Vad har hänt med alla mekaniska tangentbord med blåa brytare?

Permalänk

Vad har hänt med alla mekaniska tangentbord med blåa brytare?

Jag har alltid gillat blåa mx cherry brytare men det verkar som inte så många av de taiwanesiska märkena säljer det längre, inte i sverige i alla fall. Varför? Har aldrig blivit kompis med bruna, svarta eller röda brytare.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag har alltid gillat blåa mx cherry brytare men det verkar som inte så många av de taiwanesiska märkena säljer det längre, inte i sverige i alla fall. Varför? Har aldrig blivit kompis med bruna, svarta eller röda brytare.

För att deras kollegor/SO gnäller på att det låter förmycket.

Men däremot vet jag inte riktigt om jag håller med om att det är svårt att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har alltid gillat blåa mx cherry brytare men det verkar som inte så många av de taiwanesiska märkena säljer det längre, inte i sverige i alla fall. Varför? Har aldrig blivit kompis med bruna, svarta eller röda brytare.

Köp ett med hot swap så kan du ha än mer exotiska brytare?

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

För att deras kollegor/SO gnäller på att det låter förmycket.

Men däremot vet jag inte riktigt om jag håller med om att det är svårt att få tag på.

Det är väl bara köpa o-ringar?

Skrivet av Errek:

Köp ett med hot swap så kan du ha än mer exotiska brytare?

De kan inte vara billiga hotswap varianterna då. Exakt vilka tänker du på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är väl bara köpa o-ringar?

Blå brytare klickar på ändå! (Blå brytar-krigare här)

Varmilo säljer fortfarande tangentbord med mx blue. Sen tror jag inte att klickiga brytare minskat jättemycket, utan att tangentbordstillverkarna bara rört sig bort från cherry. Razer har t.ex. egna gröna brytare som motsvarar mx blue, och detsamma gäller logitech.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Bygg eget! Dyrare men inte alls svårt. Kika på maxgaming.se

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Blå brytare klickar på ändå! (Blå brytar-krigare här)

Varmilo säljer fortfarande tangentbord med mx blue. Sen tror jag inte att klickiga brytare minskat jättemycket, utan att tangentbordstillverkarna bara rört sig bort från cherry. Razer har t.ex. egna gröna brytare som motsvarar mx blue, och detsamma gäller logitech.

Men de andra brytarna är ju bara billiga kopior av mx-cherry.

Skrivet av Saddl3r:

Bygg eget! Dyrare men inte alls svårt. Kika på maxgaming.se

Bygga eget kostar lite väl mycket för min smak. Sedan blir det krånligt med garantin.

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas för de flesta tangentbord med cherrybrytare, sedan kanske de flesta under tusenlappen använder andra märken.

Hotswap kanske tar över de varianter som säljer minst, men det blir ändå billigare att köpa som färdiga kit tror jag:
https://www.inet.se/produkt/x197538/keychron-k8-pro-qmk-via-r...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tror kort och gott att det är lättare att sälja in taktila brytare utan ljudligt klick, både för kompisarna på andra sidan mikrofonen men även i hemmet för de med sambo/föräldrar/syskon/barn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast

Alternativ finns ju, jag kör med Gateron blue i mitt Keychron ( https://www.inet.se/produkt/6103019/keychron-k8-pro-qmk-via-r... ) och hade tidigare MX Blue i mitt Varmilo. Många som föredragit MX Blue har tyckt att Gaterons blåa är ännu skönare om man ska ta andras åsikter i beaktning

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/3xd82y/...

Sen om du måste ha ett Taiwanesiskt märke och inte hittar det du vill ha så kör ett tgb som har hot swap eller gå på barebone

Permalänk
Skrivet av pacc:

Det verkar finnas för de flesta tangentbord med cherrybrytare, sedan kanske de flesta under tusenlappen använder andra märken.

Hotswap kanske tar över de varianter som säljer minst, men det blir ändå billigare att köpa som färdiga kit tror jag:
https://www.inet.se/produkt/x197538/keychron-k8-pro-qmk-via-r...

