AMD:s uppskalningsteknik FSR 3 kan släppas i september

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nvidia fuskade ju med rederingskvalitet med FX, men har också för mig att det var någon senare generation som myglade med texturer(?)

Inte så förvånande att även dlss kom från dem, men nu mer accepterar alla detta ’fusk’ för att prestanda är så dyrt att köpa (antar jag)…

Det är tyvärr ett nödvändigt ont för att kunna spela i 4k med bekväm fps

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dagas:

Verkar inte som vi med 6000 serien får det ändå [...]

Skrivet av gnejs21:

Varför tror du inte fsr 3 kommer vara tillgängligt för 6000-serien? Känns som jag måste missat någon info angående det.

AMD skulle skjuta sig själv väldigt mycket i foten genom att inte ge 6000-serien FSR3. 7000-serien har sålt långt ifrån bra, samt att 6000-serien fortsatt aktivt säljs idag parallellt med 7000-serien (precis som Nvidia gör med 30- respektive 40-serien).

Enda jag kan tänka mig är att grafikkort svagare än 6750 XT kan få problem med FSR3, beroende på huruvida FSR3 nyttjar grafikkortets resurser mer/annorlunda för att uppnå godtagbara resultat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Bara spelutvecklarna kunde implementera det också. Finns många spel med DLSS, men utan FSR.
Men hoppas på en bredare mottagning med FSR3.

Mtp på marknaden är det trevligt att det finns några spel som stöder FSR..
Speciellt mtp att det fungerar på gtx-kort och intel-kort.
Ska det bara finnas en uppskalningsteknik så hade det varit en hel del roligare om den inte var proprietär och låst till en tillverkares hårdvara. (XeSS var inte opensource sist jag kollade heller, i motsats till vad intc tidigare meddelat)

Har inte sett några nyare siffror (på antal spel som stödjer det ena eller det andra)
https://www.xda-developers.com/fsr/ verkar en del spekulativ men beskriver fsr som relativt enkelt att komma igång med.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

AMD skulle skjuta sig själv väldigt mycket i foten genom att inte ge 6000-serien FSR3. 7000-serien har sålt långt ifrån bra, samt att 6000-serien fortsatt aktivt säljs idag parallellt med 7000-serien (precis som Nvidia gör med 30- respektive 40-serien).

Enda jag kan tänka mig är att grafikkort svagare än 6750 XT kan få problem med FSR3, beroende på huruvida FSR3 nyttjar grafikkortets resurser mer/annorlunda för att uppnå godtagbara resultat.

För att citera AMD:

"FSR 3 is not a reaction or something quick to DLSS 3, it’s absolutely something we’ve been working on for a while. Why is it taking a little longer to come out, than you probably expected? The most important thing to remember is that the philosophy of the FSR and the FSR so far not only work with RDNA 2 or RDNA 1, but also with other generations of AMD graphics cards. They also work on competitor graphics cards. It is exponentially more difficult than if only we could make it work on RDNA 3. We really want to work on something other than RDNA 3."

- Frank Azor, AMD

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nvidia fuskade ju med rederingskvalitet med FX, men har också för mig att det var någon senare generation som myglade med texturer(?)

Inte så förvånande att även dlss kom från dem, men nu mer accepterar alla detta ’fusk’ för att prestanda är så dyrt att köpa (antar jag)…

Om man ska hårdra det så är ju all rasterisering ’fusk’, man byter ju bara ett fusk mot ett annat.

Permalänk
Medlem

För mig låter det är som att det diskutteras om bajs eller diarré är bäst maträtt.

Är det FSR/DLSS v5 eller v10 som börjar bli vettigt? Vi får se ... Det är bara olika versioner av skit i mina ögon.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag detta kommer gynna spelutvecklare mer än oss användare. Detta kommer göra att de slipper lägga 1000tals mantimmar på att optimera spelen. Istället slänger man på FSR / DLSS stöd för att nå samma resultat.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

https://youtu.be/1WM_w7TBbj0

DLSS på Quality ska ge samma om inte bättre kvalitet än Native i de flesta scenarion förutsatt att man inte sitter på 1080p.

