Arbetsmiljöverket granskar risker med digitala arbetssätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemskapare som även kallat IT folk, skulle jag gissa många här på sweclockers jobbar som.

Mogen attityd. Jag är så trött på det fåtal användare här på forumet som känner ett behov av att idiotförklara allt de inte tycker om. Apple, Windows och nu "IT folk". Jag saknar tiden då SweClockers var av nördar för nördar. T.T

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon350625:

Vad jobbar du med?

Bygger plattformar i molnet åt kunder.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig gå tillbaka till 100% på kontoret.

Hybrid är det bästa av 2 världar, har så sjukt mycket mer fritid, ca 9h mer varje vecka på slippa pendla etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemskapare som även kallat IT folk, skulle jag gissa många här på sweclockers jobbar som.

Vad menar du med problemskapare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Mogen attityd. Jag är så trött på det fåtal användare här på forumet som känner ett behov av att idiotförklara allt de inte tycker om. Apple, Windows och nu "IT folk". Jag saknar tiden då SweClockers var av nördar för nördar. T.T

Jag tror att han försökte vara rolig.

Permalänk
Skrivet av Phod:

Mogen attityd. Jag är så trött på det fåtal användare här på forumet som känner ett behov av att idiotförklara allt de inte tycker om. Apple, Windows och nu "IT folk". Jag saknar tiden då SweClockers var av nördar för nördar. T.T

Gissa vad jag själv jobbar inom? Jag tog bort det, var ironisk.

Skrivet av xanan:

Vad menar du med problemskapare?

Se ovanför.

Skrivet av slipbit:

Jag tror att han försökte vara rolig.

Det stämmer.

Permalänk
Medlem

Är fri att jobba lite varifrån jag känner för stunden. Föredrar i dagsläget att vara på kontoret med kollegorna men det varierar lite. Ibland är det skönt att få koncentrera sig på arbete hemifrån. Och känna sig lite friare.

Mitt nästa arbete bör fungera likadant, när jag nu väl byter.

Är dock sugen på att skaffa en mysig stuga för en digital detox ibland. Nu älskar jag egentligen vår digitaliserade värld vi har idag men ibland blir det för mycket. Svårt att koppla ifrån helt tyvärr. Och ibland behövs det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Det e sjukt att av alla sweclockers läsare, Så kan 8 av 10 jobba hemifrån..

Permalänk
Skrivet av zogez:

Det e sjukt att av alla sweclockers läsare, Så kan 8 av 10 jobba hemifrån..

Urvalsfel: Exempel: Man ringer till 1000 slumpvis utvalda personer och frågar om de tycker att det är för dyrt att ha telefon. Felet i detta fall blir att de som verkligen tycker att det är för dyrt att ha telefon, så dyrt att de inte har någon telefon, inte kommer med i undersökningsmaterialet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Urvalsfel

I detta fall så är ämnet en fråga som intresserar mycket mer de som kan jobba hemifrån än de som inte kan. De som jobbar hemifrån kommer då i mycket högre grad rösta på denna fråga. Så jag vet inte alls vad man kan dra för slutsatser kring röstresultatet för denna fråga. Det säger kanske lite om gruppen som är intresserade av att jobba hemifrån, troligtvis för att de har ett arbete där det rent teknisk är möjligt.

Permalänk
Medlem

Själv är jag en såndär "it-människa" som en del brukar säga med rutten smak i sin mun, inte ett "riktigt jobb"
Dock var jag bonde fram fram till 23års ålder, närmar mig 50 nu, så jag vet hur man gör för att slita;)

Dock, skulle jag tvingas åter ut i pendling och bland folk, så kommer jag bli sjuk igen utan minsta tvekan, kunde under min kontorstid vara sjuk 3 av 4 veckor i sträck, multipla infektionssjukdomar ständigt osv, visade sig att jag dels led av allvarlig sömnapne, IBS, en form av weird glutenallergi och massa annat, jag höll på att stryka med 2 ggr med kort tid.