Är inte kompis med annat än mx cherry. Kalla mig inlåst men mx cherry är det enda som gäller för mig. Måste dock sägas att jag aldrig testat Gateron Blue. Topre hade jag velat pröva men de verkar inte tillverkas längre.

Skrivet av Zpnk:

Alternativ finns ju, jag kör med Gateron blue i mitt Keychron ( https://www.inet.se/produkt/6103019/keychron-k8-pro-qmk-via-r... ) och hade tidigare MX Blue i mitt Varmilo. Många som föredragit MX Blue har tyckt att Gaterons blåa är ännu skönare om man ska ta andras åsikter i beaktning

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/3xd82y/...

Sen om du måste ha ett Taiwanesiskt märke och inte hittar det du vill ha så kör ett tgb som har hot swap eller gå på barebone

Som ovan så har jag inte möjlighet att testa Gateron blue. Har alltid kört mx cherry brytare. Om det fanns en möjlighet att beställa hem ett sådant för att pröva på under en period hade det varit väldigt bra. Inet säljer tyvärr inga Varmilo med blåa brytare vilket är lite tråkigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinkefing:

Som ovan så har jag inte möjlighet att testa Gateron blue. Har alltid kört mx cherry brytare. Om det fanns en möjlighet att beställa hem ett sådant för att pröva på under en period hade det varit väldigt bra. Inet säljer tyvärr inga Varmilo med blåa brytare vilket är lite tråkigt.

Jag gick direkt själv från MX Blue till Gateron Blue... är som många skriver ingen större differens, det lilla som skiljer skulle isf vara till Gaterons fördel. Kan nästan sätta min högra kula att du inte skulle bli besviken om du valde ett tangentbord med de brytarna.

Är du fast besluten på Varmilo eller just tillverkare från Taiwan? Jag gick själv från just Varmilo till Keychron och även om jag absolut inte var besviken på mitt Varmilo (kommer ta med det till kontoret) så tycker jag mitt Keychron är snäppte bättre

Sen med Keychron kan du få med VIA som är klockrent, till skillnad från Varmilos inbyggda skit

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på bullriga tangentbord även som användare.

Förstår inte varför folk är så fascinerade av dem, det låter mest som om det är grus i maskineriet.

Nu har jag visserligen även upplevt tangentbordet och responsen på en ASR33, där är det en markant feedback, men det betyder inte att jag gillade det.

För den som inte vet vad ASR33 är:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ehsnils:

Jag stör mig på bullriga tangentbord även som användare.

Förstår inte varför folk är så fascinerade av dem, det låter mest som om det är grus i maskineriet.

Jag kan verkligen inte skriva på laptops eller tangentbord med låg profil och avskyr dessa. Dock full förståelse att andra är av åsikten att det är att föredra... You gotta look outside of your own box

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har alltid gillat blåa mx cherry brytare men det verkar som inte så många av de taiwanesiska märkena säljer det längre, inte i sverige i alla fall. Varför? Har aldrig blivit kompis med bruna, svarta eller röda brytare.

Söker jag på prisjakt efter mekaniska tangentbord med blåa cherry mx brytare så hittar jag 83 produkter, hur många fler behöver du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag kan verkligen inte skriva på laptops eller tangentbord med låg profil och avskyr dessa. Dock full förståelse att andra är av åsikten att det är att föredra... You gotta look outside of your own box

Det är en helt annan division av dåligt med laptops med dåliga tangentbord.

Det jag inte hittar idag är Keytronic-tangentbord då de inte längre tillverkas och säljs med svenskt tangentbord, men jag har i alla fall hittat ett Lenovo Legion K300 med vettig känsla och relativt låg ljudnivå. Backlight på tangenterna är rätt trevligt när man sitter i mörker och knappar, men inte livsnödvändigt.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

den här brädan har logitechs motsvarighet till cherry mx blue, inte så jättedyrt heller.

Kanske är något för dig?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Finns ju hur många som helst med blåa brytare från cherry?
https://www.prisjakt.nu/search?search=cherry%20mx%20blue#prod...

Eller har jag missuppfattat något?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Men de andra brytarna är ju bara billiga kopior av mx-cherry.