Kör man 4k så är det minimal skillnad på äkta 4k och DLSS 2.0+ Quality vad jag har sett med mitt gamla RTX 3070 förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

https://youtu.be/1WM_w7TBbj0

DLSS på Quality ska ge samma om inte bättre kvalitet än Native i de flesta scenarion förutsatt att man inte sitter på 1080p.

Detta kanske stämmer vid vissa stillbilder för vissa konfiguationer i vissa spel. med mitt 3080 jag hade innan så provade jag cyberpunk, Call of duty, escape from tarkov och några spel till och både DLSS och FSR hade exakt samma problem, sure stundvis så ser man kanske inte skillnad men den suddighet som uppstår regelbundet i alla tittlar jag testade och speciellt växtligheter på avstånd totalt förstör upplevelsen och är långt ifrån lika bra som native.

Tror själv att DLSS och FSR är skitbra, men till produkter så som konsoller och handhållna enheter, sitter man med en lite mer kompetent gpu så är inte den lilla ökning i FPS värt det med tanke på hur mycket sämre den grafiska upplevelsen blir.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag är också på team hata uppskalning. Tycker det är helt fel väg att gå. Det sagt så tycker jag också väldigt bestämt att folk skjuter sig själva så våldsamt i foten när dom skiter på AMDs FSR och hyllar DLSS i samma mening. DLSS är ren inlåsning precis som G-Sync var. Det är anti-konsument i det långa loppet och det gör mig uppriktigt ledsen att folk går på det om och om igen. AMD levererar inte bäst prestanda i råa tal, de lyckas inte riktigt nå hela vägen med ray-tracing men de bajsar iaf inte på oss konsumenter i tillnärmelsevis samma utsträckning som Nvidia. Deras sätt med att låsa nyare DLSS versioner till nyare kort är också riktigt unket.

Fattar att man vill ha det fetaste, verkligen, men jag tycker det blir mer och mer tydligt att ett köp av ett Nvidia kort är att dra ner PC-spelande i skiten långsiktigt genom att folk blir låsta till deras ekosystem och dom tillåts diktera pris hur dom vill.

"Men AMD sätter ju också höga priser!" Ja, absolut. Menar inte att dom är änglar. Men vi kan inte heller blunda för att Nvidia använder pengarna dom drar in för att försöka springa ifrån AMD vilket dom tycks lyckas med himla bra. AMD pressar sig max för att nå 80% av vad Nvidia kan leverera och måste till råga på allt vara billigare per FPS för att få sälja sina kort. Så förstår att det är svårt då att prisdumpa. Hade jag haft fri-lejd att bestämma AMDs strategi så hade jag fejkat på alla sätt jag kan att dom ska hänga med i toppen men nästa generation på lanseringspresentationen säga "Vi bestämde oss för att spelare behöver mer prestanda per krona än vad dom fått dom senaste generationerna så vi övergav toppsegmentet och levererar istället grymt prisvärda kort i entry-mid-range segmentet." Och släppa kort som ger 5050 - 5060 Ti prestanda till 60%-75% av prislappen. Sätta det som primärt fokus och överge effektivitet och allt om så måste för att nå dit. Tror det är enda sättet dom någonsin kommer kunna ta market share från Nvidia, så vi långsiktigt får hälsosammare marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Jag är också på team hata uppskalning. Tycker det är helt fel väg att gå. Det sagt så tycker jag också väldigt bestämt att folk skjuter sig själva så våldsamt i foten när dom skiter på AMDs FSR och hyllar DLSS i samma mening. DLSS är ren inlåsning precis som G-Sync var. Det är anti-konsument i det långa loppet och det gör mig uppriktigt ledsen att folk går på det om och om igen. AMD levererar inte bäst prestanda i råa tal, de lyckas inte riktigt nå hela vägen med ray-tracing men de bajsar iaf inte på oss konsumenter i tillnärmelsevis samma utsträckning som Nvidia. Deras sätt med att låsa nyare DLSS versioner till nyare kort är också riktigt unket.

