Permalänk

Batterikapacitet mAh

Kan man lita på dessa batterier som påstås ha kapacitet 9900 mAh som säljs på amazon och Wish till rimliga priser?

Söker man på batterityp så finns tämligen ingen på svenska marknaden med samma kapacitet och snarlika priser.

tidigare så tog jag ut ett batteri av samma typ från en ficklampa av bättre kvalite, och batteriet i den hade 3200 mAh och vägde betydligt mer än mitt andra wish batteri som påstås sig ha 9900 mAh,

Batterierna jag talar om är 18650 batterier 3,7v

Amazon

en av flera svenska batterisiter

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PappelApel:

Kan man lita på dessa batterier som påstås ha kapacitet 9900 mAh som säljs på amazon och Wish till rimliga priser?

Söker man på batterityp så finns tämligen ingen på svenska marknaden med samma kapacitet och snarlika priser.

tidigare så tog jag ut ett batteri av samma typ från en ficklampa av bättre kvalite, och batteriet i den hade 3200 mAh och vägde betydligt mer än mitt andra wish batteri som påstås sig ha 9900 mAh,

Batterierna jag talar om är 18650 batterier 3,7v

Amazon

en av flera svenska batterisiter

Det finns inga, INGA, 18650 batterier med nämnvärt mer energi än ca 3-4 Ah, det är fysiskt omöjligt att få plats med så mycket kemisk energi som 9.9 Ah i en 18650-cell. Det är total bluff och båg. Välrenomerade celler är i princip maxade så om du hittar en Philips, LGChem eller Samsungcell runt 3600-3700 mAh i bästa fall så kan du ge dig på att det är ungefär så långt utvecklingen nått. Att vi kommer se någon fördubbling i kapacitet är otänkbart så länge vi jobbar med den batterikemi som vi har idag i formatet 18650.

Ser du ett batteri med 6000 mAh eller 10 000 mAh i formatet 18650 så kan du ge dig på att du får någon liten fjuttladdning och en jäkla massa industrislagg. Det är ren och skär export av restprodukter. Har du tur så får du ett kasst 2000 mAh-batteri.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

If it is too good to be true then it probably is, jag hade inte köpt dem om man inte hittar bevis där någon har testat så att de faktiskt har 9900 mAh. Fortsättningsvis, om du inte hittat något 18650 batteri med samma kapacitet, oavsett pris, så är det ett bra tecken att det inte finns alls.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hehe, de 18650-batterier som heter något med Fire* är ren dynga Jag har ett gäng sen längre tillbaka (Ebay innan PostMord-tullen) märkta allt från 3500mAh till 9900mAh. Jag har en LiitoKala batteri som laddar ur och sen laddar fullt. Batterierna ligger mellan 200-600mAh, majoriteten runt 300mAh.

Köp kvalitetsbatterier från LG eller Samsung är mitt tips. Det finns lite olika typer beroende på applikation. Vissa batterier är gjorda för lägre strömuttag under en längre tid och andra är gjorda för skyhöga strömmar under korta burstar (tänk typ till skruvdragare och liknande).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Sötast

Ditt bästa alternativ när det kommer till att köpa denna typ av batterier är att kolla enthusiastforum för t.ex elcyklar, scooters, fordon, vapes etc etc.... där brukar finnas listor på återförsäljare och produkter som är seriösa.

Att klicka och hoppas är inte värt det.

Permalänk
Medlem

I bästa fall kanske de matchar de som finns hos svenska återförsäljare i värsta fall är de horribelt kassa som här med ca 500 mAh
https://www.youtube.com/watch?v=hWmy-MWRZZc&t=335s

Permalänk

oK. I rest my case villhöver ett nytt bättre batteri till min ficklampa bara så jag slipper ladda den hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hehe, de 18650-batterier som heter något med Fire* är ren dynga Jag har ett gäng sen längre tillbaka (Ebay innan PostMord-tullen) märkta allt från 3500mAh till 9900mAh. Jag har en LiitoKala batteri som laddar ur och sen laddar fullt. Batterierna ligger mellan 200-600mAh, majoriteten runt 300mAh.

Köp kvalitetsbatterier från LG eller Samsung är mitt tips. Det finns lite olika typer beroende på applikation. Vissa batterier är gjorda för lägre strömuttag under en längre tid och andra är gjorda för skyhöga strömmar under korta burstar (tänk typ till skruvdragare och liknande).

GP finns att få tag i inom EU/Sverige och är ju inte heller billigaste Kinesium. Har för mig att de finns som 2600 och 3350. Sedan får man ju vara rätt uppmärksam på t ex Samsung så att det inte är falska batterier och att det är rätt sort med utstickan pluspol och skyddskrets (vilket är vad man brukar vilja ha i ficklampor).

Permalänk
Medlem

Sanyo/panasonic (panasonic äger sanyo) är väldigt bra batterier med.
Sanyo's är oftas ganska billiga och är i stort sett samma batterier som panasonic's.

Det finns dock väldigt gott om förfalskade sanyo/LG/samsung/etc batterier till salu från många butiker.
Och även från större mer kända butiker kan ha dessa så se upp!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!