Gamers Nexus: The Problem with Linus Tech Tips, Accuracy, Ethics, & Responsibility.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Bra synpunkter, min erfarenhet också. Tyvärr kan det vara en bra chef överlag men även ha samma svagheter. Ledarskap är inte något alla besitter helt enkelt, en del är bättre på praktiskt arbete medans andra är bättre med människor. En bra chef behöver vara lite av den klassiska "tusenkonstnären" om denne inte har en väldigt specifik sak att chefa över.

Ja, det är sällan chefer är riktigt bra. Jag har haft en enda genom åren. Han delegerade rimliga saker, höll koll på om man hade lagom med utmaning och höjde eller sänkte arbetsbördan beroende på hur det var. Han var dessutom ödmjuk, tog beslut och tog sedan ansvar för det han bestämt. Han hade sina svagheter, men visste om dem och bad om ursäkt för plumpa skämt eller annat han klantade sig med. Grymt bra chef, men tyvärr var arbetsuppgifterna för tråkiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Han skrev det i en post på sitt (LTTs) forum som svar till GNs första video och GN kommenterade senare det svaret i sin weekly news video men tackar för att du upplyser mig om min ignorans

Inlägget du svarade på påpekade att Linus sa "I cannot apologize for this", vilket var från ett klipp från WAN show som spelades upp i GN-videon.

Som du säger, citatet du korrigerar med (om att han "kände av rummet fel") är från forumposten som gjordes efter att videon publicerades. Du kan inte korrigera ett citat ifall ditt korrigerande citat är från en helt annan källa och tidpunkt.

Förstår du nu varför du är ignorant om vad det syftas på?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Håller med men i fallen där småbolag blivit större så blir det tyvärr ofta så att de som varit där länge belönas med att bli chefer oavsett om de är ledare eller inte, det vill säga behöver det inte nödvändigtvis återspegla toppen.

Nu tror jag dock att Linus är en dålig ledare, han verkar ställa väldigt höga krav på sig själv och överför det till andra också vilket förmodligen skapar press för folk. Skulle tro att det finns en jäkla arbetskultur där från när de var ett litet bolag vilket man förmodligen måste göra något åt när man blir större och nytt folk kommer in. Ju fler som kommer in desto svårare blir det att inte få in anställda som inte kan prestera på högsta nivån, och en långsiktig strategi kan inte vara att arbeta livet ur folk.

Personligen är det varför jag själv inte vill ha personalansvar, jag ställer höga krav på mig själv och de jag arbetar med (om jag skall arbeta med dem igen) vilket fungerar som kollega men inte som ledare.

Ja, det kan säkert vara så att det blir klurigt när små bolag växer. Många eldsjälar och entreprenörer är också riktigt usla chefer. De fattar ofta inte att för andra är jobbet just ett jobb, och inte en passion.

Jag har ibland funderat på att bli chef, men tror också att jag skulle bli för oförstående ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Inlägget du svarade på påpekade att Linus sa "I cannot apologize for this", vilket var från ett klipp från WAN show som spelades upp i GN-videon.

Som du säger, citatet du korrigerar med (om att han "kände av rummet fel") är från forumposten som gjordes efter att videon publicerades. Du kan inte korrigera ett citat ifall ditt korrigerande citat är från en helt annan källa och tidpunkt.

Förstår du nu varför du är ignorant om vad det syftas på?

Är det dagistimme eller?

Inlägget "jag svarar på" är ett svar till mig, du kanske ska läsa innan du dummar dig mer.

Permalänk

Litar inte på någon av GN eller LTT när det gäller tester båda vill aldrig erkänna när det har gjort något fel eller har sagt felaktiga uppgifter till sin tittare. LTT är mer underhållning och GN vet jag inte riktigt vad man ska säga om litar inte alls på hans tester och han verkar bara gnälla på andra och själv inte kunna ta kritik själv. Ingen av dem känns riktigt seriösa. Så skulle nog mest se på dem som underhållning beroende vad man tycker är kul att kolla på men inte lite på deras tester fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Är det dagistimme eller?

