Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att byta switcharna på ZON keyboard 4? Det har tydligen "TTC gold pink".
Köpte detta tangentbord för att det var litet, snyggt och trådlöst. Men jag kan uppenbarligen inte komma över den sladdriga känslan i switcharna, har haft tangentbordet ett par månader nu och det känns fortfarande skumt. Det är rätt svampigt, man får som ingen feedback på att man tryckt, plötsligt har man visst tryckt fastän tangenten inte gått i botten eller gett taktil indikation på tryck . Dessutom är kraften som krävs lite för låg för min smak och ibland trycker jag oavsiktligt när jag spelar. Trodde jag skulle vänja mig men verkar inte som det.
Och skriva, det är skitsvårt utan att trycka på allt hej vilt.

Finns det mer "klickande" switchar att byta till?

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Eismannen:

Någon som vet om det går att byta switcharna på ZON keyboard 4? Det har tydligen "TTC gold pink".
Köpte detta tangentbord för att det var litet, snyggt och trådlöst. Men jag kan uppenbarligen inte komma över den sladdriga känslan i switcharna, har haft tangentbordet ett par månader nu och det känns fortfarande skumt. Det är rätt svampigt, man får som ingen feedback på att man tryckt, plötsligt har man visst tryckt fastän tangenten inte gått i botten eller gett taktil indikation på tryck . Dessutom är kraften som krävs lite för låg för min smak och ibland trycker jag oavsiktligt när jag spelar. Trodde jag skulle vänja mig men verkar inte som det.
Och skriva, det är skitsvårt utan att trycka på allt hej vilt.

Finns det mer "klickande" switchar att byta till?

Finns fler antal switchar än någon kan räkna upp, men det finns väl i grunden tre typer av switchar, linjära, taktila och klickiga. De du har är linjära, om du vill ha en switch som ger lite "feedback" så är det nog en taktil switch du vill ha. Men vill du ha en som är lite mindre "sladdrig" och som ger mer "motstånd" så finns det switchar som har hårdare "motstånd" i sig och är trögare att trycka ner.
Lättaste är att kolla specifikationrna för din switch du har idag och jämföra med andra switchar.

Tyvärr stödjer inte ditt tangentbord hotswap så att byta switchar på den betyder att du behöver löda bort de switchar som sitter där och löda dit de nya, alt löda dit hotswap sockets så man kan byta switchar enkelt.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vilken svensk återförsäljare är bäst att köpa switchar från? Är det maxgaming?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Vilken svensk återförsäljare är bäst att köpa switchar från? Är det maxgaming?

Intresserad också, MaxGaming har ju väldigt stort utbud men samtidigt skulle jag vilja se alternativ.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Finns fler antal switchar än någon kan räkna upp, men det finns väl i grunden tre typer av switchar, linjära, taktila och klickiga. De du har är linjära, om du vill ha en switch som ger lite "feedback" så är det nog en taktil switch du vill ha. Men vill du ha en som är lite mindre "sladdrig" och som ger mer "motstånd" så finns det switchar som har hårdare "motstånd" i sig och är trögare att trycka ner.
Lättaste är att kolla specifikationrna för din switch du har idag och jämföra med andra switchar.

Tyvärr stödjer inte ditt tangentbord hotswap så att byta switchar på den betyder att du behöver löda bort de switchar som sitter där och löda dit de nya, alt löda dit hotswap sockets så man kan byta switchar enkelt.

Aha, då fattar jag. Tack för svar.
Löda kan jag men det låter kanske lite väl, det är väl typ 68 switchar så man får hålla på ett tag då. I så fall ger jag det lite mer tid och ser om jag inte till slut kanske vänjer mig, i annat fall får jag nog byta tangentbord tror jag.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är mekaniskt eller ej, så ska det vara sobert, kvalitativt och funktionsmässigt fulländat.

Nu råkar jag köra mekaniskt och är förtjust i MX Brown, så det kan axla både arbete och nöje.

Kört många år med ett Filco Convertible 2 TKL och i många avseenden är det alldeles utmärkt för min del, men saknade till slut numpad för mycket. För ett tag sedan sålde Inet ut ett gäng fina brädor till bra pris och jag gjorde slag i saken på ett Iqunix F97 Dark Knight, ett tangenbord som något så när är fulländat enligt mig.

