Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Så vad blir din månadslön brutto?

Väljer att plocka ut 50k i månaden och låter resten ligga i företaget.

Kommer att höja till 56K efter årsskiftet för att kunna hålla mig under statliga inkomstskattepunkten och samtidigt kunna betala för dessa jävla räntehöjningar

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Väljer att plocka ut 50k i månaden och låter resten ligga i företaget.

Kommer att höja till 56K efter årsskiftet för att kunna hålla mig under statliga inkomstskattepunkten och samtidigt kunna betala för dessa jävla räntehöjningar

Förstår, av nyfikenhet, hur mycket blir kvar i företaget varje år?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Innesäljare
Lön: 43000 brutto
Förmåner: Friskvård 3500 per år, plus brukar ligga kring 60k i bonus senaste åren iallafall.
Utbildning : Nej

Får man lov att fråga i vilken bransch?

Permalänk

Yrke: Montör Produktion på massivt företag
Utbildning: Gymnasiet
Lön: 28k + runt 40k i årsbonus
Ålder: 22
Erfarenhet: 0
Förmåner: 2500kr friskvård, flex typ

Trivs rätt bra, lönen hade väl kunnat vara bättre på ett så pass stort företag men man blir ganska väl omhändertagen som anställd, får se hur det blir framöver när man eventuellt blir teamleader

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Får man lov att fråga i vilken bransch?

En grossist inom bygg.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag drar in 34400 i månaden före skatt, får ut runt 22-24 tusen beroende på eventuell sjukfrånvaro eller liknande.

Jobbar som dosplanerare inom strålbehandlingen. Gick från att vara strålbehandlande sjuksköterska till att planera för cirka 9 månader sedan. Har 12 år under bältet som sjuksköterska med en påbyggnadsutbildning i strålbehandling, så nästan 4 års högskolestudier.

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Fast det är medellönen man vill kolla på för att veta vad man ska sikta på i förhandlingen. Medianen tyngs av de som precis påbörjat sin karriär samt av de som inte vågar byta arbetsplats för högre lön. Medellönen är 53700 kr för de som jobbar med systemutveckling, något högre i Stockholm.

Inte så lätt att räkna på det, då beroende på om du är ny, etablerad eller senior inom utveckling. Så går inte att se blint på varken median eller medel lönen.

Vissa bolag/branscher betalar mer, betting och martech t.ex, och är du i startup eller liknande så kan du ha optioner och liknande lösningar.

Bonusar varierar allt från 10~30% av årslön om det finns, men inte alla bolag som har bonus, profit sharing eller optionssystem.

Inom Stockholm verkar de generellt vara dessa löner beroende på senioritet inom mjukvaruutveckling. Men tar inte hänsyn till bonus, profit sharing eller optioner.

Trainee : 24000~32000
Junior : 28000~36000
Etablerad : 38000~45000
Senior : 50000~60000+
Principal : 65000+

Permalänk
Medlem

55k
IT-Konsult/devops - 100% remote
Ålder: 41
Göteborg

Visa signatur

word

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

En grossist inom bygg.

Är det som provisionsbaserad eller fast?
Utesäljare i en annan bransch, möjligtvis lite sugen på växla till bygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grayson:

Jag drar in 34400 i månaden före skatt, får ut runt 22-24 tusen beroende på eventuell sjukfrånvaro eller liknande.

Jobbar som dosplanerare inom strålbehandlingen. Gick från att vara strålbehandlande sjuksköterska till att planera för cirka 9 månader sedan. Har 12 år under bältet som sjuksköterska med en påbyggnadsutbildning i strålbehandling, så nästan 4 års högskolestudier.

Låter lite lågt om du har jobbat i 12år plus påbyggnad? Ligger inte ingångslönerna för en nyexad runt dessa summor idag?

Nu bor jag i Stockholm men har vänner som är SSK på typ IVA och ingen tjänar under 40k i grundlön mig veterligen. Ungefär lika lång eller något längre tenure än dig.

Nu kanske löneläget är lite annorlunda uppe i norr men Umeå är ändå en universitetsstad tänker jag.