Inlägget "jag svarar på" är ett svar till mig, du kanske ska läsa innan du dummar dig mer.

Tror du nog blandade ihop länkarna där hörredu. Första länken går till inlägget du besvarade, och ditt svar är andra länken.

Och jag noterar att du inte bemötte sakfrågan att du helt missat att det är ett riktigt citat från videon du försökte korrigera med ett citat från foruminlägget.

Skrivet av Frazzefraz:

Litar inte på någon av GN eller LTT när det gäller tester båda vill aldrig erkänna när det har gjort något fel eller har sagt felaktiga uppgifter till sin tittare. LTT är mer underhållning och GN vet jag inte riktigt vad man ska säga om litar inte alls på hans tester och han verkar bara gnälla på andra och själv inte kunna ta kritik själv. Ingen av dem känns riktigt seriösa. Så skulle nog mest se på dem som underhållning beroende vad man tycker är kul att kolla på men inte lite på deras tester fullt ut.

GN är ju den mest eller en av de mest pålitliga testarna i branschen ju? Du får gärna komma med ett exempel på något tillfälle som man vägrat erkänna något felaktigt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Båda dessa filurer är lite som att titta på en restaurering av olika motor fordon på tuben, det mesta är skit, fult och rostigt. (sminka grisen)
Som när LTT byggde server rum, såg ut som helv...

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

För den som inte orkat titta på hela klippet:

LTT visar hur man (inte) ber om ursäkt i en framstressad video med flera tabbar.

Väldigt "on brand", får man ändå säga.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

Litar inte på någon av GN eller LTT när det gäller tester båda vill aldrig erkänna när det har gjort något fel eller har sagt felaktiga uppgifter till sin tittare. LTT är mer underhållning och GN vet jag inte riktigt vad man ska säga om litar inte alls på hans tester och han verkar bara gnälla på andra och själv inte kunna ta kritik själv. Ingen av dem känns riktigt seriösa. Så skulle nog mest se på dem som underhållning beroende vad man tycker är kul att kolla på men inte lite på deras tester fullt ut.

Kan du peka på ett exempel där GN inte är villiga att ta emot kritik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

För den som inte orkat titta på hela klippet:

LTT visar hur man (inte) ber om ursäkt i en framstressad video med flera tabbar.

Väldigt "on brand", får man ändå säga.

Så extremt illa. Billet Labs ville inte att priset på prototypen blev publik. Sjukt klantigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Han sa att han "kännde av rummet fel" om du nu vill märka ord. Han gjorde en video om ett vattenblock som bara hånade att den inte passar in i något datorbygge men aldrig testade någon prestanda seriöst. Han säger att han missbedömde vad folk ville ha för typ av video, om det är före eller efter det blev en skandal på internet vet bara gudarna.

I min mening är LTT värdelösa på prestandatester oavsett men visst hade det vart en roligare video om ett lab för 100miljoner hade kunnat se skillnad på ett 3090ti och ett 4090.

När tittarna ifrågasatte den urspringliga videon i en q&a så sa han "i cannot appologise for this".

Efter GNs video sa han att han "läste av rummet fel" vilket är långt ifrån att erkänna att de gjorde en missbedömning i recensionen. Det han säger är att de gjorde en missbedömning av vad folk ville ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

När tittarna ifrågasatte den urspringliga videon i en q&a så sa han "i cannot appologise for this".

Efter GNs video sa han att han "läste av rummet fel" vilket är långt ifrån att erkänna att de gjorde en missbedömning i recensionen. Det han säger är att de gjorde en missbedömning av vad folk ville ha.

Är det inte det jag skriver då? Han står fortfarande fast i att det var en skitprodukt men att inte ge den en ärlig chans i ett prestandatest var ett missbedömning, det hade varit värt 500$ att ha med det i videon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

För den som inte orkat titta på hela klippet:

LTT visar hur man (inte) ber om ursäkt i en framstressad video med flera tabbar.

