Nyfikna frågor till er som jobbar med/inom IT.

Permalänk
Medlem

Nyfikna frågor till er som jobbar med/inom IT.

Hej

Då jag går i tankar om att skola om mig så har jag lite frågor till er som dagligen arbetar som utvecklare, programmerare eller annan IT-tjänst.
Hoppas att det finns några som vill dela med sig utav sina erfarenheter till noviserna, då det säkert finns fler än jag som går i dessa tankar.

1. Vilken typ av utbildning skulle du/ni rekommendera (och vilken typ skulle ni inte rekommendera)? YHG? Annan utbildning?
2. Hur lång tid tog din utbildning?
3. Hur flexibelt är ditt jobb i din vardag? Nu tänker jag typ, flex/jobba hemifrån (hybrid)/vobba/osv. allt som gör att det blir lättare att få ihop vardagen med små barn.
4. Vilken ort bor/jobbar ni på?
5. Hur ser er arbetsdag ut? Vad gör ni om dagarna, dvs era arbetsuppgifter? Förklara gärna en typisk arbetsdag.
6. Vem arbetar ni mest mot, internt/kund/privatpersoner?

Stort tack för ert visat intresse!

Permalänk
Medlem

Har inte varit jättelänge i branschen men jobbat i snart fem år.

1. Hade jag velat byta karriär så hade jag pluggat något relativt kort, högst 2 år så en YH-utbildning låter klokt.
2. Min utbildning tog 3,5 år då jag var seg med vissa kurser. 180hp datavetenskap.
3. Väldigt flexibelt, jobbar i princip var jag vill och flexar när jag vill. Så länge jobbet blir gjort och jag dyker upp på möten jag ska vara på så är det ingen som påpekar något.
4. Mellanstor svensk stad
5. Standup där vi går genom lite vad man gjort under gårdagen och vad man ska göra idag. Tar någon task/bug/feature som finns i backlog och börjar jobba helt enkelt.
6. Arbetar som konsult så jobbar endast mot kund men vi har en team-leverans så vi är flexibla vad gäller uppgifter/kunder och hjälper varandra. Med andra ord sitter jag inte endast hos en kund som en klassisk konsult ofta gör.

Jobbar som systemutvecklare.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

1. Jag själv läste YH och för mig tycker jag det har gått bra. Dock skulle jag säga att det som var värdefullt på YH var kontaktnätet skolan hade samt LIA-perioderna, själva utbildningen höll inte jättehög kvalitet och jag har hört samma erfarenhet från samtliga kollegor som gått YH också. Man måste vara driven att kunna lära sig själv och hålla högre tempo än vad ens YH erbjuder.
2. 2 år
3. Mitt arbete är väldigt flexibelt, jag åker in till kontoret för att vara social. Samtliga uppdrag jag varit på som konsult har varit av den typen där kunden inte bryr sig var jag arbetar utan enbart om vad jag levererar.
4. Jag arbetar i Helsingborg, hemifrån i Landskrona, mina kunder sitter för närvarande i Stockholm / Malmö.
5. Jag börjar ofta morgonen med att kolla mail, kolla kalendern för att därefter lägga upp vid vilka tidpunkter jag kan arbeta ostört, har jag exempelvis möten med en halvtimme luft mellan så blir det hundrunda däremellan och inte något kodande. För det mesta blir det en timme med någon typ av arbete på morgonen, antingen någon debug, eventuellt deploy & övervakning. Ofta har jag nästan 3 timmar på förmiddagen där jag kan koda / undersöka ostört i 3 timmar efter daily. På eftermiddagen är det troligare att det blir uppdelat i 2 pass programmering före / efter möte, är jag på kontoret ser man till att hinna med ett par pingismatcher också.
6. Som konsult arbetar jag enbart mot externa kunder, i ett av mina tidigare projekt var jag support mot en av mina kunders kunder också.

Permalänk
Medlem

1. Kan väl rekommendera YH-utbildning i kombination med mycket eget intresse och engagemang utöver det. Rent kunskapsmässigt är utbildningarna ganska grundläggande.

2. Utbildningen tog 2 år.

3. Flexibelt och jobbar mestadels hemifrån, finns en rekommendation om 2 dagar/vecka på kontor. Det brukar väl bli en dag för mig snarare, om någon.

4. Bor en bit utanför en större stad och tillhör kontor i den större staden.

5. Typisk arbetsdag för min del är kod ett par timmar fram till daily standup, sen ofta något möte efter det men annars kod igen. Ibland är det flera möten på rad och sen lunch på det.

6. Jag jobbar med interna grejer.

Permalänk
Medlem

1. Kan också rekommendera YH, men med en brasklapp. Kolla upp skolan och den specifika utbildningen. Vem håller den och hör med tidigare elever. Högskolor har "riktiga" lärare som läst pedagogik. YH är en konsult från ett produktbolag som inte har nåt uppdrag för tillfället och tvingas ut till en YH för att "hålla en kurs". Med andra ord ett lotteri. Vissa är grymma, vissa är skräp. Givetvis så på en högskola med, men lägstanivån på deras undervisning är ändå högre.

Allt handlar om vad du vill göra. Vill du bli en kodapa i ett agilt team och bara mata tickets i ett ärendesystem? Då är YH perfekt! Vill du jobba mer med data science, big data, machine learning etc etc, då skulle jag rekommendera datavetenskap på valfri högskola.

2. Oj, har tappat räkningen (men dataingenjör i grunden från Chalmers men sen bytt inriktning via YH senare i livet)

3. Bortsett från möten så styr jag mitt arbete själv. Jobbar 2 dagar i veckan hemifrån, frugan likadant. Så 4 dagar av 5 så är hämtning/lämning smidigt.