Permalänk
Medlem

Systemadministratör på statlig myndighet, Umeå
35 år gammal
40500 brutto
3500kr friskvård, flex, ganska fritt med hemarbete

Statens kaka är liten men garanterad som man brukar säga. När man har småbarn är det mycket värt att ha den tryggheten att man knappast blir uppsagd hur som helst, och ingen ringer och stör mig eller petar på mig om jag är sjuk undantaget ett välmenande samtal från chefen om man är borta mer än några dagar, för att kolla läget. En semesteransökan är mer ett meddelande än en förfrågan. Trivs bra och har inga planer på att söka mig vidare än på ett par år, även om man hade tjänat bättre som konsult någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Är det som provisionsbaserad eller fast?
Utesäljare i en annan bransch, möjligtvis lite sugen på växla till bygg.

Lönen är ju fast och bonusen baseras på lönen, 0,5-1,5 extra månadslön.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Yrke: IT-konsult (M365, Intune, klienthantering)
Lön: 32 000
Ålder: 32 år
Erfarenhet: 8 månader som konsult, ~ 10 år inom annan teknisk tjänst
Ort: Göteborg
Förmåner: 4000 i friskvård.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattis91:

Nu drömmer jag om distansjobb i Sverige. Med ytterligare två år av kodande under bältet hoppas jag att något roligt dyker upp. Tips mottages tacksamt

Har en polare som efter ett gäng år som tillsvidareanställd flyttade utanför EU, satte upp eget konsultbolag och sedan fortsatte vidare på samma ställe med samma arbetsuppgifter. Ingenjör, programvaruutvecklare. Så det är ju inte omögligt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Efter årets försenade förhandlingar är klara blir den nya lönen.

Yrke: Supply planner
Utbildning: Gymnasiet + distans kurser
Lön: 41 400kr
Ålder: 50
Erfarenhet: +10år

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Skrivet av frawster:

Yrke: IT-konsult (M365, Intune, klienthantering)
Lön: 32 000
Ålder: 32 år
Erfarenhet: 8 månader som konsult, ~ 10 år inom annan teknisk tjänst
Ort: Göteborg
Förmåner: 4000 i friskvård.

Vid nästa lönesamtal så borde du kunna argumentera att du ska få upp lönen till åtminstone 35k. Du är konsult med inriktning mot Intune, M365 och klienthantering + har 10 års arbetslivserfarenhet inom teknisk tjänst, och det gör att du bör kunna få upp din lön en del. Speciellt om du inte är junior.

Har du något cert? Cisco? Microsoft?

Om inte, börja med att ta Jamf 100 och Microsoft MD-102. Det är dagens grundcert för klienthantering. Jag tror båda kostar under 4k, och då ingår material. Du kanske tillochmed kan få din arbetsgivare att bekosta de certen åt dig.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

1,6 % höjning i år... Fick reda på det genom att öppna lönespecen i Kivra, vilket är ett skämt i sig. Plötsligt blev det mer intressant att föra en dialog med rekryterarna som hörde av sig på LinkedIn tidigare i veckan.

För egen del lunkar det på utan byte av arbetsgivare, numera ca 60 500 kr/mån efter kollektivavtalsenlig höjning på drygt 4 %. Inget spännande med andra ord.

Slänger istället in hustrun i tråden, vars bana kanske inspirerar någon här på techforumet.

Yrke: Front end developer (jr), produktbolag
Lön: 37 000 kr
Erfarenhet: Ingen inom detta, förutom några månaders praktik på annat företag
Ålder: 28
Utbildning: Relevant utbildning är front end bootcamp ~6 mån, 3 år universitetet inom något helt annat
Placering: Stockholm
Övrigt: Bidrag för att köpa hörlurar, utrustning för hemmakontoret osv. Friskvård 4 000 kr. Skolade om sig då vald yrkesbana var allt annat än tillfredsställande. Gick ganska exakt ett år från start av bootcamp till tillsvidareanställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

För egen del lunkar det på utan byte av arbetsgivare, numera ca 60 500 kr/mån efter kollektivavtalsenlig höjning på drygt 4 %. Inget spännande med andra ord.

Slänger istället in hustrun i tråden, vars bana kanske inspirerar någon här på techforumet.

