Permalänk

Köpråd AM5 - snåla eller inte?

Hej,

Skulle behöva er hjälp med att plocka ihop rätt komponenter för mitt ändamål som är att spela i minst 1440p och 60 fps samtidigt som jag streamar.

Jag spelar nästan uteslutande indiespel av typen roguelike, tänk Enter The Gungeon, men det händer också att det blir så kallade AAA-titlar som Gears 5, även om det är mer sällan, för ju äldre jag blir och ju mer jag spelar, desto fler indiespel blir det.

Har satt ihop två komponentförslag som ni gärna får kommentera på. Jag är dock endast ute efter era åsikter när det gäller processor, grafikkort samt RAM. Resterande som chassi, moderkort, lagring, nätaggregat och processorkylning vill jag inte ändra på.

Att jag har valt AMD/Radeon är för att jag föredrar deras produkter och att jag utesluter deras X3D-processorer är för att jag som sagt kommer streama samtidigt som jag spelar samt även kommer redigera lite filmklipp till min kanal, och där ligger dessa processorer efter. Tid är ju pengar, sägs det.

Är jag dumsnål om jag snålar in och köper följande?

Är jag bara dum om jag lägger det dubbla och köper följande?

Eller ska jag lägga mig någonstans mittemellan?

Kommentera gärna, men ha i åtanke det jag skrivit innan.

Tack på förhand.
/ZA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZackAttack:

Hej,

Skulle behöva er hjälp med att plocka ihop rätt komponenter för mitt ändamål som är att spela i minst 1440p och 60 fps samtidigt som jag streamar.

Jag spelar nästan uteslutande indiespel av typen roguelike, tänk Enter The Gungeon, men det händer också att det blir så kallade AAA-titlar som Gears 5, även om det är mer sällan, för ju äldre jag blir och ju mer jag spelar, desto fler indiespel blir det.

Har satt ihop två komponentförslag som ni gärna får kommentera på. Jag är dock endast ute efter era åsikter när det gäller processor, grafikkort samt RAM. Resterande som chassi, moderkort, lagring, nätaggregat och processorkylning vill jag inte ändra på.

Att jag har valt AMD/Radeon är för att jag föredrar deras produkter och att jag utesluter deras X3D-processorer är för att jag som sagt kommer streama samtidigt som jag spelar samt även kommer redigera lite filmklipp till min kanal, och där ligger dessa processorer efter. Tid är ju pengar, sägs det.

Är jag dumsnål om jag snålar in och köper följande?
https://komponentkoll.se/bild/SUyls.png

Är jag bara dum om jag lägger det dubbla och köper följande?
https://komponentkoll.se/bild/skcGA.png

Eller ska jag lägga mig någonstans mittemellan?

Kommentera gärna, men ha i åtanke det jag skrivit innan.

Tack på förhand.
/ZA

Skulle säga minimum 7700X eller 7900X 7950X känns lite overkill

RAM 32GB bör räcka men 64GB är inte så mycket dyrare och DDR5 är ökänt att inte gilla 4 stickor

Grafikkort 6700XT känns nog lite för svagt för att klara av de senaste Triple AAA vid 1440p 60 Hz MAX nästa steg upp är 6800XT dock är det lite för dyrt för sin prestanda runt 7000 kr 6950XT för 7600 kr är ett bättre köp dock så drar 6950XT väldigt mycket ström alternativ kan du vänta på 7800XT och hoppas på att priset är vettigt.

Nvidia alternativet är RTX 4070 kostar runt 7749 ungefär som ett 6950XT men 15% sämre raster prestanda och 4GB mindre RAM plus det är strömsnålt

AMD vs Nvidia så brukar man lite förenklat säga AMD för raster och VRAM allt annat är Nvidia bättre på stämmer inte 100% vissa program fungerar helt okej med AMD för produktivitet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna gå in här och fråga vad du behöver för dator för att spela Harpan och ändå säger folk att du ska köpa en NASA dator i miljonklassen. Eller så trollar de med sina förslag.

