Permalänk
Medlem

Datorn startar men inget funkar

Tjenare, igår kom jag hem efter en lång resa och tänkte äntligen spela. Startar igång datorn, uppdaterar alla spel på Steam och går iväg för att käka något. När jag kommer tillbaka 1h senare så var skärmarna frusna ca 30 min tillbaka (klockan stämde inte med aktuell tid), varken mus och tangentbord fungerade osv. Startade om genom att trycka in start om knappen på chassit, därefter så slutade allt att fungera

Skärmarna snurrar, grafikkortet lyser och snurrar, processorkylarn låter osv, men varken skärm eller tangentbord lyser upp och vill fungera.
Har prövat resetta cmos och kontrollerat alla kablar osv.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

"klockan stämde inte med aktuell tid" - Kanske batteriet i Bios som la av? Fast tveksamt att ett dåligt batteri påverkar datorn så pass. Borde mer påverka minnet i bios.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Ta ut alla minnen ta in ur grafik kort.
Koppla tillbaka allt utan tengentbord och andra USB, samt bara 1 minnes sticka och 1 skärm.
Börja så och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

"klockan stämde inte med aktuell tid" - Kanske batteriet i Bios som la av? Fast tveksamt att ett dåligt batteri påverkar datorn så pass. Borde mer påverka minnet i bios.

Dåligt formulerat av mig, alltså hela datorn var frusen och det insåg jag genom att jag rörde musen så rörde den sig inte, skärmarna var frusna helt enkelt och verkade då ha varit det i 30 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Ta ut alla minnen ta in ur grafik kort.
Koppla tillbaka allt utan tengentbord och andra USB, samt bara 1 minnes sticka och 1 skärm.
Börja så och se vad som händer.

Provade dra ut allting, plocka ut ram och endast stoppa tillbaka en av de. Funkade, stoppade in båda igen och funkar fortfarande!