Men, så fick jag efter 3 års läkar-maraton prova på att jobba hemifrån, med arbetsträning och fasta tider jag inte fick jobba längre etc
Idag jobbar jag 100% , har inte varit sjuk på över 3 års tid, det om något säger en del, min chef säger att det var den bästa "investeringsbeslut de tagit på länge, vilket glädjer mig

Jag aktar mig naturligtvis för att vistas mycket bland folk, affärer etc så långt det går, har vänner och familj nära, ett gott socialt liv ändå trots detta, och vi snackar i teams nästan varje dag med kollegor osv

Så skulle arbetsmiljöverket tvinga mig till att inte jobba hemifrån, ja då kommer jag omgående slåss in till sista bloddroppe iallafall

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Bygger plattformar i molnet åt kunder.

Ohh, gör du grunden till luftslott? 😮

Permalänk
Medlem

På grund av diverse sekretess, och behov av närhet till produktionen, så är det på plats som gäller här

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jobbar på myndighet och vi har ett 50/50 avtal, som jag sällan följer. Brukar vara inne någon dag i veckan, att vara på kontoret ger mig ingenting. Vill jag träffa folk från jobbet så tar vi en lunch eller ordnar upp en AW. Då mina faktiska effektiva arbetstimmar inte är 8h så är det skönt att kunna hinna med annat, blir lite som att ha den där förkortade arbetsveckan som förespråkas(och som bör införas)

Nej hade jag blivit intvingad att vara på kontoret på heltid hade jag nog slutat.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Har möjlighet att arbeta hemifrån 100%, arbetar cirka 80% hemma.
Är på väg att söka en tjänst som kommer innebära 40-60% på plats och resten hemma.
Som så många andra i tråden är jag också problemskapare

Permalänk

Skulle kunna köra allt på distans '20min från kontoret' men initialt kör jag 99% på kontoret. Jag vill dock påstå att med för stor andel personal på kontoret kan de bli riktigt spattigt och alla IT-käääänslor som kan uppstå. Vi är 3 snart fler i vår grupp, så länge de finns en eller två på plats för div. så kan resten köra på distans

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag tror precis tvärtom. Att vara på arbetsplatsen för att någon tycker att det fungerar bättre. Det måste ha med vad man gör. Jag får mer gjort när jag jobbar på distans. På plats så. Blir man bara störd.

På gamla jobbet hjälpte det inte mycket att vara på arbetsplatsen. Jag var nästan helt själv även när jag åkte till kontoret då de flesta valde att sitta hemma och uggla. Inte ens chefen visade sig på jobbet mer än 1 dag per vecka. Det blev ingen valfrihet när man inte hade möjlighet att jobba ihop med sina kollegor. Jag mådde skit och hatade mitt jobb så jag sökte annat. Egoister som inte vill samarbeta "för att slippa bli störda" ger jag inte mycket för. De gör sig upptagna och onåbara så att man måste boka möte om 2 veckor istället för att lösa problemen tillsammans direkt. Det blev inget vettigt gjort på det stället och så klagade chefen på dålig ekonomi. Ingen ville lyssna när jag förklarade vad det berodde på. Distansarbete var viktigare än en fungerande arbetsplats. Det funkade jättebra före pandemin men sedan blev allt förstört.

Nu jobbar jag i ett labb med mätteknik och det går inte att jobba hemifrån. Passar mig perfekt. Det är mycket roligare att jobba tillsammans med andra tycker jag. Dagarna går fort och det är roligt att komma till jobbet numera. Av "en ren tillfällighet" har vi också bra ekonomi på mitt nya jobb. Trivsel gör personalen effektivare och mer lönsam.

Men det är väl bra om det finns olika jobb som passar olika människotyper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Genom inspektion av 2 000 svenska arbetsgivare vill Arbetsmiljöverket förebygga risker med bland annat hybrid- och distansarbete.

