Regeringen vänder – stöttar massövervakning med "Chat Control 2.0"

Permalänk
Medlem

Man börjar känna sig som om man bodde i östtyskland innan murens fall fast bara mer effektivt idag & inte bara massa angivare som ska ange folk. (visst det ska vi ju oxå göra) vad karaktiseras detta som polisstat eller ?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av SvenskEnkrona:

Jag är inte arg, jag är besviken.

Själv är jag inte ens förvånad, samhället går hela tiden mot mer och mer övervakning. Slippery slope och backen blir bara halare och halare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Statens kontroll över..medborgarna? Vad du äter till frukost? Till vilket syfte?

Jag skulle tro att det rör sig om "good intentions" i det här fallet mtp hur bra det verkar gå för Sverige varje gång jag laddar en svensk dagstidnings sida, nevertheless är det aldrig en bra sak att göra inskränkningar i vare sig grundläggande demokrati eller personlig integritet.

Jo, klart det rör sig om goda avsikter, men som vanligt när det kommer till de här komplexa frågorna med väldigt långtgående konsekvenser, är beslutsfattarnas näsor alldeles för korta för de ska ha kommit långt nog när de slutar tänka.

De där dagstidningarna kommer väl exempelvis ingen läsa, kan inte stå mycket av intresse i dem efter att man med denna lagstiftning i praktiken dödat meddelarskyddet. Typisk grej de alldeles säkert inte alls tänkt på.

Vilket också leder in mig på nästa tanke, är detta ens förenligt med svensk grundlag?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Gör väl företagande omöjligt i Europa då all info kan antas läcka till konkurrenterna.

Kina m.m lär i alla fall njuta av fler som går på deras syn av världen.

”den som är beredd att offra frihet för trygghet förtjänar ingetdera och kommer i slutändan förlora bägge”

Permalänk
Medlem

Är aldrig aktiv numera på Sweclockers men kan inte låta bli att kommentera detta...

Klaus Schwab och WEF (world economic forum) i sett esse. - "You will own nothing, be happy and have no privacy."

WEF hade mycket passande också en bild på sin hemsida för ett tag sedan som dom tog bort på Brunnsparken i lilla Göteborg av alla ställen. Sverige är så hårt insyltat i elitens agenda det bara går, men så så resten av hela EU/UN/FN/NATO också. Sån tur är så får allt som inte visas på övriga plattformar och västländska nyhetsorgan (som för övrigt ägs av Blackrock) fortfarande visas och läggas upp på Twitter, men man ser nu senast att även Twitter tvingas censurera inlägg för Tyska twitteranvändare för att det kan/klassas som "hate speech".

Om inte folket vaknar eller gör något så i enorma massor så går #WEF2030 rakt igenom som planerat.

Är det någon som är kritisk till vad jag skrivit så är allt publikt tillgängligt att söka upp, så det är ingen åsikt/tolkningstråga. Jag önskade att jag hade fel.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Staten? Tänk större. Vår regering har inte mycket att säga till. Ett gäng med nickedockor oavsett parti. Men men alla vill tydligen ha det som i Kina. Mao dödade vaddå? 50 miljoner officiellt? Japp, bra ramtid för barnen detta.

Ik, Kina. Vi vill verkligen inte ha ett Kina eller Ryssland. Det är hemskt att se hur skör demokrati är.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Lägg till att FN vill att varje stat ska ha ett "sanningsdepartiment". Irland har lagt skarpa förslag om instiftandet där.
Så staten skall kontrollera Sanningen. Känns väldigt relativt. Kan tänka mig att sanningen i Ungern kommer att se annorlunda ut med sanningen i Kanada. För att inte tala om i Sverige sanningen under Socialdemokraterna kommer säkert att modereras av Strandhäll.

Permalänk

Ja det ena leder till det andra, blir värre och värre. Men är så höjdarna vill ha det. Total övervakning och kontroll av varje individ.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Gör väl företagande omöjligt i Europa då all info kan antas läcka till konkurrenterna.

Kina m.m lär i alla fall njuta av fler som går på deras syn av världen.

Jo, alla med sunt säkerhetstänk bör väl utgå från att information som kan läsas av tredje part får betraktas som röjd.

Haha, ja, om inte annat av de direkta möjligheterna. Svensk offentlig verksamhet har en historik av att outsourca IT till utlandet, finns säkert något statsägt kinesiskt bolag som kan tänka sig att gå igenom vår kommunikation för en billig slant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det värsta är hur många som är OK med det med den dumma anledningen "men jag har ju inget att dölja".

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan man se vilka partier som väljer att rösta för detta och hur många från varje?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det värsta är hur många som är OK med det med den dumma anledningen "men jag har ju inget att dölja".

För man lär sig inte kritiskt tänkade i skolan, tvärtom. Svennar är överlag skrämmade dumma!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Vad fick dem att ändra sig? Någon höjdare inom EU eller någon NGO som ringt lite samtal och övertygat någon svensk politiker?

Jag gissar på regeringens samarbetsparti,
som ju öppet har deklarerat att de har Ungern och Ryssland som föredömen.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Livekameror hemma hos politikerna som försöker driva igenom det?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Man kan visst få igenom vad som helst nuförtiden om man motiverar det med att skydda barnen (vilket självklart inte är det egentliga syftet med förslagen).