Yrke: Front end developer (jr), produktbolag
Lön: 37 000 kr
Erfarenhet: Ingen inom detta, förutom några månaders praktik på annat företag
Ålder: 28
Utbildning: Relevant utbildning är front end bootcamp ~6 mån, 3 år universitetet inom något helt annat
Placering: Stockholm
Övrigt: Bidrag för att köpa hörlurar, utrustning för hemmakontoret osv. Friskvård 4 000 kr. Skolade om sig då vald yrkesbana var allt annat än tillfredsställande. Gick ganska exakt ett år från start av bootcamp till tillsvidareanställning

37k för en juniortjänst är rätt högt, inte omöjligt, men rätt högt. Vilken bransch är det inom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Systemadministratör på statlig myndighet, Umeå
35 år gammal
40500 brutto
3500kr friskvård, flex, ganska fritt med hemarbete

Statens kaka är liten men garanterad som man brukar säga. När man har småbarn är det mycket värt att ha den tryggheten att man knappast blir uppsagd hur som helst, och ingen ringer och stör mig eller petar på mig om jag är sjuk undantaget ett välmenande samtal från chefen om man är borta mer än några dagar, för att kolla läget. En semesteransökan är mer ett meddelande än en förfrågan. Trivs bra och har inga planer på att söka mig vidare än på ett par år, även om man hade tjänat bättre som konsult någonstans.

Erfarenhet? Hur har löneutvecklingen sett ut för dig?

Påbörjat en liknande roll kommunalt, vilket gör det statliga lite mer relevant för min del jämfört med allt privat som oftast förekommer i tråden.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

37k för en juniortjänst är rätt högt, inte omöjligt, men rätt högt. Vilken bransch är det inom?

Logistik, supply chain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Vid nästa lönesamtal så borde du kunna argumentera att du ska få upp lönen till åtminstone 35k. Du är konsult med inriktning mot Intune, M365 och klienthantering + har 10 års arbetslivserfarenhet inom teknisk tjänst, och det gör att du bör kunna få upp din lön en del. Speciellt om du inte är junior.

Har du något cert? Cisco? Microsoft?

Om inte, börja med att ta Jamf 100 och Microsoft MD-102. Det är dagens grundcert för klienthantering. Jag tror båda kostar under 4k, och då ingår material. Du kanske tillochmed kan få din arbetsgivare att bekosta de certen åt dig.

Jag har AZ-900 och SC-900 vilka i sig inte väger blytungt. Har planer på att ta MD-102 nu under hösten, så vi får se vart det bär av!

Firman betalar själva examinationen, plugget sker utanför arbetstid.

Permalänk
Skrivet av frawster:

Jag har AZ-900 och SC-900 vilka i sig inte väger blytungt. Har planer på att ta MD-102 nu under hösten, så vi får se vart det bär av!

Firman betalar själva examinationen, plugget sker utanför arbetstid.

Gött! Jag tog MD-102 under beta-perioden och väntar nu på mitt resultat som ska komma om ca 2-3 veckor. Jag tror jag får godkänt, men jag vet faktiskt inte. Har du erfarenhet från Intune och klienthantering så kommer du klara MD-102 utan större problem. Har du även möjlighet att genom jobbet labba lite på egen hand så kommer det även underlätta något enormt.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av frawster:

Jag har AZ-900 och SC-900 vilka i sig inte väger blytungt. Har planer på att ta MD-102 nu under hösten, så vi får se vart det bär av!

Firman betalar själva examinationen, plugget sker utanför arbetstid.

Sök efter ExamCram på Youtube, finns massor med utbildningsmaterial där de går igenom allt som kommer på provet, ofta inspelat och upplagt av MS MVP / Trainers. Väl värt 4-12h tittande plus lite extra självstudier på learn.

Lägg sen gärna till MS-500 och bredda ryggsäcken lite så är det absolut inga problem att få upp lönen.

Skapa även profil på Learn, regga dig för Ignite när det öppnar och var med när de kör sina knowledge challenges, när man klarar 1 eller 2 challenges får man ett gratis cert och utmaningarna i sig är en bra lärostart för området du vill ta cert inom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Erfarenhet? Hur har löneutvecklingen sett ut för dig?

Påbörjat en liknande roll kommunalt, vilket gör det statliga lite mer relevant för min del jämfört med allt privat som oftast förekommer i tråden.

Vi följer märket. Facken har en tydlig roll på arbetsplatsen så det fuskas inte direkt. Förra löneökningen var typ 4% och jag räknar med något liknande i år i och med just märket. Jag har ingen utbildning som är relevant men har jobbat med IT sen jag var 18 så jag hade rätt god erfarenhet inom området jag jobbar med sedan innan.

Edit: den enda nackdelen är väl att jobbets natur gör att molntjänster är helt uteslutna. Värdet i att ha stenkoll på on-prem minskar ju konstant om det är så att man vill söka sig vidare. Men det är ju inte ett oöverkomligt hinder för privatsektorn.