Läs hela artikeln här

Jag jobbar för en arbetsgivare som är en av dessa 2000 utvalda och jag kommer även delta i mötet. Så återstår att se vad detta digitala möte som varar 1,5h med AV omfattar.

Permalänk
Medlem

Jag kan jobba hemifrån men smidigt för mig som nätverkstekniker är att vara på kontoret ifall man fysiskt behöver byta något.
Kan hända att jag dra hem tidigare på fredagar för att avrunda hemma.

Permalänk
Medlem

Vi får jobba hemifrån 2 dagar i veckan. Men något jag sällan gör. Skönt att byta miljö, och ha tillgång till en kaffemaskin 🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag gillar mina kollegor så är nästan alltid på jobbet har möjlighet beroende på hur jag lägger upp arbete knega hemma 2-3 dagar/vecka. Resten av tiden kräver verksamhetens beskaffenhet att man är på plats.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag kan inte jobba hemifrån (24/7 bemanning alla dagar året runt) men det är lika bra annars blir jag fet o lat(are)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Verkar som om många tror att det är en majoritet IT folk som jobbar hemifrån. Vore kul att se lite verklig statistik på det.

Visst, många uppgifter inom IT kan lösas på distans, men väldigt många andra "IT" uppgifter kräver arbete på plats. Servicefolk som kör runt och reparerar och byter ut defekt utrusting, nätverksfolk som måste ta fatt i switchbytet rent fysiskt, och en lång rad saker däremellan.

Vi kan ju börja med att konstatera att verktygen man behöver för att arbeta på distans är direkt relaterade till vilken IT miljö som finns tillgänglig på ens arbete. För de flesta fungerar det, verkar det som.

Det finns en lång rad yrken som kan bedrivas hemifrån som inte är it-relaterade, annat än att de givetvis kräver de IT systemen för att koppla upp sig mot jobbet, spara saker på rätt filyta, kommunicera med kolleger och allt det där.

Advokater, journalister, statistiker, arkitekter, författare, projekterare, upphandlare, ingenjörer, kontroller, ekonomer, försäkringsfolk, grafiker, kommunikatörer, och en lång rad andra yrken (mycket hämtat från https://www.utbildning.se/inspiration/karriarguiden/karriargu... ) kan i stor utsträckning arbeta hemifrån, så varför detta fokus på "IT folk"?

Stressfaktorerna måste delas upp i yrkesområden. Stressfaktorerna måste också ta hänsyn till hemmamiljön, om man har barn eller husdjur hemma, hur många som bor hemma, om man är är utsatt för deadlines eller inte och en lång rad liknande faktorer.

Arbetsmiljön i hemmet är viktigt, huruvida man har bra uppkoppling till jobbet är ett ständigt återkommande aber för alla, varför kameran plötsligt inte funkar i mötet, eller varför någon plötsligt tappar ljudet är så vanligt förekommande att såna till synes små enkla saker också blir jobbiga, ovsett om det drabbar en själv eller andra.

Folk associerar många olika typer av problem till "IT-skit" när det är helt enkelt bristande kunskap och erfarenhet i väldigt stor utsträckning som ställer till det. Någon frågade mig nyligen om varför deras kamera aldrig fungerar. "Titta där, du har en ny laptop, den har ett lock för kameran"... "oh fan, det var det ingen som sade något om när jag fick den".

Så mycket sånt enkelt som väcker irritation...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har möjlighet att arbeta hemifrån om jag är sjuk eller av annan konstig anledning inte kan närvara fysiskt. Är väl så nära 100% man kan vara på kontoret och trivs med det.

Till er som jobbar mycket hemifrån, står arbetsgivaren för kontorsutrustningen? …eller ligger man med en laptop och harvar i soffan? Har skyddsombud tillgång och kan kolla över arbetsmiljön? Vilka försäkringar täcker eventualiteter som inträffar i hemmet på arbetstid?