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Vad fick dem att ändra sig? Någon höjdare inom EU eller någon NGO som ringt lite samtal och övertygat någon svensk politiker?

De ändrade sig inte... De ljög om att de ändrat sig för att slippa tjafs till sista sekund. Nu går de officiellt ut med att de stöder förslaget (igen) när det bara är dagar kvar tills det ska röstas om. Officiellt hade dem ju inte mottsatt sig, utan "inte tagit ställning till än".

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Stackars företag R.I.P företagshemligheter med alla säkerhetshål som kommer uppkomma
.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Det som började med FRA-lagen har nu spårat ur fullständigt. Men folk sa ju även på den tiden att det inte var någon fara, längre än så kan politiker inte dra medborgarna i skiten.

Blir extra trevligt när man ska arbeta mot myndigheter som i stor utsträckning använder kommersiella E2E-krypterade tjänster.
Får helt enkelt se om program som Signal hittar någon väg runt detta.

På ett sätt blir det ännu mer trevligt att man emigrerar till sommaren och slipper denna skiten, men å andra sidan hade jag gärna stannat i EU bara för att uppleva katastrofen på plats.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Bra, samtiden visar att folk inte kan bete sig så övervakning är nödvändigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kan man se vilka partier som väljer att rösta för detta och hur många från varje?

Vet inte hur säker den är eller om den är uppdaterad men chatcontrol.se verkar samla info, något man också kan påpeka är att EU representanterna för moderaterna och liberalerna ställer sig inte bakom förslaget, om inte detta är utdaterad info då.

Visa signatur

Desktop: Intel Core i7-10700k | Nvidia RTX 2060 | 16GB Ram | 512GB + 1TB SSD
Laptop: Lenovo Thinkpad 480s | Intel Core i7-8650U | 16GB Ram | 512GB SSD
Nätverk: Mikrotik hAP ax2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kan man se vilka partier som väljer att rösta för detta och hur många från varje?

En bra fråga, tycker jag.

För övrigt är jag inte det minsta förvånad. Västvärlden går allt mer mot begränsad frihet och mer kontroll. Att politiker saknar ryggrad är tyvärr något jag förväntar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskaren:

Vet inte hur säker den är eller om den är uppdaterad men chatcontrol.se verkar samla info, något man också kan påpeka är att EU representanterna för moderaterna och liberalerna ställer sig inte bakom förslaget, om inte detta är utdaterad info då.

Förmodligen är det gamla siffror då det verkar vara just Moderaterna som varit en av de partier som vänt gällande detta.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vilka externa experter/organisationer ställer sig positiva till förslaget?

Är det någon som har koll och orkar sammanfatta eller peka på information är jag tacksam!

Permalänk
Medlem

Lämnar EU om detta går igenom... Fyfan 1984....

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Förmodligen är det gamla siffror då det verkar vara just Moderaterna som varit en av de partier som vänt gällande detta.

"vänt"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Det är bara ytterligare en spik i kistan. De var kapabla att spåra och stänga av bankkonton till de som protesterade i Kanada för ett år sedan. De har även stängt ner Farages bankkonto och andra som inte på något sätt är extrema (vad man än annars tycker om t.ex. Farage). Detta är möjligt, men det är förstås tvärt omöjligt att hitta och stänga ner Epsteins peddo-kompisar. Synd.

Kombinera en ökad insyn i vad medborgare pratar om, med att valutor alltmer digitaliseras (talar inte bara crypto och CBDCs nu, utan alla valutor och kompensationer som inte är kontanter), så blir legitim politisk kritik snart mycket svår att genomföra. Detta är gräsligt och ett övertramp på människors rättigheter; du ska ha rätt till ett privatliv, där andra inte har insyn.

Men i detta sammanhang spelar ovanståendet ingen roll. En liten majoritet har redan visat, tydligast genom allt som hände under Covid, att de inte är hängivna liberalismen, som vill sätta människans rättigheter först. De är pragmatiker, som är villiga att kasta inviders frihet under bussen för andra mål (hur hedervärda de än må vara). När liberalismen visar sig vara död, och jag tror att Covid-episoden var den definitiva signalen för det, när en liten majoritet ville tvångsvaccinera etc, så är allt som återstår, den starkes rätt att steamrolla in makt. Antingen kommer det bli ännu mera totala statslösningar, vilket är ett gissel som vi fått erfara i historien flera gånger, eller också kommer det reaktioner som visar sig vara starkare men som i värsta fall kan få jämförbart onda konsekvenser.

Men jag tror inte att dagens stater hade tenderat åt ett sånt här håll, om man inte hade ett annat val. Samhällen disintegreras ("the eclipse of the public") därför att allt socialt kapital eroderas. Människor vaknar, åker till jobbet, åker hem, konsumerar, repeterar. Det sociala kapitalet som krävs för att bygga ett samhälle med förtroende ackumuleras inte i samma takt som det förbrukas. De kommer bara kunna upprätthålla kvarlevorna av västerländska pluralistiska samhällen med kraft, bröd och cirkus.

Permalänk
Medlem

Jag startar en Kickstarter för internet 2.0. Stötta mitt projekt!

Permalänk
Medlem

Så vadå, alla måste köra jailbreakade mobiler med olagliga appar framöver?

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem

Jag startar en Kickstarter för internet 2.0. Stötta mitt projekt!

Räcker det med att kunna lite HTML/CSS? Äsch vi löser det sen.