Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Problemet jag har med patchen är att man lägger den på Eternal World också.
Alla nerfs osv är balancerat efter de nya season funktionerna som Eternal World kommer få först när Season 1 är slut.
Jag vet många som vill spela Diablo 4 både Normal och Hardcore men inte spela hårt i Seasons för de vill bygga karaktärer som är konstanta, som inte försvinner. Det är väl just det som också är varför de allra flesta av de som är klagar är casuals som har lite tid.
Sen har man ju byggt karaktärer i en och en halv månad nu samt dessutom blivit buffade en gång men man har inte gjort tillräckligt tydligt att nu inför season 1 kommer man nerfa allt. De problemen som folk har upplevt och de QoL förändringar som folk har bett om kommer först i nästa patch. Detta har man inte heller varit tydlig med, för man har trott att det är 1.1 som var nästa patch.
Sen är det synd att man startar nya säsongen innan man faktiskt har gjort spelet spelbart för alla klasser. Sorcar har extrema problem och har haft det sen release. Bortsett från 1 spec. Barbarer är samma, en av två meta builds är dessutom byggd på en bugg som man nu har åtgärdat utan att ge så himla mycket tillbaka.
Jag kan förstå varför folk är irriterade.
Kommer troligen testa Season 1 som sorc även om den klassen är helt död enligt theorycrafters. Men vi vet ju inte exakt vad Malignant Hearts kommer ha för betydelse för buildsen ännu.

Det är inte balanserat för fem öre, kolla bara twisting dagger rogue eller warenado drudde!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Med tanke på att folk jag spelar med kom in direkt medan jag satt i kö... så vet jag inte Jag provade precis starta om spelet, ingen login-kö men återigen fast på Queued for game.

har exact samma problem, akta er för allt som ger loadiong screen!

Permalänk
Medlem

Loggade in! exalterad! kollade season reward... och fick ett battlepass.. kolla igenom vad man behövde göra för att kunna få season skins... inser att man måste betala.. loggade ut och ångrar rejält mitt beslut att köpa diablo för 850kr (med växelkursen som va)

Blev ännu mindre sugen på att spela när jag ser att utöver season reward skinsen är bundna till payed battlepass (utöver ett merchant sett där du får alla delar utan hjälmen... för den behöver du betala för XD)
även lägger till ett nytt skin paket till alla klasser... för mellan 2200 till 2800 platinum...

Diablo har blivit precis som Destiny 2... fast ännu dyrare... jösses...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Mycket gnäll på folk som ska avinstallera/inte spela säsongen på reddit, ändå är det massiva köer in till spelet

Som vanligt, loud minority

Permalänk
Medlem

För en gammal stofil som inte spelat på
år och dagar, vad menas med ”en säsong”? Ska jag tolka det som att nytt ”content/material” släpps en gång i halvåret?

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

För en gammal stofil som inte spelat på
år och dagar, vad menas med ”en säsong”? Ska jag tolka det som att nytt ”content/material” släpps en gång i halvåret?

Lite mer som en temporär mod av spelet som medför lite mer extravaganta ändringar som de inte behöver ta hänsyn till i att balansera för "base game". Du behöver skapa en ny spelkaraktär för detta, den sammanfogas sedan med "base game" när säsongen är slut. Säsongen efter det har andra extraordinära powers, items, bad guys, mechanics osv..

Vill du inte ta del av det alls kan du bara lira vidare i base game då säsonger sker på andra servrar. Ny säsong har sagts komma en gång i kvartalet tror jag?
Nytt content till base game är expansions, kommer mer sällan och är betalvägg på.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Problemet jag har med patchen är att man lägger den på Eternal World också.
Alla nerfs osv är balancerat efter de nya season funktionerna som Eternal World kommer få först när Season 1 är slut.
Jag vet många som vill spela Diablo 4 både Normal och Hardcore men inte spela hårt i Seasons för de vill bygga karaktärer som är konstanta, som inte försvinner. Det är väl just det som också är varför de allra flesta av de som är klagar är casuals som har lite tid.
Sen har man ju byggt karaktärer i en och en halv månad nu samt dessutom blivit buffade en gång men man har inte gjort tillräckligt tydligt att nu inför season 1 kommer man nerfa allt. De problemen som folk har upplevt och de QoL förändringar som folk har bett om kommer först i nästa patch. Detta har man inte heller varit tydlig med, för man har trott att det är 1.1 som var nästa patch.
Sen är det synd att man startar nya säsongen innan man faktiskt har gjort spelet spelbart för alla klasser. Sorcar har extrema problem och har haft det sen release. Bortsett från 1 spec. Barbarer är samma, en av två meta builds är dessutom byggd på en bugg som man nu har åtgärdat utan att ge så himla mycket tillbaka.
Jag kan förstå varför folk är irriterade.
Kommer troligen testa Season 1 som sorc även om den klassen är helt död enligt theorycrafters. Men vi vet ju inte exakt vad Malignant Hearts kommer ha för betydelse för buildsen ännu.

