Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

När man kikar på A6 avant, E klass/EQE, 5-serie/I5, ID7 etc.
Det är i princip omöjligt att få en under 800k med lite lull-lull på. En del drar iväg till miljonen och är inte ens fullutrustade med största motorn.
Priserna har verkligen ökat sista åren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Inte så intressant längre när det troligtvis kommer att kosta minst 800000kr i kombi form med fyrhjulsdrift med lite utrustning.

Inte många som ha råd med en såpass dyr Famije kombi direkt.

Jodå, på Sweclockers finns det dollars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

När man kikar på A6 avant, E klass/EQE, 5-serie/I5, ID7 etc.
Det är i princip omöjligt att få en under 800k med lite lull-lull på. En del drar iväg till miljonen och är inte ens fullutrustade med största motorn.
Priserna har verkligen ökat sista åren...

Helt klart. De Svensson som inte köper bilar för 800k köper inte t.ex ID7:an med all utrustning. Kollar man hur många Volvo välutrustade V90, XC90, Audi och BMW som rullar på gatorna så har inte en bil som kostar från 650k med bra utrustning nåt problem att sälja, om bara kvalitetsintrycket håller måttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

När man kikar på A6 avant, E klass/EQE, 5-serie/I5, ID7 etc.
Det är i princip omöjligt att få en under 800k med lite lull-lull på. En del drar iväg till miljonen och är inte ens fullutrustade med största motorn.
Priserna har verkligen ökat sista åren...

Om Polestar matchar Zeekrs priser (vilket förhandspriset för P4 i € verkar indikera), kan man räkna in P4: an och 001 bland de ovanstående bilarna men båda är, isåfall, maxade för under 800tkr. Worth considering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Om Polestar matchar Zeekrs priser (vilket förhandspriset för P4 i € verkar indikera), kan man räkna in P4: an och 001 bland de ovanstående bilarna men båda är, isåfall, maxade för under 800tkr. Worth considering...

Sant. Det enda jag har emot de är att det är Kinabilar dock. Men man kanske måste tänka om där snart med Kinas dominans inom elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Sant. Det enda jag har emot de är att det är Kinabilar dock. Men man kanske måste tänka om där snart med Kinas dominans inom elbilar.

Inget stor fan av Kinabilar, men hade det inte varit för dem hade man fått dra ner byxorna
två gånger. Nu räcker det kanske en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Sant. Det enda jag har emot de är att det är Kinabilar dock. Men man kanske måste tänka om där snart med Kinas dominans inom elbilar.

Skrivet av SUMITOMO:

Inget stor fan av Kinabilar, men hade det inte varit för dem hade man fått dra ner byxorna
två gånger. Nu räcker det kanske en gång.

Brottas med det där också. Det är bara så eländigt att se en bakhjulsdriven VW för 800tkr och tvingas acceptera att det inte blir bättre. Och snart kommer VW/Xpeng- och Audi/SAIC-bilar. Vilka har vi kvar då i den klassen? BMW som tänker bygga V8-bilar tills 2035 och gör kompromissade elbilar (iX3, i4, i5) under tiden? Mercedes som kostar 740tkr bara att få fyrhjulsdriven (EQE innan någon som helst utrustning)?

Så om valet står mellan en dyr VAG-bil, för att dom helt enkelt inte KAN bygga billigare just nu.
Eller en Kina-bil som utvecklats i Göteborg? Vet inte vilket som är värst.

För alla som läser det här och rullar ögonen, och tänker: vilket jäkla i-landsproblem. Jag vet! Men det suger ändå.

Frågan är dock om man hellre bär kostnaden av en Model S (LR), hellre än en dyr VAG-bil (ID7) eller en betydligt mer prisvärd Kina-bil (001/P4)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Brottas med det där också. Det är bara så eländigt att se en bakhjulsdriven VW för 800tkr och tvingas acceptera att det inte blir bättre. Och snart kommer VW/Xpeng- och Audi/SAIC-bilar. Vilka har vi kvar då i den klassen? BMW som tänker bygga V8-bilar tills 2035 och gör kompromissade elbilar (iX3, i4, i5) under tiden? Mercedes som kostar 740tkr bara att få fyrhjulsdriven (EQE innan någon som helst utrustning)?

Så om valet står mellan en dyr VAG-bil, för att dom helt enkelt inte KAN bygga billigare just nu.
Eller en Kina-bil som utvecklats i Göteborg? Vet inte vilket som är värst.

För alla som läser det här och rullar ögonen, och tänker: vilket jäkla i-landsproblem. Jag vet! Men det suger ändå.

Frågan är dock om man hellre bär kostnaden av en Model S (LR), hellre än en dyr VAG-bil (ID7) eller en betydligt mer prisvärd Kina-bil (001/P4)?

