Apple kan vinkla bytet till USB Type-C som eget påhitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dom vill ju inte sluta med lightning pga licens pengar så enkelt är det.
Dom får ju enorma royalty på lightning

Här kan man faktiskt säga att EU hjälper Apple att släppa fler features på iPhone-lineup. Det logiska har ju varit att Apple skulle ha kört USB-C på iPhone sedan långt tid tillbaka. ProRes i 4K HDR slukar enorma mängder data. Hur kan man då skippa Thunderbolt 3/4 över USB-C och låta en lightning port med 480MBit/s sitta i den enheten.

Så ekonomi > features.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Ja hur ska sektledarna vinkla det här till sin fördel? Vi har uppfunnit USB-C kontakten! Varde den med er alla era dagar.. (och köp bara vår variant, de andra är kätteri).. osv. -
Apple is as apple does.

Thunderbolt har ju Apple i samarbete med Intel tagit fram. För högre hastigheter kör man Thunderbolt över USB-C. Det är bara knasigt att man inte gått över till usb-c tidigare.

Permalänk
Medlem

Vilken artikel. Spekulation/rykte om en ointressant icke-nyhetisk ordval

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Asså dom där rubrikerna…

Måste alla rubriksättare verkligen jaga samma typ av personer som går igång på och måste klicka för att se vad som döljer sig bakom.

Sensationsrubriker tycker jag redan har gott om platser på nätet. Sweclockers MÅSTE inte tillhöra den skaran! Iaf för mig så luktar rätt illa..

Aftonclockers.

Permalänk
Medlem

Varför skulle Apple inte försöka göra något positivt av bytet? Nu är vi snart på stoppapressarna nivå.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Apple gonna Apple...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mar3ld:

Trevligt för dig att du klarat dig utan problem. Men ser du hur problemet ändå finns där ute nu när jag förklarat det för dig, även om det inte är ett problem för just dig?

Det är nog bäst att du frågar Apple Men en gissning är att de ville bli kompatibla med många befintliga externa skärmar genom att välja DisplayPort när de introducerade möjligheten att köra med extern skärm — istf att gå via en annan signalstandard. Men som sagt, det är bara en gissning. (Vet inte om DP går att köra via Lightning.)

Mm, okej. Jag har inte testat en sån. En Lightning till 3,5mm har jag kört med i några år och den har aldrig gått sönder däremot. Hittade du en annan bättre variant som du kan tipsa om eller?

Det är synd om EU kommer att bestämma över Apple så att Apple behöver lämna Lightning-kontakten. Det tycker iaf jag.

Ja, en mobil med hörlursutgång och hörlurar där man kan byta kabel

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Trevligt för dig att du klarat dig utan problem. Men ser du hur problemet ändå finns där ute nu när jag förklarat det för dig, även om det inte är ett problem för just dig?

Ja men det är ju varken kontakten eller standardens fel. Om någon säljer en gräsklippare med bensinmotor som de säger ska tankas med diesel kommer folk såklart tanka den med diesel trots att den egentligen ska ha bensin... Ska vi skylla det på tanklocket?

Permalänk
Medlem

om 2 år kommer alla applefans säga att USB-C är apples geniala uppfinning.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av huttala:

De kommer nog trycka in någon sorts unik identifierare i något minichip i kabeln som de gör med allt annat, känns inte kabeln igen blir det låst på 5W laddning.

Du har rätt .Enligt EU lagen måste iPhone godkänna alla kablar men att Apple kan göra så om kabeln ej har apples MFI chip så kan man Max ladda med 5V2-3A ej USB-PD alltså snabb laddning

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, en mobil med hörlursutgång och hörlurar där man kan byta kabel

Ja det är nice med fri marknad så att de som vill ha det kan välja något sådant. Själv vill jag inte ha det så jag väljer något annat. Men när EU går in och bestämmer vad som får säljas och inte så är det inte lika kul. Hur tror du att du själv hade känt om EU hade gått in och förbjudit 3,5mm-kontakten till förmån för en annan som du upplevde var sämre?

Skrivet av Massy:

Ja men det är ju varken kontakten eller standardens fel. Om någon säljer en gräsklippare med bensinmotor som de säger ska tankas med diesel kommer folk såklart tanka den med diesel trots att den egentligen ska ha bensin... Ska vi skylla det på tanklocket?

Ja det är ju ett sätt att se det på, något elitistiskt i mina ögon.

Skrivet av CreativeX:

om 2 år kommer alla applefans säga att USB-C är apples geniala uppfinning.

