Tips och råd för nytt hemmaserverbygge tack

Permalänk
Medlem

Tips och råd för nytt hemmaserverbygge tack

Hej!

Jag såg denna video igår (https://youtu.be/vjDoQA4C22c) och kände att nu är det dags att byta ut min trötta gamla jävla Asustor NAS till nåt roligare.
Men skulle behöva era kloka råd och erfarenheter. 😊

Syfte:
1. Torrentstation - automatiserad med Sonarr, Radarr, Prowlarr via qbittorrent och genom Wireguard VPN.
2. Mediaserver - Kör Plex Mediaserver idag på NASen, men den går på knäna ibland. Kan tänka mig att flytta över till Jellyfin.
3. Filbackup - standard, foton m. m. Lokal backup speglad mot cloud service.
4. Annat smått och gott som t.ex. Home Assistant, AdGuard/PiHole, labba med lite Linux-stuff [insert your best tip here]. 😀

I videon bygger han ju eget utifrån ett n5105 NAS-moderkort. Jag sneglar på den nya mini-PCn topton i3-n305 som ska ha lite bättre prestanda. Båda verkar vara energieffektiva, tysta och mycket "bang for the buck". Men jag är öppen för andra förslag.
Gärna så liten formfaktor som möjligt då jag helst vill gömma undan den i lilla kopplingsskåpet eller i TV-bänken.

Eftersom jag huvudsakligen kört allt via Asustors proprietära OS så tar jag även gärna emot förslag på vad jag ska fokusera på för OS och mjukvara i botten på maskinen. Har ni även länkar till bra tutorials så blir jag glad men annars läser jag på egen hand. 😊

Stort tack på förhand!

Visa signatur

| Lian Li PC-O11 XL | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair 3600Mhz VENGEANCE | ASUS Strix B550-A Gaming | Be Quiet Dark Power PRO 12 1200W | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB | Sapphire Radeon RX 6900 XT Ultimate Toxic |

Permalänk
Medlem

De flesta kör nog antingen Proxmox eller Ubuntu Server (ofta med Docker).

Jag har kört båda och tycker Proxmox är lättare pga gui, men upplever Ubuntu/Docker som mer stabilt. Dessutom är Proxmox-forumet en samlingsplats av elitister som tycker alla är dumma i huvudet - det verkar som att det är dit alla som tycker att tonen på Stackoverflow är för trevlig och välkomnande har tagit sin tillflykt till.

Själv kör jag med två stycken Dell Optiplex, då har man en del utrymme att uppgradera själv men med liten formfaktor, samt tysta fläktar. Jag gör dock ingen videoencoding etc, så där kan jag inte så mycket.

Permalänk
Medlem

TrueNAS är trevlig som NAS OS. Enkelt att komma igång med ett schysst GUI.

Skulle nog titta på TrueNAS scale som är linux baserat så du enklare kan köra linux grejer. FreeBSD varianted (TrueNAS Core) funkar absolut bra det med, men man får anpassa en del guider för installation av mjukvara och det blir tröttsamt i längden. Jag kör även en maskin med Ubuntu server. Den har långsamt börjat ta över mer och mer funktion från min TrueNAS burk på grund av det jag skrev innan och NASen har blivit en mer renodlad NAS. Den är väldigt trevlig för att köra Docker containers och Webapplikationer, men att sitta med CLI är ett måste. Inte omöjligt, men lite jobb jämfört GUI baserat om man är ny

Permalänk
Medlem

Jag kör en "Erying i5-12500H b660i" som har fungerande iommu(VT-d), sen kan man ju sätta det i en Jonsbo N2 om man vill.

Får ju inte plats med någon disk i topton men en billigare lösning än ovanstående...(Om det är topton färdiga mini pc som avses?)

Själv har jag ingen nytta av ZFS utan kör snapraid, så behöver inte alla diskar snurra upp om bara en fil skall acessas. Kör proxmox med en vm som har diskar direkt inmonterade och sköter samba/nfs via terminalen. Behövs inget gui för lite enkel fildelning...

Systemet drar ~10W i idle med 32gb minne och 2st chassi fläktar, 1cpu fläkt, 1 nvme sticka.(beroende på hur energieffektiv PSU man har)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

TrueNAS är trevlig som NAS OS. Enkelt att komma igång med ett schysst GUI.

Skulle nog titta på TrueNAS scale som är linux baserat så du enklare kan köra linux grejer. FreeBSD varianted (TrueNAS Core) funkar absolut bra det med, men man får anpassa en del guider för installation av mjukvara och det blir tröttsamt i längden. Jag kör även en maskin med Ubuntu server. Den har långsamt börjat ta över mer och mer funktion från min TrueNAS burk på grund av det jag skrev innan och NASen har blivit en mer renodlad NAS. Den är väldigt trevlig för att köra Docker containers och Webapplikationer, men att sitta med CLI är ett måste. Inte omöjligt, men lite jobb jämfört GUI baserat om man är ny

Håller med om att TrueNAS är trevligt, internet svämmar dock över av folk som har problem med VM's (särskilt Home Assistant) i det. Så beroende på hur viktigt HA är för TS bör hen kanske se upp för detta, eller åtminstone läsa på.

Permalänk

Kul, jag ska också bygga något nytt tänkte jag och har också kikat på Wolfgang's bygge för några veckor sedan. Jag är lite sugen på ett liknande moderkort, man kanske skulle gå ihop och se om man kan få lite rabatt.

Jag har nästan exakt samma usecase, jag funderar dock mer och mer på om man inte vill ha en separat NAS och göra resterande på en egen server, känns som om det hade underlättat lite på något sätt genom att separera data från "tjänster".

Jag körde proxmox ett tag men förstod inte riktigt grejen, för allt det vi vill göra så tycker jag det var enklare med Ubuntu server.

Permalänk
Medlem

TrueNAS oavsett vilken variant du kör är avsett som NAS och inte som någon allt-i-allo-lösning. Du kan få vissa saker att fungera hyfsat men långt ifrån optimalt för att distributionen inte är designad för det. Ta valfritt OS/dist (FreeBSD, Arch, Alpine, Debian etc) du tycker om och sätt upp alla services eftersom på "bare metal" så blir det mycket enklare underhåll förutsatt att du håller dig till program-paketen som fiinns. FreeBSD är väl lämpligt med tanke på det solida stödet för ZFS och att det mesta du räknar upp finns som paket redan, PiHole kan du byta ut mot t.ex Blocky om du inte vill köra AdGuard. Hur du konfigurerar tredjepartsprogram skiljer sig inte mellan BSD/Linux då ingen skriver om dessa så all tillgänglig dokumentation är aktuell exkl eventuella sökvägar som kan skilja sig.