Edit2: även eget kontor i bra storlek, så kan köra mitt Model F med solenoiden igång utan att störa någon annan. Bara en sån sak gör ju att man inte är så pigg på att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Erfarenhet? Hur har löneutvecklingen sett ut för dig?

Påbörjat en liknande roll kommunalt, vilket gör det statliga lite mer relevant för min del jämfört med allt privat som oftast förekommer i tråden.

Jag kan säga att löneutvecklingen iaf regionalt är sparsam. Jag är en av de med högst lön på min enhet så jag förstår att det behövs spridas och jämnas ut hos oss. Än så länge är det sparsamt och 1,5%. Vet kollegor som fått mer i kronor trots märkbart lägre lön.

Men snart får det börja fördelas ut lite då jag rent krasst fått en lönesänkning de senaste åren. Rent krasst sen starten för lite mer än 2 år sedan.

Approachen vi har verkar vara "Märket"/2 = utgångsläget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vi följer märket. Facken har en tydlig roll på arbetsplatsen så det fuskas inte direkt. Förra löneökningen var typ 4% och jag räknar med något liknande i år i och med just märket. Jag har ingen utbildning som är relevant men har jobbat med IT sen jag var 18 så jag hade rätt god erfarenhet inom området jag jobbar med sedan innan.

Edit: den enda nackdelen är väl att jobbets natur gör att molntjänster är helt uteslutna. Värdet i att ha stenkoll på on-prem minskar ju konstant om det är så att man vill söka sig vidare. Men det är ju inte ett oöverkomligt hinder för privatsektorn.

Edit2: även eget kontor i bra storlek, så kan köra mitt Model F med solenoiden igång utan att störa någon annan. Bara en sån sak gör ju att man inte är så pigg på att byta.

Har inte varit med i ett fack tidigare, men jag kände att det var dags att gå med nu när jag tagit denna tjänst. Antar att jag kan få en del relevant information därigenom också. Behöver lista ut hur jag bäst nyttjar att vara med i facket.

Solenoiden på en sådan var ju lagom jobbig, och då gillar jag ändå clicky vanligtvis (och som tur är har jag eget kontor också.)

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Bytt yrke och har blivit drifttekniker och det gjorde lönen lite bättre och en del annat också.

från 27000 brutto till 45000 brutto. helt okej ökning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Har inte varit med i ett fack tidigare, men jag kände att det var dags att gå med nu när jag tagit denna tjänst. Antar att jag kan få en del relevant information därigenom också. Behöver lista ut hur jag bäst nyttjar att vara med i facket.

Solenoiden på en sådan var ju lagom jobbig, och då gillar jag ändå clicky vanligtvis (och som tur är har jag eget kontor också.)

Jag är tveksam till att jag tjänar igen de pengarna som facket kostar med att de förhandlar lön åt mig, men fackrepresentanten var så trevlig så jag vill inte stöta mig. Dessutom bygger ju ett fackförbund på att man har många medlemmar. Om de däremot börjar snacka om att hålla igen löneförhöjningarna för att inte spä på inflationen kommer jag meddela dem att jag höjer min egen lön istället genom att sluta ge dem pengar.

Och solenoiden brukar ju vara avstängd men man kan slå på den när man är arg och det inte räcker att skriva hårt. Den ger dessutom en taktil feedback som är otroligt tillfredställande. Passa på när du har eget kontor säger jag! Förlåt för off-topic.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bytt yrke och har blivit drifttekniker och det gjorde lönen lite bättre och en del annat också.

från 27000 brutto till 45000 brutto. helt okej ökning.

Blir alltid nyfiken på de få drifttekniker som dyker upp i denna tråd.
Vilket område jobbar du inom om en får fråga? Fastighet, industri eller annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Har en polare som efter ett gäng år som tillsvidareanställd flyttade utanför EU, satte upp eget konsultbolag och sedan fortsatte vidare på samma ställe med samma arbetsuppgifter. Ingenjör, programvaruutvecklare. Så det är ju inte omögligt.

Intressant! Det här är ambitionen för egen del (inom EU, dock). Som en spansk läkare en gång sa... "ni har bra löner men usla liv i Sverige". Tolka det hur man vill...

Trivs din polare idag? Finns det andra utvecklare här som gjort samma typ av resa - dvs jobbar remote mot Sverige efter en tids jobb i Sverige?