Väldigt "on brand", får man ändå säga.

Väldigt "on Dbrand" kan man till och med säga. 😏

Jag hittar ut själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Är det inte det jag skriver då? Han står fortfarande fast i att det var en skitprodukt men att inte ge den en ärlig chans i ett prestandatest var ett missbedömning, det hade varit värt 500$ att ha med det i videon...

Nej, det var inte det han sa.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tillbaka till ämnet, att munhuggas kring varandras personliga subjektiva åsikter är menlöst.
Vi kör en känga på de som inte kan hålla sig i skinnet.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nej, det var inte det han sa.

https://youtu.be/FGW3TPytTjc?t=1903
https://youtu.be/FGW3TPytTjc?t=1964

Så detta sade han inte?

Permalänk
Medlem

Ja där tyckte jag GN var ganska oärliga, de försöker hävda att han säger något som han inte alls säger.

Att inte lägga tid på att testa om prestandan av en produkt som man av helt andra skäl inte tycker är ett vettigt köp måste såklart vara helt okej för en recensent, de recenserar ju produkten inte en specifik aspekt av produkten. Han verkar helt enkelt tycka att även om de hade kunnat bekräfta prestandan som Billet Labs själva hävdar att den når så hade det varit ett dåligt köp av andra anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja där tyckte jag GN var ganska oärliga, de försöker hävda att han säger något som han inte alls säger.

Att inte lägga tid på att testa om prestandan av en produkt som man av helt andra skäl inte tycker är ett vettigt köp måste såklart vara helt okej för en recensent, de recenserar ju produkten inte en specifik aspekt av produkten. Han verkar helt enkelt tycka att även om de hade kunnat bekräfta prestandan som Billet Labs själva hävdar att den når så hade det varit ett dåligt köp av andra anledningar.

Hur väl en kylare kan kyla något är dock inte "bara en aspekt" av produkten, det är det huvudsakliga. Lite som att säga att ett grafikkort har dålig RGB, så då är det inte lönt vi testar prestandan.

Och GN har ju en bra poäng med att kylaren är inte gjord för den GPUn som de använder för att testa med, så att stryka ut produkten helt för att den är svår att montera är ju befängt. Det är ju mycket möjligt att den är lättare att använda på korrekt GPU. Att de inte ens orkar testa detta i en 21 minuter lång recension är ju under all kritik.

Sen har ju visserligen Linus också en (halv) poäng, att det med all sannolikhet finns många fler billigare och lättare lösningar att få gjort i princip samma jobb. Han vet dock inte detta med säkerhet, då han aldrig testade produkten på ett ordentligt sätt. Att avsluta en recension med en axelryckning och en gissning på det sättet, det är ju bara att slösa med tittarnas tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Hur väl en kylare kan kyla något är dock inte "bara en aspekt" av produkten, det är det huvudsakliga. Lite som att säga att ett grafikkort har dålig RGB, så då är det inte lönt vi testar prestandan.

Och GN har ju en bra poäng med att kylaren är inte gjord för den GPUn som de använder för att testa med, så att stryka ut produkten helt för att den är svår att montera är ju befängt. Det är ju mycket möjligt att den är lättare att använda på korrekt GPU. Att de inte ens orkar testa detta i en 21 minuter lång recension är ju under all kritik.

Sen har ju visserligen Linus också en (halv) poäng, att det med all sannolikhet finns många fler billigare och lättare lösningar att få gjort i princip samma jobb. Han vet dock inte detta med säkerhet, då han aldrig testade produkten på ett ordentligt sätt. Att avsluta en recension med en axelryckning och en gissning på det sättet, det är ju bara att slösa med tittarnas tid.

Bara som en FYI, Billet Labs skickade dessutom med ett 3090ti som blocket skulle vara kompatibelt med just för att LTT skulle kunna testa det ordentligt. De skickade också en utförlig monteringsbeskrivning samt alla tillbehör... Inget av detta användes i videon samtidigt som man stönade i videon om just dessa "fel"...

Billet Labs recensionen som LMG/LTT gjorde är ett jävla skämt ärligt talat, att de sedan slutade med att dessutom auktionera bort blocket trots att de tidigare hade kommit överrens med Billet Labs att de skulle skicka tillbaka det snarast möjligt, tillsammans med 3090ti & tillbehör, vilket de ännu inte gjort heller...

För att avsluta så offentliggjorde nu LMG/LTT värdet på prototypen av misstag i sin video där de ber om ursäkt. Något Billet Labs inte ville...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Hur väl en kylare kan kyla något är dock inte "bara en aspekt" av produkten, det är det huvudsakliga. Lite som att säga att ett grafikkort har dålig RGB, så då är det inte lönt vi testar prestandan.

Och GN har ju en bra poäng med att kylaren är inte gjord för den GPUn som de använder för att testa med, så att stryka ut produkten helt för att den är svår att montera är ju befängt. Det är ju mycket möjligt att den är lättare att använda på korrekt GPU. Att de inte ens orkar testa detta i en 21 minuter lång recension är ju under all kritik.

Sen har ju visserligen Linus också en (halv) poäng, att det med all sannolikhet finns många fler billigare och lättare lösningar att få gjort i princip samma jobb. Han vet dock inte detta med säkerhet, då han aldrig testade produkten på ett ordentligt sätt. Att avsluta en recension med en axelryckning och en gissning på det sättet, det är ju bara att slösa med tittarnas tid.

Du utelämnar en viktig detalj, kylarens huvudsakliga aspekt är för de flesta att kyla komponenter i ett chassi. Vilket i det här fallet är något den fallerar på då den helt enkelt inte är anpassad efter de chassin som finns och tillför egentligen inget utöver att vara cool till ett högt pris. Produkten är irrelevant för de allra flesta även om de hade kunnat bekräfta Billet Labs siffror att den var några grader bättre än EK till en högre kostnad.

Så det är inget fel att säga att produkten inte är något som folk i allmänhet bör köpa oavsett om prestandan mättes upp till Billet Labs optimala siffror. På samma sätt som man kan säga att de flesta inte bör köpa en chiller och ställa bredvid datorn till sin vattenkylning bara för att den kyler bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja där tyckte jag GN var ganska oärliga, de försöker hävda att han säger något som han inte alls säger.

Att inte lägga tid på att testa om prestandan av en produkt som man av helt andra skäl inte tycker är ett vettigt köp måste såklart vara helt okej för en recensent, de recenserar ju produkten inte en specifik aspekt av produkten. Han verkar helt enkelt tycka att även om de hade kunnat bekräfta prestandan som Billet Labs själva hävdar att den når så hade det varit ett dåligt köp av andra anledningar.

Skrivet av Aktsu:

Du utelämnar en viktig detalj, kylarens huvudsakliga aspekt är för de flesta att kyla komponenter i ett chassi. Vilket i det här fallet är något den fallerar på då den helt enkelt inte är anpassad efter de chassin som finns och tillför egentligen inget utöver att vara cool till ett högt pris. Produkten är irrelevant för de allra flesta även om de hade kunnat bekräfta Billet Labs siffror att den var några grader bättre än EK till en högre kostnad.

Så det är inget fel att säga att produkten inte är något som folk i allmänhet bör köpa oavsett om prestandan mättes upp till Billet Labs optimala siffror. På samma sätt som man kan säga att de flesta inte bör köpa en chiller och ställa bredvid datorn till sin vattenkylning bara för att den kyler bättre.