Fattar att man vill ha det fetaste, verkligen, men jag tycker det blir mer och mer tydligt att ett köp av ett Nvidia kort är att dra ner PC-spelande i skiten långsiktigt genom att folk blir låsta till deras ekosystem och dom tillåts diktera pris hur dom vill.

"Men AMD sätter ju också höga priser!" Ja, absolut. Menar inte att dom är änglar. Men vi kan inte heller blunda för att Nvidia använder pengarna dom drar in för att försöka springa ifrån AMD vilket dom tycks lyckas med himla bra. AMD pressar sig max för att nå 80% av vad Nvidia kan leverera och måste till råga på allt vara billigare per FPS för att få sälja sina kort. Så förstår att det är svårt då att prisdumpa. Hade jag haft fri-lejd att bestämma AMDs strategi så hade jag fejkat på alla sätt jag kan att dom ska hänga med i toppen men nästa generation på lanseringspresentationen säga "Vi bestämde oss för att spelare behöver mer prestanda per krona än vad dom fått dom senaste generationerna så vi övergav toppsegmentet och levererar istället grymt prisvärda kort i entry-mid-range segmentet." Och släppa kort som ger 5050 - 5060 Ti prestanda till 60%-75% av prislappen. Sätta det som primärt fokus och överge effektivitet och allt om så måste för att nå dit. Tror det är enda sättet dom någonsin kommer kunna ta market share från Nvidia, så vi långsiktigt får hälsosammare marknad.

Vilken väg tycker du är rätt? Hur ska du lyckas driva full raytracing i native? Givetvis behövs uppskalning eller annan teknik för att lösa dessa utmaningar. Sent ska folk vakna, men vissa har börjat inse att det är ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

DLSS är ren inlåsning precis som G-Sync var. Det är anti-konsument i det långa loppet och det gör mig uppriktigt ledsen att folk går på det om och om igen.

Ja, som Microsoft med Windows och DirectX, som AMD och Intel med x86. Vad är det som är så stora problem med inlåsningar? Varför försöker du sälja in detta som något som bara Nvidia håller på med? AMD och Intel tillsammans med Microsoft äger hela platformen, och dom släpper ta mig tusan inte in någon annan. Så varför är det så viktigt att en uppskalarare på ett slutet operativsystem på en typ sluten platform är open source?

Jag ser inte problemet. Den dagen AMD tar fram en seriös uppskalare kommer folk hylla den, och ingen kommer bry sig om ifall den är open source eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Detta kanske stämmer vid vissa stillbilder för vissa konfiguationer i vissa spel. med mitt 3080 jag hade innan så provade jag cyberpunk, Call of duty, escape from tarkov och några spel till och både DLSS och FSR hade exakt samma problem, sure stundvis så ser man kanske inte skillnad men den suddighet som uppstår regelbundet i alla tittlar jag testade och speciellt växtligheter på avstånd totalt förstör upplevelsen och är långt ifrån lika bra som native.

Tror själv att DLSS och FSR är skitbra, men till produkter så som konsoller och handhållna enheter, sitter man med en lite mer kompetent gpu så är inte den lilla ökning i FPS värt det med tanke på hur mycket sämre den grafiska upplevelsen blir.

DF, HBU har ju visat att DLSS är bättre än native i de flesta fallen. Så vilken upplösning spelade du i? Vilken version av DLSS var detta?

Vad menar du med växtligheter, blev de suddiga eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

https://youtu.be/1WM_w7TBbj0

DLSS på Quality ska ge samma om inte bättre kvalitet än Native i de flesta scenarion förutsatt att man inte sitter på 1080p.

Kan du förklara för mig som lekman hur en teknik med interpolation kan ge bättre bildkvalitet än utan interpolationen?

