Radeon RX 7900 XTX blir 10 gånger snabbare i bildskapar-AI

Permalänk
Melding Plague

Radeon RX 7900 XTX blir 10 gånger snabbare i bildskapar-AI

Med hjälp av nya optimeringar går AMD från att ligga hjälplöst efter Nvidia till konkurrenskraftig prestanda i AI-bildskaparalgoritmen Stable Diffusion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att även 6000-serien blir bättre, eller är det bara 7000 det gäller?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Where there is a will, there is a way

Om AMD ändå kunde släppa sina kort med alla optimeringar som görs över tiden. Det är halvkul att köpa kort för de blir ju bättre med tiden

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Where there is a will, there is a way

Om AMD ändå kunde släppa sina kort med alla optimeringar som görs över tiden. Det är halvkul att köpa kort för de blir ju bättre med tiden

Eller så uppskattar man att tid läggs på att förbättra en produkt som redan släppts?
Finns ju vissa företag som sparar sina förbättringar till nästa revision 😅

Permalänk
Medlem

Jäklar. Det förväntade jag mig inte. De låg verkligen hopplöst efter här vilket var lite tråkigt då dessa nya verktyg kontroverser till trots är extremt intressanta och fascinerande att peta runt med. Undrar undrar om 6000-serien får liknande skjuts.

Helt plötsligt blir AMDs generösare VRAM-satsningar faktiskt en tänkvärd fördel.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jäklar. Det förväntade jag mig inte. De låg verkligen hopplöst efter här vilket var lite tråkigt då dessa nya verktyg kontroverser till trots är extremt intressanta och fascinerande att peta runt med. Undrar undrar om 6000-serien får liknande skjuts.

Helt plötsligt blir AMDs generösare VRAM-satsningar faktiskt en tänkvärd fördel.

Exakt, plötsligt seglar AMD korten upp som vinnare om dom har jämförbar prestanda, lägre pris & mer VRAM. 4060 med 12Gb är ju ett bra kort nu. Men 6700XT m.fl. skulle kunna bli intressant med dessa förbättringar.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Helt plötsligt blir AMDs generösare VRAM-satsningar faktiskt en tänkvärd fördel.

Fast för hur många av oss är AI-prestanda i t.ex Stable Diffusion överhuvudtaget relevant? Det känns mest som ett hypotetisk säljargument i pajkastningen om vems pappa som är starkast.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Where there is a will, there is a way

Om AMD ändå kunde släppa sina kort med alla optimeringar som görs över tiden. Det är halvkul att köpa kort för de blir ju bättre med tiden

Jo, det är ju lite irriterande att de på senaste tiden hamnat i svallvågorna som det verkar. Men det är knappast AMD's fel, mer de som skriver programvara som skriver för de kort de sitter på när det gäller sådana här grejer och de sitter på Nvidia pga av de skriver för Nvidia, pga att de har Nvidia. Det är en ond cirkel som inte kommer brytas förrän det finns incitament att bryta det.

Det här är ett bra steg, men det krävs väldigt mycket vilja, jobb och pengar för att det ska upprätthållas med tiden. Under en lång tid. Nog för att entusiaster eller enstaka mindre företag kan se en liten besparing att välja AMD, men innan jättarna ska gå över så måste Radeon Group gå samma långa väg som CPU-sidan gjorde. Själv tror jag fasen mer på att Intel kan skada Nvidia än AMD's GPU-sektion. Kanske kan Intel och AMD samarbeta i att skapa kod som gynnar de båda. (Önsketänkande).

Men nu spånar jag bara... första dan tillbaka ifrån semestern och måste ta pausar mellan all mailkonversation.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbem:

Eller så uppskattar man att tid läggs på att förbättra en produkt som redan släppts?
Finns ju vissa företag som sparar sina förbättringar till nästa revision 😅

Klart det uppskattas när det blir förbättringar över tid.
Men hur många köper ett grafikkort för att det (kanske) blir bättre över tid?
Man köper väl för den prestandan man får vid köp.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Where there is a will, there is a way

Om AMD ändå kunde släppa sina kort med alla optimeringar som görs över tiden. Det är halvkul att köpa kort för de blir ju bättre med tiden

Det blir en väldigt filosofisk fråga egentligen; är det fastställt att nVidia inte skulle ha möjlighet att göra samma förbättringar på sina kort?
Givetvis inte dessa 1000% förbättringar, men de som i "allmänhet" syns på AMDs kort.

Med det sagt, givetvis ska en köpa en GPU för prestandan den har IDAG och inte för vad den kanske kommer att ha i framtiden

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Betyder detta att även 6000-serien blir bättre, eller är det bara 7000 det gäller?