Inte helt fel iofs, men varför skulle de göra det?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Du har rätt .Enligt EU lagen måste iPhone godkänna alla kablar men att Apple kan göra så om kabeln ej har apples MFI chip så kan man Max ladda med 5V2-3A ej USB-PD alltså snabb laddning

Jag har för mig att EU lagen säger att tillverkare inte får begränsa till specifika kablar för laddning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

"USB-C cables can transfer speeds up to 40Gbps. By comparison, Lightning cables are much slower and transfer data at USB 2.0 rates of 480Mbps"
Tror nog Appleanvändare kan vänja sig att inte ligga kvar på medeltiden.

Tror inte det kommer bli snabbare tyvärr för då måste Apple byta ut chippet som styr data kommunikationen i iPhone, De har använt samma i många år nu, och tror inte dom designat ett nytt blir mer i tillverkningskostnad då hela chippet även styr det som visar laddning och ser till att kabel hörlurar fungerar.
Samt att För USB-C är inte USB 3.0 standarden utan USB-C är bara kontakten så dom ligger nog kvar på 2.0
Enligt EU lagen måste iPhone godkänna alla kablar men att Apple kan göra så om kabeln ej har apples MFI chip så kan man Max ladda med 5V2-3A ej USB-PD alltså snabb laddning , inget krav på USB 3.0 då igentligen standarden kan gå ner ända till USB 1.1 kablar i USB-C utförande

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Enligt EU lagen måste iPhone godkänna alla kablar men att Apple kan göra så om kabeln ej har apples MFI chip så kan man Max ladda med 5V2-3A ej USB-PD alltså snabb laddning ,

"In response to this rumor, European Commissioner Thierry Breton has sent Apple a letter warning the company that limiting the functionality of USB-C cables would not be permitted and would prevent iPhones from being sold in the EU when the law goes into effect, according to German newspaper Die Zeit. The letter was obtained by German press agency DPA, and the report says the EU also warned Apple during a meeting in mid-March." Så det är inte tillåtet för Apple att begränsa kablar och laddning!
Källa: https://www.macrumors.com/2023/05/04/eu-warns-apple-about-lim...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mar3ld:

Ja det är nice med fri marknad så att de som vill ha det kan välja något sådant. Själv vill jag inte ha det så jag väljer något annat. Men när EU går in och bestämmer vad som får säljas och inte så är det inte lika kul. Hur tror du att du själv hade känt om EU hade gått in och förbjudit 3,5mm-kontakten till förmån för en annan som du upplevde var sämre?

Inte en bra jämförelse, vilken annan än 3.5mm kontakten finns det för trådade hörlurar?
Inget annat skulle fungera, den större har jag på min DAC, skulle de tvinga göra den mindre då?
Knappast, att de fokuserar sig på laddare och kablar med mobil är förstås för att är slit och släng produkter som folk köper i stort sett hela tiden. De vill knappast få till förändringar här utan anledning.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att EU lagen säger att tillverkare inte får begränsa till specifika kablar för laddning.

Jo det får dom av säkerhetsskäl göra. Tex stoppa in en 100w laddare men kabeln är klassad till exempel 10w och mobilen klarar 100w laddning då kommer kabeln utväxla värme och i värsta fall börja brinna .

Exempel mot android ,android mobiler om man inte vill använda snabbladdning utan bara upp till 2.4A vid 5V så kan man använda vilket usb laddare som helst. För de kablarna har inga chipp alls all säkerhet sker i mobilen (säkerhet chippet i android mobiler i mobilens CPU).
Men de som använder qualcom elelr hur det stavas Quick charge eller tillverkarens egna snabbladdning inte vanliga usb snabbladdningen. Så krävs det en laddare med speciellt chipp.
Är därför vissa tillverkare av android mobiler skriver du kan använda vilken kabel du vill men för denna funktionen ska funger måste du köpa våran strömadapter.

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte en bra jämförelse, vilken annan än 3.5mm kontakten finns det för trådade hörlurar?
Inget annat skulle fungera, den större har jag på min DAC, skulle de tvinga göra den mindre då?
Knappast, att de fokuserar sig på laddare och kablar med mobil är förstås för att är slit och släng produkter som folk köper i stort sett hela tiden. De vill knappast få till förändringar här utan anledning.

Varför är det inte en bra jämförelse? Du verkar missa poängen. Det finns t ex 2,5mm-kontakt, teleplugg finns också på 6,3mm. Och vem är det som hindrar att hitta på en ny? Kunde bli en tre- eller fyrkantig. Tänk efter hur det skulle vara för dig om din favoriteletronikleverantör tvingades ta bort den kontakt som du själv gillar.