Samtidigt slåss ju alla om att vara så premium som möjligt, och visa upp flaggskeppsmodeller som ska locka till just deras märke. Antingen får man betala mer för en lika väl utrustad bil, eller så får man betala lika mycket för en sämre utrustad bil, men med vetskapen att man får bättre byggkvalitet och förmodligen bättre premiumkänsla och pålitlighet i det långa loppet. Antingen får man lägga pengarna på en robust bil i grund och botten, eller så får man köpa en som ger mer teknik för samma peng men som kanske brister på andra håll (kinabilarna). Det som saknas är mellantinget, men det är nog där koreanerna kommer slå sig in, och när t.ex Skoda väl släpper en vanlig kombi så blir den nog vad vi egentligen ville ha av ID.7 nu då den snarare siktat in sig på att tampas med Audi och BMW.

Sen har jag förstått att många kinabilar faktiskt levererar riktigt bra komfort och kvalitetskänsla, men frågan är hur bilen står sig om 10 år. De kanske helt saknar brister, men då vettetusan om jag vill leva med att låta kinesiska staten sälja till förlustaffär för att uppnå nån slags världsdominans. Bara av princip vill jag inte att deras strategi ska fungera. Men då är det ju lätt att säga när man har råd att lägga 650k på en Skoda. Har all respekt för de som hellre leasar en MG eller nåt för att ha råd med elbil, för att det är helt enkelt ett segment som resten av världen totalt har missat i deras jakt på premium-stämplar. Det är nog mer när man börjar vara uppe och lägga pengar på mer av en "drömbil" som jag aldrig skulle låta mig mutas av kinesiska statens subvention av massa flashig lock-teknik. Men jag kanske är naiv och för ideologisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Samtidigt slåss ju alla om att vara så premium som möjligt, och visa upp flaggskeppsmodeller som ska locka till just deras märke. Antingen får man betala mer för en lika väl utrustad bil, eller så får man betala lika mycket för en sämre utrustad bil, men med vetskapen att man får bättre byggkvalitet och förmodligen bättre premiumkänsla och pålitlighet i det långa loppet. Antingen får man lägga pengarna på en robust bil i grund och botten, eller så får man köpa en som ger mer teknik för samma peng men som kanske brister på andra håll (kinabilarna). Det som saknas är mellantinget, men det är nog där koreanerna kommer slå sig in, och när t.ex Skoda väl släpper en vanlig kombi så blir den nog vad vi egentligen ville ha av ID.7 nu då den snarare siktat in sig på att tampas med Audi och BMW.

Sen har jag förstått att många kinabilar faktiskt levererar riktigt bra komfort och kvalitetskänsla, men frågan är hur bilen står sig om 10 år. De kanske helt saknar brister, men då vettetusan om jag vill leva med att låta kinesiska staten sälja till förlustaffär för att uppnå nån slags världsdominans. Bara av princip vill jag inte att deras strategi ska fungera. Men då är det ju lätt att säga när man har råd att lägga 650k på en Skoda. Har all respekt för de som hellre leasar en MG eller nåt för att ha råd med elbil, för att det är helt enkelt ett segment som resten av världen totalt har missat i deras jakt på premium-stämplar. Det är nog mer när man börjar vara uppe och lägga pengar på mer av en "drömbil" som jag aldrig skulle låta mig mutas av kinesiska statens subvention av massa flashig lock-teknik. Men jag kanske är naiv och för ideologisk

Tänker du likadant när du köper något annat tillverkat i Kina som bomull till kläder, teknik prylar, hushållsartiklar, möbler, lithium batterier m.m.

Antar att du blir enormt begränsad när du ska köpa saker och vet att Ö&B var tidigt ute och köpa från Kina och så dom byggde upp sitt företag likadant med Dollarstore, Jysk, Ikea mfl.

Många väljer Kina för tillverkning för att sänka sina kostnader och maximera sina intäkter och så man får lönsamhet och vet att Tesla viktigaste fabrik är Kina pga kapaciteten den klarar tillverka och lönsamheten och utökas hela tiden.

Apple produkter tillverkas av Foxconn i Kina och vet att det blev löpsedlar när någon tog sitt liv av arbetarna och en dokumentär på tv om deras arbetsförhållanden på fabriken.

Bmw Ix 3 tillverkas också i Kina och antar att I4 gör det också och hur många som tillverkas i Europa av det som säljs här vet nog enbart Bmw.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänker du likadant när du köper något annat tillverkat i Kina som bomull till kläder, teknik prylar, hushållsartiklar, möbler, lithium batterier m.m.

Antar att du blir enormt begränsad när du ska köpa saker och vet att Ö&B var tidigt ute och köpa från Kina och så dom byggde upp sitt företag likadant med Dollarstore, Jysk, Ikea mfl.

