Hälften av de anställda sparkas – ersätts av AI

Permalänk
Medlem

Mindark är väl ett grift-företag. Entropia universe... känner igen som en "second life"-flopp för många år sedan. Tror inte detta är en trend-sättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av electro:

Tror dom gör en tabbe. Mänsklig kreativitet och kritiskt tänkande har AI inte ännu , 30år kanske men inte nu. Koden som chatgpt spottar ut sig är ibland katastrofalt farlig.

Jag håller med.

I ett par omgångar har jag bett våra jurister använda ChatGPT för att bygga upp dokumentmallar. Ibland rena översättningar, ibland dokument från grunden och ibland ändringar i befintliga dokument.

Hittills har resultatet nästan alltid varit det, att de skulle ha gjort jobbet bättre och smidigare utan AI. ChatGPT (i alla fall 3.5) har inte sån förståelse för detaljer som behövs. Den vet ju inte varför ett visst ord används, och små ändringar kan ha stor betydelse. Laghänvisningar skrivs fel eller byts helt ut. Termer saknar kontinuitet och interna hänvisningar lämnas antingen helt bort, eller så blir de fel.

Dessutom saknar den helt förståelse för hur andra parter uppfattar texten.

ChatGPT och andra nuvarande AI:n (om nån har positiva erfarenheter av nån annan AI för motsvarande så tar jag gärna emot tips) är lovande, men de är långt ifrån att vara färdiga, användbara verktyg som man bara kan sätta i handen på en person som inte är väldigt medveten om bristerna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av GLaDER:

Jag kan bara tala från egen erfarenhet. När jag har suttit i position att anställa har jag alltid tittat på tidigare arbetslivserfarenhet. Finns det ingen erfarenhet tittar jag på relevanta projekt eller engagemang. Finns det inte sådana heller finns det inte mycket kvar att göra än att gå på utbildning.

Kanske ska testa med en teknisk intervju nästa gång istället för att gå på utbildning? Det du gör nu är ju att köpa grisen i säcken, om du nu bara går på de parametrar du angav. Det är otroligt många ingenjörer som inte kan ett skit, det enda de har bevis på är att de kan plugga till tentor..

Gör man en teknisk intervju, behöver inte vara något avancerat på något sätt så märker man ju nästan direkt om personen i fråga vet vad de pratar om eller inte.
Har själv gjort detta, och märker ingen skillnad alls på vilken utbildning personen i fråga gått, utan den absolut största parametern i om man kan koda eller inte ligger i intresset för kod. Är personen intresserad så är den bättre än de flesta andra och vet vad de pratar om, oavsett utbildning.

Skrivet av GLaDER:

Till saken hör också att många som anställer, på större företag, har en ingenjörsbakgrund. Det är enkelt att favorisera.

... Och det är precis det du verkar göra. Misstänker att du vill rättfärdiga dina 5 års studieskulder på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Problemet är inte att AI tar över jobbet, problem är folk som är så stela som jag blev utsatt för i matbutiken förra veckan.

"Vi kan inte låta dig köpa 2 yoghurt för 29Kr då en av Yoghurtsmakerna hade ett artikelnummer som inte ingick i erbjudandet.
Vi måste därför sätta tillbaks 19:50 + 20Kr som du fick betala och sedan göra ett nytt köp på de nyvalda varorna på 29Kr för att det inte ska bli fel i vårt datasystem.
Att få tillbaks 10:50 i kontanter går inte enligt pengatvättslagen och att täck-köpa en påse saffran för 12:90 eller få ett presentkort går absolut inte, då blir det fel i datasystemet."

Detta var dessutom butikschefen.

Var en diskussion om AI rätt forum att ventilera dina frustrationer på lokalhandeln tycker du?

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Var en diskussion om AI rätt forum att ventilera dina frustrationer på lokalhandeln tycker du?

Min poäng var att man låter datorsystemet bestämma, istället för att bestämma över sitt egna datorsystem.
Edit: När AI skapar någonting så behövs det oftast ändå en människa som kontrollerar att det är rimligt. Det kräver en annan form av kompetens.
Det märkte jag tydligt när jag provade låta AI rita bilder till en tävling för några veckor sedan.
Det gick ÖHT inte att rita en spinning Jenny (vävmaskinen).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Snart dyker det upp en svart lista på företag som utnyttjar AI över mänsklig arbetskraft så man kan bojkotta företagen som gör sig fula kring AI.

Om konsumenterna säger ifrån så kommer experimentet att floppa.

