Dagarna är räknade för taskiga Xbox-spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Eller så anser jag helt enkelt att du har fel.

Precis, två åsikter i rad men den andra är inte lika problematisk för där förstår du att det är en åsikt

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Palme_570:

mja de kommer nog förlora en del pengar.. Garanterat mer som gnäller on som inte tål det... Det är en del av tävling.. Sen är ju mindgames även det en del av spelet.

Kommer väl få mest mothug men att man inte kan säga vad man vill i en jävla virtuelvärld säger en hel jävla del om att allt är påväg åt helvete. Frihet finns snart inte i ordboken.

Det är en underhållningsplats (jag vill säga Venue, hittar inte det svenska ordet). Så att bli utkastad om man beter sig som en tölp är inget nytt. Man har sedan urminnes tider kunnat bli utkastad från barer, restauranger, butiker, biografer och mycket annat om man inte sköter sig.

Det är egentligen online-världen som legat efter - personligen tycker jag det är bra att folk nu får lov att bete sig hyfsat även i spel-lobbys. Det är ingen inskränkning av yttrandefriheten om jag slänger ut dig från min bar när du skriker glåpord till alla andra gäster.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Låter som ett bra initiativ överlag och får hoppas de kan få det are fungera bra i praktiken. Tydligen är det alldeles för många som inte haft föräldrar som brytt sig om barnen nog för att lära sig grundläggande socialt beteende och hyfs så det är bra att sådana personer kan få se att sådant har konsekvenser.

Det vore såklart bättre om de kunde reglera sitt beteende av empati snarare än av att undkomma straff, men man får göra det som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Trist att inte få uttrycka sig fritt.
Funkar su.k my di.k you Co.k su..er ?

Eller blir någon gebölen tåren?

Skulle du säga det till grannens 7åriga dotter?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Skulle du säga det till grannens 7åriga dotter?

Som inte borde spela online i vilket fall?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Skulle du säga det till grannens 7åriga dotter?

Självklart inte.

Visste inte att föräldrar lät sina 7åringar spela online när de knappt kan ta sig över en gata själv 😳

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur vissa uttrycker sig här inne blir det tydligt att det här behövs. Bara se hur tjejer blir behandlade om de kommer in i fel grupp.

Inget som ska accepteras och jag vet inte vad för tonårsresonemang man ska dra till med för att finna det lämpligt.

Har man lite innanför pannbenet vet man att man ska behandla sina medmänniskor väl och att gå loss som vissa gör på nätet är oacceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är en underhållningsplats (jag vill säga Venue, hittar inte det svenska ordet). Så att bli utkastad om man beter sig som en tölp är inget nytt. Man har sedan urminnes tider kunnat bli utkastad från barer, restauranger, butiker, biografer och mycket annat om man inte sköter sig.

Det är egentligen online-världen som legat efter - personligen tycker jag det är bra att folk nu får lov att bete sig hyfsat även i spel-lobbys. Det är ingen inskränkning av yttrandefriheten om jag slänger ut dig från min bar när du skriker glåpord till alla andra gäster.

Frågan är väl var gärnsen går, man blir inte utslängd från krogen för man snackar "lite skit" då för man vara redigt odräglig.. Ska man bli bannad för man hånar nån online ? Nu vet jag som sagt inte var de drar gränsen men ja youtube mm har ju varit löjligt lite som behövs för ban..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Självklart inte.

Visste inte att föräldrar lät sina 7åringar spela online när de knappt kan ta sig över en gata själv 😳

Finns många onlinespel som riktar sig mot barn.

Så ditt resonemang går ut på att det är helt ok att säga till äldre personer än 7?
Skulle du säga det till som är 30år, ansikte mot ansikte?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Som inte borde spela online i vilket fall?

Varför skulle hon inte få spela onlinespel som riktar sig till barn?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är en underhållningsplats (jag vill säga Venue, hittar inte det svenska ordet). Så att bli utkastad om man beter sig som en tölp är inget nytt. Man har sedan urminnes tider kunnat bli utkastad från barer, restauranger, butiker, biografer och mycket annat om man inte sköter sig.

Det är egentligen online-världen som legat efter - personligen tycker jag det är bra att folk nu får lov att bete sig hyfsat även i spel-lobbys. Det är ingen inskränkning av yttrandefriheten om jag slänger ut dig från min bar när du skriker glåpord till alla andra gäster.

skillnaden är att du jämför just nu med att du portar 1 person ifrån din bar när det är att personen blir portat ifrån alla barer, alla affärer, all typ av social kontakt

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Palme_570:

Frågan är väl var gärnsen går, man blir inte utslängd från krogen för man snackar "lite skit" då för man vara redigt odräglig.. Ska man bli bannad för man hånar nån online ? Nu vet jag som sagt inte var de drar gränsen men ja youtube mm har ju varit löjligt lite som behövs för ban..

