med min sambos MacBook Air M1 med 8GB RAM och 256GB SSD, så är skillnaden nära nog noll vid även lite tyngre använding.

Permalänk
Medlem

Främsta anledningen idag att välja en M1 Pro 14" vs M2 Air 15" förutom ren prestanda är ProMotion-skärm som är markant bättre än Air:ens samt stödjer 120Hz vilket är väldigt trevligt!

Permalänk
Medlem

Har man väl vant sig vid 120 Hz Mini-LED skärm så vill man inte gå tillbaka till en vanlig 60 Hz skärm sen. Kan du tänka dig engelskt tangentbord så har Macdata utförsäljning på rymdgrå MacBook Pro 16” med M1 Max, 1 TB SSD och 64 GB minne för 29995 kr. Motsvarande spec fast med M2 Max kostar 54687 kr hos Apple.

En MacBook Air 15" med 24 GB minne och 1 TB SSD kostar 28975 kr hos Apple. Då får man ingen 120 Hz Mini-LED skärm, sämre prestanda (inte minst vad gäller grafikprestandan), mindre minne och dåligt med portar.

https://www.macdata.se/?view=details&prodnr=CD25519

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Har man väl vant sig vid 120 Hz Mini-LED skärm så vill man inte gå tillbaka till en vanlig 60 Hz skärm sen. Kan du tänka dig engelskt tangentbord så har Macdata utförsäljning på rymdgrå MacBook Pro 16” med M1 Max, 1 TB SSD och 64 GB minne för 29995 kr. Motsvarande spec fast med M2 Max kostar 54687 kr hos Apple.

En MacBook Air 15" med 24 GB minne och 1 TB SSD kostar 28975 kr hos Apple. Då får man ingen 120 Hz Mini-LED skärm, sämre prestanda (inte minst vad gäller grafikprestandan), mindre minne och dåligt med portar.

https://www.macdata.se/?view=details&prodnr=CD25519

MacBook Pro 16" M1 Pro basversionen såldes dessutom ut för 19995kr för inte så länge sen, det var en bra deal.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajjjen:

Hej!

Jag har en gammal MacBook Pro 15 tum från mid-2012, då maxad avseende processor och RAM. Måste byta då jag fått problem med grafikkortet. Jag var tidigare inne på MacBook Pro 14 tum men sen Air kom i 15 tums varianten är jag mer sugen på den främst pga skärmstorleken. MBP 16-tum tycker jag inte är värt de extra tusenlapparna när MBA finns i 15 tum.

Då jag sällan byter min dator vill jag hellre lägga pengarna nu på lite mer RAM och internminne. Jag tänker minst 16 GB RAM och 512 GB HDD (1 TB?) men frågan är om det räcker för 10-ish år framöver? Frågan är ju inte helt lätt att svara är jag medveten om.

Jag använder datorn mest för mejl, youtube/streaming och ordbehandling så något värstingåk behöver det ju inte vara. Ibland kodar jag hemsidor på amatörnivå och har hittills klarat mig utan Photoshop etc.

Tacksam att höra vad ni tycker är en rimlig nivå på datorspec. Är inte intresserad av annan plattform (helt lost i Apple-världen 😉).

///hajjjen

för mejl, youtube/streaming och ordbehandling och lite hemside-pul då och då kommer den datorn räcka tills hårdvaran ger upp

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Nu har jag fått lite perspektiv på det hela. Jag tror det landar i en MacBook Air 15 tum 8 GB med 512 GB.