Tror du verkligen att folk kommer att bry sig?

Det har varit mycket snack om att bojkotta Marabou-choklad eftersom moderföretaget är verksamt i Ryssland. Men inte har de försvunnit från butikshyllorna, och man ser folk köpa det varje dag.

Skrivet av joakim99:

Är det i samma lista där företagen som använder industrirobotar är listade?

Det är helt annan teknik i industrirobotar.
(Än så länge i alla fall)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Mindark är väl ett grift-företag. Entropia universe... känner igen som en "second life"-flopp för många år sedan. Tror inte detta är en trend-sättare.

Entropia Universe släpptes före Second Life. Men ja, lirade lite under 2003-2004 och det gick snabbt utför när "ledande spelare" förstog att devteam inte var helt objektiva i vissa hänseénden.
Att servrarna ens är igång fortfarande får väl ses som en bedrift i sig antar jag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kanske ska testa med en teknisk intervju nästa gång istället för att gå på utbildning? Det du gör nu är ju att köpa grisen i säcken, om du nu bara går på de parametrar du angav. Det är otroligt många ingenjörer som inte kan ett skit, det enda de har bevis på är att de kan plugga till tentor..

Gör man en teknisk intervju, behöver inte vara något avancerat på något sätt så märker man ju nästan direkt om personen i fråga vet vad de pratar om eller inte.
Har själv gjort detta, och märker ingen skillnad alls på vilken utbildning personen i fråga gått, utan den absolut största parametern i om man kan koda eller inte ligger i intresset för kod. Är personen intresserad så är den bättre än de flesta andra och vet vad de pratar om, oavsett utbildning.

Det finns inte på kartan att göra en (vettig) teknisk intervju med alla sökande till en tjänst. Man måste filtrera på något innan man börjar med intervjuer och bokar in möten.

Skrivet av huttala:

... Och det är precis det du verkar göra. Misstänker att du vill rättfärdiga dina 5 års studieskulder på något sätt

Jag har inga studieskulder och varken du eller @pine-orange verkar förstå att utbildningen kommer längst ned på listan. Erfarenhet trumfar utbildning, alla dagar.

Edit: Vi går väldigt off topic nu, så jag släpper tråden nu.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Självkörande bilar är så onödigt komplicerat när tåg redan finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det är helt annan teknik i industrirobotar.
(Än så länge i alla fall)

Jag tror du missade min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unpronounceable:

Självkörande bilar är så onödigt komplicerat när tåg redan finns.

Ja och tåget åker från hemmet till valfritt färdställe?
Blir mycket räls att lägga på gatorna.

Sedan kommer frågan, behövs det självkörande fordon? Men det är en annan fråga som sagt var.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Några kan säkert göra det. Men resten?

Utveckla något annat eller utveckla modeller för att träna AI.
Antagligen kommer det behövas färre systemutvecklare på varje arbetsplats än nu, och de som arbetar kommer jobba AI assisterat i olika stor omfattning. Om AI lär sig hela domänkunskapen så kan det behövas ännu mindre utvecklare.
Men systemutvecklare är smarta människor och kan jobba med andra saker om utvecklingsdelen försvinner.

Permalänk
Medlem

ChatGPT kan inte ersätta en utvecklare.

De är ett verktyg som hjälper oss helt klart men att tro en projektledare kan skriva lite prompts i chatgpt och du kan ersätta utvecklaren är naivt.

Att koda är de enklaste i en utvecklares jobb. Arkitektur, domänkunskap, kravställning, prioriteringar, människor. De är de svåra bitarna att förstå.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av mar3ld:

Jag hoppas att det inte blir ett krav med självkörande bilar i det land jag bor i under min livstid. Jag älskar nämligen att köra bil på egen hand.

Tills du kan göra annat under bilfärden i tex en annan 3D värld, bara fantasin sätter gränserna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är annorlunda här ja. När tågen kom revolutionerade dessa - på sitt avgränsade fält. AIboomen verkar så så himla brett. Och det verkar kunna gå rätt fort.

Jag vill bara flika in med att rörmokare, takläggare, fönsterrestaurerare och asfaltsläggare inte är särskilt påverkade av AI-boomen ;).

Ja, det som ligger längst bort att ersätta är fysiskt krävande låglönejobb. Robotar är ju liksom dyra och svåra att bygga.

Skrivet av Mindfighter:

Datorn slog också mot i stort sett alla jobb. Ta en tur i en modern fabrik idag och räkna antalet anställda jämfört med hur det var innan datorn/automatisering o.s.v...

Textilfabriker kommer vi automatisera, man är på sluttampen där med flytt av produktion till låglöneländer, finns inte mycket mer låglöne att flytta till längre. Men bra exempel på en förändring vi också gått igenom, Sverige hade en gång i tiden en rätt betydande textilindustri som försvann och vi tog oss igenom det också.

Datorn har hittills aldrig slagit igenom med automatisering på bred front. Nu snackar vi automatiserade maskiner som är bättre än de bästa människorna. De kommer dessutom utvecklas mot att kunna styra sig själva, utan mänsklig inblandning. Nya jobb som växer fram kommer också kunna automatiseras.

Textilfabrikerna i Bangladesh lär inte automatiseras snart. Svårt för robotar att konkurrera med arbetskraft för 600Kr/mån som jobbar 12 timmar om dagen. Robotar är dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Knappast troligt. Att level designers får kicken här, är för att företaget "tror" att de kan ersätta dem med procedurell generering.

Spelutveckling är en konstform och det finns gränser för hur mycket det kan automatiseras. Utan mänsklig kreativitet kommer spelen att kännas själlösa och ointressanta.

Själlösa och ointressanta tycker jag verkar ha varit målet för samtliga stora spelutvecklar ganska länge, så det passar väl dom perfekt!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Tills du kan göra annat under bilfärden i tex en annan 3D värld, bara fantasin sätter gränserna...

Jag vill inte göra annat under bilfärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Utveckla något annat eller utveckla modeller för att träna AI.

Och när AI;n blir bättre än människor på att utveckla saker?

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara så att om utvecklingskostnaden sjunker med 90 % för att man kan "ersätta" utvecklare med AI så ökar efterfrågan på mjukvaruutveckling med 100 gånger, dvs vi behöver 10 gånger så många utvecklare som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det kan mycket väl vara så att om utvecklingskostnaden sjunker med 90 % för att man kan "ersätta" utvecklare med AI så ökar efterfrågan på mjukvaruutveckling med 100 gånger, dvs vi behöver 10 gånger så många utvecklare som idag.

Låter som en jättebra utveckling för Nvidia och andra företag som utvecklar hårdvara för AI.

Permalänk
Medlem

Tur att man har ett jobb som kräver en kropp, dröjer nog annan de bygger en sådan som kan allt en mänsklig kan och dessutom visuellt lösa och förså allt från stopp i avlopp till komplexa apparater av olika slag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad är det i "senaste uppdateringen av Unreal-motorn" som ersätter 25 grafiker?

Det tenderar att bli så hysteriskt (och fånigt) när AI diskuteras som något som unikt ersätter mänskliga förmågor. Speciellt när man samtidigt pratar om en spelmotor som Unreal, där hela tanken är att du ska slippa anställa ett helt team för att spendera år på att göra en egen motor.

Finns massa filmer på Youtube om senaste uppdateringarna som låter dig skapa något på några timmar som innan tog flera dagar/veckor.
Så visst ersätter det människor som jobbat med detta, det är varken hysteriskt eller fånigt.

Permalänk
Medlem

Varför är alla så inställda på att alla måste jobba?
Medborgarlön och låt folk leva sina liv istället. Jag gillar mitt jobb men kunde jag arbeta 2 dagar i veckan istället för 5 så hade jag valt det vilken dag som helst. Klart man måste ha något att göra men tillbringar hellre min tid med roliga saker eller vänner och familj.

Permalänk
Medlem

Vad folk är negativa till automatisering, själv tycker jag det är sjukt att man går till jobbet över 70% av veckans dagar.
Om AI kan ta över majoriteten av arbetssysslor skulle alla kunna arbeta mindre och få rikare liv.
Maskiner har tagit över människans roll sedan historiens början, att AI anses så farligt förstår jag inte.
En traktor är starkare än en människa, en bil är snabbare, en pannkaksmaskin kan spruta ut perfekta pannkakor 24 timmar om dygnet.
Allt detta maskinella arbete som görs, är för att förbättra människors liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnels:

Varför är alla så inställda på att alla måste jobba?
Medborgarlön och låt folk leva sina liv istället. Jag gillar mitt jobb men kunde jag arbeta 2 dagar i veckan istället för 5 så hade jag valt det vilken dag som helst. Klart man måste ha något att göra men tillbringar hellre min tid med roliga saker eller vänner och familj.

Problemet är väl att för att medborgarlön ska vara relevant, så måste någon producera dom där sakerna du ska köpa för din lön, och för dom blir det ju en total förlustaffär eftersom du i din tur inte producerar något av värde.

Jag gör också hellre roliga saker, men jag förstår att ingen vill betala mig för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu snackar vi automatiserade maskiner som är bättre än de bästa människorna. De kommer dessutom utvecklas mot att kunna styra sig själva, utan mänsklig inblandning. Nya jobb som växer fram kommer också kunna automatiseras.

Textilfabrikerna i Bangladesh lär inte automatiseras snart. Svårt för robotar att konkurrera med arbetskraft för 600Kr/mån som jobbar 12 timmar om dagen. Robotar är dyra.

Det är rätt långt fram i tiden innan AI är där du tänker dig och då garanterar jag att de har tagit över arbetet i fabriken i Bangladesh också. Mer realistiskt så kommer AI att påverka kommande 10-20 åren som datorns intåg gjorde. Det kommer att bli bra verktyg som kommer effektivisera inom många områden och ja, effektiviseringarna kommer att innebära att arbeten försvinner, men sannolikt uppstår också nya arbeten när vi nu tar nästa steg upp i värdekedjan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

AI ( den bemärkelse vad gäller chatgpt och bildgenerering osv) ska vara ett verktyg för att anställda ska kunna arbeta smidigare och snabbare... inte att dra ner på anställda så att de som är kvar kan ta över jobbet från de som sparkats!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag håller med.

I ett par omgångar har jag bett våra jurister använda ChatGPT för att bygga upp dokumentmallar. Ibland rena översättningar, ibland dokument från grunden och ibland ändringar i befintliga dokument.

Hittills har resultatet nästan alltid varit det, att de skulle ha gjort jobbet bättre och smidigare utan AI. ChatGPT (i alla fall 3.5) har inte sån förståelse för detaljer som behövs. Den vet ju inte varför ett visst ord används, och små ändringar kan ha stor betydelse. Laghänvisningar skrivs fel eller byts helt ut. Termer saknar kontinuitet och interna hänvisningar lämnas antingen helt bort, eller så blir de fel.

Dessutom saknar den helt förståelse för hur andra parter uppfattar texten.

ChatGPT och andra nuvarande AI:n (om nån har positiva erfarenheter av nån annan AI för motsvarande så tar jag gärna emot tips) är lovande, men de är långt ifrån att vara färdiga, användbara verktyg som man bara kan sätta i handen på en person som inte är väldigt medveten om bristerna.

Jag har använt MS Copilot på mitt jobb (omvärldsbevakning, skriva white papers, sammanställa information, skapa PPT-presentationer, analysera data, sitta i massvis av möten). Utifrån det jag använt hittills ser jag att det kan spara mig enormt mycket tid när jag och organisationen anpassat processer och arbetssätt. Förutom det uppenbara (gör en PPT av ett word-dokument och vice versa, analysera data i excel, scanna inkorgen och ge förslag på utkast till mailen) kommer jag att kunna skippa möten och låta Copilot bevaka dem åt mig. Efteråt ber jag om en sammanfattning av mötet och kan fråga om specifika frågor har diskuterats.
För mig kommer det här att spara tiotals timmar i arbete varje månad.

Vad som kommer att göras med den tiden? Skapa mer värde och/eller besparingar. Det är en fråga för ledningen, men jag inbillar mig att alla med jobb som liknar mina kommer att påverkas rejält inom de närmsta åren.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

AI ( den bemärkelse vad gäller chatgpt och bildgenerering osv) ska vara ett verktyg för att anställda ska kunna arbeta smidigare och snabbare... inte att dra ner på anställda så att de som är kvar kan ta över jobbet från de som sparkats!

Det är inget nytt, jag har byggt system som ersatt en annan eller fleras persons heltidssysselsättning.
Ibland har personen fått jobba med något annat, ibland tyvärr inte.

Kan ju lika gärna tvinga alla grafiker jobba i paint, så man måste anställa flera.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om det kommer uppstå fler "Amish-samhällen" i framtiden. Amish i USA har ju förbjudit många tekniska innovationer. De använder tydligen kläder, tämjda djur, hjul, eld och annat, men ingen elektricitet, inga ångmaskiner etc. Kommer en mängd Sweclockare bilda sitt eget samhälle i framtiden som förbjuder användning av chatGPT, generering av bilder, uppskalning av grafik, och jobba mindre än 5 dagar per vecka?