51 procent av näthandeln sker nu via telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja för det går ju inte på en mobil.

Dock jäkligt bökigt att scrolla omkring och använda mer än en flik på så liten skärm, där allt är extremt smått och klicka på om man har en normalstor hand eller större. För plattor är istället problemet att det krävs mycket och stora handrörelser för varje och minsta lilla grej.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad man köper, hur man köper det. Är det nåt med specifika egenskaper som behöver göras några större mängder påläsning om och jagas priser på går jag direkt till datorn. Billigt krafs har man väl nångång handlat via mobilen, och tågbiljetter och sånt där man har få om några val och det finns en smidig app.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Dator då det går så oerhört mycket snabbare och lättare att leta och jämföra. Mobil i undantagsfall.

Permalänk

Är någon förvånad? Datorn används
för spel och Word. Kan inte minnas senast jag satt och slösurfade eller beställde något på datorn.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se vad det är folk handlar. Ska jag köpa Alvedon kan jag göra det på mobilen men jag ska tex köpa en ny tv då blir det datorn så att jag kan jämföra och liknande.

Permalänk
Medlem

Handla med telefon? -Nej, tack.
-Mycket enklare att navigera med Mus & TGB och man får bättre överblick på en monitor.
-På mobilen är allting för inzoomat, som att prata med någon näsa mot näsa, sedan är det som att klämma en väldigt liten finne när man ska komma åt rätt knapp.
-Reklamblockering är knepigare.
-Google/Apple spårar dig om du inte hoppar igenom en hel hinderbana.
-Man behöver inte BankID det går bra med ett betalkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Beror på butik skulle jag säga.

Apoteket (apoteket.se) visst, allt annat nej förmodligen inte.

Permalänk
Medlem

Köpa apoteksvaror med mobilen är ju rätt schysst. Klicka in det man ska ha, sen ligger det vid dörren 1-2dagar senare. Blir ju inte direkt någon spontanshopping på apoteket

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Men det är en jäkla skillnad i användarvänlighet på en riktig dator och en liten mobil. Allting tar väldigt mycket längre tid på en mobil. Att gå och hämta mobilen för att signera ett köp får man leva med.

Nja är man en zoomer går det ganska fort på telefonen också.

Jag är nog lika snabb på telefonen som på datorn, eller nära inpå åtminstone. En del webbsidor har ju väldigt dåligt gränssnitt på telefonen och då är det inte lika lätt kanske.

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt mycket reklam på facebook och instagram som leder till sidor där du köper produkten mha klarna, och sedan går du bara tillbaka till dina sociala medier igen. Kan tänka mig att det är en hel del sådant.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Mobilen till det mesta, både att handla och annat.
Händer väl ibland att det behövs mer skärmyta, men väldigt mycket idag är ju rätt bra anpassat för olika enheter.

Tillgängligheten för mobil är svårslagen, till skillnad mot dator.
Jag kan kolla/göra/köpa saker oavsett om jag ligger i sängen, sitter ute i solen, i bilen (när den står still), på jobbet (olika ställen), i duschen, i naturen osv..
Har sällan tid med med dedikerat datorsittande annat än när jag ska göra något specifikt datorrelaterat el jobb.

Så när det gäller att handla saker görs nog typ 80-90% via mobilen. Det blir på något sätt också mer fokuserat så.
Köper väl i snitt något varannan vecka el så, blivit en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WareZ:

Klart det går men jag tycker det är en aning lättare att öppna flikar och dona på datorn än med mina tjockfingrar på telefon

Jag har inte äns tjockfingrar och tycker det är enklare på datorn.
Det är så lätt att klicka fel på mobilskärm.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ska man göra research inför ett köp så blir det alltid datorn man sitter vid, vilket upplevs snabbare och smidigare att söka med. Men är det en sida man känner och återkommer till blir det i princip alltid mobilen.

Permalänk
Medlem

datorn helst, men ibland mobilen. så mycket smidigare att man kan forska och jämföra framför datorn med flera skärmar när man kollar på recensioner på youtube/sidor.

beställer på mobilen om jag t.ex. är på jobbet

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

Det enda jag köper via telefonen är snabbmat med hemleverans, typ pizza eller hamburgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag behöver använda handfatet för att tvätta händerna efter ett toabesök. Inte fasen tycker jag det är bättre att utföra hela ärendet i handfatet bara för att jag behöver använda det som en del av processen...

