Derbi Senda - CDI Problem
Hej! Jag har en Derbi Senda Xtreme från 2005. Den är trimmad med ett Tecnigas Original Pro rör (typ ett semi trimrör) och jag har försökt att installera en ostrypt cdi. Jag hittade en blackbox som tidigare ägare installerat som strypte vid 6k som jag senare ändrade till 8k. Mopeden hade original en varvbegränsning på 10k, men jag köpte en ostrypt cdi från division häromdagen (https://www.twostroke.se/division-cdi/tandspole-ostrypt).
Jag installerade den ostrypta cdi:n med sladdarna som satt i original cdi:n. Jag kopplade in kablarna på exakt samma plats och jordade på exakt samma plats som original. Nu kunde moppen varva till 10 500 - 11 000 varv när jag körde, vilket är ca 1000 varv högre än med strypta cdi:n.
Detta är en väldigt liten ökning jämfört med vad andra får av att strypa av sin moped. Jag testade också att lägga full gas i en nedförsbacke, och där stryptes motorn tydligt. Precis som om min ostrypta cdi är stryper? Mopeden är alltså strypt även fast cdi:n ska vara ostrypt enligt twostroke.se.
Kollade runt lite och hittade på andra forum folk som länkade en ostrypt cdi till Derbi Senda som skulle funka (https://razzer.se/showthread.php/10626-Avstrypning-av-CDI-box...). Tänkte att min ostrypta cdi var fel eller sönder så bestämde mig för att köpa den dyra och länkade cdi:n istället (https://www.twostroke.se/top-performances-cdi-box-ostrypt-duc...). Denna verkade mer lyxig och "race-aktig" och tänkte att detta måste vara lösningen på mitt problem. Installerade den likadant och det blev absolut ingen skillnad. Moppen är fortfarande strypt även fast jag nu har köpt två olika ostrypta cdi:er, varav ingen av dem fungerar.
Vad kan vara felet med mopeden, varför vill inte de nya CDI:erna strypa av?