Regeringen vänder – stöttar massövervakning med "Chat Control 2.0"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Detta är så urbota korkat att jag ser inte hur EU som entitet ska ha möjlighet att bedriva någon form av hemlig, säker eller intellektuell verksamhet om man inte får kryptera information.

Läge att flytta från EU om detta går igenom för detta genomlyser så oerhört av oförståelse.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag startar en Kickstarter för internet 2.0. Stötta mitt projekt!

Räcker det med att kunna lite HTML/CSS? Äsch vi löser det sen.

Jag är på om det innebär att Internet 2.0 är en tillbakagång till tiden då internet var bra, fast med modern teknik.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kablash:

Idioter.

Hur ser det ut i övriga EU? Är risken hög att detta faktiskt kan gå igenom?

Från vad jag vet är Tyskland emot förslaget. Det har därtill kritiserats i interna rapporter och granskningar. Jag känner mig lite osäker kring vad konsensus är däremot, särskilt eftersom delar av förslaget i nuläget faktiskt inte verkar vara helt kompatibla med existerande dataskyddsförordningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fantastiskt att folk utan någon som helst teknisk kompetens ska ta beslut om väldigt tekniska frågor.
Detta straffar enbart "vanligt" folk, medans "skurkar" bara hittar nya lösningar.

Fantastiskt att folk utan intelligens och empati kan få styra ett land menar du? 😉

I Sverige är ”allt” möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad är det som gäller, gnäll på forum som vanligt eller vad är alternativet?

Rösta på det partiet som är emot?
- Sent påkommet då det redan är implementerat när det är dags

Någon form av aktivism / aktion?
- Som om det någonsin ändrat något

Okänt land i öst behöver knappast syssla med någon större subversion för att minska förtroendet för demokratin idag, räcker med att låta våra egna folkvalda besluta i frågor som våra kära politiker inte har någon kunskap i, så sköter sig den saken av sig självt.

Urholkning av demokratin på detta vis (när man dessutom går emot vad mer eller mindre alla sakkunniga säger (plus FN tydligen) bör belönas med deportering österut....

Edit*
Vad är det man säger i fotboll?
Väldigt goda intentioner men väldigt dåligt utfört - Bra tänkt!

Är ju svårt att rösta när partierna ständigt ändrar åsikt. Säg en sak före valet, gör något annat efter valet verkar vara standard numera. Jag har sedan länge tappat all tilltro till "demokratin".

I sakfrågan - vad hindrar att jag installerar ett operativsystem och programvaror som inte har dessa bakdörrar? Anses jag bli en brottsling om jag inte vill att någon ska kunna avlyssna min privata kommunikation?

Permalänk
Hedersmedlem

Det har väl inte funnits mycket till alternativ i ett lite längre perspektiv egentligen. Eller ja - alternativ till just chat control finns absolut. Men sätt att få insyn i krypteringssystemen kommer komma. One way or another.

Det här med att den stora massan har fått enkel tillgång till kryptering som rättstaten inte kan få insyn i även vid brottsutredningar har givit en del förutsättningar som vi aldrig har haft innan. Frizoner för brottslig verksamhet har aldrig innan tilllåtits.
Postgång, hem, telefonsamtal, bankkonton och även avlyssning. Rättstaten har haft rätten att få insyn i allt. Så det här med att det kommit en teknisk lösning som bryter det där - det skulle rimligen hanteras på något sätt förr eller senare.
Är det rätt modell? Who knows.

Men ja - någon form av ändring på området kommer ske framöver. Har svårt att se någon annan utveckling.
Om det blir chat control eller någon annan form lite längre fram - det får vi väl se.

Edit: blit inte för arg på mig 😅. Jag.har svårt stt se rimligheten i att exempelvis all VPNtrafik ska få logges som går igenom innehåll. Eller hur är tanken där ens? Jag förstår motståndet.
Men det finns ett problem i andra ringhörnan som kommer få en lösning - på något sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tanken bakom är säkert bra, och personligen tycker jag att ALLT på internet borde spåras och anonymitet på internet borde inte existera! Hade löst otroligt många problem i samhället, speciellt bland yngre.

