Permalänk

Hylla under skrivbordsskiva för keyboard

Jag har idag en furuskiva som skrivbord, ca 65 cm högt. Jag har tangenbord, mus etc där. Väggmonterad monitor. Dock har jag också ett stort MIDI-keyboard som jag använder när jag gör musik men jag upplever att detta i dagsläget inte är den mest ergonomiska placeringen. Jag skulle därför vilja testa att bygga en egen utdragsbar keyboardhylla för MIDI-keyboardet. Har letat efter skenor och dylikt men bara hittat på Amazon (där jag av olika anledningar ogärna beställer ifrån). Har ni andra tips/lösningar på denna setup?

Tack!

Permalänk
Medlem

Lådskenor kan du hitta på Bauhaus. Sedan är det bara att sätta mdf-skivor under skrivbordet som du montera skenorna på.
Jag har byggt mitt skrivbord själv och det har en liknade lösning:

Edit:
Finns även lådskenor på Ikea... verkar billiga där för de lite bättre skenorna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Lådskenor kan du hitta på Bauhaus. Sedan är det bara att sätta mdf-skivor under skrivbordet som du montera skenorna på.
Jag har byggt mitt skrivbord själv och det har en liknade lösning:
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/desk.jpg

Edit:
Finns även lådskenor på Ikea... verkar billiga där för de lite bättre skenorna.

Jag behöver lådskenor som går att montera under skrivbordet ( tex https://www.hornbach.se/p/tangentbordshylla-hettich-utdragbar... ) då jag saknar sidor att montera lådskenor/expansionsbeslag på. I värsta fall får jag montera ett par reglar och sedan sätta skenorna på dessa men då landar det hela i en utseendefråga.

Permalänk
Skrivet av lunaspice:

Jag har idag en furuskiva som skrivbord, ca 65 cm högt. Jag har tangenbord, mus etc där. Väggmonterad monitor. Dock har jag också ett stort MIDI-keyboard som jag använder när jag gör musik men jag upplever att detta i dagsläget inte är den mest ergonomiska placeringen. Jag skulle därför vilja testa att bygga en egen utdragsbar keyboardhylla för MIDI-keyboardet. Har letat efter skenor och dylikt men bara hittat på Amazon (där jag av olika anledningar ogärna beställer ifrån). Har ni andra tips/lösningar på denna setup?

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/15720?l=eyJyZXNvdXJjZS...

Tack!

Skrivet av lunaspice:

Jag behöver lådskenor som går att montera under skrivbordet ( tex https://www.hornbach.se/p/tangentbordshylla-hettich-utdragbar... ) då jag saknar sidor att montera lådskenor/expansionsbeslag på. I värsta fall får jag montera ett par reglar och sedan sätta skenorna på dessa men då landar det hela i en utseendefråga.

om du tänker på utseende skulle du nog börja med att måla klart väggen och faktiskt såga 45 regeln vid väggen rakt i änden.

men tror inte att sätta ett hyvlat 100 bräda mellan benen på varje sida att fästa skenor i skulle se illa ut.

iaf inte värre än ändträt på den snedsågade 45 regeln sålänge du sågar rakt med fogsvansen på brädorna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du tänker på utseende skulle du nog börja med att måla klart väggen och faktiskt såga 45 regeln vid väggen rakt i änden.

men tror inte att sätta ett hyvlat 100 bräda mellan benen på varje sida att fästa skenor i skulle se illa ut.

iaf inte värre än ändträt på den snedsågade 45 regeln sålänge du sågar rakt med fogsvansen på brädorna.

Väggarna ska rivas så det är ingen större mening att iordningställa varken stödreglar eller måla vägg. Skrivbordsskivan kommer dock vara den samma även när väggarna är iordning och därför planerar jag för hur det kan lösas med MIDI-keyboardet.

Om jag inte hittar fästen att fästa på skivans undersida så får jag nog testa att sätta dit planhyvlat virke.

Permalänk
Medlem

Teoretiskt skulle det väl gå att sätta långa vinkelbeslag på vanliga expansionsbeslag för att få ner dom så långt du vill/behöver om dom beslagen du hittat på Hornbach inte duger? Fast det ser kanske inte så snyggt ut plus att du hade behövt sätta något beslag mellan vinklarna högre upp för att få dom stabilare.

Annars är det väl snyggast att sätta en regel mellan varje benpar i rätt höjd där du sedan kan fästa expansionsbeslagen.
Gillar du inte utseendet då så är det nog lättast att fästa en tunn skiva på utsidan av benparen som går ner mot golvet så långt som du vill så man inte kan se in under bordet från sidan.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag höll på likadant och försökte hitta beslag för att fästa under befintligt skrivbord men jag gav upp och byggde ett nytt skrivbord från grunden. Blev då måttanpassat efter mitt trånga utrymme också. Helt otroligt nöjd.