Jag kan säga såhär att till och med det första bygget du satt ihop är nästan overkill om du bara spelar indie spel och roguelike. Men kör på det, det ser bra ut, du tänkte helt rätt i det första bygget. Det räcker med ett 7600 utan X och det grafikkortet kommer klara alla indie spel utan problem. Har själv haft det kortet och det är toppen till att spela de allra senaste och mest krävande spelen i 1440p med, dessutom med minst 60 fps om inte mycket mer, oftast med allt på Ultra settings.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

7600 utan X om du inte vill steak ägg samtidigt som du spelar.

"RAM 32GB bör räcka men 64GB är inte så mycket dyrare och DDR5 är ökänt att inte gilla 4 stickor" är urusel kommentar på inget vettigt.

4 stickor fungerar alltid sämre än 2 i vissa fall, förutom när du behöver mer minne... Vatten är vått.

Du behöver inte 64GB om du inte kör Adobe's mjukvara som käkar ram bara för att programmen inte kan flusha minnet.

Gällande raster vs RT, så får man övervägan förra generationens mediokra RT mot nuvarande helt OK för väldigt mycket pengar, överlag så verkar folk ha glömt bort att det existerar, dvs RT är fortfarande ingen game changer.

Ska du ha prestanda per krona så är det förra generations AMD som gäller, annars slänger man pengar på Nvidias senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

7600 utan X om du inte vill steak ägg samtidigt som du spelar.

"RAM 32GB bör räcka men 64GB är inte så mycket dyrare och DDR5 är ökänt att inte gilla 4 stickor" är urusel kommentar på inget vettigt.

4 stickor fungerar alltid sämre än 2 i vissa fall, förutom när du behöver mer minne... Vatten är vått.

Du behöver inte 64GB om du inte kör Adobe's mjukvara som käkar ram bara för att programmen inte kan flusha minnet.

Gällande raster vs RT, så får man övervägan förra generationens mediokra RT mot nuvarande helt OK för väldigt mycket pengar, överlag så verkar folk ha glömt bort att det existerar, dvs RT är fortfarande ingen game changer.

Ska du ha prestanda per krona så är det förra generations AMD som gäller, annars slänger man pengar på Nvidias senaste.

Skrev inte tydligt men att köpa 2x16GB och sedan utöka med 2 extra stickor är inte det bästa alternativet med DDR5 då de är ganska känsliga risken är att RAM körs i default hastighet för 4 stickor som är 3600MHz man förlorar en hel del spelprestanda ifall man är CPU bunden

Så det bästa alternativet är att köpa så mycket RAM som man behöver från första början att utöka RAM är inte den bästa iden för DDR5.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skrev inte tydligt men att köpa 2x16GB och sedan utöka med 2 extra stickor är inte det bästa alternativet med DDR5 då de är ganska känsliga risken är att RAM körs i default hastighet för 4 stickor som är 3600MHz man förlorar en hel del spelprestanda ifall man är CPU bunden

Så det bästa alternativet är att köpa så mycket RAM som man behöver från första början att utöka RAM är inte den bästa iden för DDR5.

Stödet för 4 stickor har ökat med senaste bios. Så man skulle kunna våga hoppas att det förbättras ännu mer framöver. Dvs att köpa 2x16GB nu och när man behöver 2x16GB till har saker förbättrats så att det fungerar bra.
Notera att jag säger "skulle kunna våga hoppas", inte att man borde göra det.

Håller annars med om att gå på något mittemellan, eftersom det handlar om mer än bara gaming här. Så 7700(x) och definitivt kylaren från första bygget, 32GB RAM, och som max 7900XT. Streamar inte själv så vet inte om AV1 encoding behövs, för bara gamingen räcker 6700XT långt.