Fast om det nu var en så uppenbart dålig produkt, varför recensera den överhuvudtaget?
Minimikravet för en recension/test är ju att använda produkten som den är tänkt; att direkt ta den utanför sitt tänkta område, få dåliga resultat och då avsluta med en icke-rekommendation är ett riktigt lågvattenmärke.
Det han säger i videon du länkar är dessutom svar på förfrågningar om att/varför han inte testa om den korrekt, varpå han svarar att det inte hade varit värt de extra 100-tals dollar det kostat i arbetstid.
Priset för blocket är dessutom (om än högt) egentligen irrelevant då priset för custom-kylning redan med vanliga vattenblock överstiger de fördelar det ger.

Jag förstår inte alls vad du menar att GN är oärliga och försöker få det att låta som att han säger något annat än vad han säger;
Blocket är för dyrt, oavsett vilken temperatur det hade uppnått, och det var inte värt $500 extra att testa om det korrekt för att komma fram till den slutsatsen.
Han säger inte någonstans där att det var ett misstag att inte testa om den (det är Luke som nämner något kort om att det kanske skulle varit bra)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast om det nu var en så uppenbart dålig produkt, varför recensera den överhuvudtaget?

Det är väl extra bra om man testar dåliga produkter? Gissningsvis är det dessutom inte Linus som kommit på idén att testa den utan han delar bara sina åsikter som recensent, man behöver inte hålla med honom men att han uttrycker sin åsikt om produkten är ju halva poängen.

Skrivet av sweisdapro:

Minimikravet för en recension/test är ju att använda produkten som den är tänkt; att direkt ta den utanför sitt tänkta område, få dåliga resultat och då avsluta med en icke-rekommendation är ett riktigt lågvattenmärke.

Ja jag säger inte att det var en bra recension, jag säger bara att hans åsikt att det är en dålig produkt oavsett om prestandan är 3 grader bättre än EKs blocks är det inget fel med. Och med den åsikten så hade inte hans rekommendation ändrats alls av att testa om så det hade i hans ögon varit slöseri med tid då han inte tyckte det hjälpt konsumenten alls.

Skrivet av sweisdapro:

Det han säger i videon du länkar …

Jag har inte länkat någon video så jag vet inte vad du pratar om.

Skrivet av sweisdapro:

Jag förstår inte alls vad du menar att GN är oärliga och försöker få det att låta som att han säger något annat än vad han säger;
Blocket är för dyrt, oavsett vilken temperatur det hade uppnått, och det var inte värt $500 extra att testa om det korrekt för att komma fram till den slutsatsen.
Han säger inte någonstans där att det var ett misstag att inte testa om den (det är Luke som nämner något kort om att det kanske skulle varit bra)

Då tycker jag du skall lyssna på vad GN säger när han beskriver vad Linus just sa för att bemöta det.

Efter att Linus säger att han inte tycker att det hade varit värt att spendera pengar på att testa om en produkt som han inte tycker någon borde köpa oavsett resultatet så hävdar GN att ”Linus in order to protect his company’s bottom line was willing to potentially inflict imeasurable harm to a startup rather than in his own admission a couple of hundred bucks in someone else’s time out of the hundred million dollars company’s coffers”. Det är inte alls en ärlig summering av vad som sas, det är direkt logiskt felaktigt utifrån vad som sas och objektivt falskt. Inget i det Linus sagt tyder på att han var beredd att ”slänga Billet Labs under bussen” för att spara lite pengar utan för att hans slutsats hade inte ändrats oavsett resultatet, han kommer alltså oavsett säga att han tycker produkten är dålig.

När Linus säger att slutsatsen hade varit detsamma oavsett om resultatet hade varit bättre så kritiserar GN dem med att ”And we are not alone in saying they should have just done it properly, at least then you have grounds to stand on for criticism”. Återigen är det logiskt felaktigt, om någon säger att produkten är dåligt pga A som är oberoende av B så är det inte rimligt att säga att du får inte kritisera A hos produkten för att du inte testat B. Att testa B hade helt enkelt gett noll extra information om A som var anledningen till varför personen tyckte att produkten var dålig.

