Permalänk
Medlem

Tips på POE switch?

Tja, ska strax flytta in i ett nytt Älvsbyhus och tänkte ha en poeswitch i mediaskåpet som följer med.
Tanken är att den ska mata 3-4 kameror och 2-3 accesspunkter.
Allt detta är en stor djungel för mig så jag behöver några tips på driftsäkra å bra switchar som inte kostar skjortan.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti är ett säkert kort, räkna ut så att strömbudgeten räcker bara. https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-switching/prod...

Vill du ha en större switch till bra pris så rekommenderar jag begagnade HP ProCurve switchar, ProCurve serien har livstids garanti, bara knappa in serienummer i HP's portal om den mot förmodan skulle ge upp.

tex: https://www.ebay.com/itm/195898017018?hash=item2d9c6e84fa:g:I...

Permalänk
Medlem

Om du är nätverkskunnig kan jag verkligen rekommendera Mikrotik!
Har du en miljö med massa vlan och segmentering kan setupen vara svårare än t.ex. Unifi, men du får mycket mer för pengarna.

Utan att veta hur törstiga dina kameror och AP's är kommer det vara svårt att säga hur mycket ström switchen behöver kunna mata via PoE, men Jämför den totala PoE outputten på denna switch mot en Unifi t.ex. så förstår du vad jag menar med prisvärt:
https://www.routerboard.se/ethernet/182-css610-8p-2sin.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Ubiquiti är ett säkert kort, räkna ut så att strömbudgeten räcker bara. https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-switching/prod...

Vill du ha en större switch till bra pris så rekommenderar jag begagnade HP ProCurve switchar, ProCurve serien har livstids garanti, bara knappa in serienummer i HP's portal om den mot förmodan skulle ge upp.

tex: https://www.ebay.com/itm/195898017018?hash=item2d9c6e84fa:g:I...

tack för tips, ska kolla upp dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korash:

Om du är nätverkskunnig kan jag verkligen rekommendera Mikrotik!
Har du en miljö med massa vlan och segmentering kan setupen vara svårare än t.ex. Unifi, men du får mycket mer för pengarna.

Utan att veta hur törstiga dina kameror och AP's är kommer det vara svårt att säga hur mycket ström switchen behöver kunna mata via PoE, men Jämför den totala PoE outputten på denna switch mot en Unifi t.ex. så förstår du vad jag menar med prisvärt:
https://www.routerboard.se/ethernet/182-css610-8p-2sin.html

Tanken är väl att bli nätverkskunnig Vill ju köra vlan på IoT saker och kameror.
Tack för tipset, ska kolla upp den också.
Drömmen vore ju att ha rackmonterade grejjer men känner att jag måste flytta in först innan jag handlar på mig en massa saker när jag inte vet exakt vart jag ska ha prylarna 😅

Permalänk
Medlem

Har både en US-8-150W och en US-8-60W på olika ställen i kåken och dom är riktigt bra, men i ditt fall behövs ju fler portar och tvivlar på att en 16-portars får plats i skåpet pga bredden. Inte för att skåpet inte klarar det i sig, men det lär precis som hos oss sitta en patchpanel i skåpet till varje uttag i kåken, samt en massa kablage som tar upp halva skåpet. Jag får iaf inte plats med det i vårt Garo mediaskåp i nuvarande läget. Har funderat på ett till mediaskåp under det befintliga där switch kan få vara. Men ser du till att få kablarna dragna bra och allt placerat rätt i skåpet Bör en 16-portar få plats.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har en D-Link DGS-1100-08-v2 som funkar bra. Den har ett webb-gränssnitt för administration som kanske inte är jättesnyggt och jättelättanvänt, men det funkar iaf. Jag tycker du ska kontrollera följande innan du köper switch:

  • Se till att switchen har tillräckligt med PoE-portar för dina enheter. Många switchar (t ex Ubiquity-switchen som länkades till tidigare) har bara PoE på en delmängd av portarna, och det kanske inte räcker för det antalet du behöver.

  • Räkna samman hur många Watt du behöver. Tänk på att det blir lite förlust i kablarna också. Switchen måste kunna leverera tillräckligt.

  • Kolla vilken enhet som drar mest och att switchen kan leverera så mycket till en port.

  • Om du inte tänker nörda ner dig något fruktansvärt i nätverk så se till att få en switch med webb-gränssnitt. Tror mer komplicerade begagnade switchar går bort här?

  • Enligt min mening ska du undvika switchar som kräver "appar" eller "kontrollers" eller annat bös för att konfigureras, det ska räcka med en browser tycker jag. Tror t ex Ubiquity går bort här?