Skrivet av Teddis:

Jäklar. Det förväntade jag mig inte. De låg verkligen hopplöst efter här vilket var lite tråkigt då dessa nya verktyg kontroverser till trots är extremt intressanta och fascinerande att peta runt med. Undrar undrar om 6000-serien får liknande skjuts.

Helt plötsligt blir AMDs generösare VRAM-satsningar faktiskt en tänkvärd fördel.

6000-serien har väl inte dessa AI kärnor?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Klart det uppskattas när det blir förbättringar över tid.
Men hur många köper ett grafikkort för att det (kanske) blir bättre över tid?
Man köper väl för den prestandan man får vid köp.

Mjo, stämmer att man köper för dagens prestanda. Men nu har AMD visat i flera generationer att deras kort håller "bättre".
Så är man någon som inte köper nytt på 5-7år så kan det vara något att ha i åtanke.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Att nått blir 100% bättre med driver optimeringar tyder ju på att de är dåliga på just drivrutiner och behöver några år på sig.
Vissa kallar det finewine..

Skulle nog locka mer folk om det visade bra siffor vid släpp. Speciellt med dagens priser och man tänker sitta med samma gpu i ett antal år.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Mjo, stämmer att man köper för dagens prestanda. Men nu har AMD visat i flera generationer att deras kort håller "bättre".
Så är man någon som inte köper nytt på 5-7år så kan det vara något att ha i åtanke.

Jag skulle säga att det är två sidor av det myntet. AMD har ju en historik av fler och större utmaningar är vad jag läst på forumet.

Bara se 7000-seriens problem med hög förbrukning vid fler skärmar. Fixat efter ett år.

Så AMDs kort blir bättre och bättre. Men du får också vara beredd på att det finns buggar och fel på en nivå du inte kan förvänta dig av NVIDIA. I utbyte får du mer rast-prestanda initialt och löpande förbättringar.

Nvidia är känslan av att är stabilare från början och du kan utgå från att du inte ser lika stora hopp i prestanda.

Personligen är jag numera för bekväm så jag vill ha det stabilt och förutsägbart framför ett vin som blir bättre med tiden

Skrivet av superapan:

Fast för hur många av oss är AI-prestanda i t.ex Stable Diffusion överhuvudtaget relevant? Det känns mest som ett hypotetisk säljargument i pajkastningen om vems pappa som är starkast.

Och har man behov av AI-prestanda så köper man väl ett 4090 direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Betyder detta att även 6000-serien blir bättre, eller är det bara 7000 det gäller?

Undrade också detta. En snabbgoogling visar att 6000-serien blir märkbart bättre, men inte lika mycket som 7000-serien. Det visar sig också att en del Nvidia-kort också tjänar på den här optimeringen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan man inte sälja konsumentgrafikkort utan AI, dom skulle ju kunna vara billigare.
Kalla dom "Golden Rabbit Edition" eller nåt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

skiter i stable diffusion men tänker att detta kan vara bra om spel kommer använda mer "generated at runtime" texturer istället för att skicka med 3 miljoner bitmaps i 16k upplösning. mindre utrymme på disken är alltid välkommet.

och kanske mindre VRAM användning om man genererar varje frame istället för att genna en gång och sen "cache:a" i vram.

men, ja, vad vet jag

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag skulle säga att det är två sidor av det myntet. AMD har ju en historik av fler och större utmaningar är vad jag läst på forumet.

Bara se 7000-seriens problem med hög förbrukning vid fler skärmar. Fixat efter ett år.

Så AMDs kort blir bättre och bättre. Men du får också vara beredd på att det finns buggar och fel på en nivå du inte kan förvänta dig av NVIDIA. I utbyte får du mer rast-prestanda initialt och löpande förbättringar.

Nvidia är känslan av att är stabilare från början och du kan utgå från att du inte ser lika stora hopp i prestanda.

Personligen är jag numera för bekväm så jag vill ha det stabilt och förutsägbart framför ett vin som blir bättre med tiden

Och har man behov av AI-prestanda så köper man väl ett 4090 direkt?

Kan inte säga att jag haft fler buggar med mitt AMD än de nVidia-kort jag använt
Min uppfattning är att nVidia haft fler hårdvaruproblem de senast generationerna än AMD: kommer mest ihåg minnesartfakter med 2080Ti

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Where there is a will, there is a way

Om AMD ändå kunde släppa sina kort med alla optimeringar som görs över tiden. Det är halvkul att köpa kort för de blir ju bättre med tiden

När jag hade mitt senaste AMD-grafikkort, R9 290 Tri-X, så brukade ju detta pratas om som AMD Fine Wine. Men håller nog med dig. Jag vill ha ett kort jag vet hur den presterar, inte hur den kanske kommer att prestera. Förbättringar med tiden förväntas där det är möjligt.

