Hur petigt är det med QVL-listade minnen? (Corsair DDR5 på AM5)

Permalänk

Hur petigt är det med QVL-listade minnen? (Corsair DDR5 på AM5)

Sitter och kollar delar till ett nytt bygge, och vad jag har förstått så betraktas 6000 MT/s minneshastighet som en sweet spot för AM5, och eftersom jag alltid använt Corsair med god erfarenhet så spanade jag in CMK64GX5M2B6000Z30.

2x32 GB DDR5
6000 MT/s
CL30-36-36-76, on-die ECC
Stödjer AMD EXPO

Dessvärre finns inte just detta kit på QVL-listan för det moderkort jag är sugen på (eller någon annans QVL-lista heller vad jag kan se), nämligen MAG X670E TOMAHAWK WIFI. Det närmsta som finns är RGB-varianten av modulen med 16GB, med artikelnummer CMH32GX5M2B6000Z30 istället för CMK64GX5M2B6000Z30.

Jag vet att standardsvaret på såna här frågor är "det borde vara lugnt, men går inte att veta 100%", men utifrån den information som föreligger, hur skulle ni bedöma risken för eventuella kompatibilitetsproblem? Det bör nämnas att det släpptes en BIOS-uppdatering med AGESA ComboPI 1.0.0.7c för några dagar sedan, som så vitt jag förstår förbättrar kompatibiliteten med DDR5-minnen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk

att de inte är med på Qvl listan betyder bara att de inte är testade innan listan uppdaterades senast.

om de fungerar? troligen.
i full hastighet? kanske.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Minnes-sticke-tillverkaren har ofta en lista också, på vilka moderkort som testats. titta på den. Bäst är det så klart om minnet finns på moderkortstillverkarens lista, eftersom de ibland kan påverka kompabiliteten i full hastighet. Det enda man egentligen kan kräva är JEDEC-hastigheten, men ofta fungerar det ändå i full hastighet. Man kan också titta på vilket minneschip som sitter på stickan och se om det finns andra stickor med samma chip på QVL, det ger i alla fall en starkare indikation på att det kommer fungera. Jag skulle inte räkna med att ett snarlikt artikelnummer innebär samma chip, speciellt inte om storleken på stickan är annorlunda.

Vill du ha en sannolikhetsbedömning behöver du helt enkelt göra mer research, eller hoppas på att någon har lust att titta på ovanstående åt dig.

Edit: Det här tycker jag är ett legitimt scenario för ångerrätten. Man säljer ett överklockningsbart minne enligt den överklockade frekvensen. Testa och se om set fungerar, annars skickar du tillbaka grejorna.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag fick precis hem ett MAG X670E Tomahawk och provade med 128gb av 5600mhz versionen av de där Corsair minnena och datorn vägrar att ens komma in i bios.

Det fungerar med 64gb men även där tog det några försök innan expo funktionen ville ta sig förbi bios... (och den tar fortfarande flera minuter på sig att göra det, varje gång man startar skiten).