Seagate ironwolf disk får datorn att frysa

Permalänk
Medlem

Seagate ironwolf disk får datorn att frysa

Tjena,

Jag har en seagate ironwolf 3.5'' nas hdd 4tb som jag nu kan konstatera efter egen felsökning gör att datorn fryser. Disken är inköpt för ca 4 år sen och har använts för lagring av spel, bilder osv. Men nu känns det som att den har gett upp. Jag kan ha igång datorn i några minuter utan problem när den är i men efter det fryser datorn och det ända som hjälper är en hard reset. Finns det någon lösning på det här? Jag vill gärna rädda det jag har på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Tjena,

Jag har en seagate ironwolf 3.5'' nas hdd 4tb som jag nu kan konstatera efter egen felsökning gör att datorn fryser. Disken är inköpt för ca 4 år sen och har använts för lagring av spel, bilder osv. Men nu känns det som att den har gett upp. Jag kan ha igång datorn i några minuter utan problem när den är i men efter det fryser datorn och det ända som hjälper är en hard reset. Finns det någon lösning på det här? Jag vill gärna rädda det jag har på disken.

Har du någon extern hårddiskkabinett att testa den på?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har du någon extern hårddiskkabinett att testa den på?

Nej tyvärr inte..

Permalänk
Medlem

Testa boota datorn från en Linux-live sticka och se om samma sak händer där.

Om disken verkligen är körd, så har Seagate en tjänst för att rädda data från diskar, kolla om din disk innefattas av denna service.

https://www.seagate.com/gb/en/products/rescue-data-recovery/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Testa boota datorn från en Linux-live sticka och se om samma sak händer där.

Om disken verkligen är körd, så har Seagate en tjänst för att rädda data från diskar, kolla om din disk innefattas av denna service.

https://www.seagate.com/gb/en/products/rescue-data-recovery/

Menar du en usb-sticka som Linus finns på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Menar du en usb-sticka som Linus finns på?

Jaa, skapa en live-usb med Ubuntu på eller nåt, sen bootar du från den och ser om samma sak händer då.

Händer det inte är det bra tillfälle att börja ta backup på grejer om du nu är så rädd om dom, en hårddisk kan packa ihop helt imorgon eller om 8år

Permalänk
Medlem

och gäller samma sak med SSD/NVMe - med skillnaden att det ofta stannar en gång och sedan aldrig vaknar igen medans HD har man många chanser fast de är rassliga.

med andra ord backup då och då för just backuppen inkopplad på en extern USB-disk eller automatisk körande program mot molntjänst oavsett.

windows har robocopy (cli-program via powershell eller cmd) som är smart nog att bara kopiera på filer som är förändrad sedan förra backuppen och i linux-världen använder man 'rsync' för samma roll - vilket går att få även i windowsmiljö via cygwin-paketet och kan installeras via 'scoop' (massor av program som kan installeras den vägen). till detta finns det massor av ytterligare sync och backupprogram - både gratis och betal-typ.

duplicati är en GUI-baserad deduplicerande backupprogram som lägge backupfilerna i en repositorie både på disk och många molntjänster.

restic ytterligare en CLI-kommando som gör deduplicerade backupper också på repositorie som kan läggas på olika molntjänster

min favorit är borg-backup men har inte hittat någon stabil installation i windows, resic gör i stort sett samma jobb.

dessa program kan installeras via scoop - sök på programmet och finn sedan instruktioner i hur det skall installeras på windows, både sig själv och senare program.