Ja min WW barbar 72 gick från rolig, stark med massor med fury att spela med till att vara mer eller mindre ospelbart efter patchen så jag lägger nog ner.

Nu vet jag att den har en hel del gear som kan bli mycket bättre då jag kom på vad som verkar bra ganska sent, men det var ändå en extrem skillnad från en dag till en annan vilket blir så märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

För en gammal stofil som inte spelat på
år och dagar, vad menas med ”en säsong”? Ska jag tolka det som att nytt ”content/material” släpps en gång i halvåret?

Samt att varje season måste du börja en ny karaktär för att spela i seaseon.
Varje season är 3 månader.

När season är över flyttas din karaktär över till "vanliga" spelet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga, startade en ny rogue och levele 9 nu gjort en instans och då är nästa steg i priority quest Holding back the flood, complete chapter 1 och 2 season journey...men vad då vad är det? finns ingen på kartan...fattar inte?

Jag ser att det finns en ny tab för säsongen men inte klar med om den har med detta att göra eller vad, är lite lost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Jag har en fråga, startade en ny rogue och levele 9 nu gjort en instans och då är nästa steg i priority quest Holding back the flood, complete chapter 1 och 2 season journey...men vad då vad är det? finns ingen på kartan...fattar inte?

Jag ser att det finns en ny tab för säsongen men inte klar med om den har med detta att göra eller vad, är lite lost

Om du trycker på "U" tror jag det var så ser du vad du måste fylla för kriterier för att göra färdigt ett "season-steg". Grejer som kör X antal dungeons. Behövs 7 st kriterier för steg 1.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

jag läste patch notes. det var tillräckligt för mig att radera alla mina eternal realm karaktärer och avinstallera spelet.

För mig lyckas inte ens diablo 4 komma upp i samma nivå som bottom of the barrel arpgs likt wolcen.

När det kommer patch notes till säsong 4 eller 5 kanske dom lyckats få till en grund till spelet. Men jag tvivlar på det.

Under tiden kommer jag ge mina pengar till utvecklarna av BG3 för att jag vill att duktiga utvecklar ska få lön för mödan.

Sen har jag ju avsevärt bättre sätt att använda min tid på som att spela verkligt roliga spel som battlebit remastered medan jag väntar på PoE 2.

patch 1.10a till diablo 4 är den sämsta patch till något spel jag upplevt dom senaste 25+ åren av spelande.

Dom har lyckats få diablo 3 att framstå som ett bättre spel och det är en bedrift i sig.

Jag ger spelet 1-2 år på sig att lyckas nå en bas nivå av vad ett arpg ska vara men om dom som jag numera förmodar inte ens klarar av det...

så har jag knappast brist på bra och roliga arpgs att spela igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Om du trycker på "U" tror jag det var så ser du vad du måste fylla för kriterier för att göra färdigt ett "season-steg". Grejer som kör X antal dungeons. Behövs 7 st kriterier för steg 1.

MEN så klart", tack

Permalänk
Medlem

Beslöt mig för att testa ändå. Startade en Necro och ångrar mig verkligen inte haha. Galen skada hittills. Gillar malignt hjärtat som gör att corpse explosion proccar hela tiden av sig själv när du går nära. Allt bara smälter som smör. Är i stort sett odödlig än så länge. Spelade till level 26 igår innan jag gav upp. Tier 2.

Förstår helt varför dom nerfade allt. För med malignt heartsen är man sjukt OP.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Beslöt mig för att testa ändå. Startade en Necro och ångrar mig verkligen inte haha. Galen skada hittills. Gillar malignt hjärtat som gör att corpse explosion proccar hela tiden av sig själv när du går nära. Allt bara smälter som smör. Är i stort sett odödlig än så länge. Spelade till level 26 igår innan jag gav upp. Tier 2.

