Permalänk

Telenor ipv6

Hej är det någon som kan hjälpa mig, med inställningar för att få igång detta?
Hittar inget på deras sida. Har deras fiber

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Deras egen fiber eller i stadsnät? Stadsnäten brukar vara långsammare på det mesta.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Deras egen fiber eller i stadsnät? Stadsnäten brukar vara långsammare på det mesta.

Deras eget nät, gamla bredbandsbolaget

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Telenor kör inte ipv6 i deras egna nät.

Permalänk

https://www.telenor.se/support/vanliga-fragor/bredband/erbjud...

De erbjuder IPv6 i sitt nät, men från min egen erfarenhet och snack med kundsupport så är det inte fullt i bruk ännu. Men det är på väg.

Permalänk

Jag har fått IPv6 via Telenors mobilnät på min iPhone för ca 2 månader sen.
Har även en laptop med inbyggt 4G modem som har har IPv6 via Telenors mobilnät i över 6 månader

Visa signatur

Cisco-certifierad Nätverkskonsult.
Driver en egen ISP
IPv6 förespråkare.

Permalänk
Medlem

Jag var i kontakt med Telenors kundservice när jag i början av maj upptäckte att de uppdaterat sina sida med informationen om att de stödjer IPv6 i sitt nät för att få reda på vad det är för inställningar som gäller. Då framkom det att IPv6 bara gällde mobilnätet. Påtalade då, och därefter i andra kanaler, att de bör förtydliga informationen på sin webbplats men det verkar ju inte ha gjorts.

Skrivet av Dirktator:

https://www.telenor.se/support/vanliga-fragor/bredband/erbjud...

De erbjuder IPv6 i sitt nät, men från min egen erfarenhet och snack med kundsupport så är det inte fullt i bruk ännu. Men det är på väg.

Har du fått någon information från Telenor om tidsplaner för fasta nätet?

Permalänk
Skrivet av MrTePe:

Jag var i kontakt med Telenors kundservice när jag i början av maj upptäckte att de uppdaterat sina sida med informationen om att de stödjer IPv6 i sitt nät för att få reda på vad det är för inställningar som gäller. Då framkom det att IPv6 bara gällde mobilnätet. Påtalade då, och därefter i andra kanaler, att de bör förtydliga informationen på sin webbplats men det verkar ju inte ha gjorts.

Har du fått någon information från Telenor om tidsplaner för fasta nätet?

Nej, ingen alls. Deras kundsupport verkar inte ha koll på den biten heller. Hade varit bra om man kunde prata med en tekniker direkt, men så fungerar det inte...

Permalänk
Medlem

Telenor var sist på bollen med att aktivera ipv6 i mobilnäten. Så mitt tips att det lär dröja tre år innan det aktiverar det i fasta nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Telenor var sist på bollen med att aktivera ipv6 i mobilnäten. Så mitt tips att det lär dröja tre år innan det aktiverar det i fasta nätet.

Tänkte annars att Telia är sist vad gäller IPv6 i mobilnätet? Jag har iaf inte IPv6 på min mobil, förutom för VoLTE. Men din gissning om tre år för Telenor känns väl inte osannolikt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTePe:

Tänkte annars att Telia är sist vad gäller IPv6 i mobilnätet? Jag har iaf inte IPv6 på min mobil, förutom för VoLTE. Men din gissning om tre år för Telenor känns väl inte osannolikt...

Ok jag trodde Telia hade aktiverat IPv6 på mobil vid det här laget, då det har börjat erbjuda native IPv6 via fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Telenor var sist på bollen med att aktivera ipv6 i mobilnäten. Så mitt tips att det lär dröja tre år innan det aktiverar det i fasta nätet.

Tack och lov så får man ju publik IPv4-adress med Telenor bredband, och kan använda Hurricane Electrics IPv6-tunnlar i Stockholm som fungerar väldigt bra. Den största nackdelen för mig är att vissa tjänster felaktigt tror att man är i USA, bl.a. HBO och SVT. Men det har jag löst med en proxyserver som är IPv4-only som jag använder just med HBO och SVT. Jag använder också Firefox Multi-Account Containers för att enkelt kunna välja proxyserver. (Jag har ett par till proxyservrar som jag använder för att gå runt geoblockeringar.)

Permalänk
Skrivet av Karilaz:

Tack och lov så får man ju publik IPv4-adress med Telenor bredband, och kan använda Hurricane Electrics IPv6-tunnlar i Stockholm som fungerar väldigt bra. Den största nackdelen för mig är att vissa tjänster felaktigt tror att man är i USA, bl.a. HBO och SVT. Men det har jag löst med en proxyserver som är IPv4-only som jag använder just med HBO och SVT. Jag använder också Firefox Multi-Account Containers för att enkelt kunna välja proxyserver. (Jag har ett par till proxyservrar som jag använder för att gå runt geoblockeringar.)

Du kan maila SVT och be dom manuellt ändra så du kan kolla på SVT Play via IPv6.
Denna mail ska fungera te-it-netadmin@svt.se

Det stora problemet med HE.net är just att deras adresser uppfattas som att dom är i USA oavsett vad och att även många klassar deras adresser som VPN just på grund av tunneltjänsten.

Visa signatur

Cisco-certifierad Nätverkskonsult.
Driver en egen ISP
IPv6 förespråkare.