Edit: 6800XT finns fortfarande för 6500 kr på Amazon vilket ändå är okej mot 6950XT priserna.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk

Lånar tråden lite, är det med antal ram samma på både intel och and-plattformar? Brukar ligga på 128gb och (intressant förresten att paket för 128gb är dyrare än 196gb ram på inet)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

64 GB RAM och Raytracing för att spela indiespel?

Du kan gå ännu lägre än ditt första förslag.
B550 moderkort, Ryzen 3600, 16 GB RAM och RX6600.
Funkar bra i 1440p och vill du köra något nytt spel kan du sänka till high om det inte flyter perfekt i ultra.

Går sedan att uppgradera till 5800X3D och bättre GPU i framtiden, om du får smak för mer AAA spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

64 GB RAM och Raytracing för att spela indiespel?

Du kan gå ännu lägre än ditt första förslag.
B550 moderkort, Ryzen 3600, 16 GB RAM och RX6600.
Funkar bra i 1440p och vill du köra något nytt spel kan du sänka till high om det inte flyter perfekt i ultra.

Går sedan att uppgradera till 5800X3D och bättre GPU i framtiden, om du får smak för mer AAA spel.

Orkar en 3600 verkligen spela och streama samtidigt? Ärlig fråga då jag inte streamar men trodde det satte en del stress på CPU ändå.

Sedan har jag dock en del produktivitet jag gör och hade inte velat ha en 3600 till det... (Underbart när jag gick från 5600 till 7700X).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Om du köper AM5 system så verkligen dubbelkolla att du köper RAM minnen som finns med på moderkortets QVL lista.
Trots förbättringar i bios är det fortfarande väldigt känsligt.
*Det du valt funkar bra ihop nu när jag kollade.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Du skulle kunna gå in här och fråga vad du behöver för dator för att spela Harpan och ändå säger folk att du ska köpa en NASA dator i miljonklassen. Eller så trollar de med sina förslag.

Jag kan säga såhär att till och med det första bygget du satt ihop är nästan overkill om du bara spelar indie spel och roguelike. Men kör på det, det ser bra ut, du tänkte helt rätt i det första bygget. Det räcker med ett 7600 utan X och det grafikkortet kommer klara alla indie spel utan problem. Har själv haft det kortet och det är toppen till att spela de allra senaste och mest krävande spelen i 1440p med, dessutom med minst 60 fps om inte mycket mer, oftast med allt på Ultra settings.

Lycka till!

Om du läser första inlägget så står det att det är till mer än bara gaming.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Avstängd

Man streamar ju med grafikkortet och knte cpu nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Man streamar ju med grafikkortet och knte cpu nuförtiden.

Gäller det alla plattformar (twitch, YT etc.)? Kanske är AV1 grejen som bara är YT?

Annars är det bara videoredigeringen som kvarstår om den är CPU krävande eller ej.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på något mittemellan samt lite fyndvaror.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Köp AM5-plattformen så är du flexibel i många år framåt, vem vet vad du vill spela om ett år eller tre. Gällande GFX hade jag tenderat till Geforce om du ska spendera en del tid på videoeditering. En 7700X och ett 4070 kommer vara okej price:performance och hålla många år, då har du också en plattform du kan expandera rätt mycket om din kanal växer och du om några år har mer omfattande behov.

Permalänk
Medlem

Hade bytt ut SSDer mot varianter med Cacheminne, annars blir de sega som attan när man väl börjar fylla dem med data.
Annars håller jag med, varför snåla eller spendera som tusan när man kan få vettiga grejer i en prisklass i mitten.

Permalänk
Medlem

"Jag är dock endast ute efter era åsikter när det gäller processor, grafikkort samt RAM. Resterande som chassi, moderkort, lagring, nätaggregat och processorkylning vill jag inte ändra på."

"...jag utesluter deras X3D-processorer är för att jag som sagt kommer streama samtidigt som jag spelar samt även kommer redigera lite filmklipp till min kanal, och där ligger dessa processorer efter. Tid är ju pengar, sägs det."

Även dyrare att ta allt från en sida så..

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

7600X kostar bara 100kr mer men skillnaden är bara 2-3% prestanda. Man kan överklocka 7600 och samtidigt kan man sätta ECO läge på 7600X om man är orolig för att ”steka ägg”. Kör med 360 AIO och inte orolig för temperaturen.