Svaret på den frågan är att varje ägare ev en social arena själv bestämmer uppförandereglerna.

Sedan kan man atälla frågan om vad varje individ tycker om varje aktörs uppföranderegler - och där finns ett oändligt subjektivt spektra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ansikte mot ansikte och online är inte samma sak.

Vad är skillnaden?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad är det för ord du vill att folk ska kunna få säga egentligen?

Får lite såna här vibbar från dig.

Mja det handlar inteom vad jag ska säga meni stridens heta reagerar vi olika, jag utgår mest ifrån vad som hänt på andra platformar,. Om man inte kan ta att någon annan säger att man suger kanske man inte bör spela multiplayer spel. Inte för det är särskilt trevligt man att föda beteendet att gråta ut mamma, pappa vid första bästa motgång kanske inte är topp ? Att ge sig in i ett rum med "helt andra" månnsikor är det väl fullt rimligt att man tar det som sägs med en nypa salt. Att vara toxic i spel för barn är väl en sak men i övrigt...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Svaret på den frågan är att varje ägare ev en social arena själv bestämmer uppförandereglerna.

Sedan kan man atälla frågan om vad varje individ tycker om varje aktörs uppföranderegler - och där finns ett oändligt subjektivt spektra.

Sjävklart är det så att de som äger platformen ska få bestämma. Det är bara att i kränkningens tider är det något som sticker i ögonen på mig... Om man är fet och inte klarar av att nån säger det till en får man väl banta istället för att gråta. Men ja doers blir färre och färre...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Vad är skillnaden?

Jag har sex med min sambo ansikte mot ansikte.
Blir svårt online.

Online går det bra att skjuta och döda andra spelare utan att någon dör.
Ansikte mot ansikte hoppas jag inget utövar samma som online.
Men jag börjar bli orolig över att alla inte förstår skillnaden på online och ansikte mot ansikte 😑

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Hela tanken med att man bara "måste tåla" personliga påhopp online är en helt enorm anledning till varför så många communities är så tråkiga att ha och göra med.

Om det man häver ur sig är på en nivå av skitsnack man inte skulle ha sagt om sin mamma satt bredvid i soffan och lyssnade, då är det något man borde ta sig en rejäl tankeställare om det verkligen är lämpligt att säga till okända medspelare över nätet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag har sex med min sambo ansikte mot ansikte.
Blir svårt online.

Online går det bra att skjuta och döda andra spelare utan att någon dör.
Ansikte mot ansikte hoppas jag inget utövar samma som online.
Men jag börjar bli orolig över att alla inte förstår skillnaden på online och ansikte mot ansikte 😑

Så du kan alltså inte beskriva hur det är annorlunda för någon som blir kallad glåpord eller hotad eller mobbad online jämfört med ansikte mot ansikte?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Tolerera hat? Va?

Med hat menar de nog folk som bråkar och slänger ur sig saker mot varandra. Och då menar jag inte sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Bara för att man betalar för sig så är det ju inget frikort för att bete sig hur som helst. Så länge det finns någon kontrollfunktion så ser jag inga problem med detta.

Nä precis, därför tycker jag att det är rimligt att man blir mutead, pga ens beteende. Men varför inte låta personen spela? De kan inte skada nån med sitt beteende på 1 år.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är alltså helt okej med vapen och lemlästade kroppar, men när du ser en svordom eller elaka ord, då blir det problem?
Uppenbarligen har vi olika moralisk kompass och jag kan inte stödja någon form av censur oavsett hur välvillig den än må vara.
Vägen till helvetet är ju kantad av goda intentioner.

Jag är helt OK med lemlästade pixlar (inga begravningar, ingen sorg), men attackerar man riktiga personer online så är de ju faktiskt riktiga.
Varför t.ex. döljer många tjejer sitt kön när de spelar online? Spelarna borde tänka lite mer på vad 17 de säger och hur de beter sig, det här borde ha satt sig in i huvudet på många redan i grundskolan men man läser även ofta om hur många arbetsplatser har mobbning av olika former, så tydligen så tar det tid att lära sig bete vettigt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

Jag har sex med min sambo ansikte mot ansikte.
Blir svårt online.

Online går det bra att skjuta och döda andra spelare utan att någon dör.
Ansikte mot ansikte hoppas jag inget utövar samma som online.
Men jag börjar bli orolig över att alla inte förstår skillnaden på online och ansikte mot ansikte 😑

Men det här svarar inte riktigt på frågan om varför det är moraliskt ok att vara elak mot folk man inte känner online - när det samtidigt är ganska självklart att det är occeptabelt att bete sig på samma sätt mot okända på exempelvis liseberg eller under ett biobesök.