4. Storgöteborg

5. Varierar vad jag är inblandad i för tillfället. Om jag är testledare för ett projekt så består dagen av möten och Excel med tidsplanering och äskningar, sammanställningar och ännu mer möten. Backar även ibland upp ett agilt team och då går jag in och testar det som utvecklats. Men oftast så synkar jag 4-5 olika agila team så att de kan testa tillsammans med kunden.

6. Jobbar 95% mot interna kunder (stort bolag med många dotterbolag och global koncern). 5% mot externa kunder

(Jobbar som QA Engineer, men mest som testledare i olika kapaciteter. Mest inom integration mellan stora system)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

1. Skulle rekommendera något högskoleutbildning som ger en kandidatexamen eller magisterexamen. Men hört att det finns många YH som är bra.
2. 4 år
3. Flexibel. Har flextid, kan jobba hemifrån(men gör det sällan). Jobbat mycket utomlands i mitt yrkesliv hittills vilket jag gillar. Har dock inte barn eller fru.
4. Jobbar i Japan nu.
5. Startar dagen runt kl 8. Läser mail. Kollar vad jag har planerat att göra under veckan. Skriver mestadels dokument, krav, specifikationer, ritar övergripande system design, eller planerar vad jag och kollegor ska göra framöver. Mycket extra studerande av att läsa och förstå diverse standarder eller annat material.
6. Mestadels internt men hamnar även i en del kundmöten eller möten med underleverantörer.

Kan väl nämnas att jag jobbat mestadels med programmering fram till för 2 år sedan och nu jobbar jag med system design och programmeringsdelen sköts av underleverantörer istället. Är runt 40 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erinra:

Hej

Då jag går i tankar om att skola om mig så har jag lite frågor till er som dagligen arbetar som utvecklare, programmerare eller annan IT-tjänst.
Hoppas att det finns några som vill dela med sig utav sina erfarenheter till noviserna, då det säkert finns fler än jag som går i dessa tankar.

1. Vilken typ av utbildning skulle du/ni rekommendera (och vilken typ skulle ni inte rekommendera)? YHG? Annan utbildning?

Jag tror aldrig det är fel att ta en "riktig" utbildning, men sen läste jag en femårig utbildning och övervägde att vidareutbilda mig ytterligare.

Skrivet av Erinra:

2. Hur lång tid tog din utbildning?

Universitetsutbildningen tog 5 år (civilingenjör datateknik).

Skrivet av Erinra:

3. Hur flexibelt är ditt jobb i din vardag? Nu tänker jag typ, flex/jobba hemifrån (hybrid)/vobba/osv. allt som gör att det blir lättare att få ihop vardagen med små barn.

100% remote. Åker in till kundens kontor någon gång i månaden på eget initiativ. Det här är det ABSOLUT BÄSTA med mitt jobb.

Skrivet av Erinra:

4. Vilken ort bor/jobbar ni på?

Hemmakontoret är på en mindre ort utanför Göteborg, men det är i Göteborg kunden finns.

Skrivet av Erinra:

5. Hur ser er arbetsdag ut? Vad gör ni om dagarna, dvs era arbetsuppgifter? Förklara gärna en typisk arbetsdag.

Det här är en jättestor fråga. Jag jobbar med infrastruktur och utvecklarsupport så dagarna kan vara 100% sitta i teamsmöte och hjälpa utvecklare förstå varför deras byggen inte fungerar som de ska, men kan också vara 100% skriva Terraform-moduler för att deploya nya resurser i Azure.

Skrivet av Erinra:

6. Vem arbetar ni mest mot, internt/kund/privatpersoner?

Kunder i privat sektor.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att ni som gett råd till TS är grymma. Riktigt bra tips och välavägda argument för/emot (är inte själv verksam inom området men intresserad av det) - Detta är delvis vad gemenskapen här på SweC handlar om enligt mig.

Ha en trevlig fredag alla!

Permalänk
Medlem

1. YH-utbildning. Med notering att detta är väldigt personligt, att plugga en akademisk utbildning var verkligen inget för mig eller i den åldern jag gjorde det. Är man yngre eller mer akadademiskt lagd så kan en sådan utbildning vara ett bättre alternativ. Men jag tror att man kan få värdefull praktisk erfarenhet av en YH-utbildning och praktiken gör det enklare att komma ut i arbetslivet.

2.Jag gick en 3-årig kandidatexamen, men jag får återkomma med hur lång tid det tog när jag blir klar.

3. Jag får jobba hemma eller på kontoret som jag vill, men jag förväntas titta in på kontoret åtminstone någon dag i veckan och träffa de kollegor som jobbar i närområdet. Jag kan också jobba mer eller mindre när jag vill under dagen så länge jag gör det jag ska, men jag måste närvara på eventuella möten under dagen.

4. Mellanstor stad i Sverige.

5. Väldigt generellt: Drift och utveckling av ett antal system och viss support till de som använder de systemen.

6. Enbart internt.

Permalänk
Medlem

1. Det beror på hur du är lagt, gillar du att lära dig mer praktiskt är YH fördelaktigt. Är du mer teoretiskt lagt och tycker det är spännande att sitta och läsa om hur saker fungerar kan en högskole- /universitetsutbildning vara bättre. Skulle säga att ditt driv och intresse är det som spelar mest roll.

2. YH på 2 år, men hade pluggat programmering en del innan år tidigare.

3. Det har varit väldigt flexibelt tills nydligen då de satt 3 dagar man ska vara på kontoret, jag tycker det är härligt att komma in till storstaden men inget är kul när man måste.

4. Stockholm

5. Allt mellan himmel och jord som relaterar med IT/datorer

6. enbart internt

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4