Komma åt intranät via ASUS VPN Fusion utanför hemmet (RT-AX58U)

Permalänk
Medlem

Komma åt intranät via ASUS VPN Fusion utanför hemmet (RT-AX58U)

Jag har köpt 2st Asus RT-AX58U, en för att ha hemma och köra en WireGuard VPN-server, och en att ha hos min särbo för att koppla upp mig mot min hemma-routers VPN och komma åt min NAS som står hemma. Har kommit så långt att jag aktiverat VPN-servern på min hemma-router, exporterat config-filen och importerat den i VPN-Fusion på särbo-routern.

Provade att koppla upp min mobil till VPN-Fusion hos min särbo. Min IP ändrades till min hemma-routers, vilket borde betyda att jag är uppkopplad mot hemmanätverket. Problemet är att när jag försöker komma åt min NAS via lokalt IP så kan den inte connecta. När jag försöker exakt samma sak fast via Wireguard mobil-app och använder samma exporterade config-fil från hemma-routern så kan jag komma åt NAS:en utan problem via lokalt IP.

Detta pekar onekligen på att något i särbo-routern är felkonfiggat, någon som har någon aning om vad det kan vara? Har publikt IP och min NAS är inställd på endast lokal access och jag vill gärna fortsätta ha det så.

Permalänk
Medlem

Har du sett till så att du har olika IP range på de olika routrarna?
T.ex. 192.168.1.X på ena och 192.168.2.X på den andra?

Edit: Om jag minns rätt så brukar det även finnas en inställning som uttryckligen tillåter access till LAN för VPN-klienter. Dubbelkollat så att det inte är något sånt också?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Har du sett till så att du har olika IP range på de olika routrarna?
T.ex. 192.168.1.X på ena och 192.168.2.X på den andra?

Edit: Om jag minns rätt så brukar det även finnas en inställning som uttryckligen tillåter access till LAN för VPN-klienter. Dubbelkollat så att det inte är något sånt också?

Har inte ändrat IP-range, får prova det nästa gång jag är hos särbon. Det finns en setting när man konfiggar VPN-servern att tillåta access till intranätet, om det är det du menar? Den är aktiverad och som sagt så kommer jag åt NAS:en via Wireguard-appen med samma config-fil så lär inte vara problem med VPN-server inställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Har inte ändrat IP-range, får prova det nästa gång jag är hos särbon. Det finns en setting när man konfiggar VPN-servern att tillåta access till intranätet, om det är det du menar? Den är aktiverad och som sagt så kommer jag åt NAS:en via Wireguard-appen med samma config-fil så lär inte vara problem med VPN-server inställningarna

Vågar inte svära på varför WireGuard-appen funkar men just IP-range kan spöka vid VPN-tillämpningar. Det är generellt dåligt om båda routers har samma range, om du köpt två routers av samma modell så bör de ha samma IP-range och då är sannolikheten hög att det är detta som spökar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Vågar inte svära på varför WireGuard-appen funkar men just IP-range kan spöka vid VPN-tillämpningar. Det är generellt dåligt om båda routers har samma range, om du köpt två routers av samma modell så bör de ha samma IP-range och då är sannolikheten hög att det är detta som spökar.

Ändrade IP-range på särbo-routern och nu kan jag komma åt min NAS Lite panik först eftersom hela 5GHz wifi:t dog efter jag ändrat default IP. Var tvungen att avaktivera 160MHz och CFS innan nätet dök upp igen, ingen aning om varför. Haft det problemet innan med RT-AX58U när jag lekt med olika settings som inte borde påverka wifi:t så verkar generellt väldigt flakey av någon anledning.

Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Ändrade IP-range på särbo-routern och nu kan jag komma åt min NAS Lite panik först eftersom hela 5GHz wifi:t dog efter jag ändrat default IP. Var tvungen att avaktivera 160MHz och CFS innan nätet dök upp igen, ingen aning om varför. Haft det problemet innan med RT-AX58U när jag lekt med olika settings som inte borde påverka wifi:t så verkar generellt väldigt flakey av någon anledning.

Stort tack för hjälpen!

Ingen fara! Bra att det löste sig!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M