Sen dock hur man skulle gå tillväga på ett bra och säkert sätt är en annan femma och förmodligen tyvärr omöjligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vet att det ska ske en demonstration mot detta förslag i Stockholm i helgen men bor tyvärr allt för långt bort. Finns det någon man kan ringa/maila för att visa sitt missnöje?

EDIT:
Hittade detta: https://chatcontrol.se/mejla/

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fantastiskt att folk utan någon som helst teknisk kompetens ska ta beslut om väldigt tekniska frågor.
Detta straffar enbart "vanligt" folk, medans "skurkar" bara hittar nya lösningar.

Problemet är väl snarare att politiker blundar för verkligheten och vad tekniskt sakkunniga visar eftersom en politikers känsla går före fakta.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Röstade M i förra riksdagsvalet. Inget jag är stolt över idag.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så är det runt 15 länder som stöder förslaget. Det finns ett par som är emot, Tyskland, Irland, Österrike och Nederländerna. Har även läst att Polen uttalat sig negativt så det är en eventuellt röst emot också. Detta verkar dock inte riktigt räcka enligt sidan nedan.

"I ministerrådet tycks Tyskland, Österrike och kanske Nederländerna vilja stoppa Chatcontrol 2.0. Uttalanden från den polska regeringen tyder också på ett nej. I så fall räcker det med att Sverige lägger ner sin röst i ministerrådet för att en blockerande minoritet ska uppnås."

https://www.europaportalen.se/2023/09/riksdagen-maste-saga-ne...
https://www.wired.com/story/europe-break-encryption-leaked-do...

Om man kollar mandat i Sveriges riksdag så verkar dem ha fullt stöd för förslaget.
210 (M+KD+L+S) vs 139 (SD+C+MP+V) om alla röstar med partiet.

Socialdemokraterna 107
Moderaterna 68
Kristdemokraterna 19
Liberalerna 16

Sverigedemokraterna 73
Vänsterpartiet 24
Centerpartiet 24
Miljöpartiet 18

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Vad fan gör vi i EU egentligen mer än bränner skattepengar på överbetalda fläskberg som sitter och stickar och att rädda sydeuropeisk vanvårdad ekonomi... 😡

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tauri85:

Vad fan gör vi i EU egentligen mer än bränner skattepengar på överbetalda fläskberg som sitter och stickar och att rädda sydeuropeisk vanvårdad ekonomi... 😡

EU gor en hel del bra grejer. Allt ifrån handelstullar, gemensam giftkontroll och standardisering av allehanda grejer och fungerar som en stark förhandlingspartner internationellt men också gemensam valuta och minskar handelshinder länder emellan.
Meeeen en del riktiga tokigheter också. Som att köpa vin för miljarder som man sen förstör för att förhindra marknadspriser inom EU.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/darfor-forstor-frankrike-s...

Så alla hästar är väl inte alltid i hagen riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Var det någon MEP som gick till val med löfte att jobba för att införa massövervakning? Nä. Då ska de fan inte lägga sidans här förslag. De ska företräda folket, oss!

Men det är samma jävla skit överallt nu. Stora viktiga beslut som påverkar alla för lång tid frammåt. Det ska bara drivas igenom, utan folkomröstning. Fy fan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Räcker med att en rysk når toppen för att det ska bli en katonisk katastrof..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Precis, men går det igenom kommer t.ex. Signal försvinna, och man får hitta nya lösningar.

Total brist av förståelse för vad beslutet faktiskt leder till, skulle jag gissa.