Många väljer Kina för tillverkning för att sänka sina kostnader och maximera sina intäkter och så man får lönsamhet och vet att Tesla viktigaste fabrik är Kina pga kapaciteten den klarar tillverka och lönsamheten och utökas hela tiden.

Apple produkter tillverkas av Foxconn i Kina och vet att det blev löpsedlar när någon tog sitt liv av arbetarna och en dokumentär på tv om deras arbetsförhållanden på fabriken.

Bmw Ix 3 tillverkas också i Kina och antar att I4 gör det också och hur många som tillverkas i Europa av det som säljs här vet nog enbart Bmw.

Nä jag vet, det är omöjligt att helt exkludera Kina. Har en Roborock-dammsugare, min förra telefon var en Huawei och i helgen köpte jag en Meec-domkraft (Julas märke för deras Kina-grejor) istället för en Bahco. Oftast handlar det om att jag inte tycker vettiga alternativ finns, men ibland rycks man så klart med av prislappen.

Just när det gäller bilar är min tanke snarare att kinesiska staten går in och i princip subventionerar bilarna - täcker upp för att de ska kunna sälja med förlust - för att ta över och slå ut den västerländska marknaden. Sen blir det så klart svårt när många europeiska tillverkare köper batterier från Kina, och där vet man ju inte hur mycket kinesiska staten haft ett finger med i spelet på samma sätt som med bilarna. Gör man inte oss konsumenter beroende av deras bilar så gör man våra tillverkare beroende av Kina som leverantör.

Säger inte att det är lätt att vara helt svart och vitt "korrekt" uppe på nån moralisk hög häst. Det jag egentligen menade från början var att om kinesiska bilar ger så mycket mer för pengarna, så får man fundera på vad exakt det är man får mer av, och till vilket pris. Dels är ju bilen ofta sämre ur andra aspekter än det man ser på pappret, och dels låter man sig köpas av kinesiska staten.

Men jag kanske överdriver kinesiska statens inblandning i det hela och bara är en paranoid foliehatt. Som sagt är lätt att prata om att göra "rätt" val när man kan lägga 650k på en Skoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänker du likadant när du köper något annat tillverkat i Kina som bomull till kläder, teknik prylar, hushållsartiklar, möbler, lithium batterier m.m.

Antar att du blir enormt begränsad när du ska köpa saker och vet att Ö&B var tidigt ute och köpa från Kina och så dom byggde upp sitt företag likadant med Dollarstore, Jysk, Ikea mfl.

Många väljer Kina för tillverkning för att sänka sina kostnader och maximera sina intäkter och så man får lönsamhet och vet att Tesla viktigaste fabrik är Kina pga kapaciteten den klarar tillverka och lönsamheten och utökas hela tiden.

Apple produkter tillverkas av Foxconn i Kina och vet att det blev löpsedlar när någon tog sitt liv av arbetarna och en dokumentär på tv om deras arbetsförhållanden på fabriken.

Bmw Ix 3 tillverkas också i Kina och antar att I4 gör det också och hur många som tillverkas i Europa av det som säljs här vet nog enbart Bmw.

Fast det är väl skillnad på att saker är tillverkade i Kina och att det är kinesiska företag som utvecklar produkten? Det är ju i princip omöjligt att leva utan att köpa saker som är tillverkade i Kina, men att välja bort produkter från kinesiska företag kan man göra.

Jag ogillar starkt kinesiska företags uppköp av företag runt om i världen, vi alla vet att alla kinesiska företag måste dela med sig till staten och att de fullständigt struntar i patent osv där. Min åsikt är att vi måste koppla oss fria från det Kina-beroendet vi har idag, och därför skulle jag inte välja en kinesisk elbil eller helst inte en som i slutändan ägs av ett kinesiskt företag. Jag vet att kineserna kan utveckla och tillverka mycket bra saker med hög kvalitet osv, det är en principsak helt enkelt.

Jag tror att Volvo framåt kan få det tufft . Utvecklingen sker i Sverige av "Volvo-folk", men sen tar Geely tekniken och sätter i alla möjliga bilmärken fast till ett lägre pris. Är man då inte ett Volvo-land som Sverige, är det värt en annan logga i fronten när det är samma teknik under skalet?

