Dator fryser, oftas vid uppstart men även i Windows DOCK inte när jag har ett game/en launcher igång???

Permalänk
Medlem

Dator fryser, oftas vid uppstart men även i Windows DOCK inte när jag har ett game/en launcher igång???

Så detta är lite annorlunda egentligen men vette fan alltså... Specs:

Gigabyte Aorus X570 Elite
Ryzen 9 5900X
2x16GB G-skill Tridentz
ASUS Strix 3090
Samsung 970 EVO plus 1TB

För några veckor sedan hände första BSOD för mig sedan bygget jag gjorde när komponenterna släpptes. Det var ett DCP WATCHDOG VIOLATION så jag googlade lite lätt och eftersom det var så jävla intetsägande så fanns många aspekter varav ett var "SSD drivers" eller annad med SSD. Då jag förutom den angivna hade en gammal no-name (Samsung?) 250GB från en annan dator tänkte jag den kanske är problemet. Utöver BSOD har datorn också bara frusit helt någon gång. Jag märkte dock att detta aldrig hände när jag spelade men om jag bara kollade serier så frös den efter någon timme eller två. Skumt tyckte jag men lade inte mycket vikt vid det då "har inte hänt än" inte är en garanti.

Tänkte att jag ändå hade ett Fractal Torrent liggande som jag tänkte byta till så fuck it, jag gör bytet och samtidigt tar bort SSDn som ändå var under GPUn.

Bytet klart, SSD borta men problemet bestod.

Nu efter ett tag har det dock blivit värre. Det har degraderat så pass att vid varje uppstart, när Aorus-loggan kommer upp och en liten laddningscirkel med små punkter börjar rulla så kan datorn frysa direkt där istället. Jag klickar ner reset-knappen på datorn och varannan gång försöker den starta Automatic Repair som den också fryser på. Så kan den hålla på ett tag tills jag av ngn anledning lyckas komma till Windows login. Loggar in och startar League of Legends klienten snabbt för den brukar annars frysa efter typ 30 sekunder. Med klienten igång är det inga problem! Detsamma när jag spelar FFXIV. Datorn fryser aldrig.

En enda gång har den startar om från ingenstans med League-klienten igång men inget mer än så.

Jag fick lite hjälp av en person som ville se MEMORY.DMP och Minidump-filer. Det roliga är att när jag skulle kopiera MEMORY.DMP från Windows-mappen till mitt skrivbord så slocknade bakgrundsbilden och det blev svart. Inget frös, men bakgrunden blev alltså helt svart, som att kopierandet triggade något. Vet ej om det är relaterat, men men.

Jag har även sett att några rekommenderat att under Advanced Power Settings gå in under PCI Express och Link State Power Management och välja Off. Detta hade jag redan i mitt system så inget jag kunde testa som lösning.

Under processen har jag uppdaterat både GPU drivers, LAN driver (som hen föreslog) och BIOS. har även testat med XMP av. Inget har åtgärdat problemet ännu.

Jag ville helst inte behöva ominstallera Windows men gör det om det behövs. Dock är jag rädd att om det inte är en lösning så hamnar jag i skit där jag inte ens har ett Windows att försöka logga in på för att det är hårdvaran och inte mjukvaran? Dock känns det rent spontant som att det borde vara någon power management eftersom när ett spel/en klient är igång, så är datorn plötsligt OK so matt "nu har jag lite att tugga på"?

Som sagt hade jag inte gjort några ändringar sedan bygget och den tuggade på som vanligt tills för några veckor sedan. Classic Windows....

All hjälp uppskattas men i värsta fall så fuck it. Kör en ominstallation och ber till Zeus.

Permalänk
Medlem

Det är väl även en vanlig bluescreen för defekta I/O kretsar i Ryzen 1000 till 5000 serien med. Rätt ostabilt junk.

Ett plåster brukar vara att avinstallera samtlig bloatware som följer med moderkortet och sätta alla power plans till maximum performance, processor, gpu, minnen, och stänga av viloläge etc. Även stänga av att den stänger av hårddiskar/ssd enheter när de inte används.

Permalänk
Skrivet av Golvspaden:

Nu efter ett tag har det dock blivit värre. Det har degraderat så pass att vid varje uppstart, när Aorus-loggan kommer upp och en liten laddningscirkel med små punkter börjar rulla så kan datorn frysa direkt där istället.

Eftersom jag också har ett Gigabyte moderkort (B550I) med en 5900x och har varit med om att den cirkeln har laggat en gång så vill jag bara ge min input.
För mig så hände det klart och tydligt efter en uppdatering av BIOS, tror det var första BIOS versionen med AGESA 1.2.0.8.
Jag brukade uppdatera BIOS varje gång Gigabyte släppte en ny version, även beta-versioner, men har nu slutat efter det problemet.

Så mitt råd/tips är att kanske nergradera BIOS till en version från typ 2022, jag tror den första 2023 versionen för mig startade problemet.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är väl även en vanlig bluescreen för defekta I/O kretsar i Ryzen 1000 till 5000 serien med. Rätt ostabilt junk.

Ett plåster brukar vara att avinstallera samtlig bloatware som följer med moderkortet och sätta alla power plans till maximum performance, processor, gpu, minnen, och stänga av viloläge etc. Även stänga av att den stänger av hårddiskar/ssd enheter när de inte används.

Detta är något jag redan hade; Maximum Performance. Inget stängs av. Kör endast med den power planen.

Skrivet av MaNgEDamN:

Eftersom jag också har ett Gigabyte moderkort (B550I) med en 5900x och har varit med om att den cirkeln har laggat en gång så vill jag bara ge min input.
För mig så hände det klart och tydligt efter en uppdatering av BIOS, tror det var första BIOS versionen med AGESA 1.2.0.8.
Jag brukade uppdatera BIOS varje gång Gigabyte släppte en ny version, även beta-versioner, men har nu slutat efter det problemet.

Så mitt råd/tips är att kanske nergradera BIOS till en version från typ 2022, jag tror den första 2023 versionen för mig startade problemet.

Lycka till!

Jag hade F34 innan, som släpptes typ 2 år sedan. Den hade jag uppgraderat till när ett 5800x inte funkade optimalt men tror det var defekt från start. Hade inte rört något förrän nu när problemen uppstått och då valde jag senaste BIOS. Ska titta på det också. En annan tipsade om att stänga av vissa Cores som enligt dump-filerna kan vara struliga. Får se hur jag gör med den biten och vilken väg jag går först.