Du säger att inget annat skulle fungera, men det vet vi ju båda är nonsens. Det är ju som att jag skulle säga att inget annat än Lightning skulle fungera. Det vore nonsens det med.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Skrivet av jnsson:

"In response to this rumor, European Commissioner Thierry Breton has sent Apple a letter warning the company that limiting the functionality of USB-C cables would not be permitted and would prevent iPhones from being sold in the EU when the law goes into effect, according to German newspaper Die Zeit. The letter was obtained by German press agency DPA, and the report says the EU also warned Apple during a meeting in mid-March." Så det är inte tillåtet för Apple att begränsa kablar och laddning!
Källa: https://www.macrumors.com/2023/05/04/eu-warns-apple-about-lim...

Okey såg det nu du hade rätt men återstår och se hur Apple kommer regera då det ev strider mot deras säkerhet . Dom kan dock fortfarande göra så iPhone säger denna kabeln är ej certifierad och kanske ej fungerar optimalt .
Det med USB kablar då borde även asus one plus med flera få varning från eu då bara deras kablar gör att deras telefoner kan laddas med sin snabbaste hastighet eller hur?
Vänta det betyder att även Lightning kablar inte längre enligt lag får vara mfi.
Utan även billigare mindre säkra kablar som kan förstöra iPhones och iPads ska fungera utan att mobilen säger det är möjligt att tillbehöret inte stöds och sen slutar ladda.
Du har rätt fortfarande men detta betyder att Apple bryter mot kraven . Ska vi skicka in en stämningsansökan låter som det kan bli en konflikt mellan Apple och lagkraven

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Massy:

Jag har aldrig varit med om att någon pryl med usb-c port inte laddas med en USB-C PD laddare. Men det är klart att en laddare som klarar 10 watt inte kommer vara kanon att ladda en gaming-laptop med..

Antar att du menar att även en 10-wattsladdare med PD bör gå att ladda exempelvis en gaminglaptop med, bara väldigt långsamt. Det skulle väl i så fall betyda att laptopen kan laddas med någon av de lägre spänningarna i USB-PD, dvs 5 eller åtminstone 9 V, för ingen gör väl laddare med stöd för 15 eller 20 V men bara 10 W?

Med min ThinkPad X1 Carbon 5th Gen är det så att den i uppfällt läge inte tar ström överhuvudtaget om jag ansluter både den och min iPhone 13 Pro samtidigt till min Anker 735:

The connected AC adapter has a lower wattage than the recommended AC adapter which was shipped with the system. To use AC power, please connect the AC adapter which was shipped with the system.
Press the ESC key to continue.

Detta trots att det funkar utmärkt med Lenovos 45 W-laddare (som också har lägre maxeffekt än den 65-wattare som följde med datorn) och laddaren enligt Anker kan ge just 45 W på den ena USB-C-utgången med två enheter anslutna. Anker lyfter i sin marknadsföring till och med fram möjligheten att ladda en laptop, en telefon och ett par trådlösa hörlurar samtidigt.

Så tydligen kan enheter vara förvånansvärt kräsna. Men för tydlighetens skull ska jag understryka att det alltså bara är i uppfällt läge (inte vila) som min ThinkPad är så bråkig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Okey såg det nu du hade rätt men återstår och se hur Apple kommer regera då det ev strider mot deras säkerhet . Dom kan dock fortfarande göra så iPhone säger denna kabeln är ej certifierad och kanske ej fungerar optimalt .
Det med USB kablar då borde även asus one plus med flera få varning från eu då bara deras kablar gör att deras telefoner kan laddas med sin snabbaste hastighet eller hur?
Vänta det betyder att även Lightning kablar inte längre enligt lag får vara mfi.
Utan även billigare mindre säkra kablar som kan förstöra iPhones och iPads ska fungera utan att mobilen säger det är möjligt att tillbehöret inte stöds och sen slutar ladda.
Du har rätt fortfarande men detta betyder att Apple bryter mot kraven . Ska vi skicka in en stämningsansökan låter som det kan bli en konflikt mellan Apple och lagkraven

Det gäller från och med December 2024, och gäller bara nya telefoner från det datumet inte enheter lanserade innan. Asus telefonerna stödjer USB-PD och deras egna. OnePlus 11 har jag fått mig till skriven här på forumet att den stödjer USB-PD, dock bara 18W som max. EU har ingen begränsning på att det bara är USB-PD som får användas. Tillverkare får ha egna snabbladdningstekniker också, men måste också stödja USB-PD. USB-C fungerar ju alldeles utmärkt hos alla Android tillverkare så det där med säkerhet är bara BS från Apple. Som sagt, lagen börjar gäller december 2024, samtidigt som lagen om USB-C för telefoner så det är först då man kan anmäla Apple, och som sagt, det är inget krav på enheter släppta fram till o med november 2024.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Stor del av denna tråden luktar kränkt. Självklart är det ett intressant ämne att se hur Apple väljer att presentera detta. De är notoriska för att ta åt sig äran även om de inte alltid själva utvecklat\designat. Här tvingas de anamma en bättre teknik som de själva varken utvecklat eller för den delen, råder över.