Vet inte om det har att göra med att folk har svårt för det, märker ofta samma felaktigheter när folk tolkar försäkringsvillkor trots att de står på ren svenska samt klart och tydligt beskriver vad som gäller.

Men som sagt, testet var inget bra test och det hade varit enkelt att kritisera att oavsett vad man tycker om produkten bör man testa saker korrekt och fullständigt för folk kan ändå finna ett värde i siffrorna oavsett vad man tycker. Där tycker jag GN är bra, de presenterar all data och sedan kommer han med sin slutsats, även om jag ofta inte håller med om hans slutsats är alltså testet av värde för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är väl extra bra om man testar dåliga produkter? Gissningsvis är det dessutom inte Linus som kommit på idén att testa den utan han delar bara sina åsikter som recensent, man behöver inte hålla med honom men att han uttrycker sin åsikt om produkten är ju halva poängen.

Ja jag säger inte att det var en bra recension, jag säger bara att hans åsikt att det är en dålig produkt oavsett om prestandan är 3 grader bättre än EKs blocks är det inget fel med. Och med den åsikten så hade inte hans rekommendation ändrats alls av att testa om så det hade i hans ögon varit slöseri med tid då han inte tyckte det hjälpt konsumenten alls.

Jag har inte länkat någon video så jag vet inte vad du pratar om.

Då tycker jag du skall lyssna på vad GN säger när han beskriver vad Linus just sa för att bemöta det.

Efter att Linus säger att han inte tycker att det hade varit värt att spendera pengar på att testa om en produkt som han inte tycker någon borde köpa oavsett resultatet så hävdar GN att ”Linus in order to protect his company’s bottom line was willing to potentially inflict imeasurable harm to a startup rather than in his own admission a couple of hundred bucks in someone else’s time out of the hundred million dollars company’s coffers”. Det är inte alls en ärlig summering av vad som sas, det är direkt logiskt felaktigt utifrån vad som sas och objektivt falskt. Inget i det Linus sagt tyder på att han var beredd att ”slänga Billet Labs under bussen” för att spara lite pengar utan för att hans slutsats hade inte ändrats oavsett resultatet, han kommer alltså oavsett säga att han tycker produkten är dålig.

När Linus säger att slutsatsen hade varit detsamma oavsett om resultatet hade varit bättre så kritiserar GN dem med att ”And we are not alone in saying they should have just done it properly, at least then you have grounds to stand on for criticism”. Återigen är det logiskt felaktigt, om någon säger att produkten är dåligt pga A som är oberoende av B så är det inte rimligt att säga att du får inte kritisera produkten för att du inte testat B. Att testa B hade helt enkelt gett noll extra information om A som var anledningen till varför personen tyckte att produkten var dålig.

Vet inte om det har att göra med att folk har svårt för det, märker ofta samma felaktigheter när folk tolkar försäkringsvillkor trots att de står på ren svenska samt klart och tydligt beskriver vad som gäller.

Men som sagt, testet var inget bra test och det hade varit enkelt att kritisera att oavsett vad man tycker om produkten bör man testa saker korrekt och fullständigt för folk kan ändå finna ett värde i siffrorna oavsett vad man tycker. Där tycker jag GN är bra, de presenterar all data och sedan kommer han med sin slutsats, även om jag ofta inte håller med om hans slutsats är alltså testet av värde för mig.

Linus har flertalet gånger sagt rakt ut att han inte vill lägga mer pengar i form av arbetstid på att testa "skitprodukten", trots att hans egna anställda bett honom att få göra ordentliga tester med rätt hårdvara för att spegla produktens sanna potential och prestanda, att du inte vill ta till dig detta säger kanske mer om dig?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Linus har flertalet gånger sagt rakt ut att han inte vill lägga mer pengar i form av arbetstid på att testa "skitprodukten", trots att hans egna anställda bett honom att få göra ordentliga tester med rätt hårdvara för att spegla produktens sanna potential och prestanda, att du inte vill ta till dig detta säger kanske mer om dig?