Enligt mig känns det omöjligt pga teknikens natur men kan ju ha fel...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Tog mycket längre tid än väntat. FSR3 behöver vara lika bra som DLSS3 och jag hoppas även FSR2 får sig en uppdatering.

Hoppas potentialen av FSR3 inte begränsas för mycket av att AMD vill ha så bred kompabilitet som möjligt. Att stödja RDNA och framåt borde räcka gott imo.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

förstår verkligen inte hypen kring "fake fps". För icke kräsna DLSS eller denna typ av "teknologi" är kanske en höjdare. Men för mig som vill ha allt skarpt är detta rent bajs. Battlefield 2042 är bra exempel på att DLSS förstör en del i grafiken. Men ska jag välja mellan FSR och DLSS så väljer jag DLSS alla dagar i veckan. Men helst inget av det. Spelen blir så mycket fulare av den tekniken. Ge oss bättre prestanda istället.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olga32:

Kan du förklara för mig som lekman hur en teknik med interpolation kan ge bättre bildkvalitet än utan interpolationen?

Enligt mig känns det omöjligt pga teknikens natur men kan ju ha fel...

DLSS är inte interpolering.

Skrivet av CreativeX:

förstår verkligen inte hypen kring "fake fps". För icke kräsna DLSS eller denna typ av "teknologi" är kanske en höjdare. Men för mig som vill ha allt skarpt är detta rent bajs. Battlefield 2042 är bra exempel på att DLSS förstör en del i grafiken. Men ska jag välja mellan FSR och DLSS så väljer jag DLSS alla dagar i veckan. Men helst inget av det. Spelen blir så mycket fulare av den tekniken. Ge oss bättre prestanda istället.

DLSS är inte fake FPS.

Alla här på Sweclockers verkar förknippa DLSS med Frame Generation idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

DLSS är inte interpolering.

DLSS är inte fake FPS.

Alla här på Sweclockers verkar förknippa DLSS med Frame Generation idag.

DLSS 3 är fake fps.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

DLSS är inte interpolering.

DLSS är inte fake FPS.

Alla här på Sweclockers verkar förknippa DLSS med Frame Generation idag.

Folk menar ju DLSS 3 såklart.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

För att citera AMD:

"FSR 3 is not a reaction or something quick to DLSS 3, it’s absolutely something we’ve been working on for a while. Why is it taking a little longer to come out, than you probably expected? The most important thing to remember is that the philosophy of the FSR and the FSR so far not only work with RDNA 2 or RDNA 1, but also with other generations of AMD graphics cards. They also work on competitor graphics cards. It is exponentially more difficult than if only we could make it work on RDNA 3. We really want to work on something other than RDNA 3."

- Frank Azor, AMD

Här gjorde Nvidia tekniker exklusiva till vissa generationer, givetvis för att ha en usp för nya generationers grafikkort men jag tror man slipper rätt mycket huvudvärk när det kommer till kompabilitet och utvecklingstid.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Folk menar ju DLSS 3 såklart.

Då skriver man DLSS 3 eller Frame Generation, men innehåller inte DLSS 3 förbättringar även utan FG? För då kan man ju inte säga DLSS 3 heller.

Skrivet av CreativeX:

DLSS 3 är fake fps.

Du skrev bara DLSS och jag har inte diskuterat FrameGen.

Och du nämner själv att du använder DLSS framför FSR, men FSR har ju inte fake frames så då måste du ju ha diskuterat rent allmänt och därmed associerat allt med fake fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Då skriver man DLSS 3 eller Frame Generation, men innehåller inte DLSS 3 förbättringar även utan FG? För då kan man ju inte säga DLSS 3 heller.

Du skrev bara DLSS och jag har inte diskuterat FrameGen.

Och du nämner själv att du använder DLSS framför FSR, men FSR har ju inte fake frames så då måste du ju ha diskuterat rent allmänt och därmed associerat allt med fake fps.

Edit: Jo för tydlighetens skull är ju termerna DLSS3 och FG det man bör använda.