Samtidigt var det på R9 290's tid mycket som hände. Mantle kom och blev Vulkan, satsningar på ljud som aldrig blev av (Thief 4 var kanske enda spelet som använde den), DX12 och allt vad det nu var. Nu föredrar jag Nvidia sedan Pascal men tiden med mitt 290 Tri-X minns jag fortfarande som överlag positivt. Sedan gillar jag kort med feta specs och det hade 290 och framförallt 290X.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Watt per iteration vore kanske ett mer relevant mått än dollar per iteration per sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

skiter i stable diffusion men tänker att detta kan vara bra om spel kommer använda mer "generated at runtime" texturer istället för att skicka med 3 miljoner bitmaps i 16k upplösning. mindre utrymme på disken är alltid välkommet.

och kanske mindre VRAM användning om man genererar varje frame istället för att genna en gång och sen "cache:a" i vram.

men, ja, vad vet jag

Hehe, det vore något. Ta det ännu längre genom att när du köper ett spel får du en krypterad promt som kan köras genom grafikkortets AI och poff så skapas spelet, och en aning annorlunda än polarens version

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av mpat:

Undrade också detta. En snabbgoogling visar att 6000-serien blir märkbart bättre, men inte lika mycket som 7000-serien. Det visar sig också att en del Nvidia-kort också tjänar på den här optimeringen.

6000-seriens prestandautveckling kanske mer planar ut, 7000-serien ligger släppande efter. 7000-serien är dock byggd lite mer annorlunda än de som sitter i 6000-serien. Tror aldrig AMD kommer nå de 50% utlovade prestandaförbättringarna mot 6000-serien men kanske komma så nära som möjligt.

Och det var längesen nu Sweclockers gjorde ett retrotest fem år senare. Kanske dags för en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och det var längesen nu Sweclockers gjorde ett retrotest fem år senare. Kanske dags för en ny?

5 år gamla kort är Geforce 2000-serien mot... Vega? Inte direkt en jämn match. Om du kör fyra år istället så kan du få med 5700XT åtminstone.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

5 år gamla kort är Geforce 2000-serien mot... Vega? Inte direkt en jämn match. Om du kör fyra år istället så kan du få med 5700XT åtminstone.

Tänkte mer på Geforce 1000-serien mot Vega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hehe, det vore något. Ta det ännu längre genom att när du köper ett spel får du en krypterad promt som kan köras genom grafikkortets AI och poff så skapas spelet, och en aning annorlunda än polarens version

nja tanken är ju att det ska vara samma "AI" lib som är exakt samma tränat och samma "seed". så det ska bli exakt samma textur som de först gjorde. och snarare än "grass texture with hint of dew" så ska det liksom vara en programmerad algorithm, tänk typ vektorgrafik... fast med mer "filter".... eller något

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

För den som eventuellt undrar så är "A1111" Automatic1111, ett av tre gränssnitt för Stable Diffusion. De andra två är Foocus (sic) som lättast kan beskrivas som "Midjourney för SD, gratis på din dator hemma" och ComfyUI, som är ett nod-baserat gränssnitt. Det är med god marginal effektivast, fast också med brantast inlärningskurva. Alla tre är program som startar din browser och använder den som UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tänkte mer på Geforce 1000-serien mot Vega.

Det kanske är intressant? Ännu mer intressant med 580 mot 1060 ärligt talat, för det finns mååååånga av de korten. Också intressant att se hur dyrt det blir om man skall ha en rimlig förbättring från den nivån idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fast för hur många av oss är AI-prestanda i t.ex Stable Diffusion överhuvudtaget relevant? Det känns mest som ett hypotetisk säljargument i pajkastningen om vems pappa som är starkast.

Håller med om att det nog är ganska få som bryr sig, men personligen sitter jag och leker med Stable Diffusion någon gång i veckan, så när jag skulle uppgradera fanns det liksom inget annat alternativ än Nvidia. Hade jag köpt nytt grafikkort idag efter den här nyheten kanske valet hade blivit annorlunda

Permalänk
Avstängd

7970 från 2011 var väl senaste grafikkortet från AMD som hade lika eller bättre än Nvidias bästa vad gäller spel.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

"...vinstmarginal på 1 000 procent".

wat?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB