Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Klassikern Jurassic Park (1993), nog inte sett den sedans den gick på bio.
CGI'n håller faktiskt hyffsat mått än idag.

Är väl inte så mycket CGI utan animatronics istället.

Permalänk

Både och. Googlade fram detta.

Citat:

Jurassic Park features 15 minutes of on-screen dinosaurs, of which approximately nine minutes feature Stan Winston's animatronics and six minutes of ILM's CGI animation.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem - 2023
Eftersom jag läste väldigt mycket Turtles som barn, plus att jag är lite av en grafiknörd så var jag såklart tvungen att kolla på den här. För en gångs skull så var Teenage Turtlarna faktiskt tonåringar vilket ändå var trevligt att se, dock var den också ganska tonårsanpassad vilket jag ändå var beredd på, men med det i åtanke så var den ändå OK att se som vuxen. Deras bakgrundsstory diffade ju dock ifrån orginaltidningen vilket jag inte var så förtjust i, men storyn som helhet dög väl ändå utan större logiska missar eller dylikt som dom flesta filmer idag lider starkt utav. CGn med dess lite egna stil funkade fint även om den inte var riktigt lika tajt i den som Spider-Verse (som den närmast liknar). Röstskådespelet på sköldisarna funkade, men resten var lite hit and miss där vissa funkade o andra inte alls.
Kort o gott en OK film om ni vill se nåt modernt animerat, men som antagligen mest är riktad åt grabbar i yngre tonåren.
6.5 pizzaslices av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

Började kolla på senaste Indiana Jones, slutade innan halva filmen gått...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Fellowship of the Ring

Permalänk
Medlem

The Equalizer 2

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

The Last Voyage Of The Demeter
5/10

Egentligen inte någon dålig film... men tyvärr blir det ingen vidare bra film heller utan slutar på - Meh. Går inte att klaga på vare sig de få effekter/make-up scener som finns eller skådespeleriet direkt. Det är väl mer att hela filmen, som nästan är två timmar, bygger på ett kapitel ur Bram Stokers Dracula och man vet ju redan hur det hela kommer sluta. Det förtar "spänningen" ganska kraftigt mot något som beskrivs som "horror/fantasy".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Green Mile
Wow, den tog verkligen...har helt missat denna av nån outgrundlig anledning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

The man who knew infinity

En film inom min favoritgenre, men tyvärr imponerade den inte. Jag fattar vad de försökte göra, men det föll platt tyvärr :/ kändes stressad och illa producerad.

3/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Indiana jones and the dial of destiny - Meh är väl allt man kan säga. Lite coolt att de har kunnat föryngra Indy men det är väl den enda riktiga behållningen med filmen. 5/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

The Menu

4/5

Permalänk
Medlem

Kom just hem ifrån att se Oppenheimer. Jag var ganska berädd på att bli uttråkad, och räknade med att kanske tom lämna halvvägs igenom då jag har svårt för att sitta still så pass länge, men den höll mig intresserad från början till start trots larvig casting. Cillian ftw dock.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

The Green Mile
Wow, den tog verkligen...har helt missat denna av nån outgrundlig anledning.

den är riktigt fin, stephen kings filmatiseringar är riktigt bra!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

den är riktigt fin, stephen kings filmatiseringar är riktigt bra!

Onekligen.
Blir definitivt en revisit 🎬

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Asteroid City
3.5/10

Gedigen rollista... men extremt nischad film. Gillar man inte träaktigt och stelt skådespelande (Vilket de ska göra då det tycks vara poängen) samt att hela filmen är upplagd som en pjäs och utspelar sig på "en set" är det definitivt inget man kommer uppskatta.

Skulle gå så långt att våga påstå att denna enbart är till för "filmbuffar/skapare" som vill se något "nytt/experimentellt".

Men för oss dödliga plebs som bara vill bli underhållna är denna helt enkelt inte värd tiden.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Chocolat - 2000
Lasse Hallström levererar en romantisk drama, precis vad Sweclockers älskar
.. ganska oklart om ni faktiskt gör det, men personligen så kan jag gilla dom iaf då det tenderar att handla om vanliga människors öden helt utan massa överdrivna actionmultiverses som inte går att relatera till öht.
Handlar väl i kort om en liten fransk traditionell kristen by på slutet av 50-talet där en kvinna med hennes dotter flyttar in o startar en chokladbutik, vilket inte lokalborna gillar.
Trevlig, kul o smart story med bra skådespeleri rakt igenom, snyggt filmat o schysst score.

8 apelsinchokladtryfflar 10 möjliga. Nomnom!

Permalänk
Medlem

Knights Of The Zodiac
6.5/10

Helt övertygad om att detta är en live-action adaption av någon Manga och hade kanske gjort sig bättre i serie-format, men fungerar helt okey även som film. På det hela är den välgjord, bra fighting-scener, godkända till bra skådespelarinsatser. Med lite högre budget och "pompa och ståt" hade denna kunnat misstas för någon ny marvelfilm från Disney. Men likväl återfinns skådisar som Sean Bean, Famke Janssen (Jean Grey i x-men) och Mark Dacascos... samt Mackenyu (även i One Piece på netflix) som gör ett riktigt bra jobb som huvudskådis.