Billiga kopior stämmer inte riktigt, Cherry har tyvärr legat lite väl på latsidan och har i princip blivit omsprungen på alla punkter. Finns både bättre(imo) och dyrare(~16kr/styck)

Men om du berättar vad du söker efter (förutom MX Blue/klickiga) så ska jag försöka hjälpa dig.

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Jag gick direkt själv från MX Blue till Gateron Blue... är som många skriver ingen större differens, det lilla som skiljer skulle isf vara till Gaterons fördel. Kan nästan sätta min högra kula att du inte skulle bli besviken om du valde ett tangentbord med de brytarna.

Är du fast besluten på Varmilo eller just tillverkare från Taiwan? Jag gick själv från just Varmilo till Keychron och även om jag absolut inte var besviken på mitt Varmilo (kommer ta med det till kontoret) så tycker jag mitt Keychron är snäppte bättre

Sen med Keychron kan du få med VIA som är klockrent, till skillnad från Varmilos inbyggda skit

https://www.youtube.com/watch?v=78zVepszCmE

Tack! Jag önskade jag kunde testa något tangentbord med dessa switchar men så vitt jag vet så har inte el-giganten dessa utställda demo-ex i sina varuhus. Vågar ej köpa och sedan ångra mig. Jag var väldigt inne på Topre en gång i tiden men de har mer eller mindre försvunnit från marknaden, de var inte billiga heller.

VIA är inte så intressant för mig. Brukar i princip aldrig konfigurera knapparna men förstår att det är bra för de som gör det.

Skrivet av Oliver91:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

den här brädan har logitechs motsvarighet till cherry mx blue, inte så jättedyrt heller.

Kanske är något för dig?

https://www.youtube.com/watch?v=g9aITmFORNQ&ab_channel=Inet

Tack men står ej exakt vilka taktila brytare den kör med? Det står visserligen taktila men vilket märke?

Skrivet av sebbeharry:

Finns ju hur många som helst med blåa brytare från cherry?
https://www.prisjakt.nu/search?search=cherry%20mx%20blue#prod...

Eller har jag missuppfattat något?

Inet säljer knappt tgb-bord med blue mx-cherry speciellt Varmilo. Ser bara mx brown, black, red. Maxgaming ser jag tar in dem. De taiwanesiska märkena har hyfsat rena layouts fritt från krussiduller det är därför jag föredragit dem.

Skrivet av StuntmanMike:

Billiga kopior stämmer inte riktigt, Cherry har tyvärr legat lite väl på latsidan och har i princip blivit omsprungen på alla punkter. Finns både bättre(imo) och dyrare(~16kr/styck)

Men om du berättar vad du söker efter (förutom MX Blue/klickiga) så ska jag försöka hjälpa dig.

Tack! Tycker den med blåa mx-cherry har skönare ljud. Men jag utgår bara från videon nu. Men det är bra med konkurrens givetvis. Det enda jag eftersöker är ett tangentbord med ren klassisk layout, helst med rgb om det finns, bra keycaps och TKL. Kanske skulle nämnt TKL i min första post. Jag gillar det klickiga motståndet. Förstår att det inte hade funkat på en arbetsplats men bra om man är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag stör mig på bullriga tangentbord även som användare.

Förstår inte varför folk är så fascinerade av dem, det låter mest som om det är grus i maskineriet.

Just Cherry MX Blue och kloner på den är ju allmänt kända att de låter fruktansvärt. Ett jobbigt, skrapigt och ettrigt ljud. Med det sagt så finns det klickbrytare som låter fantastiskt, men de bygger på andra designer.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa Varmilos med deras egen Klicky-switch, har både deras Rose och Sakura (linjära) och de känns ljusår bättre än det ducky x varmilo med MX Red som jag också har, även bätte än det Razer Yellow jag testat.
Razers Gröna brytare är riktig goa, och deras TKL är hyffsat clean layout

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

För att vara lite on topic så är det något jag tänkt på också, inte just blå men cherrys brytare överlag syns inte lika ofta, verkar som att fler tillverkare vill ha egna smaker nu. Nu har jag gått över till Logitechs diton och är mer nöjd med det än jag var med mina tidigare cherry, men det är inte så relevant.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Just Cherry MX Blue och kloner på den är ju allmänt kända att de låter fruktansvärt. Ett jobbigt, skrapigt och ettrigt ljud. Med det sagt så finns det klickbrytare som låter fantastiskt, men de bygger på andra designer.

