Alternativ till Synology-NAS

Permalänk
Medlem

Alternativ till Synology-NAS

Hej!

Ska sätta en server i ett utrymme utanför min lägenhet. Tanken är att den dels skall hantera (spela in) video från en övervakningskamera men också att den skall kunna användas som filserver och t.ex. hosta Plex / andra applikationer.

Spontana tanken var att köra en Synology NAS (smidigt med DSM, Surveillance Station och Docker), men det känns som att man bör kunna få mer bang for the buck om man bygger någonting själv alt. återanvänder en gammal burk som jag har(?)

Har en gammal dator med ASUS Z87-A, i5 4670k, 16 GB RAM. Går det att göra något vettigt med den?

Tips på hur man ska resonera kring HW om den gamla datorn inte går att använda på något vettigt sätt?
Tycker ni att jag behöver UPS? Ingen kritisk data kommer lagras.
Tips på OS att köra? Applikation som kan hantera video från övervakningskamera med någon form av continuous sync mot cloud (t.ex. Google Drive som har stöd för StreamUpload).

Budget för HW inte jättekänslig, men kan jag återanvända min gamla dator så är det så klart att föredra.

Tacksam för input!

MVH

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag kör en gammal Dell Optiplex, betydligt klenare än din, med Proxmox som OS som kör bland annat Frigate (som NVR) och OpenMediaVault (som NAS), som skulle lösa dina behov. Funkar kanon och du får dessutom persondetektering på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag kör en gammal Dell Optiplex, betydligt klenare än din, med Proxmox som OS som kör bland annat Frigate (som NVR) och OpenMediaVault (som NAS), som skulle lösa dina behov. Funkar kanon och du får dessutom persondetektering på köpet.

Tack! Ska kika på detta!
Något tips på lösning för cloud backup av det som spelas in?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Xpenology kanske.
Synologys mjukvara på vanlig hårdvara.
Kör en själv som backup till min "riktiga" Synology.

Permalänk
Medlem

Jag köpte begagnat moderkort+cpu som typ är en 10-12år med fjuttiga 8gb ddr3 ecc, då intel aldrig kan få tummen ur att släppa lowvoltage xeon med ddr5. Kör truenas scale som filserver och lite annat smått å gott å fungerar fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Xpenology kanske.
Synologys mjukvara på vanlig hårdvara.
Kör en själv som backup till min "riktiga" Synology.

Tack för tips, verkar dock inte vara helt lagligt att köra. Ska köra det i mitt företag så jag skippar nog det.

Skrivet av JBerger:

Jag köpte begagnat moderkort+cpu som typ är en 10-12år med fjuttiga 8gb ddr3 ecc, då intel aldrig kan få tummen ur att släppa lowvoltage xeon med ddr5. Kör truenas scale som filserver och lite annat smått å gott å fungerar fint

Tack. Har nog landat i att köra Unraid med min gamla burk. Fick även tips om TrueNAS av ett par vänner.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Tack för tips, verkar dock inte vara helt lagligt att köra. Ska köra det i mitt företag så jag skippar nog det.

Tack. Har nog landat i att köra Unraid med min gamla burk. Fick även tips om TrueNAS av ett par vänner.

Fullt dugliga lösningar, men de kommer förstås kräva lite mer ansträngning från ditt håll att konfigurera och hålla igång.

Hur många kameror är det frågan om? Du får ju två kamera-licenser på köpet med Synology NAS, om du inte köper en DVA-modell då dessa kommer med 8 kamera-licenser direkt ur lådan. Det är dessutom supersmidigt att sätta upp replikering av lagringsmappar mot olika lösningar såsom Backblaze eller Synology C2 backup-lagring inom EU med hjälp av Hyper Backup-packetet som är supersmidigt att konfigurera upp. Sen så har du ju även StorJ som är en distribuerad lagringslösning för backup:er som bygger på s3 databucket-lagring där du till och med kan lagra 25GB gratis per månad. Jag använder denna för lagring av dokument och annat som inte tar så mycket utrymme i anspråk.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Fullt dugliga lösningar, men de kommer förstås kräva lite mer ansträngning från ditt håll att konfigurera och hålla igång.

Hur många kameror är det frågan om? Du får ju två kamera-licenser på köpet med Synology NAS, om du inte köper en DVA-modell då dessa kommer med 8 kamera-licenser direkt ur lådan. Det är dessutom supersmidigt att sätta upp replikering av lagringsmappar mot olika lösningar såsom Backblaze eller Synology C2 backup-lagring inom EU med hjälp av Hyper Backup-packetet som är supersmidigt att konfigurera upp. Sen så har du ju även StorJ som är en distribuerad lagringslösning för backup:er som bygger på s3 databucket-lagring där du till och med kan lagra 25GB gratis per månad. Jag använder denna för lagring av dokument och annat som inte tar så mycket utrymme i anspråk.

Ser det inte som ett problem att få "mecka" lite med lösningen. Bra tillfälle att lära sig något nytt.

Bara en kamera! Ja Synology C2 ser onekligen smidigt ut.

Tack för ett annat perspektiv!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M