Det komprimerade formatet tar en kort stund att vänja sig vid, mediaknappar saknar jag via FN och switch för att byta mellan kablat/trådlöst är udda placerad och "vass" med lite för mycket motstånd.

Kvalitén, känslan och tyngden är något helt enastående med behagligt nedslag och återkoppling i tangenter utan att ljudet blir för högt även om det delas kontor med någon som inte är alldeles för ljudkänslig.

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Köpte ett Keychron Q2 Blå som fanns listat i Dagen fynd tråden för 899.

Hämtade det idag och har bara känt på det. Otroligt tungt, gediget - känns helt otroligt bra faktiskt. Så nu ska det bli switchar och keycaps till det.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Köpte ett Keychron Q2 Blå som fanns listat i Dagen fynd tråden för 899.

Hämtade det idag och har bara känt på det. Otroligt tungt, gediget - känns helt otroligt bra faktiskt. Så nu ska det bli switchar och keycaps till det.

Ja minns jag inte fel så är ju Keychron framtaget lite för multi-purpose, har mestadels bara hört bra om dom & gått i tankar att inhandla ett med.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk

När det gäller debatten om custom tangentbord vart designen är på väg så tycker jag det liknar designvalen som elbilar har tendens för, nämligen hur oattraktiv designen är. Jag upplever att en hel del av dessa designval riktar in sig på en estetik som inte tilltalar mig. Jag har noterat att flera av de tangentbord jag har sett påminner mig om de enkla och nostalgi-fyllda tangentbord som användes under skoltiden, med sina karakteristiska gulvita färgkombination.

Custom tangenternas färger, ser jag att pastellfärger ofta används för att ge en känsla av smaklös design. Dessutom kan vissa tangentbord vara så kompakta att de påminner om WinRAR när det gäller komprimering. Jag funderar över om detta medvetna val av design syftar till att skapa en minimalistisk basic stil.

Det som jag finner särskilt svårt att förstå är prissättningen på dessa tangentbord. Att betala mellan 2000 och 3000 kronor för ett sådant kompakt tangentbord verkar vara en orimlig investering, även om det är tillverkat i metall i vissa fall. Jag undrar om detta pris återspeglar den hypade designen, minimalistiska materialen eller om det finns andra faktorer som påverkar kostnaden?

Är inte RGB fanboy och sitter inte heller på ett "stock HP tangentbord", utan en vanilla gamer som har en åsikt kring hur jag anser att designen kring tangentbord börjar luta åt ett håll jag inte gillar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av totte1015:

När det gäller debatten om custom tangentbord vart designen är på väg så tycker jag det liknar designvalen som elbilar har tendens för, nämligen hur oattraktiv designen är. Jag upplever att en hel del av dessa designval riktar in sig på en estetik som inte tilltalar mig. Jag har noterat att flera av de tangentbord jag har sett påminner mig om de enkla och nostalgi-fyllda tangentbord som användes under skoltiden, med sina karakteristiska gulvita färgkombination.

Custom tangenternas färger, ser jag att pastellfärger ofta används för att ge en känsla av smaklös design. Dessutom kan vissa tangentbord vara så kompakta att de påminner om WinRAR när det gäller komprimering. Jag funderar över om detta medvetna val av design syftar till att skapa en minimalistisk basic stil.

Det som jag finner särskilt svårt att förstå är prissättningen på dessa tangentbord. Att betala mellan 2000 och 3000 kronor för ett sådant kompakt tangentbord verkar vara en orimlig investering, även om det är tillverkat i metall i vissa fall. Jag undrar om detta pris återspeglar den hypade designen, minimalistiska materialen eller om det finns andra faktorer som påverkar kostnaden?

Är inte RGB fanboy och sitter inte heller på ett "stock HP tangentbord", utan en vanilla gamer som har en åsikt kring hur jag anser att designen kring tangentbord börjar luta åt ett håll jag inte gillar.

Tre gånger nu har du skrivit samma åsikt fast med lite andra ord.
Vad har customtangentbordspfären gjort dig för att bli så upprörd?

Det är en hobby, och för vissa (mig inkluderat) en nödvändighet för att få ordning på ergonomin.
Vad är de för skillnad på att spendera pengar på andra hobbys jämfört med detta?