Som de ursprungliga klickande IBM PC-tangentborden som startade allt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Som de ursprungliga klickande IBM PC-tangentborden som startade allt detta?

Deras fördel är väl främst att de springer cirklar kring det mesta när det kommer till känslan, t.ex. att klick och aktivering är 100% synkroniserade. De enda customtangentbord som kan komma i närheten med klickbrytare är såna som helt enkelt är hemmabyggda buckling springs. Eller eventuellt om man bygger med ytterligare nån annan typ av switch men förutom Alps är det nog sådana man kan räkna på fingrarna.

Ljudet däremot är helt klart en smaksak. Ett Model F låter _mycket_. Det är helt otänkbart att använda idag om du delar rum med någon och inte är helt empatilös. Men jag som har eget rum kör det gärna som daily driver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Deras fördel är väl främst att de springer cirklar kring det mesta när det kommer till känslan

För min del är känslan hos dessa som att det är grus i mekaniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

För min del är känslan hos dessa som att det är grus i mekaniken.

Ja det är ju individuellt vad man gillar. Att beskriva det som grus får mig att tänka på ett tangentbord i dåligt skick som är skrapigt (eller Cherry MX Blue då, som i min erfarenhet är skrapiga i sin natur pga designen).

En jättelen brytare med lågt motstånd som klickar till halvvägs hade jag snarare liknat vid haptisk feedback på en mobil.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Du kan ju testa Varmilos med deras egen Klicky-switch, har både deras Rose och Sakura (linjära) och de känns ljusår bättre än det ducky x varmilo med MX Red som jag också har, även bätte än det Razer Yellow jag testat.
Razers Gröna brytare är riktig goa, och deras TKL är hyffsat clean layout

Hade velat testa dem själv personligen men ingen affär har dem utställda här i svedala?

Skrivet av macmann1:

För att vara lite on topic så är det något jag tänkt på också, inte just blå men cherrys brytare överlag syns inte lika ofta, verkar som att fler tillverkare vill ha egna smaker nu. Nu har jag gått över till Logitechs diton och är mer nöjd med det än jag var med mina tidigare cherry, men det är inte så relevant.

Det är tråkigt. Eller snarare kan man undra varför folk inte gillar klickande taktila brytare längre? Folk verkar helt galna i red och silent reds. De är säkert bra men lite tråkigt när det börjar bli lite för ensidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är tråkigt. Eller snarare kan man undra varför folk inte gillar klickande taktila brytare längre? Folk verkar helt galna i red och silent reds. De är säkert bra men lite tråkigt när det börjar bli lite för ensidigt.

För att det inte finns några bra som passar i ett Cherry MX-kompatibelt kretskort vilket är 99,5% av alla tangentbord som går att köpa som är mekaniska. Folk som älskar klickbrytare letar sig åt andra håll istället och kvar blir de segment där Cherry MX-plattformen kan vara bra, d.v.s. linjära eller "taktila" brytare.

Men det är inga problem att hitta tangentbord med Cherry MX Blue eller kloner på dem så jag vet inte riktigt vad det stora problemet är om det är det du är ute efter

Permalänk
Skrivet av Icetec:

För att det inte finns några bra som passar i ett Cherry MX-kompatibelt kretskort vilket är 99,5% av alla tangentbord som går att köpa som är mekaniska. Folk som älskar klickbrytare letar sig åt andra håll istället och kvar blir de segment där Cherry MX-plattformen kan vara bra, d.v.s. linjära eller "taktila" brytare.

Men det är inga problem att hitta tangentbord med Cherry MX Blue eller kloner på dem så jag vet inte riktigt vad det stora problemet är om det är det du är ute efter

Varför skulle andra klickbrytare vara bättre än mx-cherry? Kan du ge mig några exempel på sådana som är bättre än dem?