7600 duger fint i spel. 7700X är lite snabbare och 7800X3D är klart bäst.

Min strategi var 7600X ( icke X fanns inte då) och sedan uppgradera längre fram till 9800X3D eller nått framöver.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snusious:

Gäller det alla plattformar (twitch, YT etc.)? Kanske är AV1 grejen som bara är YT?

Annars är det bara videoredigeringen som kvarstår om den är CPU krävande eller ej.

Du streamar genom ett program tex OBS och väljer där hur du vill streama. Har inget med plattformen att göra.

Videoredigering görs både på CPU och GPU. Förutsatt att det är baserat på Hårdvara och inte Mjukvara.

Citat:

Jag utesluter deras X3D-processorer är för att jag som sagt kommer streama samtidigt som jag spelar samt även kommer redigera lite filmklipp till min kanal, och där ligger dessa processorer efter.

Detta stämmer heller inte, X3D i 7000 serien är på samma nivå som de vanliga i produktivitet. Men betydligt bättre i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

"Jag är dock endast ute efter era åsikter när det gäller processor, grafikkort samt RAM. Resterande som chassi, moderkort, lagring, nätaggregat och processorkylning vill jag inte ändra på."

"...jag utesluter deras X3D-processorer är för att jag som sagt kommer streama samtidigt som jag spelar samt även kommer redigera lite filmklipp till min kanal, och där ligger dessa processorer efter. Tid är ju pengar, sägs det."

Även dyrare att ta allt från en sida så..

Det var endast ett förslag på komponenter och ingen som antyder att du ska köpa allt ifrån en och samma sida. Varpå anser jag inte X3D är en sämre processor när det gäller streaming, du får gärna hänvisa till källa för påståendet.

Gällande komponenter som du inte ville ändra på, tog jag med andra som tips istället för att komma undan något billigare i och med "fyndvara" då man faktiskt kan ändra åsikt även om man tycker att man har bestämt sig.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M89:

Det var endast ett förslag på komponenter och ingen som antyder att du ska köpa allt ifrån en och samma sida. Varpå anser jag inte X3D är en sämre processor när det gäller streaming, du får gärna hänvisa till källa för påståendet.

Gällande komponenter som du inte ville ändra på, tog jag med andra som tips istället för att komma undan något billigare i och med "fyndvara" då man faktiskt kan ändra åsikt även om man tycker att man har bestämt sig.

X3D i 7000 är inte sämre på något.
Och streaming körs ändå via NVENC/AMDs motsvarighet.
Videoredigering körs bäst via hårdvara dvs kombination av GPU och CPU alt Quicksync (intel)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Det var endast ett förslag på komponenter och ingen som antyder att du ska köpa allt ifrån en och samma sida. Varpå anser jag inte X3D är en sämre processor när det gäller streaming, du får gärna hänvisa till källa för påståendet.

Gällande komponenter som du inte ville ändra på, tog jag med andra som tips istället för att komma undan något billigare i och med "fyndvara" då man faktiskt kan ändra åsikt även om man tycker att man har bestämt sig.

Skrivet av Nozomi:

X3D i 7000 är inte sämre på något.
Och streaming körs ändå via NVENC/AMDs motsvarighet.
Videoredigering körs bäst via hårdvara dvs kombination av GPU och CPU alt Quicksync (intel)

Nu är jag inte TS, bara framförde hens tankar. Några som kommit med ändrande förslag utan att förklara eller motivera.
https://youtu.be/B31PwSpClk8
Kan tänka mig att man tittar på en sådan recension och är man inte gaming först får man ju avväga. Ser att 7700 slår 7800X3D i all produktion och ändå är duglig i gaming. Vilket är viktigast?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snusious:

Nu är jag inte TS, bara framförde hens tankar. Några som kommit med ändrande förslag utan att förklara eller motivera.
https://youtu.be/B31PwSpClk8
Kan tänka mig att man tittar på en sådan recension och är man inte gaming först får man ju avväga. Ser att 7700 slår 7800X3D i all produktion och ändå är duglig i gaming. Vilket är viktigast?

