Permalänk
Medlem

Uppgradering från i5 4790k

Ska uppgradera datorn i signaturen och vill väl egentligen bara ha en liten sanity check.
Planen är att behålla chassit.
PSUn vill jag egentligen byta också till ett tystare. Men det känns lite svårt att motivera de aktuella priserna när man har färskt i minnet att man kunde köpa ett Seasonic Focus 750W för under tusenlappen för inte så länge sedan. Så jag tänker att jag får klara mig tills det dyker upp någon kampanj. Men jag tar gärna emot tips!

Kör 1080p och kommer nog köra vidare med det under överskådlig tid. Tänkte därför köra på ett 7700XT alternativt 7800XT.
Moderkortet är väl valt mest pga att det har wifi 6e och utseendet om jag ska vara ärlig. ASUS cashback gör också att det är typ lika billigt som de annars billigaste B650 korten med wifi.
Kylaren, bra och snygg. Oklart om VRM och minnena kommer vara i vägen dock. Vad tror ni?
Minnena verkar bra enligt omdömmen. Men de verkar inte vara med på moderkortets QVL... Är det för risky?
Finns ju billigare minnen också såklart, men dessa verkar bra och det skulle vara roligt att testa lite RGB när man ändå har ett fönster in till komponenterna. Har försökt hitta någon vettig info gällande hur viktigt det är med latency på DDR5. De få källor jag hittat pekar dock mot att det är väldigt försummbara skillnader mellan CL30 och CL36 i 6000Mhz, men jag tar gärna emot input där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Wifi - är det inte bättre med externt wifi-kort och antenner där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Girgoo:

Wifi - är det inte bättre med externt wifi-kort och antenner där?

Jag vet inte. Är det?
Jag har visserligen ett pcie wifikort jag använder just nu.
Men det skulle vara snyggare om det inte satt ett rött litet instickskort i datorn 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Antenner kanske följer med moderkortet? Extern wifi kort kanske förbrukar ej pcie slot? Lämnar frågan öppen till nån som vet skillnaden här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Jag vet inte. Är det?
Jag har visserligen ett pcie wifikort jag använder just nu.
Men det skulle vara snyggare om det inte satt ett rött litet instickskort i datorn 😅

Skrivet av Girgoo:

Antenner kanske följer med moderkortet? Extern wifi kort kanske förbrukar ej pcie slot? Lämnar frågan öppen till nån som vet skillnaden här.

Antenn följer givetvis med moderkortet och skruvas fast på baksidan på I/O-panelen. Inet har bra bilder. https://www.inet.se/produkt/1903883/asus-tuf-gaming-b650-plus...

Jag ser ingen direkt anledning att gå på någon annan lösning än att köpa ett moderkort med redan inbyggt wifi (likt detta) direkt, om man nu vill ha wifi.

Du kanske kan spara några kronor på att hitta ett moderkort utan wifi och koppla in ditt befintliga pcie wifikort, men du har kanske inte heller har wifi 6 på ditt nuvarande? Förmodar att du tänkte ha datorn en längre tid, skaffa med inbyggt wifi direkt och slipp strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Antenn följer givetvis med moderkortet och skruvas fast på baksidan på I/O-panelen. Inet har bra bilder. https://www.inet.se/produkt/1903883/asus-tuf-gaming-b650-plus...

Jag ser ingen direkt anledning att gå på någon annan lösning än att köpa ett moderkort med redan inbyggt wifi (likt detta) direkt, om man nu vill ha wifi.

Du kanske kan spara några kronor på att hitta ett moderkort utan wifi och koppla in ditt befintliga pcie wifikort, men du har kanske inte heller har wifi 6 på ditt nuvarande? Förmodar att du tänkte ha datorn en längre tid, skaffa med inbyggt wifi direkt och slipp strul.

Det är värt en hundring extra eller två för att slippa diskret nätverkskort, och precis som du säger har mitt befintliga kort inte 6E vilket antagligen kommer att utnyttjas nästa gång man uppgraderar/utökar router/APs i huset.

Frågan som kvarstår är väl egentligen bara huruvida det är för riskabelt att köra minnen som inte är med på QVL och om kylaren kommer passa utan att ta i VRMs och RAM.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Nu är uppgraderingen klar! Minnena funkar bra trots att de saknas i QVL. Fick dem billigare också då det fanns ett returex som fyndvara.
Kylaren döljer ena stickan nästan helt och hållet, så det vara väl lite onödigt med rgb kanske, men den som syns är ju fin ändå 😅.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S