Permalänk
Medlem

@truddelutt

ProCurve switchar brukar generellt vara väldigt användarvänliga, men jag har inte provat alla förstås.

Nedan är ett screenshot från min 1810-24G, finns på Ebay för 500:-~ (saknar PoE så är inte aktuell i TS fall, men det är mycket switch för pengarna)

Mycket enkel att konfigurera

EDIT: Kanske kan vara något?
https://www.ebay.com/itm/126022897394?hash=item1d578ccef2:g:7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Tja, ska strax flytta in i ett nytt Älvsbyhus och tänkte ha en poeswitch i mediaskåpet som följer med.
Tanken är att den ska mata 3-4 kameror och 2-3 accesspunkter.
Allt detta är en stor djungel för mig så jag behöver några tips på driftsäkra å bra switchar som inte kostar skjortan.

Hur många nätverksuttag behöver du till övriga rum? Jag ska snart flytta till nytt och ska i samband med det självklart få upp nätverket på ett så bra sätt som möjligt.. Själv kör jag Ubiquiti Unifi rakt igenom och har följande setup:

Idag
1 st USG PRO 4 (router)
1 st Cloud Key Gen 2 (controller + NVR) + rackmonteringskit
1 st 24p PoE Switch (250w)
3 st AP (WiFi 5)
15+ nätverksuttag som används

I nya huset
1 st Dream Machine Pro (router, controller NVR)
1 st 24p PoE Switch (250w)
3 st kameror (Unifi Protect)
1 st ringklocka med kamera (Unifi Protect)
3 st AP, 2 inne och 1 ute (WiFi 6)
4-5 nätverksuttag som används (server, Tado, Verisure, Philips Hue) + kameror etc

Jag har lite tankar om att köpa en Dream Machine Special Edition som även har 8 PoE portar men inser mer och mer att jag behöver fler portar än så - är minst sagt kluven. Personligen vill jag undvika att sätta switchar lite här och var och vill dra in så mycket som det går i mediaskåpet. Lär downgradea switchen till en 16p istället.

Vill bara ge dig lite uppslag på hur man kan tänka och göra

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

En kompis har slängt ut alla Ubiquiti och köpt TP-link i stället. Han tycker TP-link funkar "klockrent". TP-link är också betydligt billigare.

Dessutom, jag har en Edgerouter och en AP LR/PRO eller något. Edgeroutern har ett eget webgui medans APn manageras med en "controller". Controllern har jag installerat på en VM. Som tur är behöver jag inte pyssla med den ofta så den är mest avstängd. Dom har nån cloud-nyckel men det blir en extra mojäng och kostnad. Ytterligare en nackdel med min edgerouter är att den inte har rätt volt för APn så den kan inte driva den.
Så Ubiquiti är inte så enkelt och bra som man kan tro. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har man gott om plats kan man alltid köra med separata PoE AC-adaptrar, dom brukar t.ex. följa med när man köper t.ex. Ubiquiti prylar. Inte lika smidigt som en PoE switch, men det funkar.

Permalänk
Medlem

På tal om PoE-switchar, hur ser det ut med PoE-injectors som klarar 2.5gbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

En kompis har slängt ut alla Ubiquiti och köpt TP-link i stället. Han tycker TP-link funkar "klockrent". TP-link är också betydligt billigare.

Har själv oxå sneglat på TP-Link omada. Men dom har så jävla fula APs. det är ändå prylar som ska sitta i taket eller på en vägg synligt. Unifi APs är sååå mycket snyggare.
Men unifi ska envisas med att inga av deras plylar har webgui. Måste ha kontroller för allt. APs, switchar osv. SÅ drygt.

Sen att TP-Link är efterblina o listar fel prylar på sin egna sida om vad som supportas i Omada är en annan femma. Finns en switch listad på sidan som inte går att adopta i controllern t ex.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

En kompis har slängt ut alla Ubiquiti och köpt TP-link i stället. Han tycker TP-link funkar "klockrent". TP-link är också betydligt billigare.

Dessutom, jag har en Edgerouter och en AP LR/PRO eller något. Edgeroutern har ett eget webgui medans APn manageras med en "controller". Controllern har jag installerat på en VM. Som tur är behöver jag inte pyssla med den ofta så den är mest avstängd. Dom har nån cloud-nyckel men det blir en extra mojäng och kostnad. Ytterligare en nackdel med min edgerouter är att den inte har rätt volt för APn så den kan inte driva den.
Så Ubiquiti är inte så enkelt och bra som man kan tro. Tyvärr.