Obs! Säkerheten i kommunikations­appen Signal påverkas inte oavsett om Chat Control 2.0 genomförs eller ej. Signals VD har bekräftat för mig att Signal helt enkelt lämnar EU ifall vi inför krav på bakdörrar. Detta är ett klokt beslut från Signals sida eftersom resten av världen ska slippa sota för vår dumhet.

https://nikkasystems.com/2023/09/17/regeringen-foresprakar-ma...

Permalänk
Musikälskare

Är för dåligt insatt men det låter mindre bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DG77:

Fantastiskt att folk utan intelligens och empati kan få styra ett land menar du? 😉

I Sverige är ”allt” möjligt!

Njae, det är lite annorlunda, det blir en helt annan diskussion

Skrivet av It-nisse:

Obs! Säkerheten i kommunikations­appen Signal påverkas inte oavsett om Chat Control 2.0 genomförs eller ej. Signals VD har bekräftat för mig att Signal helt enkelt lämnar EU ifall vi inför krav på bakdörrar. Detta är ett klokt beslut från Signals sida eftersom resten av världen ska slippa sota för vår dumhet.

https://nikkasystems.com/2023/09/17/regeringen-foresprakar-ma...

Ja, det var det jag syftade på. De lämnar även storbritannien om de driver igenom sin version av lagen.

Skrivet av Shakermaker:

Problemet är väl snarare att politiker blundar för verkligheten och vad tekniskt sakkunniga visar eftersom en politikers känsla går före fakta.

Skulle inte säga "snarare, utan "dessutom".

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hittade lite mer info.

Citat:

In the coalition agreement, the German federal government rejects “general monitoring obligations” and “measures for scanning private communication”.

Citat:

Austria calls the current proposal “not capable of approval”. The random chat control is “not in accordance with fundamental rights”.

Citat:

The Netherlands sees the chat control “very critically”. Providers should be obliged “at the very most” as a “last resort” to check the content, before “all other measures must be taken”. The protection of human rights “must not be left to the service providers”. The Netherlands demanded that “neither new material nor grooming” should be sought.

Citat:

Poland cannot “support” the draft and criticizes that “many Polish proposals were not taken into account”. The chats of unsuspected persons must not be checked without cause, that is disproportionate.

"Four countries with a total of at least 35 percent of the EU population can have one Locking minority form. If they vote against or abstain, they can prevent the proposal. This is quite realistic: Poland, the Netherlands, Sweden and Austria express fundamental criticism. If these four states and Germany do not agree, the project fails."

https://www.techdirt.com/2023/09/07/as-eu-commission-moves-fo...

https://netzpolitik.org/2023/internes-protokoll-eu-staaten-st...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Ja vad ska man säga, går detta igenom, "Bränn ner hela världen". Sjuk inkompetens hos dom som säger sig stå bakom detta.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Avstängd

Står väl något liknande i dagens industri frontsida idag. Ulf Kristersson säger att målet är att få kontroll över rättstaten..

Faktum är att den har varit i fritt fall rätt länge, och den kommer garanterat eskalera med nuvarande regering

Skrivet av binary:

Så blir det när man släpper in folk från B-länder och kan inte kontrollera de. Nu är det vanliga användare som får betala för det. Freedom of speech dog i Sverige för flera år sedan och nu blir det övervakning på Kinas nivå. 🤮

Skitsnack. Dumpopulismen är just vad det är, dum. Och den kommer till stor del från folket.
Folket valde i det här fallet att rösta in politiker som gick till val på att t.ex. införa angiverisamhället.
Likväl var det aldrig Al Quida som hotade USAs frihet, det är bara USAs folk och dess politiker som kan genomföra negativa regressiva ändringar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Nu kan man få den i baken av kriminella organisationer och staten, inte för att det går att se någon skillnad ibland.

Permalänk

Im out jag drar till nåt annat land, det var nästan kul medans det varade

Permalänk
Medlem

Det arrangeras demonstrationer mot massövervakningsförslaget vid Mynttorget i Stockholm nu i veckan.
Ikväll kl. 18 är det Konstellationen som arrangerar demonstration vid Mynttorget, Stockholm.
torsdag den 21 september 8:00 är det Piratpartiet som arrangerar demonstration vid Mynttorget, Stockholm.
fredag den 22 september 9:00 är det Medborgerlig Samling som arrangerar demonstration också det på Mynttorget i Stockholm.