Permalänk
Medlem

Detta argument om att "jaha, bojkottar du allt från Kina då?" Är ganska tröttsamt. Jag kör en kinabil, av ekonomiska skäl men ser inget konstigt i att försöka begränsa sin konsumption av Kinesiska varor särskillt på dessa områden som tex elbil.
Ingen kan undvika Kina helt men att bara göra ETT medvetet val att skippa tex en Kinabil är ett steg på vägen. Även om man gör det sittandes med en telefon tillverkad i Kina.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Nä jag vet, det är omöjligt att helt exkludera Kina. Har en Roborock-dammsugare, min förra telefon var en Huawei och i helgen köpte jag en Meec-domkraft (Julas märke för deras Kina-grejor) istället för en Bahco. Oftast handlar det om att jag inte tycker vettiga alternativ finns, men ibland rycks man så klart med av prislappen.

Just när det gäller bilar är min tanke snarare att kinesiska staten går in och i princip subventionerar bilarna - täcker upp för att de ska kunna sälja med förlust - för att ta över och slå ut den västerländska marknaden. Sen blir det så klart svårt när många europeiska tillverkare köper batterier från Kina, och där vet man ju inte hur mycket kinesiska staten haft ett finger med i spelet på samma sätt som med bilarna. Gör man inte oss konsumenter beroende av deras bilar så gör man våra tillverkare beroende av Kina som leverantör.

Säger inte att det är lätt att vara helt svart och vitt "korrekt" uppe på nån moralisk hög häst. Det jag egentligen menade från början var att om kinesiska bilar ger så mycket mer för pengarna, så får man fundera på vad exakt det är man får mer av, och till vilket pris. Dels är ju bilen ofta sämre ur andra aspekter än det man ser på pappret, och dels låter man sig köpas av kinesiska staten.

Men jag kanske överdriver kinesiska statens inblandning i det hela och bara är en paranoid foliehatt. Som sagt är lätt att prata om att göra "rätt" val när man kan lägga 650k på en Skoda.

Meec är ett ritkigt skitmärke, oavsett vart det kommer ifrån. Bahco tillverkas också till 99% i Kina med de har åtminstone någorlunda kvalité.

Biltema har mycket bättre kvalité än Meec och antar även de köper de mesta från Kina. Tl;dr undvik Meec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Detta argument om att "jaha, bojkottar du allt från Kina då?" Är ganska tröttsamt. Jag kör en kinabil, av ekonomiska skäl men ser inget konstigt i att försöka begränsa sin konsumption av Kinesiska varor särskillt på dessa områden som tex elbil.
Ingen kan undvika Kina helt men att bara göra ETT medvetet val att skippa tex en Kinabil är ett steg på vägen. Även om man gör det sittandes med en telefon tillverkad i Kina.

Precis. Sen har jag som sagt respekt för dom som väljer att köpa en kina-bil i en marknad där de är de enda bilarna som ligger i ett lågprissegment, oavsett kvalitet. Så länge västvärlden kämpar om att framhäva sig som lyxbilar och sätter priserna därefter så kommer vissa behöva välja kina-bilar. Börjar man gå upp i de prissegment där europeiska bilar är starkare så skulle jag dock aldrig överväga en kinabil, men att leasa en MG för 3000kr/mån känns ju som en no-brainer om bilen passar ens behov.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Meec är ett ritkigt skitmärke, oavsett vart det kommer ifrån. Bahco tillverkas också till 99% i Kina med de har åtminstone någorlunda kvalité.

Biltema har mycket bättre kvalité än Meec och antar även de köper de mesta från Kina. Tl;dr undvik Meec.

Helt klart, just i det här fallet ser domkraften helt identisk ut med Biltemas motsvarighet, fast i en annan färg. Samma pris och samma specifikationer. Alternativet från Bahco vägde över 50kg så jag skippade den. Köpte en snöslunga från Biltema (i stort sett identisk som en motsvarande Al-ko fast flera tusen kronor billigare), och när vajern till utkastet frös och infästningen som tycktes vara gjord av det mjukaste blötjärn vår planet har att erbjuda gav vika, och det inte fanns reservdelar att köpa TROTS att slungan fortfarande säljs så insåg jag att kina-köp alltid kommer vara kina-köp. Inte bara för kvalitén (motorn går utmärkt!) utan pga. köp-nytt-mentaliteten de byggs runt.

Men då är vi väldigt off-topic då det här ju inte är en Kina mot världen-tråd Vill bara inte ha liknande upplevelser när jag köpt en bil. Känns nästan som att Tesla snuddar på denna filosofi ibland också med alla deras olika revisioner av saker. Men där är bilarna så populära att tredje part kan lösa eventuella brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänker du likadant när du köper något annat tillverkat i Kina som bomull till kläder, teknik prylar, hushållsartiklar, möbler, lithium batterier m.m.

Antar att du blir enormt begränsad när du ska köpa saker och vet att Ö&B var tidigt ute och köpa från Kina och så dom byggde upp sitt företag likadant med Dollarstore, Jysk, Ikea mfl.