Även fightingscenerna skiljer denna film åt från de filmer som blir mer kalkonliknande adaptioner, de är bra gjorda och lyckas hålla det inom "manga over the top" utan att bli helt löjliga. Och uppfriskande att se en film som inte slänger in en massa politisk agenda (varken höger eller vänster) utan enbart är gjord för att underhålla.

Storymässigt är det inget revolutionerade eller nytt utan ganska väl beprövad, speciellt om man sett/läst en del Manga som inkluderar gudar/myter från Europa... dvs en lite egen, asiatisk tolkning av dem. "Knights of the Zodiac tells the story of a young boy named Seiya who’s tasked with unlocking his true potential and protecting the human reincarnation of a powerful goddess."

Tyvärr verkar den ha gått under radarn och inte marknadsfört speciellt mycket, vilket är lite synd då det helt klart är upplagt för att kunna bli en film-serie... men det verkar mindre troligt dessvärre.

På det hela taget en helt okey film om man gillar denna typ av action/fantasy/fighting med inspiration från Manga...förvänta er bara inte någon blockbuster, men skulle säga att den ligger i kategorin strax under

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Knock at the cabin - Väl filmatiserat och spännande. Dock givetvis flummigt värre, precis om det mesta från regissören. Men helt ok spänning. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Transporter: Refueled

Hadr mina aningar… och de besannades med besked…
Nej, nej, nej!

Tyckte 3’an var den sämsta, men detta tog verkligen priset.
Rakt igenom urusel.

Permalänk

Försökte se demeter men stängde av efter några sekunder då ficklampor inte var uppfunna 1897.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Tyckte den var fruktansvärt långtråkig och Sully va bara sur hela filmen,samt skällde på barnen typ hela tiden.

Och alldeles för mycket "bro" hit och dit.. fruktansvärt störande..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Försökte se demeter men stängde av efter några sekunder då ficklampor inte var uppfunna 1897.

Ptja, nästan?

Första amerikanska patentet gavs i januari 1899 och redan samma månad tillverkade flera företag, i strid mot patentet, ficklampor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flashlight

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Blue Beetle, superhjältefilm från DC. Tyvärr så somnade jag ganska snabbt (inte filmens fel) så jag missade ganska mycket i början. Hyffsade skådespelarinsatser, de flesta av skådisarna verkar vara ganska nya men några kända ansikten fanns där iaf, bl.a. Susan Sarandon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Försökte se demeter men stängde av efter några sekunder då ficklampor inte var uppfunna 1897.

Du drar gränsen vid icke än uppfunna ficklampor, inte... ... ... vampyrer? 😁

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Du drar gränsen vid icke än uppfunna ficklampor, inte... ... ... vampyrer? 😁

Jag förväntade mig vampyrer inte Sci-Fi 🙂

Permalänk
Medlem

Barbie

Hur i h-vete kan denna sålt så bra?
Vilken j-vla skit.

Permalänk
Medlem

Blue Beetle
3/10

Kortfattat: Riktigt usel.

Lite längre: Stil verkar vilja efterlikna Spiderman/Deadpool fast inom DC där karaktären mer påminner om Green Lantern goes Gundam/Mecha. Japp, den har mer asiatisk känsla än Latino... vilket skulle vara hela grejen med detta: Latino Superhero.

Men att efterlikna Spidey/Pool faller helt platt och misslyckas totalt... verkligen dåligt skriven.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Gran Turismo
4.5/10

Filmatisering av GT Academy som faktiskt stundtals är bra, tyvärr alldeles för få stunder där det mesta mer blir mediokert och dippar ned till det sämre, därför måste betyget bli precis under medel. För har man inget intresse av historien bakom GT Academy och/eller motorsport är denna definitivt inget som är värt att se. Tyvärr finns det alldeles för många moment som inte rör själva racingen heller, så även fantaster av motorsport får "tråkiga delar".

Kanske hade det varit bättre med en riktig dokumentär istället... Får dock erkänna att jag inte känner till exakt hur mycket i filmen som är sant eller vad som är tillagt för "dramatisk effekt" (dvs vissa händelser), men får intrycket av den ligger och spelar på gränsen till dokumentär gällande det stora hela när det kommer till historien. Skådespelarinsatser är också lite spritt, men finns inte mycket att anmärka på gällande Orlando Bloom och David Harbour (stranger things) gör en riktigt bra tolkning/insats.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Fall imdb
den får 7/10 enbart pga jag jobbat med tillkomstteknik (hög höjd, häng i rep)
får handsvett när jag vet hur det känns att uppleva när repet flexar...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

The skeleton key - New orleans, voodoo, mysko hus. Lite småpirrigt ibland men inte så mycket. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.