Ubiquiti har ju två serier Unifi och UISP (där Edge produkterna ingår) och de har ju olika sätta att styras.
TP-Link har Omada och sina konsument prylar som har också har olika sätta att styras.
Så problemen blir ju likartade om man inte håller sig till prylar inom samma familj.
Omada har också en cloud controller (OC200) så det är nog hugget som stucket på den fronten.
Omada har ER605 som verkar vara jämförbar med USG/ER-X.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag har kört accesspunkterna via deras app utan controller och det fungerar ju, även om det är bättre med controller. Jag förmodar att det även går med switcharna förutom att du inte kan kontrollera dom.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Har både en US-8-150W och en US-8-60W på olika ställen i kåken och dom är riktigt bra, men i ditt fall behövs ju fler portar och tvivlar på att en 16-portars får plats i skåpet pga bredden. Inte för att skåpet inte klarar det i sig, men det lär precis som hos oss sitta en patchpanel i skåpet till varje uttag i kåken, samt en massa kablage som tar upp halva skåpet. Jag får iaf inte plats med det i vårt Garo mediaskåp i nuvarande läget. Har funderat på ett till mediaskåp under det befintliga där switch kan få vara. Men ser du till att få kablarna dragna bra och allt placerat rätt i skåpet Bör en 16-portar få plats.

Driftar ni eget nät i kåken? Bostadsrätt?

Skrivet av grogt:

En kompis har slängt ut alla Ubiquiti och köpt TP-link i stället. Han tycker TP-link funkar "klockrent". TP-link är också betydligt billigare.

Dessutom, jag har en Edgerouter och en AP LR/PRO eller något. Edgeroutern har ett eget webgui medans APn manageras med en "controller". Controllern har jag installerat på en VM. Som tur är behöver jag inte pyssla med den ofta så den är mest avstängd. Dom har nån cloud-nyckel men det blir en extra mojäng och kostnad. Ytterligare en nackdel med min edgerouter är att den inte har rätt volt för APn så den kan inte driva den.
Så Ubiquiti är inte så enkelt och bra som man kan tro. Tyvärr.

Hur kör du den i VM? På en separat dator? Min edgerouter ger rätt volt för Ubiquti APn så vet inte exakt vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Driftar ni eget nät i kåken? Bostadsrätt?

Hus. Varje rum har minst 2 nätverksuttag (Exxact med 2xCAT6 och 1xKoax), något rum har 4.
150W köpte jag för många år sen när jag började placera ut AP's. Vill slippa injektorer och sånt. Hade förmdligen klarat mig på 60W där. Sen sitter det en 60W i garaget till AP, kameror osv.. Inget speciellt. Bara blivit så.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har själv oxå sneglat på TP-Link omada. Men dom har så jävla fula APs. det är ändå prylar som ska sitta i taket eller på en vägg synligt. Unifi APs är sååå mycket snyggare.
Men unifi ska envisas med att inga av deras plylar har webgui. Måste ha kontroller för allt. APs, switchar osv. SÅ drygt.

Hela poängen med Unifi-serien är ju att kunna managera allt från samma gränssnitt, enkelt skjuta ut konfiguration till samtliga APs, switchar, etc.

Om du vill använda deras hårdvara men absolut inte deras mjukvara går det att flasha OpenWrt på en del av deras APs och routrar. Då får du ett webbgränssnitt.

Skrivet av grogt:

Dessutom, jag har en Edgerouter och en AP LR/PRO eller något. Edgeroutern har ett eget webgui medans APn manageras med en "controller". Controllern har jag installerat på en VM. Som tur är behöver jag inte pyssla med den ofta så den är mest avstängd. Dom har nån cloud-nyckel men det blir en extra mojäng och kostnad. Ytterligare en nackdel med min edgerouter är att den inte har rätt volt för APn så den kan inte driva den.
Så Ubiquiti är inte så enkelt och bra som man kan tro. Tyvärr.

Så blir det när man blandar produktfamiljer, precis som med alla andra tillverkare. Jag kör själv också en EdgeRouter + Unifi-APs, men jag var redan från början medveten om detta så för mig är det inget problem. Jag kör samma setup i föräldrarnas sommarstuga, där deras AP är knuten till en separat Site i min egen controller. På det sättet kan jag managera nätet åt dem och uppdatera firmware etc. vilket blir betydligt lättare än att över telefon beskriva hur de ska konfigurera prylar om ett nytt behov uppstår.

EdgeRouter-serien har bara 24V passiv PoE, ja. Anledningen är att den egentligen är riktad till mindre trådlösa ISP:er där just 24V passiv PoE råkar vara vad som används. Kan dock hålla med om att det är lite synd, även om man ändå lär vilja ha en switch om man inte råkar ha en av deras modeller med inbyggd switch.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Hela poängen med Unifi-serien är ju att kunna managera allt från samma gränssnitt, enkelt skjuta ut konfiguration till samtliga APs, switchar, etc.