Många väljer Kina för tillverkning för att sänka sina kostnader och maximera sina intäkter och så man får lönsamhet och vet att Tesla viktigaste fabrik är Kina pga kapaciteten den klarar tillverka och lönsamheten och utökas hela tiden.

Apple produkter tillverkas av Foxconn i Kina och vet att det blev löpsedlar när någon tog sitt liv av arbetarna och en dokumentär på tv om deras arbetsförhållanden på fabriken.

Bmw Ix 3 tillverkas också i Kina och antar att I4 gör det också och hur många som tillverkas i Europa av det som säljs här vet nog enbart Bmw.

Det jag har emot Kina är inte produktionen eller design som sådan, vi är en global marknad.
För mig handlar det om att undvika produkter som samlar in data om mig och skickar vidare till Kinesiska staten.
En skjorta eller ett batteri lär inte göra det men en bil, telefon eller router etc är ju en helt annan sak. Liksom appar som TikTok.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Det jag har emot Kina är inte produktionen eller design som sådan, vi är en global marknad.
För mig handlar det om att undvika produkter som samlar in data om mig och skickar vidare till Kinesiska staten.

Detta. En modern bil är en dator på fyra hjul som kommer med alla möjligheter att ta reda på allt möjligt om dig via allt från invändiga och utvändiga kameror, GPS, mikrofoner, WiFi-LTE-bryggor, och så vidare. Vad jag vet är det ingen i branschen som har något som helst intresse av att hålla information de samlar från dessa on-device, och flera säger rakt upp och ner att de ämnar monetisera den data de samlar in, vilket i sin tur innebär att vi bara är ett intrång (eller en felkonfiguration, eller en vänskaplig delning) bort från att vem som helst kan veta vad som helst om dig, så länge det hänt i ”din” bil.

I Kinas fall innebär det att det finns lagkrav på att dela sådan information med staten om de ber om den. I Europa och USA finns det åtminstone fortfarande en chans att detta inte sker med mindre än att det finns en brottsmisstanke mot dig.

Permalänk

Köpte för ett halvår sedan en begagnad bensinare och har sakta men säkert börjat ångra mig. På förhand kändes det väldigt rimligt att köpa en fossildriven bil för ca 120.000 - 140.000 kr och köra med den i ganska många år.

Problemet är bara att det rent ekonomiskt knappt är försvarbart. Särskilt med tanke på priset vid pump (över 20 kr litern) för bensin i förhållande till att bara ladda upp en elbil hemma i garaget. Sedan åkte jag tidigt på bromsbyte, besiktning och någon felsökning för halvskum felkod osv. Det rinner snabbt iväg kostnadsmässigt.

När jag sedan jämför totalkostnader för att betala av ett privatlån på 3-4 år som jag ska göra nu jämfört med privatleasing av en elbil (tänk MG4/MG5, Byd Atto 3, Nissan Leaf osv) så blir det en ganska tragisk läsning. Parametrar i min kalkyl: privatlån/privatleasing, drivmedel, försäkring, service, reparationer, fordonsskatt, besiktning, värdeminskning.

Nuvarande bensindrivna kombi landar på ca 8.420 kr i månaden. Drar jag av pengarna jag kan tänkas få för bilen om fyra år förutsatt att någon ens vill köpa den så går månadskostnaden ned till strax under 7.000 kr. Elbilen däremot blir ungefär 4.000 kr i månaden. Då kan man även börja titta på andra faktorer som att det är en nyare bil (mindre huvudvärk och oro) samt en trevligare körupplevelse.

Får hålla koll på bilmarknaden och eventuella trevliga erbjudanden framöver. Lutar mer och mer åt att leasa en elbil istället för att slänga ännu mer pengar på en sämre bil.

Permalänk
Medlem

Spanat efter både begagnade Id4 och Enyaq men en välutrustad id4 från 2021 ligger fortfarande på runt 429-450k (Tech eller Max som paket). Tycker det är lite dyrt i detta ränteläge och med en två år gammal bil. Kom sen på att 2024 så kommer bilhandlare att få tillbaka väldigt mycket leasade id4 som behöver säljas. Ju större utbud desto lägre pris (om inte nu dessa exporteras ut då). Så är nog mer eller mindre införstådd att ska jag kunna göra en bra deal... Så är det nästa år som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Detta. En modern bil är en dator på fyra hjul som kommer med alla möjligheter att ta reda på allt möjligt om dig via allt från invändiga och utvändiga kameror, GPS, mikrofoner, WiFi-LTE-bryggor, och så vidare. Vad jag vet är det ingen i branschen som har något som helst intresse av att hålla information de samlar från dessa on-device, och flera säger rakt upp och ner att de ämnar monetisera den data de samlar in, vilket i sin tur innebär att vi bara är ett intrång (eller en felkonfiguration, eller en vänskaplig delning) bort från att vem som helst kan veta vad som helst om dig, så länge det hänt i ”din” bil.