Testa att läsa vad jag skrev, du bevisar bara vad jag skrev om att folk verkar ha svårt att läsa och tolka text. Han har sagt att han kritiserar produkten för annat än prestandan, alltså hade inte ett bättre test av prestandan ändrat hans kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Testa att läsa vad jag skrev, du bevisar bara vad jag skrev om att folk verkar ha svårt att läsa och tolka text. Han har sagt att han kritiserar produkten för annat än prestandan, alltså hade inte ett bättre test av prestandan ändrat hans kritik.

Haha, nej du påvisar bar din egna blindhet här, att du selektivt väljer vad du vill lyssna & se på är inte någon annans förskyllan än din egen, du kanske ska fundera på varför du väljer att ignorera det som talar emot din egen uppfattning?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Testa att läsa vad jag skrev, du bevisar bara vad jag skrev om att folk verkar ha svårt att läsa och tolka text. Han har sagt att han kritiserar produkten för annat än prestandan, alltså hade inte ett bättre test av prestandan ändrat hans kritik.

Ska jag vara ärlig så tycker jag det inte spelar någon som helst roll även om slutsatsen var detsamma, då alla inte kommer hålla med hans åsikt så är datan det viktiga och inte vad han bestämmer sig för. Om de inte ger dig data av värde så gör det ju hela recensionen värdelös.

Det finns gott med folk som investerar mer summor än vad som är smart i deras vattenkylning setups, nu får de inte veta om det här är en produkt för de eller inte för linus kände att han inte ville göra testet korrekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Haha, nej du påvisar bar din egna blindhet här, att du selektivt väljer vad du vill lyssna & se på är inte någon annans förskyllan än din egen, du kanske ska fundera på varför du väljer att ignorera det som talar emot din egen uppfattning?

Om du faktiskt läser så säger jag att recensionen var dålig för den inte var korrekt utförd, men du kan inte påstå att man får inte säga att funktion A gör en produkt dålig för att man inte testat funktion B och ha logiken på din sida. Jag säger ingenting annat än att det användes logiskt felaktiga argument för att stödja sin ståndpunkt och man försökte sig på känsloargument (vilket är helt meningslöst i en diskussion). Hade kritiken från GN bara handlat om att man bör testa alla produkter korrekt, att man säljer saker man inte äger, att de har mycket felaktigheter i datan osv hade jag hållit med 100%. Nu blandade man in saker som inte var helt korrekta så då kan jag bara hålla med till 80%.

Du verkar tro att man måste välja läger och hålla 100% på ena sidan vilket såklart inte stämmer, jag kan tycka GN har rätt som helhet men ändå inte tycka att allt de sa var 100% korrekt.

Skrivet av RaidSoft:

Ska jag vara ärlig så tycker jag det inte spelar någon som helst roll även om slutsatsen var detsamma, då alla inte kommer hålla med hans åsikt så är datan det viktiga och inte vad han bestämmer sig för. Om de inte ger dig data av värde så gör det ju hela recensionen värdelös.

Det finns gott med folk som investerar mer summor än vad som är smart i deras vattenkylning setups, nu får de inte veta om det här är en produkt för de eller inte för linus kände att han inte ville göra testet korrekt.

Ja och det var det som gjorde recensionen dålig och att jag tycker att GNs recensioner är bättre där. Det får man gärna kritisera för men nu blandade man in annat också, då håller jag inte med till 100% längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du faktiskt läser så säger jag att recensionen var dålig för den inte var korrekt utförd, men du kan inte påstå att man får inte säga att funktion A gör en produkt dålig för att man inte testat funktion B och ha logiken på din sida. Jag säger ingenting annat än att det användes logiskt felaktiga argument för att stödja sin ståndpunkt och man försökte sig på känsloargument (vilket är helt meningslöst i en diskussion). Hade kritiken från GN bara handlat om att man bör testa alla produkter korrekt, att man säljer saker man inte äger, att de har mycket felaktigheter i datan osv hade jag hållit med 100%. Nu blandade man in saker som inte var helt korrekta så då kan jag bara hålla med till 80%.