För många är det rätt givet att man inte ska bete sig som ett svin i någon av de situationerna.

Det är snarare det här folk undrar över - än att det är svårare att ha sex digitalt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Om man är fet och inte klarar av att nån säger det till en får man väl banta istället för att gråta. Men ja doers blir färre och färre...

Då antar jag att du inte blir kränkt om du får en smäll på käften av vederbörande?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Då antar jag att du inte blir kränkt om du får en smäll på käften av vederbörande?

Tänker mer att: Varför låta ord från anonyma påverka en?
Jag vet att ord kan göra ont.

Men det är nog inte så svårt att låta det vara: meningslöst fluff från folk du nog aldrig kommer stöta på igen.

Men vi är trotsallt i Tiktok generationen där alla är allt mer känsliga över det minsta lilla. Folk födda <00 och uppväxta med CS, League, 4chan är nog betydligt mer toleranta och har nog ett tjockare skal än en som är uppväxt med dora the explorer, tiktok och overwatch där de liksom aldrig exponerats? för hemskheter som heter: andra människor.

Och onlinespel är en outlet för vissa att kunna uttrycka viss ilska. Tar man bort det så är det ju viss risk att det går ut över någon annanstans, kanske i verkligheten. Om folk inte får bråka, tjafsa och annat. Är det inte lite som 1984 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då antar jag att du inte blir kränkt om du får en smäll på käften av vederbörande?

Självklart inte, ger man sig in i leken får man leken tåla.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Häftigt att se hur många som på olika sätt förminskar de som inte tycker att det här är en bra sak och tycker att vissa saker ska man tåla och så vidare.

Kanske kommer den rationaliseringen av ett beteende istället mynna ut i en förståelse i att de som är ''toxic'' kanske inte besitter samma förmåga, har samma förutsättningar (Vokabulär, forum kontra onlinespel etc) som personen själv har trots att båda trots allt beter sig dåligt men den ena lindar in sin åsikt i någon slags illusion av godhet.

Varför det är så vet jag inte, den ena kanske tycker sig själv besitta någon slags intellektuell övermakt och motpartens styrka kanske då är att den är bra på tv-spel, så den ena suger på tv-spel men kan uttrycka sig fint och vice versa och båda agerar lika därefter för få utspel för sin frustration till motparten.

Till topic så kan det här vara bra och jag är positivt inställd, ibland är det drygt att höra på människor. Men när det kommer till ''toxic'' beteende så försöker jag själv anamma inställningen till att problemet ligger hos avsändaren, oavsett om det handlar om en dålig dag eller en dålig livssituation och inte bry mig.

Ord gör inte ont, och knullar någon min mamma som är halva hennes ålder så får jag väl faktiskt se det som hennes vinst om inte annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Tänker mer att: Varför låta ord från anonyma påverka en?
Jag vet att ord kan göra ont.

Men det är nog inte så svårt att låta det vara: meningslöst fluff från folk du nog aldrig kommer stöta på igen.

Men vi är trotsallt i Tiktok generationen där alla är allt mer känsliga över det minsta lilla. Folk födda <00 och uppväxta med CS, League, 4chan är nog betydligt mer toleranta och har nog ett tjockare skal än en som är uppväxt med dora the explorer, tiktok och overwatch där de liksom aldrig exponerats? för hemskheter som heter: andra människor.

Och onlinespel är en outlet för vissa att kunna uttrycka viss ilska. Tar man bort det så är det ju viss risk att det går ut över någon annanstans, kanske i verkligheten. Om folk inte får bråka, tjafsa och annat. Är det inte lite som 1984 då?

Nej, big brother i 1984 uppmuntrar till hat mot Emmanuel Goldstein

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Och onlinespel är en outlet för vissa att kunna uttrycka viss ilska. Tar man bort det så är det ju viss risk att det går ut över någon annanstans, kanske i verkligheten. Om folk inte får bråka, tjafsa och annat. Är det inte lite som 1984 då?

Problemet är väl att om man tar ut sin ilska på andra spelare så är det också i verkligheten?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag har sex med min sambo ansikte mot ansikte.
Blir svårt online.

Online går det bra att skjuta och döda andra spelare utan att någon dör.
Ansikte mot ansikte hoppas jag inget utövar samma som online.
Men jag börjar bli orolig över att alla inte förstår skillnaden på online och ansikte mot ansikte 😑

I samma soffa Coop-skjutande och dödande går ju utmärkt i ett flertal spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Problemet är väl att om man tar ut sin ilska på andra spelare så är det också i verkligheten?

Varför skulle det vara det?
Om en person använder Hårdrock som sin outlet för frustration och ilska så innebär det alltså att de slår ner folk på stan också?