PS: Såhär ser mitt tangentbord ut, och det är egen 3d-printat, skålat chassi med handvirade (bra) switchar och fullt programmerbart så jag slipper röra mina armar åt alla möjliga håll för att skriva specialtecken när jag programmerar på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Finns fler antal switchar än någon kan räkna upp, men det finns väl i grunden tre typer av switchar, linjära, taktila och klickiga. De du har är linjära, om du vill ha en switch som ger lite "feedback" så är det nog en taktil switch du vill ha. Men vill du ha en som är lite mindre "sladdrig" och som ger mer "motstånd" så finns det switchar som har hårdare "motstånd" i sig och är trögare att trycka ner.
Lättaste är att kolla specifikationrna för din switch du har idag och jämföra med andra switchar.

Tyvärr stödjer inte ditt tangentbord hotswap så att byta switchar på den betyder att du behöver löda bort de switchar som sitter där och löda dit de nya, alt löda dit hotswap sockets så man kan byta switchar enkelt.

Hm. Det ingår ju 4 st extra ttc golden pink switchar samt 2 st verktyg som skulle kunna vara för att byta dessa. Hur ser du att de verkligen är lödda? Är det att de inte uttryckligen anger "hot swap" ?

Jag kan verkligen noll om detta men kanske borde gräva fram kartongen och se om jag inte kan pilla loss någon tangent, och med lite tur även en av switcharna.. Kan inte riktigt få ihop inte varför man skulle få med hela 4 st extra switchar om man måste löda för att kunna byta dem..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det har väl inget att göra med om det är mekaniskt eller ej? Mitt gamla membran-tbord från Dell är högre än ett mekaniskt med lågprofilsbrytare, eller bara mitt med Cherry profil caps snarare än OEM. Sen finns det ju som sagt handledsstöd av olika slag om man vill avlasta just handlederna. Eller ännu hellre så kan man ju skaffa sig ett ergo-tbord, antingen mekaniskt eller ej

Jo, ett Nuphy 75 hade varit fint, men hittar inte ett Svenskt sådant. Handledsstöd funkar inte för mig, testade.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Tre gånger nu har du skrivit samma åsikt fast med lite andra ord.
Vad har customtangentbordspfären gjort dig för att bli så upprörd?

Det är en hobby, och för vissa (mig inkluderat) en nödvändighet för att få ordning på ergonomin.
Vad är de för skillnad på att spendera pengar på andra hobbys jämfört med detta?

PS: Såhär ser mitt tangentbord ut, och det är egen 3d-printat, skålat chassi med handvirade (bra) switchar och fullt programmerbart så jag slipper röra mina armar åt alla möjliga håll för att skriva specialtecken när jag programmerar på jobbet.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har fått från admin att jag bröt mot !fyra! regler tydligen så var tvungen att skriva om.
Är inte upprörd, men detta är ett forum där det diskuteras saker jag har intresse av, så då får jag väl skriva vad jag vill om ämnet?

Jag har inte påstått något om ergonomin alls, jag säger bara att jag tycker i princip alla custom tangentbord är fula, och drar det med samma princip som elbilar, att bara för det är nytt och fräsch, så ska det se så konstigt ut som möjligt, enligt mitt tycke.
Är det inte som nämnt skoltidens gulvita färg på tangentbordet, så är det konstiga pastellfärger.

Jag själv har andra hobbys som MÅNGA trycker ner MIG för att jag utövar, men i detta fallet har jag ju inte sagt något illa vara om personen som går och köper dessa tangentbord eller hur? Jag kan ändå inte få ihop det varför sådana tangentbord jag talar om, verkar vara så dyra.

Gällande ditt minst sagt custom tangentbord (dock inte sådana jag syftar på) tycker jag utan tvekan ser jättefult ut att ha på skrivbordet, MEN det är ju inte överhuvudtaget det du siktar efter med tanke på det du jobbar med, och därav så är det ju inget negativt emot dig i sig, ellerhur?
Det är ju inget annat än utmärkt att du har fått bukt med ergonomin med ett specialdesignat tangentbord, det är inte det jag riktar mina åsikter emot överhuvudtaget, utan jag tänker mig mer åt "Datortillbehör>Tangentbord" hos t.ex Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Vilken svensk återförsäljare är bäst att köpa switchar från? Är det maxgaming?

Jag tycker det, dom har ett stort utbud. Vilken typ av switch är du intresserad av? Linjära,taktila,tysta eller klick?
Har själv testat en hel drös med switchar så jag kan kanske ge ett tips?
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tre gånger nu har du skrivit samma åsikt fast med lite andra ord.
Vad har customtangentbordspfären gjort dig för att bli så upprörd?