Kan du inte närvara på demonstrationerna kan du fortfarande låta politikerna höra din röst genom att maila dem via den här länken
https://chatcontrol.se/mejla/

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Jahapp, då är det väl bara att börja med att hosta nån egen medelandetjänst då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Vad fan gör vi i EU egentligen mer än bränner skattepengar på överbetalda fläskberg som sitter och stickar och att rädda sydeuropeisk vanvårdad ekonomi... 😡

Tvingar Apple att använda USB-C?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Vad fan gör vi i EU egentligen mer än bränner skattepengar på överbetalda fläskberg som sitter och stickar och att rädda sydeuropeisk vanvårdad ekonomi... 😡

Ja för alla vet att ett exporttungt land som Sverige skulle må bättre av att stå utanför EU...
/s.

Är för övrigt också grymt skeptiskt till förslaget men tycker det är löjligt att tro att det är bättre att vara utanför samarbetet än innanför.

Skrivet av Bagarbosse:

massövervakning - baaaaaaad
masstvångsvaccinering - gooooood

Jisses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Vill dom kanske ha kameror i alla hus också? Tänker medans dom ändå håller på så kan dom ju lika gärna slänga in kameror i alla hus.

Nu ska jag vara dryg.

Men jag hade gärna välkomnat övervakningskameror i trapphus och förråd, folk beter sig som djur.

Vore perfekt och kunna visa hyresvärden hur vissa hyresgäster beter sig animaliskt och bevis leder till bestraffning.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av SuperSverker:

Vad är det som gäller, gnäll på forum som vanligt eller vad är alternativet?

Någon form av aktivism / aktion?
- Som om det någonsin ändrat något

Edit*
Vad är det man säger i fotboll?
Väldigt goda intentioner men väldigt dåligt utfört - Bra tänkt!

Det finns väl väldigt gott om exempel på att massor har ändrats eller tagit en annan sväng pga det! Demokrati tex, tror du vi fick det för att diktatorerna/adeln/prästerna strösslade med vänlighet?

Man behöver inte lyfta blicken särskilt mycket för att se att just auktioner och aktivism ändrar på saker och ting hela tiden. Inte alltid till det bättre dock… men förändrar gör det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det verkar ju ändå som att Sveriges EU-parlament grupp (21 pers) är emot förslaget?

Citat:

"Det börjar med att Sverigedemokraternas EU-parlamentariker Charlie Weimers 22 mars i år öppet deklarerar att han inte kommer stödja det lagförslag som presenterades av Sveriges EU-kommissionär Ylva Johansson (S) för ett år sedan.

”Jag kommer inte att rösta för Chat Control. Finns många argument. Ett är att de drakoniska åtgärder under pandemin som genomfördes runtom i EU indikerar en gränslöshet hos europeiska politiska ledare som inte borde gödas av obegränsade övervakningsmöjligheter”, skriver han på Twitter.

Fler partier säger nej
Vid det laget har Centerpartiet en längre tid uttryckt sig kritiskt, dock utan att ta formell ställning. Efter SD:s besked dröjer det inte många dagar innan även C öppet deklarerar sitt nej.

I början av april förklarar Vänsterpartiet att de också kommer rösta nej till ”Chat control”, och ett par veckor senare ger Miljöpartiet samma besked.

Påpekas kan att Piratpartiet hela tiden varit emot lagförslaget, men partiets svenska gren saknar representation i EU-parlamentet."

Så verkar ju som att M, KD, SD, MP, C och V är emot förslaget. Vilket är 17 av 21 röster i svenska EU-gruppen om jag räknat rätt

https://samnytt.se/fler-partier-ansluter-sig-till-sds-chat-co...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X