Förstår helt varför dom nerfade allt. För med malignt heartsen är man sjukt OP.

Necro är väl inte stark innan du ens nått lvl 50 ens eller? som låg lvl kan jag inte se man dödar allt sådär lätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

För en gammal stofil som inte spelat på
år och dagar, vad menas med ”en säsong”? Ska jag tolka det som att nytt ”content/material” släpps en gång i halvåret?

Skrivet av ZedNet:

Ny säsong har sagts komma en gång i kvartalet tror jag?

Skrivet av FX9:

Varje season är 3 månader.

Enligt Blizzards developer update July 2023 ska varje säsong vara minst 12 veckor lång, så det kan variera lite beroende på.

Personligen tycker jag att de kickade igång säsong 1 lite för snabbt, bara level 72 och tänker att jag inte kör igång förr än jag är 100. Om jag nu ens hinner dit innan det är slut..

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Necro är väl inte stark innan du ens nått lvl 50 ens eller? som låg lvl kan jag inte se man dödar allt sådär lätt..

3 necro builds på Tire A som Levling 1-50 så dem är ganska starka redan från låg level nu.

Länk: https://maxroll.gg/d4/tierlists/leveling-tier-list

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Necro är väl inte stark innan du ens nått lvl 50 ens eller? som låg lvl kan jag inte se man dödar allt sådär lätt..

Min polare som kör necro smälter allt snabbare än mig på min Twisting Blades Rogue

Bone Spear är galen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Necro är väl inte stark innan du ens nått lvl 50 ens eller? som låg lvl kan jag inte se man dödar allt sådär lätt..

Snart level 30 och köttar ju allt som smör iaf. Kolla lite på youtube vettja. Tex: Necromancer builds

Enligt många den starkaste klassen i säsong 1.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Level 20 Rouge nu och klarat steg 2 på seasonal journey eller vad det heter. Så tror väl att jag kan gå vidare i storyn nu. Har dock inte aktiverat mitt premium pass. Såg inget på battlepass som va av intresse. Eller är det nåt annat jag missar som man får?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Asså det är ju inte en klang- och jubelföreställning säsong 1.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

men va f*n, behöver man jaga om alla renowned, altare etc. !?
Trodde man skulle slippa det i seasons

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

men va f*n, behöver man jaga om alla renowned, altare etc. !?
Trodde man skulle slippa det i seasons

Trodde jag med, men det verkar inte som att det är så...fattar inget

Permalänk
Medlem

Fråga!
Har man tagit bort att man kan se cellers/källare på kartan? jag skall ju göra 10 sådanna men varken dom jag har upptäckt men inte gjort eller dom jag HAR gjort syns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

men va f*n, behöver man jaga om alla renowned, altare etc. !?
Trodde man skulle slippa det i seasons

Skrivet av Salvion:

Trodde jag med, men det verkar inte som att det är så...fattar inget

Logga först in med gubben som har alla renowns, sen in på nya seasonal gubben.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Logga först in med gubben som har alla renowns, sen in på nya seasonal gubben.

Tack!
Hur i hela friden skulle man veta det liksom
Dock så verakr det som att man får göra om alla quests, strongholds, waypoints etc.
Altaren och kartan är dock klara. Alltid något!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Fråga!
Har man tagit bort att man kan se cellers/källare på kartan? jag skall ju göra 10 sådanna men varken dom jag har upptäckt men inte gjort eller dom jag HAR gjort syns...

Jag googlade fram en interactive karta, så man kan se var dom finns.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Vill någon hjälpa mig med stronghold lvl 20 jag är level 14.
Jimmy#2645
Spelar nu.
På Xbox men det ska väl vara crossplay.

Eller om ni vill spela ihop så får ni gärna lägga till mig. Kör lite casual på säsong.

Permalänk
Medlem

Gick lite bättre med World Boss idag iaf. Alla var på bra lvl.
Bra loot? Nope.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Gick lite bättre med World Boss idag iaf. Alla var på bra lvl.
Bra loot? Nope.

Haha jag var med där på ett hörn och leacha lite. Var väl typ lvl 16-17 då. Fick två legendariska som jag inte kan använda än på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Skulle logga in nu, men verkar som det är nere. Får fel att det inte finns en diablo 4 licens.