Plex, Emby, jellyfin eller liknande för smidig filmstreaming?

Permalänk
Medlem

Plex, Emby, jellyfin eller liknande för smidig filmstreaming?

Är ganska ointresserad och okunnig i ämnet men plex verkar kunna lösa mina krav dock inte gratis.

- Kunna streama filmer från stationära datorn på andra enheter. T.ex mobil, smart TV, chromecast osv
- Kunna streama över mobildata 4G/5G

Vad är mitt bästa alternativ för att slippa krångel?
Finns det bättre alternativ än Plex om man ändå skall betala för tjänsten?

Permalänk
Medlem

Alla tre är ingefär likvärdiga när det kommer till svårighetsgrad att installera. Så testa dig fram skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Instämmer med dlq84 men vill specifikt tillföra att kolla app tillgängligheten på dina enheter och hur de fungerar.

Jellyfin hade ett tag en iOS app som inte kunde spela i bakgrunden eller någon sådant (då den körde i en webbläsare och iOS har brutala restriktioner på att köra i bakgrunden som default). Jag tror det mesta i den stilen är fixat nu, men även nu har de inte appar till lika många enheter som Plex.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Plex är ju sådär ur rent säkerhetspespektiv eftersom de samlar in massa data samt kräver online-konto.
Nackdelen med Jellyfin är att apple tv appen (ej officiell) är lite shaky från och till, men för android tv är den riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag följde Dr Frankensteins guider (han har en hemsida och Discord) med bra, enkla guider på hur man sätter upp en jellyfin server samt installerar tillhörande program med exempelvis VPN och får det att funka utanför hemmet. Funkar smidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Plex är enklast och troligen bäst för nybörjare men konvertera filmer i realtid äter hårdvara om du tänker ha 4k material.

Personligen så gillar jag KODI som spelare och FTP(s) som källa men då jag kör helt okomprimerat och då aldrig över Dataplaner.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Plex är ju sådär ur rent säkerhetspespektiv eftersom de samlar in massa data samt kräver online-konto.
Nackdelen med Jellyfin är att apple tv appen (ej officiell) är lite shaky från och till, men för android tv är den riktigt bra.

Att jellyfin appen på appleTV är lite shaky är the understatement of the year