Med tanke på att TS är hobbyist och inte professionell så kommer skillnaden när de encodar en video inte vara något de kommer lägga märke till.

Och om videoredigering är prio så är ju intel / nvidia > amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Med tanke på att TS är hobbyist och inte professionell så kommer skillnaden när de encodar en video inte vara något de kommer lägga märke till.

Och om videoredigering är prio så är ju intel / nvidia > amd.

Ja jag har inte koll på just video så vet inte hur mycket skillnad man kan märka. För det bildarbete jag sysslar med märker man skillnad t.ex. Men just varför det är bra att förklara så att TS kan kolla sånt lite extra.

Det "svåra" här är också att budgeten verkar lite fri. Teoretiskt är det en tusenlapp extra att lägga på GPU annars (om man tar 7700 vs 7800X3D).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snusious:

Nu är jag inte TS, bara framförde hens tankar. Några som kommit med ändrande förslag utan att förklara eller motivera.
https://youtu.be/B31PwSpClk8
Kan tänka mig att man tittar på en sådan recension och är man inte gaming först får man ju avväga. Ser att 7700 slår 7800X3D i all produktion och ändå är duglig i gaming. Vilket är viktigast?

7800X3D är överlägsen 7700x i spel:

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snusious:

Ja jag har inte koll på just video så vet inte hur mycket skillnad man kan märka. För det bildarbete jag sysslar med märker man skillnad t.ex. Men just varför det är bra att förklara så att TS kan kolla sånt lite extra.

Det "svåra" här är också att budgeten verkar lite fri. Teoretiskt är det en tusenlapp extra att lägga på GPU annars (om man tar 7700 vs 7800X3D).

Då TS verkar spela främst indie så kan de ju köpa ett 3060 12GB och streama via NVENC och valfri CPU.

Skrivet av sasfoxi:

7800X3D är överlägsen 7700x i spel:
https://www.youtube.com/watch?v=-1s5glBdvKY

Länka inte TestingGames, Mark PC, Mike Benchmark mfl. 90% fake innehåll. Bättre länka till GN eller HUB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kettlebell:

Du skulle kunna gå in här och fråga vad du behöver för dator för att spela Harpan och ändå säger folk att du ska köpa en NASA dator i miljonklassen. Eller så trollar de med sina förslag.

Jag kan säga såhär att till och med det första bygget du satt ihop är nästan overkill om du bara spelar indie spel och roguelike. Men kör på det, det ser bra ut, du tänkte helt rätt i det första bygget. Det räcker med ett 7600 utan X och det grafikkortet kommer klara alla indie spel utan problem. Har själv haft det kortet och det är toppen till att spela de allra senaste och mest krävande spelen i 1440p med, dessutom med minst 60 fps om inte mycket mer, oftast med allt på Ultra settings.

Lycka till!

120 fps är betydligt trevligare att spela i än 60 fps och för det är det bäst han köper 7900 xtx eftersom han skall spela i 1440p.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

7800X3D är överlägsen 7700x i spel:
https://www.youtube.com/watch?v=-1s5glBdvKY

Nja 10-15% snitt kanske, beroende på upplösning och spel såklart. Är definitivt bättre men kostar också 20-25% mer så skulle inte kalla det överlägset.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Då TS verkar spela främst indie så kan de ju köpa ett 3060 12GB och streama via NVENC och valfri CPU.

Länka inte TestingGames, Mark PC, Mike Benchmark mfl. 90% fake innehåll. Bättre länka till GN eller HUB.

Precis, det skulle också fungera, det är en speciell situation. Kanske fokus hamnar på streaming och att detta sker på Youtube. Då skulle ett kort från senaste generationen vara mest logiskt.

TS får helt enkelt sortera upp sina behov för sig 😅. Nu finns här en bra diskussion i tråden som står till förfogande i alla fall 👍

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.