Det skulle dock spara mycket vatten och är mångt mycket vanligare än du tror, precis som handel via telefonen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Klart man använder telefonen, den är väldigt smidig överlag. Händer såklart att jag slår på datorn för att handla, men det är ju lite att skjuta mygg med kanon i de flesta fall. (Om det inte tex är mjukvara för datorn el dyl)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det bara funkar, det krånglar inte Jag vet inte varför de har lyckats bättre med betalflödet på mobilen, det kanske är mera homogent eller så kan de bara bygga vidare på det som redan finns nu?

Men om du behöver göra efterforskning angående en produkt då? Då blir det genast mycket jobbigare. MYCKET jobbigare.

Permalänk
Musikälskare

Handlar bara snusen via mobilen annars sitter jag vid datorn, det "känns bäst" men man börjar väl bli gammal

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ny undersökning från Klarna visar att näthandel via mobilen är mer populärt än via andra enheter.

Läs hela artikeln här

Av Klarnas näthandelsbetalningar. Det finns ju andra och har man valmöjlighet så väljs alltid Klarna bort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Förvånande, tycker själv det är ganska värdelöst att handla via mobilen, man får inte alls samma överblick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Förvånande, tycker själv det är ganska värdelöst att handla via mobilen, man får inte alls samma överblick.

Kan hålla med. Mobilen funkar bra om man vet vad man vill ha och endast handla några enstaka artiklar. Att exempelvis handla kläder via mobilen är snudd på omöjligt. Ofta har klädaffärerna tusentals artiklar och det blir omöjligt att få en överblick med mobilen. Infinite scroll delux.

Permalänk

Tror kvinnor drar upp denna statistik.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jag är gammalmodig. Jag föredrar att beställa saker vid en dator. Jag tycker man får bättre överblick och kan lättare jämföra produkter med flera fönster öppet samtidigt som man läser specifikationerna på en produkt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Tror kvinnor drar upp denna statistik.

Tror snarare att det är ungdomar som vuxit upp med appar och tycker att allt via mobilen är smidigare. Varför skulle de ens bry sig om att använda en dator när de kan använda appen?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

Tror kvinnor drar upp denna statistik.

Det är som vanligt SweC tar upp en popcorn tråd och alla svarar till höger och vänster. SweC folket här representerar bara en liten plupp i det hela stora.
Noll skillnad att handla via telefonen mot att använda datorn. Använder själv telefonen till allt idag. Gillar ej att dra exempel
Exempel: Gents, hemsidan är så enkelt gjort. Några få klick och att välja produkter och sedan om man handlat förut är det bara klicka vidare och utföra köpet och betala. Fix och färdigt väldigt fort.
Många andra företag kör rätt så simpla och enkla metoder. Använda dator är förlegat.
Har du en modern telefon a la S2xxx eller äpple xxx max så är det inte svårt.

Permalänk
Medlem

Tror jag aldrig handlat från min mobil. Möjligtvis någon pizza via någon app.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är som vanligt SweC tar upp en popcorn tråd och alla svarar till höger och vänster. SweC folket här representerar bara en liten plupp i det hela stora.
Noll skillnad att handla via telefonen mot att använda datorn. Använder själv telefonen till allt idag. Gillar ej att dra exempel
Exempel: Gents, hemsidan är så enkelt gjort. Några få klick och att välja produkter och sedan om man handlat förut är det bara klicka vidare och utföra köpet och betala. Fix och färdigt väldigt fort.
Många andra företag kör rätt så simpla och enkla metoder. Använda dator är förlegat.
Har du en modern telefon a la S2xxx eller äpple xxx max så är det inte svårt.

Undrar hur lång tid det tar att spara in kostnaden av en dator på att göra effektivare produktjämförelser :>

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Tror jag aldrig handlat från min mobil. Möjligtvis någon pizza via någon app.

Det enda jag köpt via mobil enhet är några AMD-aktier via Avanzas app för flera år sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Undrar hur lång tid det tar att spara in kostnaden av en dator på att göra effektivare produktjämförelser :>

Haha ekvationen går nog aldrig ihop