I Kinas fall innebär det att det finns lagkrav på att dela sådan information med staten om de ber om den. I Europa och USA finns det åtminstone fortfarande en chans att detta inte sker med mindre än att det finns en brottsmisstanke mot dig.

Kina förbjuder ju Teslor på vissa platser. Var till och med någon badort, där den Kinesiska ledningen skulle samlas, där de förbjöds.
Då vet man att de själva håller på...... Finns inte en chans att jag skulle köpa t.ex. en bil eller telefon från ett Kinesiskt företag.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammanhang:

Köpte för ett halvår sedan en begagnad bensinare och har sakta men säkert börjat ångra mig. På förhand kändes det väldigt rimligt att köpa en fossildriven bil för ca 120.000 - 140.000 kr och köra med den i ganska många år.

Problemet är bara att det rent ekonomiskt knappt är försvarbart. Särskilt med tanke på priset vid pump (över 20 kr litern) för bensin i förhållande till att bara ladda upp en elbil hemma i garaget. Sedan åkte jag tidigt på bromsbyte, besiktning och någon felsökning för halvskum felkod osv. Det rinner snabbt iväg kostnadsmässigt.

När jag sedan jämför totalkostnader för att betala av ett privatlån på 3-4 år som jag ska göra nu jämfört med privatleasing av en elbil (tänk MG4/MG5, Byd Atto 3, Nissan Leaf osv) så blir det en ganska tragisk läsning. Parametrar i min kalkyl: privatlån/privatleasing, drivmedel, försäkring, service, reparationer, fordonsskatt, besiktning, värdeminskning.

Nuvarande bensindrivna kombi landar på ca 8.420 kr i månaden. Drar jag av pengarna jag kan tänkas få för bilen om fyra år förutsatt att någon ens vill köpa den så går månadskostnaden ned till strax under 7.000 kr. Elbilen däremot blir ungefär 4.000 kr i månaden. Då kan man även börja titta på andra faktorer som att det är en nyare bil (mindre huvudvärk och oro) samt en trevligare körupplevelse.

Får hålla koll på bilmarknaden och eventuella trevliga erbjudanden framöver. Lutar mer och mer åt att leasa en elbil istället för att slänga ännu mer pengar på en sämre bil.

I senaste numret av Vi bilägare redovisas kostnaderna för Kia Niro hybrid, laddhybrid och EV vid olika körscenarier.
Slutsatsen är att bensinaren nästan alltid blir billigast att äga.
Brytpunkten för elbil är 6000 mils körning per år.
Med slopat elbilsbidrag och höga räntor har priserna dragit iväg.

Har du möjlighet, så läs artikeln.

Betalvägg.
https://www.vibilagare.se/test/milkostnad-och-ekonomi-elbil-m...

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Slutsatsen är att bensinaren nästan alltid blir billigast att äga.
Brytpunkten för elbil är 6000 mils körning per år.
Med slopat elbilsbidrag och höga räntor har priserna dragit iväg.

Stämmer inte i mitt fall. Har inte möjlighet att läsa artikeln men jag antar att man i testet jämför med att köpa en elbil? Det är inte aktuellt för mig.

Ser det som mer förmånligt att just nu leasa en elbil. Bilhandlarna står med stora lager osålda elbilar och tvingas sänka leasingavgifterna. Men att köpa loss en ny elbil för 800.000 kr och själv stå för värdeminskning är inte aktuellt för mig. Min jämförelse är alltså privatlån på begagnad bensinare vs en fast månadskostnad vid leasing av en relativt billig elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammanhang:

Köpte för ett halvår sedan en begagnad bensinare och har sakta men säkert börjat ångra mig. På förhand kändes det väldigt rimligt att köpa en fossildriven bil för ca 120.000 - 140.000 kr och köra med den i ganska många år.

Problemet är bara att det rent ekonomiskt knappt är försvarbart. Särskilt med tanke på priset vid pump (över 20 kr litern) för bensin i förhållande till att bara ladda upp en elbil hemma i garaget. Sedan åkte jag tidigt på bromsbyte, besiktning och någon felsökning för halvskum felkod osv. Det rinner snabbt iväg kostnadsmässigt.

När jag sedan jämför totalkostnader för att betala av ett privatlån på 3-4 år som jag ska göra nu jämfört med privatleasing av en elbil (tänk MG4/MG5, Byd Atto 3, Nissan Leaf osv) så blir det en ganska tragisk läsning. Parametrar i min kalkyl: privatlån/privatleasing, drivmedel, försäkring, service, reparationer, fordonsskatt, besiktning, värdeminskning.