Nyhet? Allt måste inte vara nyheter från högsta djuret, Sweclockers postar ofta artiklar som är ämnade för diskussion och det är ju lite intressant att faktiskt se hur de väljer att presentera detta, om inte annat så av ren marknadsförings teknisk anledning

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om vilken kabel eller kontakt som ska användas... men kan förstå att det såklart är smidigare om det finns en standard för alla enheter.

Smidigt t.ex. när man är hos någon och behöver ladda mobilen... finns det bara en kontakt/kabel så har ju alla en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Här tvingas de anamma en bättre teknik som de själva varken utvecklat eller för den delen, råder över.

Jag antar att de Apple anställda som nämns i arbetet med att ta fram USB-c endast kokade kaffe och tog fram fikabröd.

Permalänk

De kan ju inkludera usb-c sladd och laddare till iphone 15 och 16 för att sen ta bort de ur boxen för iphone 17. Om man tänker att folk köper en ny iphone vartannat år då borde de flesta ha rätt kabel och laddare.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem
Skrivet av steamuser:

De kan ju inkludera usb-c sladd och laddare till iphone 15 och 16 för att sen ta bort de ur boxen för iphone 17. Om man tänker att folk köper en ny iphone vartannat år då borde de flesta ha rätt kabel och laddare.

De skickar bara med en USB-C till Lightning redan som det är, så de lär nog bara byta ut den till USB-C till USB-C eller så struntar de helt i kabeln.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det gäller från och med December 2024, och gäller bara nya telefoner från det datumet inte enheter lanserade innan. Asus telefonerna stödjer USB-PD och deras egna. OnePlus 11 har jag fått mig till skriven här på forumet att den stödjer USB-PD, dock bara 18W som max. EU har ingen begränsning på att det bara är USB-PD som får användas. Tillverkare får ha egna snabbladdningstekniker också, men måste också stödja USB-PD. USB-C fungerar ju alldeles utmärkt hos alla Android tillverkare så det där med säkerhet är bara BS från Apple. Som sagt, lagen börjar gäller december 2024, samtidigt som lagen om USB-C för telefoner så det är först då man kan anmäla Apple, och som sagt, det är inget krav på enheter släppta fram till o med november 2024.

Tack för den användbara information det uppskattas får hoppas det blir lite mer kräm i snabbladdningen det hade inte vart fel

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Dom vill ju inte sluta med lightning pga licens pengar så enkelt är det.
Dom får ju enorma royalty på lightning

Har för mig dom redan betalat 500kr i böter för varje iPhone iPad iPod och AirPods de sålt i eu i flera år för de ej använt USB-C eller Micro USB men kan ha fel 😑

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Tack för den användbara information det uppskattas får hoppas det blir lite mer kräm i snabbladdningen det hade inte vart fel

Själv vill jag inte ha snabbladdning. Totalt meningslöst för mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att äpplet aldrig ruttnar är en fråga.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dom vill ju inte sluta med lightning pga licens pengar så enkelt är det.
Dom får ju enorma royalty på lightning

Källa på det? För det finns inga officiella siffror, och alla gissningar jag sett från analytiker är att det är en fis i rymden - Apple säljer själva Lightning-kontakten och gör en mindre vinst på den, men det är några cent per kontakt.

Skrivet av jnsson:

"In response to this rumor, European Commissioner Thierry Breton has sent Apple a letter warning the company that limiting the functionality of USB-C cables would not be permitted and would prevent iPhones from being sold in the EU when the law goes into effect, according to German newspaper Die Zeit. The letter was obtained by German press agency DPA, and the report says the EU also warned Apple during a meeting in mid-March." Så det är inte tillåtet för Apple att begränsa kablar och laddning!
Källa: https://www.macrumors.com/2023/05/04/eu-warns-apple-about-lim...

Den här skräcken att Apple skall begränsa laddströmmen är rätt lustig.

1) 3A * 5V är 15W. Det är inte långsamt. Apples officiella spec är att iPhone kan laddas med max 20W idag. Varför begränsa något men så lite? Ingen kommer ju att bry sig.

2) De begränsar inte iPadden eller Macarna så idag, så det är rätt osannolikt att de skulle göra det.

Skrivet av Hatesunday:

Har för mig dom redan betalat 500kr i böter för varje iPhone iPad iPod och AirPods de sålt i eu i flera år för de ej använt USB-C eller Micro USB men kan ha fel 😑

Du har fel. Nuvarande regel är att man skall kunna återanvända laddaren, så den måste ha en USB-A eller USB-C i den änden. Finns inga regler om vad själva prylen som skall laddas måste ha, utan de träder i kraft 2024.

Visa signatur

5900X | 6700XT