Du verkar tro att man måste välja läger och hålla 100% på ena sidan vilket såklart inte stämmer, jag kan tycka GN har rätt som helhet men ändå inte tycka att allt de sa var 100% korrekt.

Ja och det var det som gjorde recensionen dålig och att jag tycker att GNs recensioner är bättre där. Det får man gärna kritisera för men nu blandade man in annat också, då håller jag inte med till 100% längre.

Påvisa det felaktiga i vad GN säger är du snäll för hitintills har du inte gjort det, du har bara blundat för vad Linus faktiskt sagt i flertalet länkade videos. Om du vill framstå som att inte utgå från dina känslor så kanske du ska tänka om.

För att förtydliga, GN pekar på att man rushar content utav helvete och att det är bottom line som gäller i alla lägen, så även i detta fallet, det hade tagit extremt kort tid att göra testet ordentligt, dessutom hade de fått ALL hårdvara nödvändig av Billet Labs, inklusive rätt GPU. De valde medvetet att lattja till det för Linus gillade inte produkten från sekund 1, det är inte att vara objektiv, för fem jävla öre. Det är att vara det direkt motsatta, precis som GN med rätta påpekar.

De gick sedan vidare med att trasha prototypen non stop innan de testat något och med fel hårdvara, trots att det absolut fanns intresse för produkten och att ett objektivt test absolut var intressant för tittare.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du utelämnar en viktig detalj, kylarens huvudsakliga aspekt är för de flesta att kyla komponenter i ett chassi. Vilket i det här fallet är något den fallerar på då den helt enkelt inte är anpassad efter de chassin som finns och tillför egentligen inget utöver att vara cool till ett högt pris. Produkten är irrelevant för de allra flesta även om de hade kunnat bekräfta Billet Labs siffror att den var några grader bättre än EK till en högre kostnad.

Så det är inget fel att säga att produkten inte är något som folk i allmänhet bör köpa oavsett om prestandan mättes upp till Billet Labs optimala siffror. På samma sätt som man kan säga att de flesta inte bör köpa en chiller och ställa bredvid datorn till sin vattenkylning bara för att den kyler bättre.

Det är en kylningslösning som kostar nästan 10 000kr dock, det är inte precis något de flesta skulle fundera på att köpa. Bara prislappen i sig säger att detta är produkt för endast för de mest inbitna entusiaster. En typ av produkt som ligger i ett så högt prissegment att man kan anta att de som köper sånt här, också kommer göra något custom runt omkring den.

Så att ett standardchassi kan ha problem med den skulle jag säga kvittar. Det är lite som att recensera en Ferrari och avsluta med "det är ingen bra pendlarbil", visst stämmer det, men knappast något som behöver påpekas. Att då helt stryka produkten för ett sådant klagomål säger till mig att de inte förstår varken vem den är till för eller helt missar poängen varför den finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du utelämnar en viktig detalj, kylarens huvudsakliga aspekt är för de flesta att kyla komponenter i ett chassi. Vilket i det här fallet är något den fallerar på då den helt enkelt inte är anpassad efter de chassin som finns och tillför egentligen inget utöver att vara cool till ett högt pris. Produkten är irrelevant för de allra flesta även om de hade kunnat bekräfta Billet Labs siffror att den var några grader bättre än EK till en högre kostnad.

Vad är din poäng?
Produkten är en custom-loop vattenkylare, den är redan irrelevant för 99,9% av konsumenterna där ute då väldigt få har custom-loop vattenkylning. Och för dom resterande 0,1% som faktiskt lever i niche custom-loop vattenkylnings världen så lär dom nog spendera lite tid på hur dom skall bygga det och vad för chassi att utgå efter, inte välja något slumpmässigt.