Steam Deck får stöd för variabel uppdateringsfrekvens

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck får stöd för variabel uppdateringsfrekvens

I senaste betaversionen av Steam OS introducerar Valve stöd för VRR till externa skärmar, för jämnare bild och minskad risk för tearing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Beställde precis min steamdeck, får se till helgen om man ska ge sig på att pilla med lite undervolting eller bara ta tag i backloggen

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

Även för mig som inte har en Steam Deck så är det väldigt välkommet att det äntligen är någon som tar tag i HDR på Linux, det har tagit för lång tid men jag är glad att det äntligen är på gång. Tack Valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Beställde precis min steamdeck, får se till helgen om man ska ge sig på att pilla med lite undervolting eller bara ta tag i backloggen

Började långsamt gå igenom backloggen på min Steamdeck när jag fick den, satan vad mycket skit man köpt på sig under åren på alla reor

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Min favoritenhet blir bara bättre och bättre. Dave the diver går "varmt" just nu. Gillar verkligen vad Valve har gjort för spelmöjligheterna under linux och framförallt i bärbart format!

Permalänk
Medlem

Jag och många andra har väntat på den här uppdateringen i månader nu. Så skönt att äntligen ligga på en fräschare kernel-version, hoppas att de inte låter den släpa efter lika mycket hädanefter.

Permalänk
Medlem

Äsch, jag som hade hoppats på stödet till den inbygda skärmen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Äsch, jag som hade hoppats på stödet till den inbygda skärmen.

Den hade säkert fått det om panelen i sig klarade av det, verkar inte som att den gör det?

Permalänk
Medlem

Kul, blir att testa när det rullar ut officiellt på min oled tv.

Hoppas på en steam deck med oled skärm och hdr support, kanske till Steam deck 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Äsch, jag som hade hoppats på stödet till den inbygda skärmen.

Jaha, vilken besvikelse. Trodde att dom hade löst det och blev förvånad över det först.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ni borde förtydliga i artikeln att det endast gäller för externa skärmar. Jag som steam-deck nybörjare tog för givet att det var för den inbygda skrämen. Trevlig tillägg dock.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag tycker att ni borde förtydliga i artikeln att det endast gäller för externa skärmar. Jag som steam-deck nybörjare tog för givet att det var för den inbygda skrämen. Trevlig tillägg dock.

"Värt att notera är att båda funktioner inte gäller konsolens inbyggda skärm."

Läste du inte artikeln?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Är otroligt glad och tacksam för att Valve tar tag i dessa saker i Linux, det har dröjt på tok för länge... För mig är HDR, VRR samt VR de sista sakerna som får mig att helt överge dual-boot. Nu är VR visserligen mitt eget fel då jag har ett WMR headset 😅 (HP Reverb G2)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en ny, gärna officiell, panel att byta ut med som stödde VRR, HDR, gärna OLED-baserad och möjlighet att få 1920x1200, även om just upplösningen inte är superviktig men underlättar i titlar som blir för små på 1280x800.

Bra med stöd på externa skärmar men ärligt talat trodde jag stödet redan fanns.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag och många andra har väntat på den här uppdateringen i månader nu. Så skönt att äntligen ligga på en fräschare kernel-version, hoppas att de inte låter den släpa efter lika mycket hädanefter.

Jag brukar vara skyldig till detta tänk jag också, men för att vara djävulens advokat; Var det något som skavde på riktigt med den äldre kärnan förutom ångesten att inte ha nyaste versionen av mjukvaran?

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Jag brukar vara skyldig till detta tänk jag också, men för att vara djävulens advokat; Var det något som skavde på riktigt med den äldre kärnan förutom ångesten att inte ha nyaste versionen av mjukvaran?

En stor grej som många var taggade på var den fixade SMT-buggen men för mig var det möjligheten att kunna använda min Logitech G Pro Superlight på Power Play-musmattan. Nu kan jag äntligen koppla in Decken på USB-C-skärmen hemma på skrivbordet och använda musen utan att behöva koppla in den på sladden.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om sweclockers gjorde benchmarks före/efter patchen. Både cpu- och gpu-prestanda är påverkad av uppdateringen.

Kanske någon i kommentarsfältet som har bra länkar till sådana benchar?

Det finns även en hel del linux-tweaks som kan påverka prestandan ytterligare.
https://github.com/CryoByte33/steam-deck-utilities
https://medium.com/@a.b.t./here-are-some-possibly-useful-twea...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas väl mest på att de får löst buggen efter wake up där ljudet blir sprakigt (som om diskanten är maxad och bottnar tidigare) - och spelen rullar för snabbt. Några enstaka procent fortare bara.

Det där händer ibland bara.
Lösningen är att spara - stänga spelet och ladda upp det igen. Har väl främst märkt av det i bioshock och fallout 4.

Något som ni känner igen?
Finns lite äldre trådar om det - men de tar inte upp att spelet går för fort efteråt.
https://www.reddit.com/r/SteamDeck/comments/tepi5z/audio_crac...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag hoppas väl mest på att de får löst buggen efter wake up där ljudet blir sprakigt (som om diskanten är maxad och bottnar tidigare) - och spelen rullar för snabbt. Några enstaka procent fortare bara.

Det där händer ibland bara.
Lösningen är att spara - stänga spelet och ladda upp det igen. Har väl främst märkt av det i bioshock och fallout 4.

Något som ni känner igen?
Finns lite äldre trådar om det - men de tar inte upp att spelet går för fort efteråt.
https://www.reddit.com/r/SteamDeck/comments/tepi5z/audio_crac...

Hade problemet med ljudet i början när jag fick hem min, dvs april-maj 2022. Kan inte minnas att jag hört det på länge och tror det försvann i någon av uppdateringarna då. Trist problem helt klart, hoppas det åtgärdas!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Trevlig utveckling. Blir allt mer sugen på en Steam Deck 2. 😘

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att köra betaversionen av SteamOS? Hur stabil är den?

Permalänk

Finns det någon dedikerad plats eller tråd för steamdeck på forumet? Känns som att det finns intresse nog för en tråd/del av forumet för tips/tricks osv

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Finns det någon dedikerad plats eller tråd för steamdeck på forumet? Känns som att det finns intresse nog för en tråd/del av forumet för tips/tricks osv

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639600-steam-deck-ste...

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hade varit kul om sweclockers gjorde benchmarks före/efter patchen. Både cpu- och gpu-prestanda är påverkad av uppdateringen.

Kanske någon i kommentarsfältet som har bra länkar till sådana benchar?

Phoronix har precis gjort ett test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Phoronix har precis gjort ett test.

Tack, när jag tidigare idag väntade jag fortfarande på att det testet skulle komma ut. Var diskussioner i kommentarsfälten på phoronix om Michael Larabel eventuellt skulle köra om testen med några linux-tweaks aktiverade också.

CS fick sig ett rejält upplyft. Hade varit kul att se hur det ser ut för Starfield, verkar vara en del prestandafixar till det.

Själv är jag mest intresserad av om Rocket League presterar något bättre, men det är ganska ovanligt att det spelet benchas nuförtiden

Skrivet av DevilsDad:

Någon som har erfarenhet av att köra betaversionen av SteamOS? Hur stabil är den?

Jag har kört preview i något halvår nu och aldrig fått problem. Så min personliga erfarenhet är att det inte är så farligt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det var första och sista gången jag prövar en ostabil uppdatering. Min steam deck dock slutade att fungera och nu vet jag inte hur jag får igång den igen.

Edit: Gick tillbaka till Stable och efter några uppdateringar så började den att fungera igen.