Nvidia skulle nog skippat namnet DLSS 3 och bara nämnt det som en ny kategori aka FG.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Att DLSS3 är skit har varit AMDs största försäljingsargument det senaste halvåret, det kommer alltid upp i trådar som denna. Det fungerar inte. Förhoppnigsvis hittar AMD ett sätt att sälja sina egna produkter istället för att "anti-sälja" Nvidias i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Låtsaspixlar = bajs

Skrivet av anon138754:

Alla pixlar är på låtsas.

hahaha

Men jag undrar ju om det inte är på sin plats att faktiskt försöka jämföra hur låtsaspixlarna ser ut jämfört med riktigpixlar.
Borde ju inte vara svårt att spela in video och jämföra frames, men om det ser bra ut, så kan det ju naturligtvis bli svårt att hitta vilken frame som är "bajs" och vilken som är riktig. Och isåfall så har vi ju ett användbart resultat redan där. @Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Då skriver man DLSS 3 eller Frame Generation, men innehåller inte DLSS 3 förbättringar även utan FG? För då kan man ju inte säga DLSS 3 heller.

Du skrev bara DLSS och jag har inte diskuterat FrameGen.

Och du nämner själv att du använder DLSS framför FSR, men FSR har ju inte fake frames så då måste du ju ha diskuterat rent allmänt och därmed associerat allt med fake fps.

DLSS3=
Reflex
DLSS2-skalning
Frame generation

Tror inte det är något mer än FG som är nytt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

DLSS3=
Reflex
DLSS2-skalning
Frame generation

Tror inte det är något mer än FG som är nytt

Det jag emnar med förbättringar är liksom bättre uppskalning mm. Inte features. Senaste ver av DLSS är väl v3.x.x något?
Så då är ju DLSS 2 numera DLSS 3 även utan FG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det jag emnar med förbättringar är liksom bättre uppskalning mm. Inte features. Senaste ver av DLSS är väl v3.x.x något?
Så då är ju DLSS 2 numera DLSS 3 även utan FG.

DLSS 3 = DLSS 2 + Frame Gen + Reflex, i ett och samma paket.
Sen i spelet får du såklart tre olika inställningar för det; DLSS (2), Frame Gen och Reflex

Nämner du DLSS 3 så är det antagligen FrameGen det syftas på, eftersom DLSS mer eller mindre är synonymt med DLSS 2. Reflex är mer en bonus som finns där på sidan av

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Nvidia borde ha kallat det deep learning frame generation, DLFG eller liknande. DLSS var ju när de presenterade för Anti-aliasing, det kallar dom DLAA nu. Kanske att DLSS skulle ha varit DLUS, US för ’up scaling’, istället

Permalänk

FSR 3 är nog nödvändigt då t.o.m. XeSS > FSR 2. Hoppas FSR 3 blir bra, det kan ju varje kort köra och har bra argument för spelutvecklare att baka in stöd för.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vilken väg tycker du är rätt? Hur ska du lyckas driva full raytracing i native? Givetvis behövs uppskalning eller annan teknik för att lösa dessa utmaningar. Sent ska folk vakna, men vissa har börjat inse att det är ett måste.

Rätt väg, enligt mig, är att sälja kort som vänder på steken. Bygg för raytracing först och ha lite extra kärnor för rasterisering. Sen behöver det finnas motorer eller lägen i motorerna för att köra raytracing fullt ut. Dom i sin tur kan såklart tillämpa diverse tekniker för att få ut bra/bättre prestanda, precis som rasteriseringsbaserade motorer gör. Raytracing är framtiden men inte kört på grafikkort byggda primärt för rasterisering med raytracing som en feature.

Uppskalning har två huvudsakliga problem, ett så tillåter det utvecklare att mer eller mindre skita i att optimera sina spel och förlita sig på att uppskalningen gör det körbart ändå. T.ex. Remnant 2. Och två så skapar det ett lager mellan spelet och dig som beror på ytterligare en part och som är ytterligare en källa för delay/problem.