Om du vill använda deras hårdvara men absolut inte deras mjukvara går det att flasha OpenWrt på en del av deras APs och routrar. Då får du ett webbgränssnitt.

Så blir det när man blandar produktfamiljer, precis som med alla andra tillverkare. Jag kör själv också en EdgeRouter + Unifi-APs, men jag var redan från början medveten om detta så för mig är det inget problem. Jag kör samma setup i föräldrarnas sommarstuga, där deras AP är knuten till en separat Site i min egen controller. På det sättet kan jag managera nätet åt dem och uppdatera firmware etc. vilket blir betydligt lättare än att över telefon beskriva hur de ska konfigurera prylar om ett nytt behov uppstår.

EdgeRouter-serien har bara 24V passiv PoE, ja. Anledningen är att den egentligen är riktad till mindre trådlösa ISP:er där just 24V passiv PoE råkar vara vad som används. Kan dock hålla med om att det är lite synd, även om man ändå lär vilja ha en switch om man inte råkar ha en av deras modeller med inbyggd switch.

Hur konfar du deras AP i en annan site?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur konfar du deras AP i en annan site?

Man kan ha flera sites i en controller. Genom att konfigurera AP:n till att ansluta till min controller över internet (efter uppsättande av lite brandväggsregler) så kunde jag adoptera din på den separata siten i min controller. Sedan managerar jag den precis på samma sätt som om det vore en AP lokalt i min egna site.

Det är inte helt ovanligt att folk som installerar Unifi-APs hos kunder gör motsvarande om kunderna väljer att betala för underhåll av lösningen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det blev en TP-Link TL-SG1016pe för 800 spänn på Tradera. Fastmonterad i skåpet med hemmaprintade plastfästen. Funkar bra än så länge.
Men tänkte för att slippa dra alla kablar från kamerorna ner i skåpet så vore det najs med en poe powered typ 5 portars switch som jag kan ha på vinden istället.
Finns det några billiga bra sånna som kan driva 4-5 kameror också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Det blev en TP-Link TL-SG1016pe för 800 spänn på Tradera. Fastmonterad i skåpet med hemmaprintade plastfästen. Funkar bra än så länge.
Men tänkte för att slippa dra alla kablar från kamerorna ner i skåpet så vore det najs med en poe powered typ 5 portars switch som jag kan ha på vinden istället.
Finns det några billiga bra sånna som kan driva 4-5 kameror också.

Du får nog inte en PoE powered switch som sen oxå ska driva kameror. För lite kräm i inkommande PoE.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Du får nog inte en PoE powered switch som sen oxå ska driva kameror. För lite kräm i inkommande PoE.

PoE+ verkar kunna ge ca 25 W, men det finns också PoE++ som kan ge typ 50-70 W. https://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

https://ipvm.com/reports/ip-camera-power-consumption

Det här är en lite gammal länk (från 2014) men medianen av kamerorna verkar dra ungefär 4 W, och de säger 1-2 W högre under uppstart, så säg 6 W per kamera. 6*5 = 30 W totalt. Och så switchen själv och förluster. PoE+ räcker inte men PoE++ borde kunna gå.

Jag har själv en https://eu.dlink.com/it/it/products/dgs-1100-pd-series-gigabi... men den har ju bara en inkommande och två utgående PoE-portar (och två ytterligare portar utan PoE). 18 W tillgängligt för de två inkopplade PoE-enheterna. Jag upptäckte dock att switchen beter sig konstigt när jag skickar mycket UDP-paket eller vad det var (kommer inte ihåg exakt) så kan nog inte rekommendera den...

Iaf, nyckelordet att söka på är "PoE passthrough" om man vill fördjupa sig i det hela.

Dock så har man ju ofta el draget lite överallt i ett hus så nyttan är inte jättestor. Jag köpte switchen ovan mest för skoj skull att accesspunkterna i huset ska fortsätta fungera vid strömavbrott utan att jag behöver ha mer än en UPS. Tänkte även koppla lite dörrsensorer osv till den för att bygga mitt egna "larm" men har inte blivit av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Det blev en TP-Link TL-SG1016pe för 800 spänn på Tradera. Fastmonterad i skåpet med hemmaprintade plastfästen. Funkar bra än så länge.
Men tänkte för att slippa dra alla kablar från kamerorna ner i skåpet så vore det najs med en poe powered typ 5 portars switch som jag kan ha på vinden istället.
Finns det några billiga bra sånna som kan driva 4-5 kameror också.

Inte billig men Unifi Flex, https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-switching/prod..., kan ge 46W ut om den drivs med POE++
Så runt 11W per port.
Tål att köras på en kallvind också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W