Nuvarande bensindrivna kombi landar på ca 8.420 kr i månaden. Drar jag av pengarna jag kan tänkas få för bilen om fyra år förutsatt att någon ens vill köpa den så går månadskostnaden ned till strax under 7.000 kr. Elbilen däremot blir ungefär 4.000 kr i månaden. Då kan man även börja titta på andra faktorer som att det är en nyare bil (mindre huvudvärk och oro) samt en trevligare körupplevelse.

Får hålla koll på bilmarknaden och eventuella trevliga erbjudanden framöver. Lutar mer och mer åt att leasa en elbil istället för att slänga ännu mer pengar på en sämre bil.

Kör du då långt att en så pass billig bil med så lite värdeminskning kostar så mycket per månad så är du definitivt en som ska ha elbil, om du kan ladda hemma.

Tänk dock på att en räntehöjning på 0,25% blir en höjning utifrån hela bilens värde, inte bara på månadskostnaden. Är det en bil för 400k så blir det alltså en tusenlapp i månaden. Men nu spås ju räntorna lugna sig inom den tid du kommer leasa, men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kör du då långt att en så pass billig bil med så lite värdeminskning kostar så mycket per månad så är du definitivt en som ska ha elbil, om du kan ladda hemma.

Tänk dock på att en räntehöjning på 0,25% blir en höjning utifrån hela bilens värde, inte bara på månadskostnaden. Är det en bil för 400k så blir det alltså en tusenlapp i månaden. Men nu spås ju räntorna lugna sig inom den tid du kommer leasa, men man vet aldrig.

Ränta gäller på årsbasis, det blir 1000 kr per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av achdor:

Ränta gäller på årsbasis, det blir 1000 kr per år

D'oh, ja så går det när man skriver inlägg när man är trött

Var dock många som fick hiskeliga räntehöjningar när de väl började dra igång, men då höjdes ju räntorna på flera procentenheter på rätt kort tid (inte styrräntan då utan räntan till oss konsumenter). Borde inte höjas med de nivåerna igen, men samtidigt kan ju de här kampanjerna vara beräknade på orimligt låga räntor och så fort det sker en "svängning i marknadsläget" eller vad finansbolagen nu vill kalla det så kan det ju helt plötsligt gå från 4,99 till 8,5% i ränta på ett par månader, och då blir det lite pengar.

Jag kanske bara är cynisk när det gäller leasing, men man sitter ju låst med ett finansbolag som kan justera räntan lite hur man vill utan att det riktigt syns för kunden, eller att man har någon chans att påverka den.

Sen verkar prisskillnaderna i det här fallet vara så stora att lite räntehöjningar ändå käkas upp av besparingen med råge, så det låter som en bra affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

I senaste numret av Vi bilägare redovisas kostnaderna för Kia Niro hybrid, laddhybrid och EV vid olika körscenarier.
Slutsatsen är att bensinaren nästan alltid blir billigast att äga.
Brytpunkten för elbil är 6000 mils körning per år.
Med slopat elbilsbidrag och höga räntor har priserna dragit iväg.

Har du möjlighet, så läs artikeln.

Betalvägg.
https://www.vibilagare.se/test/milkostnad-och-ekonomi-elbil-m...

Vilket el- respektive bensinpris har man räknat med?
Ser kalkylen likadan ut om man endast laddar hemma?

Leasingprisen ser ut enligt följande:

NIRO EV 204hk Action 530,500 kr privatleasing per månad 6,195 kr
NIRO PLUG-IN HYBRID Hybrid Action 424,100 kr privatleasing per månad 4,995 kr
NIRO HYBRID Niro 1.6 141hk Hybrid Action 344,900 kr privatleasing per månad 4,795 kr

Dvs det skiljer 200:- per månad mellan pluginhybriden och bensinaren.
Det kan du inte ens tanka 10 liter bensin för...
Lägg därtill högre skatt för bensinbilen och du sparar nog pengar innan du rullat första milen i praktiken.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vilket el- respektive bensinpris har man räknat med?
Ser kalkylen likadan ut om man endast laddar hemma?

Leasingprisen ser ut enligt följande:

NIRO EV 204hk Action 530,500 kr privatleasing per månad 6,195 kr
NIRO PLUG-IN HYBRID Hybrid Action 424,100 kr privatleasing per månad 4,995 kr
NIRO HYBRID Niro 1.6 141hk Hybrid Action 344,900 kr privatleasing per månad 4,795 kr

Dvs det skiljer 200:- per månad mellan pluginhybriden och bensinaren.
Det kan du inte ens tanka 10 liter bensin för...
Lägg därtill högre skatt för bensinbilen och du sparar nog pengar innan du rullat första milen i praktiken.