Det är en hobby, och för vissa (mig inkluderat) en nödvändighet för att få ordning på ergonomin.
Vad är de för skillnad på att spendera pengar på andra hobbys jämfört med detta?

PS: Såhär ser mitt tangentbord ut, och det är egen 3d-printat, skålat chassi med handvirade (bra) switchar och fullt programmerbart så jag slipper röra mina armar åt alla möjliga håll för att skriva specialtecken när jag programmerar på jobbet.

<Uppladdad bildlänk>

Sweet lord, man blir ju sjösjuk. Men grymt coolt 👍

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tre gånger nu har du skrivit samma åsikt fast med lite andra ord.
Vad har customtangentbordspfären gjort dig för att bli så upprörd?

Det är en hobby, och för vissa (mig inkluderat) en nödvändighet för att få ordning på ergonomin.
Vad är de för skillnad på att spendera pengar på andra hobbys jämfört med detta?

PS: Såhär ser mitt tangentbord ut, och det är egen 3d-printat, skålat chassi med handvirade (bra) switchar och fullt programmerbart så jag slipper röra mina armar åt alla möjliga håll för att skriva specialtecken när jag programmerar på jobbet.

<Uppladdad bildlänk>

Fan, virning i stället för lödning ser man inte ofta nu för tiden!
Pics FFS!!!!!

Permalänk
Medlem

Om zon keyboard4 inte har "hot swap" så är vad nu denna lösning kallas uppenbart gjord för att man ska kunna byta switchar med lätthet. Kunde i alla fall plocka ur en switch utan besvär och dess ben är inte lödda utan sitter i något slags kontakt/sockel. Puh.

Så.. vad kallas det när det ser ut så här..? Jag är verkligen fullkomlig analfabet när det kommer till detta, aldrig haft isär tangentbord förr och aldrig intresserat mig för switcharna osv..

Och då undrar jag också, passar andra märken på switchar än TTC, t.ex kailh? Purple pro verkar t.ex vara taktila..
🙂

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Eismannen:

Om zon keyboard4 inte har "hot swap" så är vad nu denna lösning kallas uppenbart gjord för att man ska kunna byta switchar med lätthet. Kunde i alla fall plocka ur en switch utan besvär och dess ben är inte lödda utan sitter i något slags kontakt/sockel. Puh.

Så.. vad kallas det när det ser ut så här..? Jag är verkligen fullkomlig analfabet när det kommer till detta, aldrig haft isär tangentbord förr och aldrig intresserat mig för switcharna osv..

Och då undrar jag också, passar andra märken på switchar än TTC, t.ex kailh? Purple pro verkar t.ex vara taktila..
🙂<Uppladdad bildlänk>

Kul det var en trevlig överraskning, hittade inget om det när jag sökte lite snabbt på nätet på det tangentbordet. Då blir det genast mycket lättare att testa olika switchar

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag tycker det, dom har ett stort utbud. Vilken typ av switch är du intresserad av? Linjära,taktila,tysta eller klick?
Har själv testat en hel drös med switchar så jag kan kanske ge ett tips?
Mvh Mange

Ah coolt!

Jag har egentligen en stor drös av tangentbord. Cherry MX brown är det jag har i de flesta och det jag hittills gillat bäst.

Jag köpte faktiskt en uppsättning av brytare idag, som jag räknar kommer imorgon, så kanske hinner jag med ytterligare en beställning innan helgen.

5st MX Ergo Clear Hyperglide Taktil Switch
5st T1 67g Taktil Switch
5st KS3 Brown Taktil Switch
5st Green Jacket Taktil Switch
1st Q1/Q2/K2 PBT Keycap Set ISO Nordic - Carbon Vibe
5st Yellow KS-3X47 Pro Linjär Switch
5st Clackbits Linjär Switch

Den uppsättningen räcker inte till att fylla halva tangentbordet, men resonerade så att jag hellre testar och köper fler än köper några jag inte gillar. Hade ju kunnat "padda" med 40st billiga switchar för 150kr mer också såklart bara för att få ett komplett tangentbord.