Permalänk
Medlem

Jag måste ha missuppfattat, menar hon att arbetssättet ändras bara för att man sitter hemma framför en dator istället för framför en dator på kontoret?
Jag som sagt till kompisar att de jag jobbar med inte märker om jag sitter hemma eller är på kontoret.

Jag tror hon är fel ute, det är inte arbetssättet som ändras mest, det är de sociala bitarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har möjlighet att arbeta hemifrån om jag är sjuk eller av annan konstig anledning inte kan närvara fysiskt. Är väl så nära 100% man kan vara på kontoret och trivs med det.

Till er som jobbar mycket hemifrån, står arbetsgivaren för kontorsutrustningen? …eller ligger man med en laptop och harvar i soffan? Har skyddsombud tillgång och kan kolla över arbetsmiljön? Vilka försäkringar täcker eventualiteter som inträffar i hemmet på arbetstid?

Min arbetsgivare tillhandahåller både möbler (höj/sänkbart skrivbord, kontorsstol, lampa) och utrustning (2x27", mus/tgb, headset, webcam)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Min arbetsgivare tillhandahåller både möbler (höj/sänkbart skrivbord, kontorsstol, lampa) och utrustning (2x27", mus/tgb, headset, webcam)

Där ser man! Hade varit intressant att veta hur vanligt det är.

Permalänk
Musikälskare

Älskar att jobba hemifrån och det är så skönt att slippa folk, men kan förstå att andra som är extroverta blir helt tokiga av det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Arbetar mestadels på kontoret. Men får arbeta hemma 49% av tiden med chefs godkännande vilket inte brukar vara något problem.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Arbetar normalt sett hemmifrån flera dagar i veckan men har börjat komma in på kontoret lite mer nu för att träffa kollegor fysiskt. Efter den hära Corona-eran så känns det som att många hamnat i mjukisbyx-träsket där man faktiskt tappat mycket av sin sociala förmåga. Trots att det är jäkligt skönt att kunna jobba hemmifrån, slippa pendlingstider osv så håller man sig mycket hemma och vissa tycker det är faktiskt jobbigt att behöva vara social på jobbet numera och kommer därav inte in till kontoret.

Dessutom i dessa tider så kan det i vissa fall faktiskt vara större säkerhetsrisk att kunna jobba hemmifrån. Man har inte koll på vad sina medarbetare gör eller var de befinner sig under dagarna.

Även om jag själv förespråkar att ha möjligheten att arbeta hemmifrån så har jag full förståelse för att arbetsgivarna vill att man nu börjar komma tillbaka till kontoret mer och mer.

Permalänk
Medlem

Jobbar 100% hemifrån, kan aldrig tänka mig att gå tillbaka till något annat och har tackat nej till flera rekryterare som försökt headhunta mig till tjänster som erbjuder "hybrid work" eller liknande upplägg, nej tack säger jag då jag vill styra min egen tid.

Visst kan jag vara på plats någon gång då och då per kvartal, brukar kombinera att åka in dagar då det är AW eller något event.

Att spendera tid med familjen är något jag prioriterar samtidigt som jag hatar att sitta i bilköer eller trängas på tunnelbanan.

Får dessutom mycket mer gjort, bara en sån sak som att jag faktiskt börjar 08:00, det hände aldrig tidigare utan kom in typ 08:45 pga strul i trafiken/kollektivtrafiken. Så ska man hitta en ledig konsultplats och starta upp datorn, gå och tog en kaffe och vipps blev klockan 9 innan jag ens var igång. Sen packade jag ihop 16:30 för att hinna vara hemma till 17:30 och hämta på förskolan.

Nu är allt riggat och klart, kör kaffe och frukost och sätter mig direkt vid datorn. Hinner med massa innan klockan 9 och jobbar utan problem till klockan 17 då jag vet att jag redan är hemma i tid.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5