Det gäller vid köp av elbil och räntekostnaderna blir naturligtvis högre på en elbil.
Även om bensinaren kostar 8.50/mil och elbil 1,95/mil så är det inköpskostnaden som är tung.
Lätt att se sig blind på att det kostar 2kr milen.
Bara för att man leasar kommer man dock inte undan kapitalkostnaden även om tillverkarna lägger
sig lågt för att få sälja bilar. Finansbolaget tar sin del.

Säg att elbilen kostar 8kr mindre per mil och man kör 1000 mil per år.
Det innebär 8000kr i besparing på bränsle med elbil.
Elbilen kostar 16800kr mer/år.

Lägg därtill högre försäkringspremie för elbilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det gäller vid köp av elbil och räntekostnaderna blir naturligtvis högre på en elbil.
Även om bensinaren kostar 8.50/mil och elbil 1,95/mil så är det inköpskostnaden som är tung.
Lätt att se sig blind på att det kostar 2kr milen.
Bara för att man leasar kommer man dock inte undan kapitalkostnaden även om tillverkarna lägger
sig lågt för att få sälja bilar. Finansbolaget tar sin del.

Säg att elbilen kostar 8kr mindre per mil och man kör 1000 mil per år.
Det innebär 8000kr i besparing på bränsle med elbil.
Elbilen kostar 16800kr mer/år.

Lägg därtill högre försäkringspremie för elbilen

Är det verkligen högre försäkringspremie för en elbil? Jag tycker inte min Peugeot e208 har högre premie än vad en motsvarande bil i samma prisklass har. Tror jag betalar 250kr i månaden för halv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det gäller vid köp av elbil och räntekostnaderna blir naturligtvis högre på en elbil.
Även om bensinaren kostar 8.50/mil och elbil 1,95/mil så är det inköpskostnaden som är tung.
Lätt att se sig blind på att det kostar 2kr milen.
Bara för att man leasar kommer man dock inte undan kapitalkostnaden även om tillverkarna lägger
sig lågt för att få sälja bilar. Finansbolaget tar sin del.

Säg att elbilen kostar 8kr mindre per mil och man kör 1000 mil per år.
Det innebär 8000kr i besparing på bränsle med elbil.
Elbilen kostar 16800kr mer/år.

Lägg därtill högre försäkringspremie för elbilen

Frågan är väl om man räknar med värdeminskning/har ett lån med restvärde eller om det är ett rent köp med syftet att äga "för evigt". Ska man äga "för evigt" måste man ju ta minskade kostnader när man betalat av bilen också. Klart kostnaden blir högre initialt när lånet och därmed räntan är som högst, men antingen sjunker den kostnaden, eller så har man ett restvärde på bilen som måste tas med i kalkylen. Ska man bara räkna på vad bilen kostar här och nu per månad så är säkert bensinbilen billigast.

Skrivet av Trackmaster:

Är det verkligen högre försäkringspremie för en elbil? Jag tycker inte min Peugeot e208 har högre premie än vad en motsvarande bil i samma prisklass har. Tror jag betalar 250kr i månaden för halv.

När jag jämförde helförsäkring på en Skoda Enyaq iv80x och min gamla Passat TDI 190 4motion så var Skodan runt 2500kr billigare per år. Betalar nu 990kr för ett halvår för halvförsäkring på den, så elbilar behöver verkligen inte vara dyrare bara för att de är elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Är det verkligen högre försäkringspremie för en elbil? Jag tycker inte min Peugeot e208 har högre premie än vad en motsvarande bil i samma prisklass har. Tror jag betalar 250kr i månaden för halv.

En elbil kostar lika mycket att försäkra som en fossilbil om man jämför bilar med likvärdig effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det gäller vid köp av elbil och räntekostnaderna blir naturligtvis högre på en elbil.
Även om bensinaren kostar 8.50/mil och elbil 1,95/mil så är det inköpskostnaden som är tung.
Lätt att se sig blind på att det kostar 2kr milen.
Bara för att man leasar kommer man dock inte undan kapitalkostnaden även om tillverkarna lägger
sig lågt för att få sälja bilar. Finansbolaget tar sin del.

Säg att elbilen kostar 8kr mindre per mil och man kör 1000 mil per år.
Det innebär 8000kr i besparing på bränsle med elbil.
Elbilen kostar 16800kr mer/år.

Lägg därtill högre försäkringspremie för elbilen

Försäkringen skiljer sig knappt alls när jag valde min plugin hybrid, dessutom ingår vagnskadegarantin i priset på en ny bil så det reflekteras i så fall i priset på bilen.

Glöm inte den malus skatten som bensinbilar dras med de 3 första åren, och sen permanent en högre skatt än el/plugin.
Tror nog inte att skillnaden är så stor och man slipper att sponsra oljediktaturer.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5