Som du ser ovan så tänker jag iaf att taktila är det jag gilar mest. Skriver just nu på ett Cherry MX Clear, något som jag tycker är lite jobbigare att skriva på än brown. Ska bli kul att nörda

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Kul det var en trevlig överraskning, hittade inget om det när jag sökte lite snabbt på nätet på det tangentbordet. Då blir det genast mycket lättare att testa olika switchar

Japp!
Ska läsa på lite och sen får jag prova något helt enkelt, men någon typ av taktil switch lär det bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Ah coolt!

Jag har egentligen en stor drös av tangentbord. Cherry MX brown är det jag har i de flesta och det jag hittills gillat bäst.

Jag köpte faktiskt en uppsättning av brytare idag, som jag räknar kommer imorgon, så kanske hinner jag med ytterligare en beställning innan helgen.

5st MX Ergo Clear Hyperglide Taktil Switch
5st T1 67g Taktil Switch
5st KS3 Brown Taktil Switch
5st Green Jacket Taktil Switch
1st Q1/Q2/K2 PBT Keycap Set ISO Nordic - Carbon Vibe
5st Yellow KS-3X47 Pro Linjär Switch
5st Clackbits Linjär Switch

Den uppsättningen räcker inte till att fylla halva tangentbordet, men resonerade så att jag hellre testar och köper fler än köper några jag inte gillar. Hade ju kunnat "padda" med 40st billiga switchar för 150kr mer också såklart bara för att få ett komplett tangentbord.

Som du ser ovan så tänker jag iaf att taktila är det jag gilar mest. Skriver just nu på ett Cherry MX Clear, något som jag tycker är lite jobbigare att skriva på än brown. Ska bli kul att nörda

Det är kul 😁
Fick hem mitt nya från Dareu igår , börja direkt att byta switchar 😊
Själv föredrar jag tysta linjära 👍🏻

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Det är kul 😁
Fick hem mitt nya från Dareu igår , börja direkt att byta switchar 😊
Själv föredrar jag tysta linjära 👍🏻

Har du några tips på tysta linjära? Kör Gateron G Pro 2.0 White för närvarande och de är rätt tysta men tänkte alltid kul att utforska utbudet.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Har du några tips på tysta linjära? Kör Gateron G Pro 2.0 White för närvarande och de är rätt tysta men tänkte alltid kul att utforska utbudet.

Dessa är mina favoriter som jag alltid återgår till, det som jag tycker är bra förutom att dom är tysta är att dom inte färgar av sig om man föredrar vit ljus.
DUROCK Dolphin 62g Linjär Silent Switch

Jag har precis kört med dessa och dom va faktiskt riktigt sköna.
WUQUE STUDIO WS Silent Linear Switch
Dessa finns även som silent tactile, helt okej men jag föredrar linjära.
Har ett gäng över av några switchar, vill du så kan jag skicka 1 av varje om du vill testa.
Ska se vad jag har liggandes i lådan när jag kommer hem från jobb.
Har precis börjat med switchar till möss, riktigt kul detta. Dock så finns det inte en sån djungel av switchar som till brädor.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av totte1015:

Jag har fått från admin att jag bröt mot !fyra! regler tydligen så var tvungen att skriva om.
Är inte upprörd, men detta är ett forum där det diskuteras saker jag har intresse av, så då får jag väl skriva vad jag vill om ämnet?

Jag har inte påstått något om ergonomin alls, jag säger bara att jag tycker i princip alla custom tangentbord är fula, och drar det med samma princip som elbilar, att bara för det är nytt och fräsch, så ska det se så konstigt ut som möjligt, enligt mitt tycke.
Är det inte som nämnt skoltidens gulvita färg på tangentbordet, så är det konstiga pastellfärger.

Jag själv har andra hobbys som MÅNGA trycker ner MIG för att jag utövar, men i detta fallet har jag ju inte sagt något illa vara om personen som går och köper dessa tangentbord eller hur? Jag kan ändå inte få ihop det varför sådana tangentbord jag talar om, verkar vara så dyra.

Gällande ditt minst sagt custom tangentbord (dock inte sådana jag syftar på) tycker jag utan tvekan ser jättefult ut att ha på skrivbordet, MEN det är ju inte överhuvudtaget det du siktar efter med tanke på det du jobbar med, och därav så är det ju inget negativt emot dig i sig, ellerhur?
Det är ju inget annat än utmärkt att du har fått bukt med ergonomin med ett specialdesignat tangentbord, det är inte det jag riktar mina åsikter emot överhuvudtaget, utan jag tänker mig mer åt "Datortillbehör>Tangentbord" hos t.ex Inet.

