Permalänk
Medlem

Problem med ny processor

När jag sätter i min nya processor(ryxen 7 5800x så startar inte mitt windows. Jag har testat olika uppdateringar bland annat den senaste till bios och kollat så att den bootar med windows disken men återkommer bara till bios automatisk efter omstart.

Vadr problemet?

Permalänk
Sötast

För att få hjälp så behöver du beskriva vilket eller vilka fel du får och din hårdvara och vad du gjort för att felsöka redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För att få hjälp så behöver du beskriva vilket eller vilka fel du får och din hårdvara och vad du gjort för att felsöka redan.

Moderkortet är ett mpg x570 gaming plus disken en kingston 120 gb med windows på. Vilken mer info?

Problemet är att windows inte startar utan jag kommer in i bios direkt efter omstart. Inte ens till bilden där man kan välja att gå in i bios om du förstår.

Permalänk
Medlem

Kingston SA400 240 GB

Permalänk
Medlem

Men det ör ju inte fel på disken för windows startar med gammla processorn.

Permalänk
Medlem

Vilken processor byter du från?
Biosversion?

Permalänk
Medlem

Jag bytte från ryxen 5 3600x och när jag sätter in den så funkar allt som de ska.

Permalänk
Medlem

Har du senaste BIOS så ska den ta den cpun.
Dock har jag vart med om detta fenomen många gånger på jobbet och datorn hoppar igång om man väntar.
Ibland upp till flera minuter. Sen fungerar den som den ska.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Har du senaste BIOS så ska den ta den cpun.
Dock har jag vart med om detta fenomen många gånger på jobbet och datorn hoppar igång om man väntar.
Ibland upp till flera minuter. Sen fungerar den som den ska.

Jag har väntat ett tag men det funkar ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Har du senaste BIOS så ska den ta den cpun.
Dock har jag vart med om detta fenomen många gånger på jobbet och datorn hoppar igång om man väntar.
Ibland upp till flera minuter. Sen fungerar den som den ska.

Ja jag har senaste uppdateringen

Permalänk
Medlem

Provat göra en cmos reset? "Load optimised default" i bios?

Man kan tycka att man inte borde behöva det efter en bios-flash men har man bytt processor kan det behövas ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Provat göra en cmos reset? "Load optimised default" i bios?

Man kan tycka att man inte borde behöva det efter en bios-flash men har man bytt processor kan det behövas ändå.

Hur gör man det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bormish:

Hur gör man det?

Det finns i manualen till ditt moderkort på MSIs hemsida.
https://www.msi.com/Motherboard/MPG-X570-GAMING-PLUS/support#...

Men ja, vanligen kan man plocka ut batteriet nån minut annars bara.

Vilken BIOSversion är det du använder nu?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av bormish:

Hur gör man det?

Titta i manualen var jumpern för detta sitter. Brukar stå på moderkortet också. Den ska du kortsluta med t.ex. en skruvmejsel, men datorn måste vara avstängd när du gör det.

Alternativet om du kommer in i BIOS är att leta reda på och välja "Load Optimised Default". Kan inte layouten på MSI så kan inte säga exakt var, annars står det nog i manualen hur du ska göra detta också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det finns i manualen till ditt moderkort på MSIs hemsida.
https://www.msi.com/Motherboard/MPG-X570-GAMING-PLUS/support#...

Men ja, vanligen kan man plocka ut batteriet nån minut annars bara.

Vilken BIOSversion är det du använder nu?

Hitta cmos i bios, just nu har jag versionen från 08/10-2022, E7c37ams.A10

Men när jag extraherar filerna så blir alla olika updateringar samma filnamn. Det som står övet(E7…

Permalänk
Medlem

När jag sätter in den nya cpu:n så försvinner några av boot alternativen alltså diskarna.

Permalänk
Medlem

Nu lyser dock inte boot lampan, men samma problem kommer åter ich äter in i bios vid omstart.

Permalänk
Medlem

Fy fan, ibland har man tur. Jag klicka bara runt lite i bios och bytte nån UIFE till CSM och nu startade windows direkt, aja tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bormish:

Fy fan, ibland har man tur. Jag klicka bara runt lite i bios och bytte nån UIFE till CSM och nu startade windows direkt, aja tack för hjälpen.

Vad fan... jag är säker på att jag just skrev om just CSM mode (och svarade på dina tidigare inlägg) i den här tråden, men verkar blivit borttagen av någon glad moderator....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Vad fan... jag är säker på att jag just skrev om just CSM mode (och svarade på dina tidigare inlägg) i den här tråden, men verkar blivit borttagen av någon glad moderator....

Jadu vet ej, man tack ändå