Permalänk
Medlem

IPv6 i Asus GT-AX11000?

Hallå,

Tänkte höra vad som behöver göras för att aktivera IPv6 i Asus AX11000 routern?
Vi har fiber indraget i villan sedan förra året, IP-Only/GlobalConnect står för nätet, ISP är Ownit.

Det finns inställningar som Native, Passthrough, Static, Flet's samt flera tunnels.
Jag gissar på Passthrough men är osäker på skillnader mellan ex Native.

(jag har inte statisk IP, har i vilket fallt inte valt det som tillägg)

Några tips?

/DS

Permalänk
Medlem

WAN >Internet Connection> WAN Connection Type set [PPPoE], please select IPv6 Connection type set [Native]

WAN >Internet Connection> WAN Connection Type set [Static IP], please select IPv6 Connection type set [Static IPv6]

WAN >Internet Connection> WAN Connection Type set [Automatic IP], please select IPv6 Connection type set [Passthrough]

The following IPv6 types, please ask your Internet Service Provider (ISP) for setup information.

FLET's IPv6 service is an IPv6 service for specific ISPs in Japan. Please refer to FLET'S HIKARI Official Website (flets.com), ASUS FAQ [Wireless Router] How to setup IPv6 - FLET’S IPv6 service?

Tunnel 6to4 is an Internet transition mechanism for migrating from IPv4 to IPv6, a system that allows IPv6 packets to be transmitted over an IPv4 network (generally the IPv4 Internet) without the need to configure explicit tunnels.

Tunnel 6in4 is an Internet transition mechanism for migrating from Internet Protocol version 4 (IPv4) to IPv6.

Tunnel 6rd (Rapid Deployment) is an IPv6 tunneling technique, similar to 6to4 tunneling. It is stateless and encapsulates IPv6 packets into IPv4 packets.

Allt saxat från Asus själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hallå,

Tänkte höra vad som behöver göras för att aktivera IPv6 i Asus AX11000 routern?
Vi har fiber indraget i villan sedan förra året, IP-Only/GlobalConnect står för nätet, ISP är Ownit.

Det finns inställningar som Native, Passthrough, Static, Flet's samt flera tunnels.
Jag gissar på Passthrough men är osäker på skillnader mellan ex Native.

(jag har inte statisk IP, har i vilket fallt inte valt det som tillägg)

Några tips?

/DS

På min ax92u så finns en flik som heter ipv6

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

...
Allt saxat från Asus själva

Yes, jag har läst det där men det gör saken inte klarare i mina ögon.
Så det jag bör göra är att kontakta Ownit och fråga, eller kan jag se vilken typ jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

På min ax92u så finns en flik som heter ipv6

Yes, jag har hittat inställningarna, dock är det inte endast en av eller på.

Permalänk
Medlem

Du får kolla med din operatör om du ens har IPv6 först och främst.

https://www.ownit.se/ipv6

Ser inte ut som att du kan få det än. Men maila och fråga ändå, de skyller alltid deras seghet på att efterfrågan är för låg, så hjälp till att göra något åt det