Såg inte att dina inlägg blivit raderade, trodde bara du skicka ut samma kommentar fast omformulerad flera gånger för att ingen svarade.

Du får skriva precis vad du vill, kändes mest som du var ute efter blod iom att jag såg samma kommentar från dig flera gånger i tråden.

Men kortfattat så är ju även bra tangentbord som bra skärmar, det är stor skillnad på "bra" och "dåliga" tangentbord, samma sak med skärmar. Så att folk väljer att lägga ner massa pengar på tangentbord, som ändå är det enda tillsammans med musen du faktiskt tar på är ju inte så konstigt, enligt mig.

Och en bra skärm gör ju dag och natt jämfört med en dålig, men det är många som inte förstår sig på det heller, mycket för att de inte har testat det själva och är nöjda med sin skitskärm då de inte sett bättre.

Skrivet av SuperNova:

Fan, virning i stället för lödning ser man inte ofta nu för tiden!
Pics FFS!!!!!

Det är ju handvirat mellan switcharna istället för en PCB, alltså har lödkolven åkt fram ändå.
Här har du en bild på den ena halvan, den andra halvan ser nästan identisk ut.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kunde inte ladda upp bild när man editera inlägg så här kommer den (tangentbordet i bakrunden är också handvirat och 3d-printat):

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kunde inte ladda upp bild när man editera inlägg så här kommer den (tangentbordet i bakrunden är också handvirat och 3d-printat):

Vad menar du när du skriver handvirade switchar? Är det någon coil som man virar? Fattar nada

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av tJev:

Vad menar du när du skriver handvirade switchar? Är det någon coil som man virar? Fattar nada

Kanske utryckte mig lite fel, menar att jag handvirat tangentbordet, men försökte samtidigt vara pedagogisk.
Ja har alltså ingen PCB, utan har dragit alla ledbanor själv genom att löda ihop matrisen med hjälp av koppartråd.
(Se bilden över ditt inlägg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kanske utryckte mig lite fel, menar att jag handvirat tangentbordet, men försökte samtidigt vara pedagogisk.
Ja har alltså ingen PCB, utan har dragit alla ledbanor själv genom att löda ihop matrisen med hjälp av koppartråd.
(Se bilden över ditt inlägg)

Jag förstår, en massa lödjobb för att få ihop switcharna och kontrollerkortet. Bra jobbat, skulle inte ha tålamod att göra det själv. Byggt egen joystick men då rörde det sig bara om 15 switchar.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

. För ett tag sedan sålde Inet ut ett gäng fina brädor till bra pris och jag gjorde slag i saken på ett Iqunix F97 Dark Knight, ett tangenbord som något så när är fulländat enligt mig.

Det komprimerade formatet tar en kort stund att vänja sig vid, mediaknappar saknar jag via FN och switch för att byta mellan kablat/trådlöst är udda placerad och "vass" med lite för mycket motstånd.

Kvalitén, känslan och tyngden är något helt enastående med behagligt nedslag och återkoppling i tangenter utan att ljudet blir för högt även om det delas kontor med någon som inte är alldeles för ljudkänslig.

Kan bara hålla med.. Jag har kört ett Iqunix F97 hitchhiker nu i två dagar och tycker det är fantastiskt trevligt. Mx brown. Håller med dig att det var en liten lärokurva med det kompakta formatet men det var inte svårt.

Däremot lite läskigt hur usla mina gamla Ducky shine 5 och Varmilo känns i jämförelse, och det är ju inga dåliga tangentbord.

Tycker det var enormt skönt med trådlöst. Jag växlar mellan jobbets macbook, min privata laptop och min workstation frekvent, och att kunna blanda 2.4 och 3 Bt-anslutningar är enormt smidigt, dessutom går bytet sekundsnabbt.

Hittils enormt nöjd.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Så här blev mitt nya t-bord som jag beställde från Dareu.
Det är ett Dareu A98Pro II Ansi, i detta har jag satt Wuque Studio WS Silent Linear Switch och Ranked pudding keycaps.
Handledsstödet är från KBDfans i Valnöt, ett riktigt skönt t-bord med en trevlig layout.
Japp, jag är Star Wars frälst 😊
Blev lite rosaaktigt ljus med mobilen.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition